UIT Peter's Schoudervulling heeft geen overdreven 'Eddepetgehalte' in't kort Wie zitten er achter de kinderboeken? Lusse doet iedereen plezier met de prettige macht van televisiepopulariteit - VÖDKA 1 Basterd is doodgewoon (gek) De Hollandse Comedie brengt 'Blijf van mijn lijk' Peter Bosz kie t lievelingsfllm DONDERDAG 10 FEBRUARI 1994 6-377 DE HAVENLOODS/HET ZUIDEN DON. 10 FEBR BZN, Stadsgehoorzaal/Har monie, Vlaardingen, tel. 4340500 THEATER De Olifantsdracht, Idee en spel. Rotterdamse Schouwburg, 4118110 Niet uit het raam, Uitverko renen, Theater Zuidplein, Rot terdam, 4815844 VRIJDAG 11 FEBRUARI MUZIEK Elairck, De Symphomanen, Stadsgehoorzaal/Harmonie, Vlaardingen, 4340500 Sonny Vincent, spil en inspi ratiebron van US-punkrockfor- matie Shotgun Rationale, is op 11 februari besteld op het podi um van Popular in Rotterdam, aanvang 24.00 uur. THEATER Reinder van der Naait, volg de pijlen. Theater de Willem, Papendrecht, 078-158226 Tommie, van: Yvonne Keuls, de Bonkelaar, Sliedrecht, 01840- 12314 Basterd, Doodgewoon. Theater Zuidplein, Rotterdam, 4815844 DANS 2. Generation, door Pieter de Ruiter, Lantaren/Venster, Rot terdam, 4361311 Pas op Breekbaar! mimethea- ter Kruimels, Popular, Rotter dam, 4365283 JEUGD De verdwenen verjaarska- dootjes, door Annette Dekker. De Scheg, Rotterdam, 4563993 ZATERDAG 12 FEBRUARI MUZIEK Rita Reys, The American Songbook. De Stoep, Spijkenis- se, 01880-24453 The Sound of the Millers, Har bour Jazzclub, 4123701/4114958 THEATER Jaap Mulder, Noordkaap. De Bonkelaar, Sliedrecht, 01840-12314 William, door De Nieuwe Snaar. Theater De Willem, Pa pendrecht, 078-158226 Bart Stultiens, Stultiens in Wonderland. Theater de Teer- stoof, Schiedam, 4269455 Kommil Foo, Plank. Bibliot heektheater, Rotterdam, 4338262 Leonie, van Georges Fey- deau. Stadsgehoorzaal/Harmo nie, Vlaardingen, 4340500 Schiedam, 4269455 ZONDAG 13 FEBRUARI MUZIEK Ontbijtconcert, met Sofia Kiss e.a Zochers, Rotterdam, 4364249 Trio Louis van Dijk, De Doe len, Rotterdam, 2171717 Rotterdamse Mondharmonica CLub, De Scheg, Rotterdam, 4563993 Eric Vloeimans Quartet, Jazzcafé Dizzy, Rotterdam, 4773014 THEATER Bint, van F. Bordewijk, Bi bliotheektheater, Rotterdam, 4338262 Tommie, van: Yvorme Keuls. De Stoep, Spijkenisse, 01880- 24453 DANS Folkloristisch Danstheater, Reizigers, Theater Zuidplein, Rotterdam, 4815844 foto: PETER KORNISS JEUGD Morgen kom ik bij je wonen, door Cees Brandt, Jeugdtheater Hofplein, 4662044 Pi'Poka, naar een verhaal van Ygia, over kinderen en vriendschap in Rio de Janeiro, Rotterdamse Schouwburg, 4118110. Onder de titel 'Achter de kin derboeken' vinden er op de donderdagen 10 februari, 10 maart en 14 april in het Rot terdamse Bibliotheektheater drie bijeenkomsten plaats rond zes bekende schrijvers en illustratoren van kinderboe ken. Iedere bijeenkomst staat in het teken van een ander thema, waarover de betrok ken schrijvers met elkaar en de zaal van gedachten zullen wisselen. Ter illustratie van hun opvattingen en werkwijze lezen of tonen ze fragmenten uit hun eigen werk. De pre sentatie is in handen van de bekende poppenspeler Koos Wieman. De jeugdliteratuur heeft zich zo langzamerhand een eigen plaats verworven binnen de gevestigde literatuur. Het schrijven van kin derboeken heeft