I
Op zoek naar het ultieme cliché
t.
Waar een vrije opvoeding al niet toe kan leiden
Wichmanhuis gebaat bij wereldmuziek
die hart verwarmt en voeten laat swingen
DE HAVENLOODS/HET ZUIDEN
Veel jolige folklore bij Het Groot Niet Te Vermijden Dans/ Show Orkest
Vet Smartlappenfeest in Plan C
Oom Wanja van Tsjechov
Sandra Reaves-Philips zingt als de
allergrootste jazz- en bluesvrouwen
DONDERDAG 21 APRIL 1994
Donderdag 21
Muziek
The Marriage of Figaro
van Mozart, Rotterdamse
Schouwburg, 4118110
Theater
The Sunshine Boys, van
Neil Simon, Theater Zuid
plein, Rotterdam, 4815844
In de schaduw van de zon
door Adelheid Roosen, Lan
taren/Venster, Rotterdam,
4361311
Dans
001MD000 door Bewe
gingstheater Plank, Bibliot
heektheater Rotterdam,
4338262
Maten naar Measure for
Measure, Lantaren/Venster,
Rotterdam, Diversen
Beeldenstorm of heelden-
honger talkshow, Nederlands
Architectuur Instituut Rotter
dam, 4401200
Vrijdag 22 april
Muziek
MaDet unit Mallets Spek
takel, Theater de Teerstoof,
Schiedam, 4269455
Fra Fra Sound, Popular,
Rotterdam, 4365283
Theater
Balinese Wajang-voorstel
ling door gamelan-ensemble
Irama, Theater de Evenaar,
Rotterdam, 4111055
Drs. P. t.b.v. St. Roeivali-
datie, Bibliotheektheater,
Rotterdam, 4338262
Harrie Jekkers met een
goudvis naar zee, De Stoep,
Spijkenisse, 01880-24453
Trio de Janeiro, 125 jaar
250 kilo, Theater de Willem,
Papendrecht, 078-158226
Dans
Nederlands Dans Theater
1 vernieuwers van de dans,
Rotterdamse Schouwburg,
4118110
Film
The waterdance, regie Neil
Jimenez, Filmhuis Schiedam,
Schiedam
Zaterdag 23 april
Muziek
Beeswamp nieuwe band
van Beatrice van der Poel,
Rotown, Rotterdam, 4363534
The Bombita's, Café de
Twijfelaar Rotterdam,
4132671
Theater
Paul Haenen, vrolijk langs
de kern, Stadsgehoorzaal-
Harmonie, Vlaardingen,
4340500
W.A.C.K.O. Weird Ass
hole Crazy Knock Outs, De
Tuyter, Krimpen aan den IJs-
sel, 01807-199931
Arno van der Heyden Het
Duet, Theater de Teerstoof,
Schiedam, 4269455
Trobbels at sea, door het
Antwerps Travestie Theater,
Bibliotheektheater, Rotter
dam, 4338262
Zondag 24 april
Muziek
Floor op zondg La Pat
Solo, Café Floor, Rotterdam,
4118110
Ghost Note, Bluessociëteit
l'Esprit, Rotterdam, 4828542
Jasper van het Hof Quar
tet, Jazzcafé Dizzy, Rotter
dam, 4773014
Ait said Ou'Ali Marokko,
Theater de Evenaar, Rotter
dam, 4111055
Theater
Lantaren/Verhalen door
Paul Middellijn, Lantaren-
/Venster, Rotterdam,
4361311
Theatersport door De Ge
temde Feeks, Popular, Rot
terdam, 4365283
Jeugd
De Crèche Band Lekker
Vies, Lekker Vuil, De Stoep,
Spijkenisse, 01880-24453
Kunst kijken met kinderen
van 4 tot 6 jaar, Museum
Boymans van Beuningen, Rot
terdam, 4419405
Rondleiding voor het gehe
le gezin, De Dubbelde Palm
boom, Rotterdam, 4761533
Wereldmuziekcentrum Ma
trix: waar de ware liefhebber
van niet-westerse muziek zich
het hart laat verwarmen, de
oren strelen en de voeten geen
tijd gunt om stil te blijven
staan!
