UIT
Rijp pakt op wat groen laat liggen
in 't kort
Het RO Theater en het lijk in de klerenkast
1 GULDEN
met accessoires en onder
delen van Wilton bent u
altiid-voordelig op weg
DE HAVENLOODS
Els Austmann belicht deskundig de vrouw die toch maar bij haar man bleef
Prodigal Sons en Burning Spear
'Hallo, mijn naam is olifant
en ik ben uw eigen schuld'
OPENBARE VERKOOP
2de JACK voor
:Ss^x4ï?
IËWRA
Wilton
DONDERDAG 3 FEBRUARI 1994
DON. 3 FEBR.
MUZIEK
Narcissus Rex, CD en vi
deoclippresentatie, Popular,
Rotterdam, 4365283.
THEATER
Hans Dorrestijn, Na regen
komt Dorresteijn, Stadsge
hoorzaal/Harmonie, Vlaar-
dingen, 4340500.
Niet uit het raam, Uitver
korenen, de Stoep, Spijkenis-
se, 01880-24453.
Pygmalion, Van: George
Bernard Shaw, Theater Zuid
plein, Rotterdam, 4815844
DIVERSEN
Wijzen, heksen en heiligen,
film-lezing, Theater de Eve
naar, Rotterdam, 4111055.
FILM
Film Festival Rotterdam,
de gehele week, voor pro
gramma zie festivalkrant, in
diverse theaters.
VR. 4 FEBR.
MUZIEK
Salon de Tango, Met: Sex-
teto Canyangue, Popular,
Rotterdam, 4365283.
THEATER
Alex d'Electrique, De ont
hoofde hand, de Stoep, Spij-
kenisse, 01880-24453.
De Vuurproef, Van Arthur
Miller, Rotterdamse Schouw
burg, Rotterdam, 4118110.
Han Römer Titus Tiel
Groenestege, Theater de Wil
lem, Papendrecht, 078-
158226.
Jules Deelder, Deelder
Denkt, Stadsgehoorzaal-
/Harmonie, Vlaardingen,
4340500.
Petit Peu Show, een revue
door twee heren, Theater
Zuidplein, Rotterdam,
4815844.
Twinkling Stars, travestie
show, Wijkgebouw de Focus,
Rotterdam, 4780470.
Cabaret Sofokles, Aardse
Suksessen, Theater de Teer-
stoof, Schiedam, 4269455.
ZA. 5 FEBR.
MUZIEK
Frank Boeijen, theater
tournee 1993-1994, de Doe
len, Rotterdam, 2171717.
Tango Palace, Zang en
dans: de tango als wereldwijd
fenomeen, Stadsgehoorzaal-
/Harmonie, Vlaardingen,
4340500.
THEATER
De vrouw van de zanger,
muzikale komedie, de Stoep,
Spijkenisse, 01880-24453.
door ELS NEIJTS
'Schatje voor mij hoeft het
niet, ik hou toch wel van je",
zei haar man toen Els Aust-
man(47) besloot zich tussen
de jonkies in het Cameretten-
festival te storten. Ze werd
derde èn schaarde zich in een
ontzag inboezemende rij Per
soonlijkheidsprijswinnaars.
Een heel behaaglijke positie
voor een beginnend cabaretta
lent, zo tussen 'medeslachtof
fers' als Paul de Leeuw en
Brigitte Kaandorp.
Toch bleef Austmann zo ver
baasd over alle lof die haar werd
toegezwaaid, dat het haar (vol
wassen) zoon ging irriteren.
„Hou daar nou maar eens mee
op", moest hij uiteindelijk kwijt.
„Je bent in staat om zo'n hele
zaal te eten te vragen omdat ze
applaudisseren." Valse beschei
denheid? Els Austman vindt van
niet. Ze heeft een iets gecompli
ceerder verhaal bij haar minder
wordende aanvallen van twijfel.
