Wie componeert en zingt het
beste popliedje van Rotterdam?
actueel
Gevoelsarme 'Sloane' nog altijd
UIT
Koren krijgen een kans
in gratis Inloopconcert
Yvonne toont gekte aan
door heel gewoon te zijn
DE HAVENLOODS/HET ZUIDEN
De Rotterdamse Tango Dag
wordt warmbloedig spektakel
'Met zo 'n orkest erachter klinkt het toch wel, maar daar gaat het niet om
Marijke weent nu luxueus op cd
DONDERDAG 7 APRIL 1994
14-550
Donderdag 7 april
Muziek
Skunk Funk, Café de Twij
felaar, Rotterdam, 4132671
Theater
Krazy Kat. Theater Bon-
heur, Rotterdam, 4046716,
meerdere data
De Zieners, door Fact,
Lantaren/Venster, Rotter
dam, 4361311, meerdere data
De tuin der folteringen.
Lantaren/Venster, Rotter
dam, 4361311, meedere data
Paul van Vliet theater
show 93/94, Luxor Theater,
Rotterdam, 4138326 of
4141715, de hele maand
Decadence van Steven
Berkoff, Rotterdamse
Schouwburg, 4118110, meer
dere data
9 Ware Liefde door Carver,
Rotterdamse Schouwburg,
14118110
19 De Berini's. Groeten uit
Rotterdam. Theater de
Schuurkerk, Maassluis,
01899-19111
Heren op zicht. Zangeres
aangspoeld, Theater Zuid
plein, Rotterdam, 4815844,
meerdere data
Vrijdag 8 april
Muziek
Astrid Serise Invitation,
Stadsgehoorzaal/Harmonie,
Vlaardingen, 4340500
9 Jesus Christ superstar
Theater Zuidplein, Rotter
dam, 4815844, meerdere data
Theater
Basterd, Doodgewoon,
Theater de Teerstoof, Schie
dam, 4269455
Dans
C9 You and me door Dans-
kern, Theater de Willem, Pa-
recht, 078-158226
Zaterdag 9 april
Muziek
Mahmoud Guinia en en
semble (Marokko) etnische
muziek, De Doelen, Rotter
dam, 2171717
The Dynamites Podium
Café Schiedam, 4260566
Carmen van George Bizet.
Rotterdamse Schouwburg,
4118110
Pim Jacobs en Louis van
Dijk, Stadsgehoorzaal/Har
monie, Vlaardingen, 4340500
19 Jiddische Avond. De
Stoep, Spijkenisse, 01880-
24453
Theater
i9 Arno van der Heyden, Het
Duet, Bibliotheektheater Rot
terdam, 4338262
9 De nieuwe kleren van de
keizer, van Yvonne van der
Meer. Rotterdams Centrum
voor Theater,
4773891/4767974
9 Zindroom, Normaal ge
sproken, SCC De Goote
Brielle, 01810-17264
9 Bert Klunder en Milou
Frencken Varkens wassen,
Stadsgehoorzaal/Harmonie,
Vlaardingen, 4340500
9 Basterd Doodgewoon,
Theater de Teerstoof Schie
dam, 4269455
9 Poppentheater Jacobus
Wieman, het betoverde
sprookjesboek, Theater de
Teerstoof, Schiedam,
4269455
Zondag 10 april
Muziek
9 Brevis, Jazzcafé Dizzy,
Rotterdam, 4773014
9 Muziek op zondagmorgen
met Eleonore Pameijer e.a.,
De Doelen, Rotterdam,
2171717
9 Surinaams-Hindostaanse
show, door Wo Din Yaad
Karo, De Doelen, Rotterdam,
2171717
9 De Ontdekkingsreizigers:
Cage, Ives, Reich, door Doe-
lenensembie, De Doelen, Rot
terdam, 2171717
9 The Haque Jazz Wuartet,
Doelencafé Rotterdam,
4148688
9 Magic Franky and the
Bluesdisease, Bluessociëteit
l'Esprit, Rotterdam, 4828542
9 Eveningsong door Michael
Praetoriuskoor, Grote of St.
