UIT Actrice van formaat als pijnlijk geloofwaardige 'vrouw van niets' NDT 3 kijkt zowel vooruit als achterom in 't kort Mathilde zingt weer met de hele band JDE HAVENLOODS/HET ZUIDEN Jasperina de Jong: „Al die tekst moet je eerst gewoon uit je hoofd leren. Chunguitos één keer in Nederland Een terugblik op Derek Jarman Deep River Quartet maakt een portret van zichzelf DONDERDAG 28 APRIL 1994 Donderdag 28 april Muziek Kaat Mossel, musical, Theater Zuidplein, Rotter dam, 4815844, meerdere data Israel Vibration en sup port, Nighttown, Rotterdam, 4364020 Theater Harrie Jekkers met een goudvis naar zee, Stadsge hoorzaal/Harmonie, Vlaar- dingen, 4340500 Ontvangt u mij? van Mare van Warmerdam, Rotter damse Schouwburg, ^118110 Jan Rot Rot is liefde, Theater de Teerstoof, Schie dam, 4269455, meerdere data Dans 0 Avant-Premières 94, door CNDC/L'Esquisse, Lanta ren/Venster,, Rotterdam, 4361311, meerdere data Vrijdag 29 april Muziek 0 RPhO-Korenconcert, met het Rotterdams Philharmo- nisch Orkest, De Doelen, Rotterdam, 2171717 0 Tocado Festival met Room 101, Cheech Wizart, Nighttown, Rotterdam, 4364020 0 Jack in the Box, Plan C, Rotterdam, 4124352 Zaterdag 30 april Muziek 0 Afterbeat, Demisec, Spij- kenisse, 01880-13109 0 Tweejarig bestaan met o.a. The Obnoxions, The Act, Rotterdam, 2131585 0 Koninginnedagmuziek met Peter de Vries, Bierlokaal v/h Schoonewill, Rotterdam, 4654419 0 Oranjeconcert met zang groep, Grote- of St. Jans- kerk, Schiedam 0 Popquiz 'Connecties' Po- Rotterdam, 4365283 0 Blues Masters, Plan C, Rotterdam, 4124352 0 Coast to Coast, Podium Café, Schiedam, 4260566 0 Nasty Girls Amsterdamse vrouwenfunk, Café De Twij felaar, Rotterdam, 4132671 0 Oranje Bal Masqué, met het Aafje Bloois Kwintet, COC, Rotterdam Dans 0 Dansprestaties door leer lingen van De Scheg, De Scheg, Rotterdam, 4563993 Diversen 0 Festival met o.a. Zwit, de trevira's, Churchillplein, Rot terdam 0 Heete Kooien de macht is weer aan het woord, Popular, Rotterdam, 4365283 Zondag 1 mei Muziek 0 Ontbijtconcert, door Ta- dia Duarte, Zochers, Rotter dam, 4364249 0 Sexteto Canyenque Argen tijnse tango, Stadsgehoor zaal/Harmonie, Vlaardingen, 4340500 0 Organ Grinders Swing, Jazzcafé Dizzy, Rotterdam, 4773014 0 Tango Salon, Stadsge hoorzaal/Harmonie, Vlaar dingen, 4340500 0 Herenakkoord, Podium Café, Schiedam, 4260566 0 Da Crotch, sessie, Rotown, Rotterdam, 4363534 0 Dirty Laundry, funk-fu sion, Sorbonne, Rotterdam, 2330094 0 Tang Connection, Groove Garden, Rotterdam Theater 0 Verhalen uit de Verre Doos: Caraïbisch gebied, Theater de Evenaar, Rotter- .4111055 0 Fifi L'Amour, Bluessocië teit l'Esprit, Rotterdam, 4828542 Diversen 0 Niet doen, Sneeuwwitje, van Anton Koolhaas, Thea ter 't Kapelletje, Rotterdam, 4677014 0 De dag dat de hemel neer stortte, door Hedwig de Weerdt, Rotterdamse Schouwburg, 4118110 0 Rondleiding voor volwas senen, Historisch Museum Schielandshuis, Rotterdam, 4334188 Op dinsdag 3 en woensdag 4 mei 1994 komt Mathilde Santing naar het Luxor Theater Rotterdam met haar theaterconcert 'Under a blue roof. Mathildes band is van naam veranderd. Haar groep die eerst simpelweg met 'Ensemble' werd aangeduid, heet nu 'The Whole Band' en is van flink wat vers bloed voorzien. Santing zelf is weer vanachter de piano van daan gekropen en heeft de gi taar opgepakt. De zangeres en de band zijn vol overgave de richting van de straightforward pop ingeslagen, maar dan wel op een geheel eigen manier die niet veel moge lijkheden uitsluit. 