Stukje bloot been
Austmann's programma heet
Bitterkoekjes. Heel toepasselijk
passeren kwellingen, pijnen en
pijntjes maar ook groot en klein
geluk uit het leven van een rijpe
re vrouw de revue. De 'pleisters'
die ze zelf op wonden weet te
plakken, variëren van zielstevre
den wegkruipen in de kelderkast
tot naar de sherry grijpen. Als ze
zich bezat heeft, beschrijft ze
haar man tot in detail. Venijnig
maar toch nog begrijpend.
houdt ze hem tegen het licht. Op
een bekakt toontje laat ze horen
hoe hij haar met goedkope com
plimentjes probeert te vlijen om
dat hij met haar naar bed wil. En
giegelend beschrijft ze het stukje
dun, wit, bloot been dat altijd te
zien is als hij gaat zitten.
„Dit gegeven is netzomin zuiver
autobiografisch als de rest. Al
wilde Ischa Meijer me in zijn tv-
programma nog zo graag horen
zeggen dat mijn man er een ma-
ïtresse op nahoudt. Die scene
gaat gewoon over de arrogantie
van mannen die tot het einde der
tijden blijven denken dat zij wèl
mooi zijn. Peter van Straaten
heeft daar eens een fraaie car
toon over gemaakt. Twee, viezi
ge mannen in korte broek die er
absoluut niet uitzien. Maar zich
wel zielsvergenoegd uitlaten
over de te magere benen van een
kortgerokte juf. Ik denk dat veel
vrouwen daar iets in herkennen.
Zelfben ik nooit aan de alcohol
geweest maar in zo'n verzande
realtie kan ik me daar ook wel
iets bij voorstellen."
Maandverband
Toen Austmann het cabaret
strijdperk betrad, constateerde
ze een leeftijdverschil van pak
weg 15 jaar. „Ik ga het dus niet
meer zo vreselijk over maand
verband hebben maar ik kan wel
weer dingen die jongeren niet
kunnen. Als ik het over een ver
zande relatie heb, heb ik het over
andere pijn dan iemand met lief
desverdriet maar nog een heel
leven voor zich. Als je wat ouder
bent, heb je al een geschiedenis
en dus een heel ander toekomst
perspectief. Ik weet inmiddels
hoe het voelt als je kinderen de
deur uitgaan. Door de dingen
die je gezien hebt, kun je je ook
goed inleven in zaken die je niet
hebt meegemaakt."
Grote broek
Els Austmann heeft altijd een
gezin gehad, gewerkt èn bij het
amateurtheater gezeten. Haar
huidige baan is vormingswerker
waarin ze ook aan 'doelgroep
gericht' theater doet. Toch wilde
ze meer. Exhibiotisme?
„Ik heb altijd graag gespeeld. Je
weet wel: het kind in de volwas
sene. Plezier hebben in het an
ders vormgeven van je persoon
lijke verhaal dan alleen maar lul
len. Om je eigen sores kunnen
lachen geeft mensen die daar iets
in herkennen ook lucht. We zoe
ken allemaal onze eigen red
dingsboeien om niet te verzui
pen. Dat wil ik laten zien: mede
dogen en relativeringsvermogen.
Het zou kunnen dat je daar toch
iets ouder voor moet zijn. Zelf
heb ik altijd de neiging gehad om
buiten de deur een hele grote
broek aan te trekken. Zoals op
zo'n podium. Daar met de billen
bloot maar thuis in de depressie.
Mijn man weet dat van me. Hij
kent me van haver tot gort. Hij
heeft doodsangsten uitgestaan
dat ik op mijn bek zou gaan.
Maar gelukkig merk ik dat ik
mezelf steeds minder hoef te
overschreeuwen en daardoor
minder lang in een dip raak. Ik
kan zwartgallige gedachten 'stal
len', belangrijke beslissingen uit
stellen en wachten tot ik weer
reëel kan denken. Daarom heb
ik ook geen wilde carrièreplan
nen. Ik wil graag regelmatig in
een theater staan. Mensen neer
zetten die een beetje mislukt zijn.
Maar ik wil niet dat dit specifie
ke onderwerp mijn handelsmerk
wordt. Ik heb ook andere -niet
40 - dingen op de plank liggen
maar commercieel ben ik na
tuurlijk niet zo interessant. Ze
zeggen dat er een publiek voor
me is, maar doorbreken en je je
eigen publiek verwerven, kost
tijd. Als de weg echt erg lang
mocht blijken, weet ik niet of ik
het haal."
