UIT I DAGEN WSfflB in't kort Hopkins zingt blues met heel haar lijf Gallotta's fameuze Ulysse door Groupe Emile Dubois in Rotterdamse Schouwburg 595- 1295: 2195r 199- DE HAVENLOODS Een raadsel in de Himalaya Gala met klinkende namen GEEF vooreen bron van leven Niet geheel normaal gesproken NU MERKPRODUKTEN TEGEN ABSOLUTE BODEMPRIJZEN! TIM VRUDAG 25 MAART DONDERDAG 17 MAART DONDERDAG 17 MAAR I 1994 11-372 Donderdag 17 maart Muziek Rick de Vito band, Groove Garden, Rotterdam Theater In Kolonos regie Charlotte Riem Vis, Lantaren/Venster, Rotterdam, 4361311, meerde re data Purper, Purper 10, Luxor Theater, Rotterdam, 4138326/4141715, meerdere data Brood uit het water door het Vlaardings Musical Ge zelschap, Stadsgehoorzaal- /Harmonie, Vlaardingen, 4340500, meerdere data De Berini's, groeten uit Rotterdam, Theater Zuid plein, Rotterdam, 4815844, meerdere data Vrijdag 18 maart Theater Los zand, komedie, Bi bliotheektheater Rotterdam, 4338262, meerdere data Kommil Foo, Plank. De Stoep, Spijkenisse, 01880- 24453 Helmert Woudenberg Mi- larepa, Theater de Teerstoof, Schiedam, 4269455 Dans Ulysse door Groupe Emiel Dubois, Rotterdamse Schouwburg, 4118110, meer dere data Ballroom da Capo door Cosmic, Rotterdamse Schouwburg, 4118110, meer dere data Jeugd Kindertheater Pielekepoep vanaf 4 jaar, De Scheg, Rot- terdam, 4563993 Zaterdag 19 maart Muziek Klinkt Goed! presentatie concerten, De Doelen, Rot terdam, 2171717 Doctors Orders, rhythm blues, Elektra, Sliedrecht, 01840-14273 The Last Supper, Podium Café Schiedam, 4260566 Lente Pop, Jongerencen trum TexMex, Spijkenisse, 01880-24095 Theater Antigone en Hedda Ga- bler, door cursisten van de SKVR, Theater 't Kapelletje, Rotterdam, 4677014, meerde re data Bert Visscher, Jammer, De Stoep, Spijkenisse, 01880- 24453 Film Howard's End, regie James Ivory, Stadsgehoorzaal/Har monie, Vlaardingen, 4340500 Zondag 20 maart Muziek Opera van Kiev, De Doe len, Rotterdam, 2171717 Mr. Acker Bilk and his Pa ramount Jazzband, Doelen Jazzclub, De Doelen, Rotter dam, 2171717 Phil Friendly Friends, Podium Café, Schiedam, 4260566 B.B. Stomp, jubileumcon cert met gasten, Rotown Rot terdam, 4363534 Theater Over het leven in Om moord, door Rotterdams wijktheater, De Scheg, Rot terdam, 4563993 Dans Folkloristisch Danstheater De Reizigers, Lantaren/Ven ster, Rotterdam, 4361311 Jeugd Pinokkio door Theater Het Appeltje, Castagnet Rot terdam, 4225096 Nataka een raadsel uit de Himalaya, Rotterdamse Schouwburg, 4118110 Berthe Berthe, door Te- neeter, De Stoep, Spijkenisse, 01880-24453 Diversen Henri van Zanten, stern- performance, kandidaat Ca- meretten, Paradise Regained Rotterdam, 4776138 Theater De Willem in Papen- drecht zal op donderdag 24 maart te kampen krijgen met de orkaan Linda. Linda Hop kins wel te verstaan. Een zeer omvangrijke dame in glitter jurk die de blues zingt zoals het hoort: swingend, stam pend en met een stem van be ton. Hopkins geeft dit voor jaar slechts vier concerten en één daarvan is in het Papen- drechtse theater. De TROS neemt dan ook de gelegenheid te baat om van het tweede deel van de show radio-opna men te maken voor het pro gramma Sesjun. Als elfjarig schoolmeisje sloop Linda Hopkins ergens in de ja ren dertig op een woensdag het Palace Theatre in New Orleans binnen, waar op dat moment Bettie Smith zong. Smith, die toen al de eretitel 'The Empress of Blues' droeg, zette haar 'Emp ty Bed Blues' in en kleine Linda was meteen verkocht. Toen het nummer afgelopen was, kregen de zaalwachters haar in de gaten en werd het meisje met zachte hand het pand weer uitgewerkt. Nu, ruim vijftig jaar later, wordt Linda Hopkins zelf ook tot de 'Big Blues-mama's' gerekend. Linda heeft altijd gezongen. Als jongste dochter van een baptis tenpredikant maakte ze vanaf haar derde jaar al deel uit van het kerkkoor. De wereldberoem de gospel-ster Mahalia Jackson woonde in de buurt en hoorde Linda eens een keer 'God shall wipe your Tears away' zingen, waar ze zelf een grote hit mee had. Ze stapte op de koordiri gent af en zei: „Hou dat kleine meisje in de gaten. Die heeft talent."En ze kreeg gelijk. Korte tijd later maakte