niet langer de wat lagere status die het in het verleden had. Nu wordt erkend dat schrijven voor kinderen evenveel vakmanschap vereist als schrijven voor volwassenen. Vrijwel ieder thema of onder werp is tegenwoordig geschikt voor een kinderverhaal of -ge dicht, mits de schrijver het goed aanpakt. Een kinderboekenschrijver ver staat de kunst om thema's op een voor kinderen aansprekende manier onder woorden te bren gen. Dat is een speciale kwaliteit. Schrijven én illustreren voor kin deren vereist inlevingsvermogen en een groot respect voor de bijzondere plaats die kinderen in de wereld innemen. De schrijvers en illustratoren met wie men tijdens deze drie bijeenkomsten nader kan ken nismaken, hebben hun sporen in de jeugdliteratuur ruimschoots verdiend. Daarbinnen zijn ze specialisten in hun genre. Wie de drie bijeenkomsten bijwoont, krijgt een goed inzicht in hun speciale manier van denken en werken. Er is ruimschoots gele genheid om met hen van gedach ten te wisselen. Daarnaast krijgt men veel informatie over de hui dige stand van zaken in de jeugdliteratuur: de genres, de thema's, de boeken voor de ver schillende leeftijden. De boeken van de schrijvers/illustratoren zijn tijdens de avonden te koop. In de pauzes en na afloop kan men gesigneerde exemplaren aanschaffen. Vandaag, donderdag 10 februa ri, luidt het thema 'griezelen'. Dolf Verroen en Bies van Ede weten er alles van. Dolf Verroen werd op 20 november 1928 in Delft geboren. Na de HBS stu deerde hij MO Frans aan de School voor Taal- en Letterkun de in Den Haag. Hij werkte in een aantal boekhandels en kan toren en vervolgens op de nacht redactie van Het Vrije Volk. Op zijn veertiende schreef Dolf Verroen zijn eerste boek, 'Het boek van Jan-Kees', dat pas in 1959 verscheen. De rest van het programma is als volgt: 10 maart, 'dieren' met Jet Boeke en Gerard Brands; 14 april, 'gedichten' met Hans Ha gen en Ted van Lieshout. Plaats: Bibliotheektheater, Hoogstraat 110, Rotterdam, aanvang 20.00 uur, toegang Pas separtout f25.- (f20.- CJP/65 en R'dam Pas). Losse avond f 10.- (f7.50 CJP/65 R'dam Pas). Reserveren: 010-4338258 (ma. t/m vrij. 10.00-12.00 uur). Organisatie: Gemeentebiblio theek Rotterdam, Stichting Au toped, SKVR-Schrijversschool. Dolf Verroen heeft hoeken geschreven voor kinderen van uiteenlopende leeftijden. to: LEUNIS VERLINDE door ELS NEIJTS Peter Lusse op het podium van een bomvol Theater De Willem in Papendrecht. Hij neemt een machostandje in, loopt met 'Lee-Towers-ellebo- gen' naar voren en brult met echo: „Goedenavond Alblas- serwaard!" Het publiek re- gaeert als afgesproken: „Het heet hier Papendrecht, LUL!" Lusse heeft ze in zijn zak. Alle vier honderd vijftig toe schouwers gaan mee in alles wat'ie doet. Of het nou een 'nichtenact' betreft of een ver handeling over de voors en te- gens van vibrators, Lusse mag alles! Al na tien minuten klinkt links en rechts in de zaal zulk benauwd gesnik dat de EHBO-vrijwilligers zich schrap zetten. Peter Lusse in het theater is maar in de verte verwant aan 'Eddepet' uit de tv-serie Vrien den voor het Leven. Hij zou er een soort aangetrouwd achter neefje van kunnen zijn. De Kijk maar uit, 'kom van Zuid'!