Ook in april zal er weer elke
zaterdag afwisselend salsa en
Afrikaanse muziek te beluiste
ren zijn: twee zaterdagen zal het
opgeluisterd worden met 'live'
optredens, de overige twee za
terdagen zal een professionele
DJ de 'Noche de Salsa' en de
'Afro Caribean Dancenight' in
zwoele klanken hullen.
Op vrijdag 22 april zal er in
Matrix in samenwerking met de
Vereniging Kalimera een bene
fietconcert gegeven worden met
de swingende damesformatie
'Perfume de Salsa' De op
brengst van het benefietconcert
komt ten goede aan het 'Ron
Wichmanhuis'. De vereniging
Kalimera is speciaal voor het
'Ron Wichmanhuis'-project op
gericht met als doel: een op
vangcentrum voor seropositie-
ven, aids-patiënten en hun fami
lie, vrienden en bekenden te rea
liseren.
Het project is genoemd naar
Ron Wichman, die in 1990 op
30-jarige leeftijd overleed aan de
gevolgen van aids en zelf de
moeilijkheden en eenzaamheid
ondervond die met deze ziekte
gepaard lijken te gaan. Geluk
kig bleef er een hechte kern van
vrienden over die eveneens zijn
ervaring deelden en na zijn dood
besloten tot eerdergenoemd ini
tiatief, teneinde het lijden op een
aangenamere manier te verlich
ten.
Het Ron Wichmanhuis zal mid
den in het centrum van Rotter
dam haar deuren openen en wel
aan de Westersingel 103. Men
streeft ernaar om vanaf medio
juni vooralsnog van 11.00 tot
23.00 uur open te zijn, de offi
ciële opening zal later dit jaar
plaats vinden.
De organisatie zal voornamelijk
uit vrijwilligers bestaan die alle
maal een cursus hebben gevolgd
met betrekking tot professionele
opvang van seropositieven en
AIDS-patiënten. Men kan zich
opgeven als vrijwilliger aan de
zaal of het volgende telefoon
nummer draaien: 010-2140434
(Ruud Nijdam).
Voor de avond is slechts een be
perkt aantal kaarten beschik
baar, die te reserveren zijn bij
Esther Volker, telefoon 010-
4673222. De prijs bedraagt
20,-, de zaal is open vanaf 21.00
uur en het optreden van Perfume
de Salsa begint om 22.00 uur.
Informatie Matrix: tel. 010-
4123514. Adres: Mauritsstraat
16, Rotterdam.
door MARIA NEELE
Een band die voordat je met
je ogen kunt knipperen over
schakelt van een Frans chan
son op salsa en van rap op
klassiek. Onmiskenbaar een
feestje. Feest der herkenning,
feest van de verkeerde benen.
Alles is anders dan je op het
eerste gezicht denkt; alies is
minstens twee keer zo erg cli
ché dan je in je wildste dro
men kunt verzinnen. Het
Groot Niet Te Vermijden
Dans/Showorkest is de abso
lute top in de perfecte imita
tie, de overdrijving en de ver
rassing. Want de feestjes van
het GNTV lopen altijd nét
even anders dan je dacht.
Voortbordurend op het succes
van de eerste twee shows is het
nieuwe programma Glorious
Surrender van het GNTV sa
mengesteld uit dezelfde ingre
diënten waarmee het Rotter
damse vijftal al eerder volle za
len overeind bracht. Herkenbaar
en toch weer nieuw, want er zijn
nog veel onontgonnen muzikale
stijlen waarin Bert van Bommel,
Louis Kockelman, Jochem
Kroon, Peter Tinke en Anton
van der Burgh hun ei kwijt kun
nen. Met veel commentaar vanaf
de zijlijn en muzikale grapjes die
voor iedereen verstaanbaar zijn.
En nummers waarin de leden
van het orkest hun vaardigheden
op verschillende (alweer nieuwe)
instrumenten kunnen demon
streren. Zoals bijvoorbeeld dat
ene folknummer, waarbij Bert
van Bommel laat horen dat hij
vroeger 'in zijn folkperiode' zeer
verdienstelijk fluit speelde.