4211476
9 Barkeepersgala, Rotown,
Rotterdam, 4363534
9 Een lach en een traan mu-
ziek-variété, De Scheg, Rot
terdam, 4563993
9 Carmen van Georges Bi-
zet, Rotterdamse Schouw
burg, 4118110
9 Amaretto, funk, soul, Sor-
bonne, Rotterdam, 2330094
9 Ontbijtconcert door het
IJsselkwartet, Zochers, Rot
terdam, 4364249
Dans
9 Raz Reflex, De Stoep,
Spijkenisse, 01880-24453
In de Kleine Zaal van de Doelen
vindt op zaterdag 9 april weer
een inloopconcert plaats. In deze
serie krijgen amateurkoren en -
orkesten uit de regio de gelegen
heid om zich aan een breed pu
bliek te presenteren. De concer
ten worden al vele jaren georga
niseerd door de Rotterdamse
Kunststichting, in samenwer
king met De Doelen.
Deze keer treden de volgende
gezelschappen op. Als eerste
treedt aan het Dameskoor Over-
schie, een ouderenkoor dat be
staat uit ongeveer dertig leden.
Mevrouw Van Asch-Faas, de di-
rigente van het koor, geeft aan
dat het weliswaar een ouderen-
koor is, maar dat de leden nog
jong van geest zijn. Het koor
heeft dit al menigmaal bewezen
door in hun categorie diverse
prijzen in de wacht te slepen.
Als tweede treedt op het Rotter
dams zang-ensemble 'Ons Ide
aal'. Dirigente Joke van Dijk
geeft leiding aan dit ensemble
dat op 9 april vooral veel musi
calrepertoire brengt. Op piano
worden ze begeleid door Moni
que de Groot.
Hekkesluiter is het Bernisse Da
meskoor bestaande uit 54 dames
die op een enkele uitzondering
na allemaal uit Bernisse afkom
stig zijn. Het koor heeft een uit
gebreid repertoire, van opera tot
licht klassiek.
Het inloopconcert op zaterdag 9
april is voor iedereen gratis toe
gankelijk en begint om 15.00 uur.
De deuren van De Doelen gaan
om 14.45 uur open.
Het Klein Rotterdams Toneel, een amateurvereniging met maar
twintig leden, waar er zestien van spelen, heeft zich met succes
gewaagd aan Yvonneeen stuk van de schrijver Witold Gombro-
wicz. Geen gemakkelijke opgave, want Gombrowicz houdt er
ingewikkelde ideeën op na. Hij vindt 'vorm' namelijk het allerbe
langrijkste. Niet alleen de vormgeving op toneel verdient daar
door veel aandacht, ook op andere manieren speelt het begrip
'vorm' een belangrijke rol. In Yvonne komt dat voornamelijk aan
de orde door de vormelijke manier waarop de personages met
elkaar omgaan.
Yvonne speelt zich af aan een koninklijk hof, waar iedereen de
leegte en decadentie van hun bestaan probeert te verbergen door
krampachtig vast te houden aan omgangsvormen. De prins doet
hieraan niet mee en verlooft zich uit protest met Yvonne, een
meisje uit het volk. Dat zet de hele boel op zijn kop. Yvonne is
namelijk zo 'normaal' dat het hof met al zijn poeha niet meer weet
hoe er gereageerd moet worden, en dat zorgt voor komische, maar
soms ook ontroerende verwikkelingen.
Yvonne is te zien op 8.9 15 en 16 april om 20.30 uur in Theater 't
Kapelletje, Yan der Sruysstraat 176 in Rotterdam. Reserveringen
010-4677014.
Yvonne zaait verwarring door normaal te zijn.
Majel Blonden en Martin Scheijgrond: 'Het gaat om het liedji
door RICHARD VAN SANTEN
Welke ongrijpbare factor be
paalt dat een popliedje plotse
ling meer wordt dan zomaar
één exemplaar in de enorme
stroom van liedjes die dage
lijks over ons uitgestort
wordt? Volgens Martin
Scheijgrond van de Zuidhol
landse Popunie en Majel
Blonden, programmeur van
muziekcafé Rotown, moet je
het niet zoeken in dure stu
dio's en opname-apparatuur,
maar in de basis van het liedje
zelf. Het melodietje, de zang
en de tekst bepalen of een ge
voel of gedachte omgezet kan
worden in muziek. Dat is de
magie, de onbekende 'factor
X'. Rotown en de Popunie
gaan daar op 30 mei naar op
zoek in het eerste Rotterdam
se singer/songwriter festival.