-hou ding die op de Rotterdamse lin ker Maasoever zelfs onder deel raadspolitici hoog gehouden wordt, blijkt bij Lusse's geboor terecht te horen. Zijn vader kwam van Charlois, zijn moeder uit Ijsselmonde. Als gezin woon den de Lusses zes jaar in Tuin dorp Vreewijk. Bijgestaan door Paolo Verbij en André Breed- land zet Lusse vanuit deze basis een kleinkunstprodukt neer dat op cabaret lijkt maar ook revue elementen bevat. Af en toe komt het schoffie van de chipscom mercial of (het zal je vent maar wezen)Eddy om de hoek kijken. Maar» even gemakkelijk geeft hij met zijn tengere 'pond broek en een ons kont'-lichaamsbouw het begin van een striptease ten bes te. Een lied schrijven en zingen kan hij ook. Meteen na de ope- ningsact verrast hij zijn publiek met een gevoelig werkje over il lusies: Zorg dat je het nu naar je :in hebt zodat je tenminste later kunt zeggen dat je het vroeger leuk hebt gehadis de conclusie. Aan het einde van zijn program ma bezweert Lusse met begrip maar ook wat wanhopig dat moeder op moet houden met va der op te graven. De kluit belazeren Peter Lusse. In Vrienden voor het leven is hij de geboren verliezer die daar niet mee zit. Hij wéét vaak niet eens dat dat zo is. Als alles wat'ie aanpakt mislukt of anders loopt dan hij had inge schat, is hij steeds de enige die daar verbaasd over is. In Schoudervulling kiest Lusse deels voor eenzelfde opstelling, waardoor hij zijn publiek ook zaken in de maag weet te splitsen waar ze eigenlijk niet voor ko men. „Zoals ik aan tv-kijkers de van mij bekende humor ver plicht ben, ben ik in het theater verplicht ook andere zaken aan te snijden. Ik spéél af en toe de underdog maar het is heel duide lijk dat ik dat zéér zeker niet ben. De mensen weten dat ik de kluit belazer. Alles gaat met een knip oog. Daarom kan ik ze ook mee krijgen in pikanter of gevoeliger zaken. In de 90 Schoudervullin gen die ik nu gespeeld heb, heeft maar één keer iemand 'Eddepet' geroepen. Ik weet precies wat ik doe. Dat moet ook. Anders wordt zo'n zaal onzeker. Maar, wat ik ook aansnijd: ik ben geen missionaris. Als ik iets doe over nichten, denk ik echt niet dat homofielen daar beter van wor den." Niet in de struiken Peter Lusse blijkt een vakman die zijn ambacht uiterst serieus neemt. Hij rookt niet, slaat tij dens het gesprek een drankje af, doet aan carrièrreplanning en is tegen iedereen even correct als vriendelijk. „Ik heb op de klein- kunstakademie gezeten", vertelt hij zijn ongelovig publiek. „Die heb ik afgemaakt ook. Jaha, (grote grijns) ik ben gediplo meerd!" Lusse(34) heeft hij zijn 12 1/2 jarig podiumjubileum al achter de rug. You name it, I did it" lacht hij om zijn uiteenlopende activiteiten. „Klassiek toneel, musicals, kindertheater, veel tv waaronder schooltelevisie, com mercials en zelfs quizprógram- ma's. Niemand is iets bespaard gebleven. En zelf heb ik ook wel eens van ellende door de goot gekropen. Dat wat ik nu ben, ben ik óók daardoor geworden." Lusse's populariteit is onge hoord groot. Het stoort hem niet en hij ziet er de betrekkelijkheid van in. Hij kiest er niet voor om onder de voet gelopen te worden maar aanvaardt de negatieve kanten van veel publiciteit als 'iets wat er bij hoort'. „Voorlo pig liggen ze trouwens nog niet in de struiken om me te fotogra feren maar als iemand me na roept, heb ik pech