Lange adem
De formule is nog lang niet uit
gewerkt. De rasmuzikanten van
het GNTV komen nog dagelijks
nieuwe mogelijkheden tegen.
Bert van Bommel, zanger, trom
pettist en bespeler van alle moge
lijke koperen blaasinstrumenten:
„Alles wat je hoort vertaal je
naar het programma. Je luistert
altijd en overal op een bepaalde
manier." Maar voordat een
nummer de perfectie bereikt
heeft die het orkest eist van zich-
Jf *4
Het Groot Niet Te Vermijden Dans/Shotvorkest: feest op het podium.
Foto: HENK-JAN KAMERBEEK
zelf, stroomt er heel wat water
door de Maas. „Perfectie is be
langrijk. Pas als je op de auto
matische piloot kunt spelen, is er
ruimte voor andére dingen",
zegt Bert.
En die 'andere dingen' gebeuren
aan de lopende band. Zonder
teveel prijs te geven van de ma
nier waarop de band het publiek
tot tranen van het lachen brengt:
verschillende 'internationale so
listen' bevolken het podium
(waaronder voor de trouwe fans
een oude bekende uit een vorig
programma, de bekende Franse
chansonnier Jean Jacques Du
Taille in een subtiel bijrolletje),
van operasterren in de rol van
Don Carlos tot een Mexicaanse
zangeres met een verbazend lan
ge adem. In Glorious Surrender
veel folklore, met alles erop en
eraan. Van Iers tot Turks, van
Caribisch tot oer-Hollands. De
folkore van de tv-spelletjes, de
folklore van de moderne-mu-
ziekpraktijk. Het allerergste wat
ze konden vinden, uitvergroot
en volmaakt op het podium ge
bracht, uiteraard ook in de
vormgeving.
De aankleding van de 'Turkse'
act heeft het GNTV overgehou
den uit een toernee naar Oman,
waar het orkest was voor een
optreden voor de plaatselijke
Nederlandse gemeenschap. „Die
jurken en die petjes, daar móes
ten we gewoon iets mee", vertelt
Bert. „Louis is in dat nummer
een heel foute Alladin, en verder
klopt er natuurlijk geen reet van,
want de tekst die langskomt is
Arabisch en de rest is Turks."
Maar, muzikaal zit het nummer
geheid in elkaar en ook op de
belichting en het geluid is niets
aan. te merken. Wie wel eens
naar de Turkse tv-zender kijkt,
herkent moeiteloos het sfeertje.
„Dat is voor een groot deel de
verdienste van onze geluids
man", vindt Bert. „Wim (de Gel
der) is eigenlijk de zesde muzi
kant van het orkest. Hij maakt
voor elk nummer een apart ge-
luidsontwerp. IJij kan een snare-
-drum op drie verschillende ma
nieren laten klinken. Dat hoort
bijna niemand, maar toch werkt
het."
We verklappen niks
Het ultieme cliché, zo omschrijft
zanger/saxofonist Louis Koc
kelman het streven van het
GNTV. Het ongebruikelijke ein
de (we verklappen niets!) is daar
een voorbeeld van. „Je moet ook
durven om het totaal anders te
doen", vindt hij. „Dat het pu
bliek daarin onwoorwaardelijk
meegaat, emotioneert óns ook.
We staan op dat moment vaak
met kippevel op het podium.
Toch moet je daar afstand van
blijven nemen, anders wordt het
een parodie op een parodie."
Het publiek komt nog steeds in
drommen af op het GNTV; er is
al bijna geen kaartje meer te
krijgen voor de optredens, zeker
niet in en rond de thuishaven
Rotterdam. Hoewel het GNTV
zo langzamerhand vertrouwd is
geraakt met het fenomeen 'uit
verkocht' blijft het een feest om
voor volle zalen te spelen, vindt
Louis Kockelman. „We hebben
de laatste jaren een gemiddelde
zaalbezetting van zo'n 95 pro
cent", vertelt hij. „Dat is leuk,
maar je moet zorgen dat je er
niet blasé van wordt." Want, be
kent hij: „Toen we voor het eerst
voor zo'n uitverkochte zaal
speelden, hebben we ons met z'n
vijven laten fotograferen voor
een poster met zo'n strook er
schuin overheen geplakt. Dat ge
voel moet je zien vast te hou
den."