Het fenomeen 'singer/songwri
ter' beleeft momenteel een flinke
opleving. Ze heten tegenwoordig
Tori Amos of Kirstin Hersh,
maar ze doen nog steeds hetzelf
de als Bob Dylan vroeger deed:
luisterliedjes zingen met een mi
nimale begeleiding. De Popunie
en Rotown vinden dat het tijd
wordt dat het Rotterdamse
schrijf- en zangtalent in de
schijnwerpers geplaatst wordt.
Majel Blonden heeft het idee op
gepikt in Nijmegen, waar een
soortgelijk evenement georgani
seerd werd. 'Dat kan ook in
Rotterdam', dacht ze en het plan
De Engelse toneelschrijver
Joe Orton was eerder berucht
dan beroemd. In het toch al
niet zo vrijzinnige Engeland
van de jaren zestig trok zijn
levenswandel volop aandacht.
Niet alleen omdat hij homo
seksueel was en samenwoonde
met een vriend, maar ook
door zijn toneelstukken, die
op een kritische manier de
schijnheiligheid van dejnaat-
schappij waarin hij leefde aan
de kaak stelden. Zijn stuk
'Lief zijn voor Sloane' dat ge
speeld wordt door het Theater
van het Oosten vormt hierop
geen uitzondering.
Lief zijn voor Sloane is al bijna
dertig jaar geleden geschreven en
het draagt ook duidelijke ken
merken uit de roerige jaren zes
tig. Er wordt namelijk flink ge
schopt tegen de maatschappij,
die volgens Joe Orton aan elkaar
hing van onverschilligheid en
hebzucht. Toch kan het met
evenveel recht vandaag nog wor
den opgevoerd, want ondanks
het protest van toen is er nog
niet zo heel veel veranderd.
Slechterik
Sloane is het eerste toneelstuk
dat Orton schreef. Mister Sloane
is op het eerste gezicht de slech
terik in het stuk. Hij lijkt een
aardige en beleefde jongeman als
hij intrekt bij de familie Kemp
die bestaat uit vader, dochter
Kath en zoon Ed. Kath, in de
veertig en gescheiden neemt al
snel de rol van vervangende
moeder en geliefde op zich, ter
voor het festival was geboren.
„Hoewel we op zoek zijn naar
het beste liedje van Rotterdam,
is het wedstrijdelement niet het
belangrijkste", vertelt ze, „Het
gaat om die 'factor X' die zo'n
liedje goed maakt. Wat is dat?
Dat fascineert me. Met een jury
erbij die zijn gedachten laat gaan
over de deelnemers komt dat
misschien naar boven. Datje dus
niet zo'n sfeer krijgt van 'er staat
een bandje te spelen en verder
sta je gewoon een biertje te zui:
pen', maar dat het om de muziek
gaat. Want het belangrijkste blij-
wijl de homoseksuele Ed een
baan heeft voor Sloane.
Langzamerhand laat Sloane ech
ter zijn beschaafde masker val
len en blijkt hij een arrogante
zwendelaar die de familie volle
dig inpalmt en alles naar zijn
hand zet. Wat begint met geme
ne pesterijen mondt uit in ge
weld. Vader Kemp herkent in
Sloane de moordenaar van zijn
vroegere chef en dreigt met de
politie. Sloane weet echter een
betere oplossing voor het pro
bleem: hij vermoordt ook de va
der. Dan blijkt ook dat er nog
meer slechteriken op het toneel
ven gewoon de mensen die mee
doen, datje kunt zien wat er in al
die achterkamertjes gebeurt."