gehad. Daar moet je tegen kunnen. Zelfs bij een sterfgeval moet je 's avonds gewoon aan het werk. Ach, vroeger zag niemand me staan. Nu wel maar over drie jaar mis schien ook weer niet meer. Laatst in de bioscoop kwamen er meteen fans op me af maar toen Ruud Gullit ook in de zaal bleek te zitten, vlogen ze daar heen. Mensen uit GTST liggen ook altijd hoger in de meiden rangorde dan ik. Zulke dingen vind ik prachtig!" Alsof de duvel er mee speelt, wordt de aanwezige fotograaf uitbundig begroet door, naar la ter blijkt, een bekend sportver slaggever. Peter Lusse kijkt om, staat half op en groet enthousi ast Hoi. „Ik heb het helemaal niet tegen jou", krijgt hij terug. Iedereen lacht. Lusse ook. Be wijs geleverd. Geen one man show Wie zijn voorstelling gezien heeft weet: Lusse heeft op het toneel niemand nodig. Hij kan een groot podium en een volle zaal met zijn pink bespelen. Ook zijn teksten blijken van eigen hand. Toch heeft hij met Paola en An dré bewust voor partnerschap gekozen. Het is duidelijk dat hij collega's een kans gunt maar hij verklaart er ook persoonlijk voordeel bij te hebben. „Meer mensen, meer mogelijkheden", is de simpele verklaring. „Ik vind zingen lekker en ik kan het ook wel, maar Paola kan het beter en is bovendien een vrouw. Dat verbreedt de mogelijkheden. Met meer mensen kan ik nieuwe dingen uitproberen. Mijn zachte kant bij voorbeeld, staat nog te apart van de rest. Dat moet meer gemengd kunnen. Er is nog véél meer te halen. Vroeger wilde ik op mijn 40e met een one man show in Carré staan. Dat is nu helemaal niet aan de orde. Ik ben allang blij dat mijn televisiesucces me in staat stelt dit soort theaterpro gramma's te maken. Daar ben ik heel reëel in. Het leuke van tv is dat er iedere week een nieuw verhaal ligt. Theater is anders lekker, vooral de uitwisseling met het publiek. („Is dat uw man mevrouw.' En dan lacht u mij uit Zonder die serie zou ik een heel ander theaterpubliek heb ben en in het kleine zalencircuit zijn blijven hangen. Daar vinden ze niet gauw iets gênant. Een brede theatercarrière met een eigen publiek moet je langzaam opbouwen. Ik heb het gevoel dat ik nog maar pas begonnen ben." Peter Lusse staat met Schouder- vulling(en) van 2 tot en met 5 maart in Theater Zuidplein in Rotterdam, op 8 maart in Gouda, op 11 maart in de Uitstek in Zijndrecht, in april in Alphen aan den Rijn en in mei in De Stoep, Spijkenisse. februari tot en w - H COGNAC JOSEPH GUY Cognac DELAFORCE Bessenjenever/ Kersen- 1/ - brandewijn i\JjOD kapitanoff Sherry Med. dry/ Pale dry Ono ROTTERDAM Zwart J 25b, m0-46673éê ei weg 3 lQj51192200km MERLOT BOSCARIO 2LTR. UMO. IDe Merlot Boscario is [robijnrood mi interesj sant van smaak. In| Italië is men mefdel I Merlot op een succesvolle mornet I MZIjI wordt Mi bi de wijn jTj h teratuur geprezen. ^Mwijnisopnjn best wA Medocwijn kenmerkt een ge en fijne rode wlin, meteen hebben met een h eigen süjl\ duidelijke 010-415 persoonlijke tegen Basterd bestaat al een aantal ja ren. Zij werden beroemd en be spuugd. Prijzen werden gewon nen, maar daar willen ze het niet meer over hebben. Na een aantal wisselende kon takten bestaat het cabarethuwe lijk definitief uit Onno Innemee en Robert Spaapen, die vorig jaar met veel liefde 'Tot hier en nu