Els Austmann doet mee aan het
concours om de Wim Sonneveid-
prijs waarvan op 4 februari een
voorronde in Theater Zuidplein in
Rotterdam gehouden wordt.
door RICHARD VAN SANTEN
„De Vuurproef is een prachtig
stuk, het is heel spannend en
het heeft bovendien iets te
zeggen. In al zijn simpelheid
is dat precies wat ik zoek",
zegt regisseur Peter de Baan.
„Met het RO Theater zijn we
er niet echt op uit om heel in
tellectueel toneel te brengen,
maar het moet ook niet alleen
maar amusement zijn. Dit
stuk voldoet daar perfect
aan." De Baan tekende voor
de regie van De Vuurproef,
een stuk van Arthur Miller
dat op zaterdag 5 februari in
première gaat in de Rotter
damse Schouwburg.
„Ik vind het belangrijk om het
publiek iets te bieden dat het niet
zo vaak tegenkomt in de dage
lijkse praktijk van de ontspan
ning. Dat moeten we niet doen
door puur amusement te maken,
want er zijn veel mensen die dat
beter kunnen, of je nou denkt
aan The Phantom of the Opera,
of aan André van Duin. Ook via
de televisie worden mensen al
overstroomd met amusement,
daar hebben wij niets aan toe te
voegen." „Wat we dan wel bie
den? Ja, dat heeft denk ik te
maken met intensiteit. Een goe
de toneelvoorstelling is heel in
tens. Dan is het publiek een vat
dat langzaam volloopt, zo'n zaal
gaat dan als één geheel ademen.
Dat bereik je door middel van
spanning en ontroering, door de
mensen vanuit hun buik mee te
sleuren. Maar ook door ze tege-
to LCUNIS VERLINDE
lijkertijd uit te nódigen om de
dingen anders te zien dan ze ge
wend zijn."
In De Vuurproef zijn de dingen
anders dan we gewend zijn. Het
verhaal speelt zich af in het
plaatsje Salem in de Verenigde
Staten in 1692. Enkele jonge
meisjes worden betrapt wanneer
ze 's nachts uitzinnig dansen
rond een groot vuur in het bos.
Omdat ze bang zijn voor straf,
beschuldigen de meisjes andere
vrouwen uit het dorp van hekse
rij. De situatie loopt helemaal uit
de hand en ontaardt in een hek
senjacht. De eigenzinnige boer
John Proctor wordt ook be
schuldigd. Hij is er getuige van
hoe zijn dienstmeisje, met wie hij
een verhouding heeft gehad, de
leiding neemt in de heksenjacht.
De enige manier waarop hij zijn
eigen leven en dat van zijn
vrouw kan redden is door hekse
rij te bekennen. Het lukt hem
echter niet om die leugen vol te
houden.
„Als passie en angst een onge
lukkig huwelijk sluiten, heeft dat
rampzalige gevolgen", zo vat Pe
ter de Baan het geheel met ge
voel voor drama samen, „Maar
het is niet alleen maar zware
thematiek. Miller vertelt het ver
haal buitengewoon meeslepend.
Het is ook een beetje Fatal At
traction, door de hevige liefdes
relatie tussen de getrouwde
Proctor en zijn dienstmeisje. Dat
maakt het stuk tot een klassie
ker: een stuwende verhaallijn ge
combineerd met iets wat je als
toeschouwer laat nadenken."
Je houdt iets achter
Als De Baan zegt dat hij zijn
publiek wil laten nadenken, be
doelt hij niet dat hij al verzonnen
heeft wat ze moeten denken.
„Nee, dat heb ik nooit gehad, zo
van 'nu moeten die mensen maar
eens zo gaan denken', 't Is meer
dat je ze wilt raken. Volgens mij
zijn mensen toch op zoek naar
spanning, opwinding, schokjes,
momenten die uniek zijn. Als ik
dat niet teweeg kan brengen op
het toneel, dan vind ik een voor
stelling niet geslaagd."