Wie nog kans wil maken op een
plaatsje bij Glorious Surrender
kan het zaterdag 23 april probe
ren in De Bonkelaar in Slie-
drecht, vrijdag 29 april in de
Stadsgehoorzaal in Vlaardingen
en van dinsdag 17 tot en met
zaterdag 21 mei in Luxor in Rot
terdam.
Alleen! is gebaseerd op de ro
man: 'Paulinchen war allein
zu Haus' van Gabriele Woh-
mann. Paulientje is een wees.
Haar adoptie-ouders, twee
schrijvers, hebben het beste
met haar voor. Ze willen Pau
la een goede, en vooral vrije,
opvoeding geven. Ze raadple
gen de juiste moderne pedago
gische literatuur en proberen
voor ieder 'probleem' een ver
klaring te vinden.
Toch voelt Paula zich onbegre
pen. Om aan al die goedwillende
aandacht te ontsnappen speelt ze
soms de rol van Paul, soms die
van Paulientje. Ze leeft op als ze
alleen thuis kan zijn.
Gabriele Wohmann ontleende
de titel van haar boek aan het
gelijknamige vers van Dr. H.
Hoffmann uit 1845. Dat gedicht
je gaat over een meisje dat alleen
thuis is, met vuur speelt en ver
brandt. Leve de moraal. Het ver
haal van Wohmann gaat over
het tegendeel: een teveel aan mo
reel besef en het ontbreken van
de vanzelfsprekende liefde. Aan
het eind van het verhaal is Paula
alleen thuis en pas dan bereikt ze
wat ze graag wil, namelijk: se
rieus genomen worden. Het vuur
waarmee ze dan speelt is symbo
lisch: om zich te kunnen bevrij
den moet ze al haar schepen ach
ter zich verbranden.
Ongebruikelijk
Dit stuk wordt weliswaar in
theaters gespeeld maar niet in de
gebruikelijke opstelling. De bei
de pleegouders, Christa en
Koen, ontvangen u in hun wo
ning. De periode dat Paula in
huis was is rijk aan herinnerin
gen, maar het is natuurlijk on
doenlijk om al die anekdotes op
één avond te vertellen. Daarom
hebben Christa en Koen een
twintigtal herinneringen een titel
gegeven. Aan het begin van de
voorstelling zal het toeval acht
toeschouwers aanwijzen, die ver
volgens ieder één herinnering,
een scène, mogen kiezen. Iedere
voorstelling is dus anders. Door
de bijzondere opstelling waarin
het stuk gespeeld wordt, is het
aantal plaatsen beperkt. Om die
reden wordt de voorstelling twee
keer per avond gespeeld. Atteem
Gabriele Wohmann is een Duit
se schrijfster die in 1932 in woont en werkt. Ze heeft meer
Darmstadt is geboren en daar dan 100 titels op haar naam
staan, waaronder romans, ge
dichtenbundels, verhalen, hoor
spelen, televisiedrama en toneel
stukken. In 1982 waren vier van
haar boeken in het Nederlands
vertaald. Daar zijn ondertussen
niet veel vertalingen bij geko
men.
Ten onrechte
Zeer ten onrechte, volgens het
Onafhankelijk Toneel want deze
- in Duitsland veel gelezen -
schrijfster schrijft op een bijzon
der intense manier. Haar werk
heeft hen in 1983 al eens verleid
tot het maken van een toneel
stuk: 'Onafhankelijk Toneel
speelt Nu', gemaakt en gespeeld
dóór Gerrit Timmers en Ditha
van der Linden en gebaseerd op
de bundel 'Paarlauf. Nu dus
'Alleen!' met Joke Tjalsma, José
Kuijpers en Gerrit Timmers.
Mirjam Koen gaf regie-adviezen
en Gerrit Timmers draagt de
eindverantwoordelijkheid.