Naakt gebeuren
Door de muziek voor zichzelf te
laten spreken, wordt de drempel
om mee te doen wellicht wat
lager. Je hoeft geen dure spullen
en blazerssecties om je heen te
verzamelen om op 30 mei in Ro
town te gaan staan. Muzikanten
kunnen meedoen door een band
je op nemen met maximaal drie
nummers die akoestisch door
aanwezig zijn. Ed en Kath zien
de moord zonder emotie aan en
slaan er een slaatje uit door
Sloane te chanteren. Hij kan kie
zen, óf ze halen de politie erbij,
óf broer en zus mogen om beur
ten, enige maanden van Sloane
bezit nemen.
Alles moet
wijken voor genot
Volgens regisseur Leonard
Frank was Lief zijn voor Sloane
in 1964, toen het net geschreven
was, vooral schokkend vanwege
niet meer dan twee personen ge
speeld kunnen worden.
„Er zijn tegenwoordig steeds
meer bandjes die het niet meer
nodig vinden om in een dure
studio met perfecte opname-ap
paratuur en een vette band er
achter aan de slag te gaan", zegt
Majel. „Maar het goeie liedje op
de juiste tijd, dat is de magie."
Martin Scheijgrond valt haar
bij. „Aan de techniek ligt het
vaak niet. Er zijn heel veel muzi
kanten die technisch goed on
derlegd zijn, maar als je dat er
allemaal afhaalt kun je zien of
het verhaal. Tegenwoordig zijn
we wat moord en doodslag be
treft wel wat meer gewend, maar
de manier waarop de personages
ermee omgaan is nog steeds
schokkend. Allemaal handelen
ze volslagen egoïstisch en zonder
enig medegevoel. Ze zijn alleen
maar op jacht naar manieren om
hun behoeften te bevredigen en
doen dat op de manier van
junks: geslepen, geraffineerd en
vol manipulatie en zelfbedrog.
Alles moet wijken voor genot en
dat heeft schokkende gevolgen.
In,het leven van de schrijver van
het stuk, Joe Orton, was er aan
het daadwerkelijke talent naar
boven komt. Bij dit festival kun
je je nergens achter verschuilen.
Wat dat betreft moetje als muzi
kant best een beetje exhibitionis
tisch zijn om mee te doen, want
het is een naakt gebeuren."
'Hypes en trends'
Niet te vergelijken dus met het
Eurovisie Songfestival dat pre
cies een maand eerder plaats
vindt. „De zangers en zangeres
sen die daaraan meedoen heb
ben hun nummer meestal niet
zelf geschreven en het gaat veel
meer om het uiterlijk en de pre
sentatie, met zo'n heel orkest
erachter. Daar gaat het dus niet
om", vindt Majel.
Dat ze zo inspelen op de trend
die momenteel de hele popindus
trie iri zijn greep heeft, vinden
Martin en Majel niet erg, hoewel
het gedoe rond MTV-Unplug-
ged wel wat overdreven is. Mar
tin vindt het onterecht dat de
woorden 'hype' en 'trend' zo'n
negatieve lading hebben. „Be
paalde ontwikkelingen in de mu
ziek voorzien blijkbaar in een
behoefte en worden dan op grote
schaal beoefend. Dat wordt dan
een trend. De laatste tijd werd
die bepaald door technische mo
gelijkheden. Deze terugkeer naar
de basis vormt daarop een wel
kome afwisseling."
Bandjes met maximaal drie zelf
geschreven nummers kunnen tot
22 april worden opgestuurd naar
de Popunie, Postbus 21450, 3000
AL in Rotterdam. Maximaal tien
finalisten worden geselecteerd
voor de finale in Rotown.
schokkende feiten ook geen ge
brek. Van zijn zestiende tot zijn
achttiende werd hij overal waar
hij werkte ontslagen. Volgens
zijn eigen zeggen omdat hij in
geen van zijn baantjes geïnteres
seerd was. Toen hij eenmaal zijn
passie voor het toneel ontdekte
was dat verleden tijd. Hij ging
hard a&n de slag op de toneel
school en schreef in eerste in
stantie romans met zijn vriend
Halliwell. Het succes begon ech
ter pas toen hij in zijn eentje
toneelteksten ging schrijven.
Achter de tralies
In 1962 belandden de twee voor
zes maanden achter de tralies. Ze
hadden 72 boeken gestolen uit
de bibliotheek en de omslagen
naar eigen inzicht 'verfraaid'
met aanstootgevende plaatjes.