Veel van de spanning in De
Vuurproef wordt veroorzaakt
doordat iedereen oneerlijk is. Pe
ter de Baan vindt die heimelijk
heid heel fascinerend. „Ja na
tuurlijk!" zegt hij, „Iedereen
heeft toch wel een lijk in de
klerenkast. Niemand leeft open
lijk en dat is maar goed ook. Je
moet jezelf nooit helemaal over
leveren. Dat maakt het leven
toch ook spannend? Dat je kunt
zeggen 'dat had ik van hem
nooit verwacht'. Of dat nou om
kleine dingen gaat of om de
buurman die plotseling een serie
moordenaar blijkt te zijn. Ook in
de liefde gaat het daar vaak om
en dan hoor je mensen weer
sschreeuwen van: 'Je houdt iets
achter!' Ja natuurlijk houden we
dingen achter, je moet niet de
illusie hebben dat je alles kan
doorgronden."
Geen keuze tussen
goed en kwaad
Toch besluit John Proctor in De
Vuurproef uiteindelijk dat hij
zijn leugen niet meer kan vol
houden. „Ja, maar dat is zijn
eigen, individuele beslissing",
zegt Peter, „Het is niet zo dat hij
het licht ziet, of een keuze maakt
tussen goed en kwaad, hij denkt
gewoon dat het zo moet. Bij hem
klopt het ook, zonder dat je als
kijker denkt 'zo zou ik het ook
moeten doen als puntje bij paal
tje komt'. Het is bij iedereen
toch altijd weer een ander puntje
dat bij een ander paaltje komt."
De Vuurproef van het RO Thea
ter gaat op zaterdag 5 februari
om 20.15 uur in première in de
Rotterdamse Schouwburg. Daar
na zijn er nog voorstellingen van
maandag 7 tot en met woensdag 9
februari en op 22 en 23 februari.
Vanavond, donderdag 3 en mor
gen, vrijdag 4 februari zijn er nog
trv-outs te zien, eveneens in de
Schouwburg. Kaartjes zijn te re
serveren op telefooonnummer
010-4118110 en kosten ƒ30,-,
25,- of ƒ19,-. De prijzen voor
de try-outs bedragen 25,-, 20,-
of 16,-.
De komende tijd bevolken diverse
interessante muzikanten de in lo
catie, maat en stijl uiteenlopende
Townpodia in Rotterdam. Op de
vijfde van deze nieuwe maand
«taan de The Prodigal Sons in
Rotown en de achtste het reag-
»aefenomeen Burning Spear in
Nighttown.
De Prodigal Sons wisten twee
iaar geleden door te dringen tot
Je finale van De Grote Prijs Van
Nederland, maar veel verser in
het geheugen ligt het solo-optre
den van voorman Erwin Nijhoff
in Haenen Voor De Nacht. Bij
die gelegenheid bracht hij een
akoestische versie van You Still
Think, de inmiddels verschenen
single die momenteel veelvuldig
te beluisteren valt op Radio 3.
Deze klassieker in de dop is tege
lijk ook het absolute prijsnum-
mer van het overtuigende de
buutalbum IVine Of Life, waar
op energieke en toch melodieuze
nummers op gezette momenten
worden afgewisseld met semi-
elektrische ballades. Het behoor
lijk afwisselende geheel laat zich
klassifïceren als degelijke Ameri
kaans roots-rock, met net dat
beetje extra klasse om, binnen
die sector meteen in het oor te
springen. Niet alleen kan Nijhoff
een pakkend liedje schrijven, hij
zingt daarbij op beheerste wijze
als een geteisterde adolescent,
terwijl de basisinstrumentatie
behalve <joor de dubbele gitaar
partijen, fraai wordt opgeluis
terd middels piano, orgel of mel-
lotron, alsmede een zwart da
meskoortje.
Burning Spear heeft eigenlijk
geen aanbeveling nodig. Hij is
bij leven al een legende. Hij
wordt wereldwijd beschouwd als
een muzikale profeet met een
voorspellende geest. Zijn muziek
richt zich zowel cultureel als spi-
ritueel.