'Alleen!' gaat tweemaal in pre
mière op 22 en 23 april. Van
avond, donderdag 21 april, is er
nog een try-out. De verdere voor
stellingen zijn op 24,27, 28,29 en
30 april en 12 en 3 mei aan de St.
Jobsweg 3, Rotterdam, telefoon
010-4769029.
De Levende Jukebox staat voor
een avondvullend muzikaal
spektakel en is vooral bekend als
populaire attractie tijdens het
zomerse theater /muziek festival
'Boulevard of broken Dreams'
(nu Parade-festival).
Met een onweerstaanbaar gees
tig programma, waarin deze
avond voor het levenslied cen
traal staat, verzorgt de bevallige
Helen op geheel eigen wijze de
presentatie, terwijl Yvonne zich
uitdagend tussen het publiek
mengt om verzoekjes te noteren.
Twee duidelijke borden bieden
het publiek een overzicht met
keuze uit de beschikbare titels.
Elk nummer wordt door de da
mes op meeslepende wijze live
vertolkt. Bij gebruikmaking van
speciaal Smartlap diner (voor
21.00 uur) gratis entree.
Donderdag 28 april, Plan C, Rot
terdam, aanvang vanaf 21.00 uur.
Helen en Yvon
Toneelgroep Art Pro speelt
zaterdag 23 april in theater De
Uitstek het bekende klassieke
stuk Oom Wanja van Anton
Tsjechov. Aanvang 20.15 uur.
Vijfjaar geleden verraste Frans
Strijards met een enscenering
van De kersentuin. Het stuk
werd niet in de zo kenmerken
de melancholieke Tsjechov-
stijl gespeeld, maar als een hi
larische klucht.
In Oom Wanja is het kleinbur
gerlijk leed evenmin van de
lucht. Professor Serebraikov,
zijn dochter Sonja, zijn tweede
vrouw Jelena en de arts Astrov
kwijnen op het landgoed. Ver
stikkende familierelaties en
heimelijke dromen drijven de
personages voort.
Oom Wanja: een milde come-
die over mensen die geconfron
teerd worden met het faillisse
ment van hun bestaan.
Behalve Sporen en Toeval. Art
Pro speelde in Zwijndrecht
ook Hedda Gabler van Ibsen.
Eveneens een klassiek toneel
stuk dat op een zeer eigenzinni
ge wijze werd gebracht.
Regie: Frans Strijards, spel:
Rudolf Lucieer, Gijs Scholten
van Aschat, Jacqueline Blom,
Marieke Heebink, Jurg Mole
naar, Elsje de Wijn en Saskia
Rinsma.
Kaarten a f 20,-/17,50
(Pass65/CJP/JTK) zijn ver
krijgbaar van dinsdag tot en
met vrijdag van 14.00 uur tot
16.00 uur en op zaterdag tussen
10.00-12.00 uur. Telefonisch re
serveren op: 078-194333.
Een muzikaal eerbetoon aan:
Billie Holiday, Dinah Washing
ton, Mahalia Jackson, Ethel
Waters, Bessie Smith, Ma Rai-
ney.
Sandra Reaves-Philips, bekend
van de film Lean on me en de
Broadway musical Raisin, re-
creëert op onnavolgbare wijze,
bijgestaan door vijf topmuzikan-
ten de bovengenoemde Late,
great ladies of blues and jazz en
viert hiermee triomfen in de V.S.
De zangeres trakteert haar pu
bliek op een aantal muzikale
portretten van deze, tot de ver
beelding sprekende, diva's uit
het recente blues en jazz verle
den. Rode draad in de voorstel
ling is de fascinerende persoon
lijkheid van Sandra zelf, die als
een kameleon de verschillende
karakters van de Ladies-aan-
neemt. Deze bijzonder feestelijke
show is een schoolvoorbeeld van
Amerikaans top-entertainment!
Reaves-Philips optreden swingt
tot aan de laatste stoel van het
balkon... een fantastische voor
stelling The Times Dayton,
Ohio. ...actrice van onvervalste
kwaliteit...Groots!' Internatio
nal Herald Tribune.
Zondag 24 april, Theater Zuid
plein Rotterdam.