'Under a blue roof wordt gespeeld door een veelzijdige groep, met bas, drums, gitaar en orgel, maar ook accordeon en cello. San- tings definitie van popmuziek is veelomvattend en reikt van gloeiende soul tot verstilde ka mermuziek. Ook de platen die ze tot nu toe gemaakt heeft, getuigen van die veelzijdigheid. Op haar eerste ling begeleidde ze zich nog slechts met een simpele synthesi zer en een ritmebox bij het zin gen van evergreens van alle tij den, maar dat is in de loop der tijd wel anders geworden. Op haar voorlaatste cd Carried Away werd het popregister al ruimschoots opengetrokken, hoewel er ook hier en daar nog wel een contrabas en een viool te beluisteren viel. Deze plaat stond weer in fel contrast met Breast and Brow die Santing maakte met de virtuoze Japanse toetseniste Mimi Kobayashi waarop de piano op vele manie ren de boventoonvoerde. Neus voor repertoire Mathilde Santing levert keer op keer bewijs van haar grote inter pretatie-kwaliteiten en haar feil loze neus voor uitzonderlijk en goed repertoire. Zoals bij meer natuurtalent lijkt het soms of de liedjes haar zoeken in plaats van andersom. Na de met een Edison bekroon de cd 'Texas Girl Pretty Boy' is het weer tijd om met de band op stap te gaan. Santing heeft een uitstekende reputatie als zangeres, maar bovendien is zij een entertainer. Zo zal 'Under a blue roof een avondje puur ge nieten worden, met een zangeres met een stem als een klok, een ijzersterk repertoire en een groep uitstekende muzikanten. Mathilde Santing The Whole Band bestaat uit Mathilde San ting, zang; Simon Planting, bas; Kim Weemhoff, drums; Arnold van Dongen, gitaar; Gert Wan tenaar, accordeon en key boards; Kris Barczeweski, cello. 'Under a blue roof staat op dins dag 3 mei om 20.15 uur, en op woensdag 4 mei om 20.30 uur in het Luxor Theater Rotterdam. De kaartverkoop is van maandag tot en met zaterdag aan de kassa tussen 11.00 en 18.00 uur. Tele fonisch reserveren tussen 12.00 en 16.00 uur op nummer 010- 4138326 of 010-4141715. Ook bij alle WV-bespreekburo's. door ELS NEIJTS Sportief gekleed en uiterst verzorgd komt ze op haar ge mak de uitspannig binnenlo pen. Als ze mijn nieuwsgierig inspecterende 'van-onder- naar-boven-blik' registreert, tilt ze haar hoofddeksel op en verklaart deze dracht laco niek met: „Ik had eigenlijk nodig mijn haar moeten was sen". Dan duikt haar hoofd half onder tafel. Ze wijst op haar moderne donkerrode canvas schoenen met dikke rubber zolen. „Die vond ik nog van vorig jaar. Ik ben ko men lopen, ik woon daar ginds." Ze knikt achterom, richting bosrand. Jasperina de Jong: een van de grootste theaterpersoonlijkheden in dit land. Zeer gewaardeerd om sterrollen in musicals, liede- renprogramma's en deelname aan het ouderwets gedegen, inmiddels uitgestorven, soort cabaret als van Lurelei. Dit seizoen staat