Linda Hopkins deel uit van de Sou thern Harp Spiritual Singers, een vermaard gospel-koor. Het duurde tot in de jaren vijftig voordat ze ook buiten de gospel wereld haar stem liet horen. Na een geslaagde auditie bij een nachtclub kwam haar belang stelling voor de ruige blues van Bessie Smith weer helemaal bo ven. En toen niet alleen haar stem, maar ook haar lichaam steeds meer overeenkomsten met de keizerin van de blues ging vertonen, begon ze een 'Bessie Smith-act' in haar show te bou wen, die uiteindelijk uitmondde in een hoofdrol in de musical 'Me and Bessie'. Deze musical vormde een hoog tepunt in haar carrière en ging over het leven van haar grote voorbeeld, Bessie Smith, de vrouw die haar op elfjarige leef tijd al zo geïmponeerd had in Veel spektakel Ondertussen heeft Linda Hop kins zelf ook haar sporen ruim schoots verdiend. Ze werkte sa men met sterren als B.B. King en de trendy jazz-saxofonist Bran- ford Marsalis. Blues, jazz of gos pel, het maakt haar niet uit. Hopkins staat als een huis. Bezoekers van het North Sea Jazz Festival hebben ook al ken nis kunnen maken met Linda. Haar concerten in het Haagse Mekka van de jazz zorgden des tijds voor veel spektakel. Donderdag 24 maart is Papen- drecht aan de beurt. Het concert begint om 21.15 uur en kaartjes kunnen gereserveerd worden van maandag tot en met vrijdag van 9.00 tot 12.30 uur en van 13.30 tot 16.00 uur. Onvergetelijke indrukken liet Groupe Emile Dubois achter na 'Mamame' en 'Docteur Labus', uitgevoerd in het ka der van de opening van de Rotterdamse Schouwburg in mei 1988. Het gezelschap van de Franse topchoreograaf Jean-Claude Gallotta was daarna niet meer in Rotter dam te zien, maar keert terug met het voor Nederland nieu we werk 'Ulysse', een reprise van zijn, door Jean-Yves Lan- glais gekostumeerde, fameuze 'ballet-blanc' dat de Gallotta- stijl over de hele wereld intro duceerde. Gallotta maakte een lichtvoetig en transparant dansstuk, waarin solo's, duetten en groepsbewe- gingen naadloos worden verwe ven. Lijkt Gallotta qua vorm James Joyce te interpreteren, de sfeer roep eerder Homerus' stro fen op. Telkens verlaat een of meerdere van de dansers, allen gekleed in eindeloos gedetailleer de, witte kostuums van mode ontwerper Jean-Yves Langlais, de veiligheid van de groep om nieuwe proeven te doorstaan. Uiteindelijk dooft het licht na de mythologische reis boven het paar dat zich heeft hervonden. Een knie-aandoening vormt vreemd genoeg de aanleiding tot een grote choreografische carriè re. Jean-Claude Gallotta (1950), opgeleid tot beeldend kunste naar, ontdekt de dans op zijn twintigste. Hij werpt zich op stu die en praktijk als danser, eerst als tapdanser, dan bij klassieke ballet en tracht tenslotte te over leven in glitter-revues. De ken nismaking met het werk van Merce Cunningham betekent een openbaring. Tijdens een stu diereis naar New York krijgt hij 'Woensdag 30 maart kunnen kin deren (en volwassenen!) genieten van het exotische sprookje Nata ka, een raadsel uit de Himalaya, gespeeld door de groep 'O, ma- marée'. De hoogste bergen van de we reld vormen het decor voor dit exotische sprookje over de eerste minister van koning Ganesh, die op zoek is naar een geheimzinnig boek. Alleen het boek kan de cirkel doorbreken waarin de ko ning gevangen is door de afschu welijke Moghul. De reis die de eerste minister maakt voert hem door barre streken en is vol avonturen. Ter voorbereiding van 'Nataka' reisden de spelers drie maanden door de Himalaya. Behalve veel ideeën namen ze ook muziekin strumenten en attributen mee te rug, die in de voorstelling ge bruikt worden. Kaarten zijn aan de kassa ver krijgbaar van dinsdag tot en met vrijdag van 14.00-16.00 uur en op zaterdag tussen 10.00-12.00 uur. Telefonisch reserveren kan op nummer 078-194333. Nataka, een raadsel ut de Himalaya, Het thema van het Rijnmond Jazz Gala is ook dit jaar weer 'Klinkende namen op een eve nement in stijl'. Niemand min der dan Toots Thielemans maakt op zaterdag 19 maart in het World Trade Center te Rotterdam zijn opwachting, om samen met het trio van Louis van Dijk te spelen. Naast een aantal andere