'Hallo, mijn naam is Olifant en
ik ben uw eigen schuld': zo dient
zich bij de archeoloog een onge
node gast aan. De 'storing' die
hij moet verhelpen zit in het
hoofd van de net door zijn
vrouw verlaten gastheer. De lan
ge periode uit de titel heeft alles
te maken met jaren meegedragen
kwellende herinneringen. Net als
I in hun eerste voorstelling Ock-
hams Scheermes bewegen Han
Römer en Titus Tiel Groeneste-
ge zich wendbaar en lichtvoetig
door zware kwesties.
De Olifantsdracht, in een regie
van Helmert Woudenberg is van
dinsdag 8 tot en met donderdag
10 februari te zien in de Kleine
Zaal van de Rotterdamse
Schouwburg, Tel.reserveren op
nummer 010-4118110.
De Stichting Kinderopvang Vlaardingen is een organisatie die volop in
ontwikkeling is en zich kenmerkt door kwaliteit binnen een optimaal peda
gogisch klimaat. De stichting omvat 10 peuterspeelzalen, 8 centra voor
hele en 2 voor halve dagopvang, 4 groepen voor buitenschoolse opvang
en een gastouderburo. De administratieve ondersteuning en de coördinatie
vinden plaats vanuit het stedelijk buro.
Wij zoeken voor peuterspeelzaal "Nogal Wiedus" in Vlaardingen
EEN LEID(ST)ER
voor 18 uur per week, verdeeld over 5 o<
kollega de dagelijkse opvang van groepen kinderen van
Taakomschrijving:
- Samen met een kolli
2 tot 4 jaar.
- Het stimuleren van de ontwikkeling van de kinderen.
- Het onderhouden van kontakten met ouders.
- Het begeleiden van s
Wij verwachten van de kandidaten:
- Een gerichte MBO-opleiding
- Ervaring in het speelzaalwerk strekt tot aanbeveling.
- Een creatieve en enthousiaste werkhouding.
- Zelfstandig kunnen werken.
Schriftelijke sollicitaties kunt u binnen een week richten aan:
Stichting Kinderopvang Vlaardingen,
Curagaolaan 49,
3131 XC Vlaardingen.
Slechts één dag!!!
Gerenommeerde leerfabrikanten hebben
te veel voorraad, door een stagnerende
afzet en geannuleerde exportorders.
Wij kunnen daarom i.s.m. de importeur
méér dan 3000 stuks lederen kleding
verkopen tegen dumpprijzen!
OPHEFFINGSUITVERKOOP MIDDELBURG
ST.JANSSTR. (BIJ JEANS-SHOP)
3/4 Dames en Herenjassen va. 199.-
Suede Dames-en Herenjacks va. 98.-
MOTORJACKS de goedkoopste va. 159.-
NIEUWE COLLECTIE tot 40 KORTING
WANNEER: ZATERDAG 5 FEBRUARI
van 11.00-17.00 uur
WAAR: N0V0TEL
HflRGflLflflN 2 SCHIEDAM
KASSA!!!
*neembai7^
18x FM/12XAMvooT 'nStelba^
Adviesprijs 1099 keuzezenders
IAALV
Blokkeert het startcircuit
Blokkeert het brandstofcircuit
Schakelt automatisch in als u de
auto verlaat
Persoonlijke code is niet te kraken
2 jaar garantie
Aanbevolen door diverse ver
zekeringsmaatschappijen
Ingebouwd
Gemonteerd w»0».
Fiesta
Escort/Orion
ISS» £2^^699..
.Van 350.- 99,"
ALLE PRIJZEN INKLUSIEF BTW CENTRAAL TELEFOONNR. INBOUWSTATION OIO - 4181894
ONDERDELEN-
VERKOOP OOK OP
ZATERDAG
GEOPEND VAN
9.00 TOT 15.00 UUR.
ALLEEN
HOOFDVESTIGING
CEINTUURBAAN.
Rotterdam - Den Haag - Zoetermeer
Official Ford-dealer
n 125..lel. 010-4181894
15tel.010-4557911
ROTTERDAM. SP. POLDER:"Graafstroomstr. 25.tel 010-4376011