Daartoe hadden ze volgens de
aanklacht 1653 afbeeldingen uit
diverse kunstboeken geknipt.
Daarna ging het goed met Ór-
tons carrière. In 1964 ging Sloa
ne in première, er volgeden nog
zo'n vijftal stukken en een (afge
keurd) filmscript voor de Beat
les. Zijn relatie met Halliwell
bleek echter niet bestand tegen
het succes en op 9 augustus 1967
zorgden de twee nog één keer
voor een schandaal. Orton werd
in bed gevonden met een ingesla
gen schedel. Naast hem op de
grond lag Halliwell met een do
delijke dosis slaaptabletten in
zijn maag.
'Lief zijn voor Sloane' is op
maandag 18 april te zien in Thea
ter Zuidplein, om 20.15 uur.
Kaartjes zijn te reserveren op te
lefoonnummer 010-4815844.
Onder de titel de Rotterdamse
Tangodag zullen op zondag 10
april zes optredens plaatsvinden
van tangogroepen. Overdag zijn
de opzwepende klanken te be
luisteren in Theater De Evenaar,
behorend bij het Museum voor
Volkenkunde en 's( avonds gaat
men vrolijk verder in Night-,
town.
In het middagprogramma wordt
bewezen dat we hier in het koude
Holland ook weten wat een tan
go is, als het Orquesta Tanguera
de Rotterdam (OTRA) en het
Sexteto Canyengue optreden.
OTRA is samengesteld uit stu
denten en docenten van de vak
groep Argentijnse Tango van het
Rotterdams Conservatorium.
Het staat onder leiding van Leo
Vervelde en Carel Kraayenhof.
Eveneens van eigen bodem is
Sexteto Canyengue. Deze groep
speelt klassieke Argentijnse tan
go met eigen composities en ar-
Marijke Boon komt misschien
wel nooit meer los van de titel
van haar eerste theaterprogram
ma. Vandaar dat ik ween, een
regel ontleend aan een lied waar
in zij met een valse baard een
verkrachting probeert te voor
komen, is bijna een lijfspreuk
van haar geworden.
Begin 1992 begon Boon met dit
programma op te treden. Eerst
als lunchpauze-optreden, maar
later toen er meer stof tot zingen
bleek te zijn, breidde de show
zich uit tot avondvullend for
maat.
Als altijd liet de 'kroonprinses
van het ievenslied' zich inspire-
rangementen en heeft daarmee
ook succes in de landen waar de
tango zijn oorsprong heeft.
Het avondprogramma wordt ge
organiseerd door de tango-stich
ting Cuartito Azul. Het wordt
een lange avond met veel zang,
muziek en dans. Op het pro
gramma staan optredens van Pe-
pito Suzuki, meesters van de
tango-dans, Marlous Lazal-
Che Tango, met een compleet
programma met voornamelijk
gezongen tango en The Suspen
ders, een a-capella kwartet. Tot
slot komt OTRA nog eens terug.
Het middagprogramma in Thea
ter De Evenaar begint om 14.00
uur. Deze middag is tevens de
afsluiting van de serie 'Wereld
muziek aan de Maas'. Telefo
nisch reserveren kan op 010-
4111055. Het avondprogramma
in Nighttown gaat om 20.00 uur
van start. Reserveren is niet no
dig.
ren door het kleine leed in de
wereld: een doodgereden huis
dier, een korte romance in het
warenhuis en de liefde in al haar
verschijningsvormen. Eind 1993
sloot ze haar tournee af. De
show heette toen al Vandaar dat
ik ween de luxe en Marijke en
haar rode accordeon werden bij
gestaan door een vijftal muzi
kanten. Tijdens een optreden in
december werden er live-opna
men gemaakt voor een cd die nu
verkrijgbaar is.
Wie thuis wil genieten van Ma-
rijkes tocht door het leven 'op
het zadel des tijds' kan terecht in
de platenzaak.
Cas Enklaar en Els Ingeborg Smits in 'Lief zijn voor Sloane'.
Marijke Boon de luxe.