verder' speelden. Basterd staat voor snel, geraffi neerd, shockerend, slapstickma- tisch, ontroerend maar vooral integer absurdistisch cabaret. Het tweede avondvullende pro gramma van Basterd dreigt een chagrijnige, ontroostbare, zwaarmoedige voorstelling te worden. Wat de ene helft van het duo betreft, mag dat ook zo blij ven. Logisch voor iemand wiens gevoelsleven in permanente ver binding lijkt te staan met zijn galblaas. Gelukkig ontmoet u ook de chronische optimist, een terminale levensgenieter, die vanaf zijn geboorte ongeneeslijk vrolijk is verklaard. Samen trachten zij antwoord te geven op essentiële hedendaagse vraagstukken: Ben ik uit liefde verwekt? Doet doodgaan pijn? Is iedere brandweerman latent ho mofiel? Na het beleven van de voorstel ling Doodgewoon heeft het pu bliek in ieder geval weer zin in morgen. Wellicht ook weerzin in overmorgen maar dat kunnen zij niet garanderen. Basterd staat op 11 en 12 februa ri in het Rotterdamse Zuidplein theater en op 8 en 9 april in De Teerstoof in Schiedam. Het toneelgezelschap 'Hollandse Comedie' dat in voorgaande seizoe nen met veel succes vooral bekende stukken van Agatha Christie, zoals 'The Mousetrap', Tien kleine Tiegertjes' en het afgelopen seizoen 'Het Web van de Spin' op de planken heeft gebracht, zal in 1994 - voor de tweede keer in samenwerking met Palomar Theater- produkties - de hoogst komische thriller 'Blijf van mijn lijk' van Jack Popplewell opvoeren. Zoals we inmidels gewend zijn zal een en ander gebeuren onder leiding van de direkteur en artistiek leider van de Hollandse Comedie, Peter Hoeksema. 'Blijf van mijn lijk' ('Busybody') werd voor het eerst in Nederland gespeeld door de Haagse Comedie in 1965 onder de titel 'Er is een moord gepleegd' met Ida Wasserman in de hoofdrol. Vervolgens is het een tweetal keren uitgezonden op de televisie. In 1969 onder de titel 'De Bemoeial' met Enny Mols de Leeuwe en in 1982 onder de titel 'Lily weet het beter' met Sylvia de Leur. Deze keer zal de hoofdrol vertolkt worden door Ellis van den Brink (bekend van de televisieserie 'Het Pleidooi'). In de overige rollen zien we Peter Hoeksema, Jéröme Reehuis, Johanneke van Kooten, Kees van Lier, Pim Vosmaer, Yvette Weissman en Guusje Westermann. De regie is in handen van Dolf de Vries. Blijf van mijn lijk is op 16 en 17 februari te zien in Theater Zuidplein, Rotterdam en op 22 februari in De Bonkelaar in Sliedrecht. elkaar gelijmd door Roland vernestraat in Rotterdam. Feijenoorder Peter Bosz staat aanstaande dinsdag filmisch centraal in het programma Win- tergasten van Lantaren/Venster Rotterdam. In dit programma kiest steeds een bekende mede- regiobewoner zijn favoriete hoofdfilm en stukjes uit andere films of video-opnamen. Het programma dat ook uit gespro ken en muzikale intermezzo's is samengesteld, wordt vakkundig Vonk, bekend van (regionale) radio, geschriften en tv. Peter Bosz koos als hoofdge recht voor zijn programma de film-Class of 1984, uit 1982 van van Mark Lester. Het is een me lodrama met een hoog camp- gehalte, over het getreiter dat leraar King ondervindt van de gestoorde student Van Patten. De avond begint om 20.00 uur, theater Lantaren is in de Gou-

Gemeentearchief Schiedam - Krantenkijker

De Havenloods | 1994 | | pagina 7