inter nationale sterren, waaronder het Pasadena Roof Orchesta en Annette Lowman, is ook de nationale top aanwezig. De avond begint om 19.00 uur en duurt to 2.00 uur. In drie zalen kan naar hartelust ge danst, gegeten en gedronken worden. Toegangskaarten zijn te reser veren bij het secretariaat, onder telefoonnummer 01890-19019 of af te halen bij de VVV. giro Spruitenbosstraat 6 Uw krant Een onmisbaar medium last van een knieaandoening. Vertrokken met het idee een pio nier van de dans te worden, her vindt hij zich werkloos in New York. Na terugkeer in Frankrijk richt hij in 1979 Groupe Emile Dubois op; zijn derde stuk 'Ulysse' vormt een doorbraak naar wereldwijd succes en leidt in Frankrijk tot de doorbraak van modern danstheater. De met een opvallende bril: een ver wijzing naar 1981 toen Gallotta zelf nog op het podium stond. De electronische muziek van Henry Torgue is opnieuw geor kestreerd om van nieuwe opna metechnieken gebruik te kunnen maken. Een aantal van zijn stuk ken zijn in Nederland te zien geweest in de Rotterdamse Schouwburg en tijdens edities Gallotta-stijl is niet zelden tri- van het Springdance Festival, viaal: een zeer persoonlijke, Recente produktie van Groupe soms explosieve mengeling van mythen, liefde, erotiek, fantasti sche verhalen en werkelijkheid. Hij steunt daarbij op de sterke persoonlijkheden die hij in zijn gezelschap opneemt. Na meer dan tien jaar keert 'Ulysse' terug, gedanst door een nieuwe groep dansers. Gallotta bracht de theatraliteit terug ten gunste van abstractie, sfeer en lyriek; zo verdwenen scenes met een levend hert en met de tove nares Circe. Opvallende bril Ook danst één van de dansers Emile Dubois waren 'La Légen de de Don Juan' (1992) in op dracht van de Expo 92 in Sevilla en 'La Légende (je Romeo et Juliette' (1991) in opdracht van de Olympische winterspelen in Albertville. Choreografie Jean Claude Gal lotta, muziek Henry Torgue en Serge Houppin, decor Jean-Yves Langlais, kostuums Jean-Yves Langlais m.m.v. Marion Mer- 'Ulysse' is op vrijdag 18 (Neder landse première) en zaterdag 19 maart te zien in de Grote Zaal van de Rotterdamse Schouwburg. Normaal gesproken zou hier een stukje staan over het vierde pro gramma van Zindroom. Nor maal gesproken heeft zo'n pro gramma een titel en de titel van dit programma is dan ook 'Nor maal Gesproken'. Normaal gesproken zou hier staan dat het vorige programma 'Tweede Kopje Gratis' zo'n suc ces was en dat het vierde pro gramma nog veel erger dreigt te worden. Normaal gesproken zou je ook een stukje over de inhoud van dat vierde program ma verwachten. Wie het spelen, wie het geschreven hebben wie de liedjes zingen, en waarom en vooral waarom zo lang, maar dat staat hier allemaal niet. Dat Bert Schuling en Herman Boon weer voor een compleet verrassende chaos gaan zorgen moge duidelijk zijn. Nieuw is in ieder geval dat het publiek aan de hand van een menukaart mag kiezen wat het te zien krijgt Is het dan nog wel te volgen alle maal? Normaal gesproken wel. Zindroom staat op woensdag 16 en donderdag 17 maart in de Ar- lecchino-zaal in theater Zuidplein in Rotterdam. Kaartjes zijn te reserveren op telefoonnummer 010-481 58 44. De voorstelling begint om 20.30 uur. Normaal gesproken is dit niet Muskens Siaapcentrum verkoopt alles voor lekker slapen en geeft u vakkundig advies. Dat wist u al. Dat wij onze kwaliteitsprodukten tegen zeer scherpe prijzen verkopen Is voor u ook niets nieuws. De komende 7 dagen (waliteii voor nog tn er wel snel bij want dit super- aanbod geldt slechts 7 dagen! boxspring Metbinnenveringsmatr JAZZ KOMBINATIE Met 2 verstelbare lattenbodems, 2 SG 40 soft matrassen 40x200 cm OokirTlëngtemaat leverbaar MAAR SCHUIF DEUR kast cm breed 200 cm boog b.nnenverings MATRAS oekLb».^**"» Diamant, 140*200 cm Ook leverbaar speciale lengte MERKPR°dUKTEN" SLAAPKAMERS tienerkamers slaapcentrum ;sÊ"o«mu"d.kahten Ïlaapkamerkasten .dekbedden ETC.etc Rotterdam Centrum Rotterdam Ommoord Goudsesingel 442-444 Binnenhof 14c tel. 010-4149719 tel. 010-4213917 Rotterdam Zuid Dorpsweg 56

Gemeentearchief Schiedam - Krantenkijker

De Havenloods | 1994 | | pagina 11