ze voor het eerst in haar nu 56 jaren tellend le ven alleen op de planken met twee puur theatrale monolo gen van de door haar zeer be wonderde schrijver Alan Ben nett. Voor ze haar keuze voor mono logen van Bennett toelicht, kijkt Jasperina eerst nog eens om zich heen. Met opgetrokken wenk brauwen mompelt ze 'Wat een truttentent' maar schuift dan ge decideerd haar stoel aan. „Ik zag puur toevallig A woman of no importance op de B.B.C toen ik zomaar wat zat te zappen. Op mijn intuitie heb ik toen besloten dat te willen spelen. Gewoon doen, dacht ik. Niet twijfelen. Ik heb daarna een verzameling mo nologen van Bennett doorgeno men en daar nog een andere uit gekozen. Geweldige schrijver die man. Hij spreekt me enorm aan." Niet zielig De twee monologen -Een vrouw van niets en De Pastorie- blijken samen goed voor een avondvul lende 'lap' tekst die alleen al respect afdwingt omdat er ner gens zelfs maar een moment van verveling dreigt. Volgens Jaspe- weg gaat. Jasperina de Jong: 'Ik heb nog stille hoop rina spreekt daaruit het talent van de schrijver en 'in alle be scheidenheid' de kwaliteit van haar vertolking. Gedurende een heel uur tekent ze in vrijwel uit sluitend woorden het volkomen oninteressante leven van 'Juf frouw' Schothorst: een middel bare vrouw waar niemand op de wereld echt in geinteresseerd is. Maar 'de juffrouw' weigert dat te merken. Ze verdraait zelfs de meest simpele zaken van het le ven zodanig dat ze er zelf be langrijk door lijkt. Zo brengt ze iedere dag haar eigen 'vinaigre- tje' mee naar haar werk omdat haar collega 'Meneer' X daar niet buiten zou kunnen. Juffrouw Schothorst houdt haar houding van onmisbaar zijn tot in het absurde vol. Zelfs wan neer ze eenzaam in een zieken huis op haar dood ligt te wach ten, geeft ze daar nog een draai aan. Als haar bescheiden maar onontkoombare bemoeizucht een verpleegster doet verzuchten dat ze niet begrijpt hoe ze het ooit zonder Juffrouw Schothorst hebben kunnen redden, gniffelt ze stiekem van intens genot. Het enige moment dat er een barst dreigt te komen in het ei van zelfbescherming waarin ze zich zelf heeft verschanst, is wanneer ze zich realiseert dat ze geen be zoek krijgt. Maar ook dan weet ze de pijn af te wenden door te constateren dat zij wel de meeste kaarten van haar kant van de zaal heeft gekregen. Jasperina: „Hoewel de tekst in feite nergens over gaat, pakt het publiek wel deglijk de onderlig gende lijnen op. Iedereen kent wel iemand die zich uit eenzaam heid zijn hele leven met in feite niets bezighoudt. Eerst had ik medelijden met haar. Maar toen Lodewijk (de Boer, regisseur- red) haar houding als 'helemaal niet zielig maar juist haar kracht' benoemde, begreep ik dat ze ei genlijk heel gelukkig is. Fantas tisch als je zo in elkaar steekt. Hoewel...Ik moet er niet aan denken dat ik zelf zo zou zijn." Om vooral helemaal niets van de echte Jasperina door te laten schemeren, is er veel aandacht aan haar outfit besteed. Tot en met een pruik. Jasperina: „An ders lijk ik echt teveel op mezelf. En die jurk, hoe vind je die? Die vind ik zo geestig. Dat is wel het laatste wat ik ooit zou dragen." Prachtige benen Ook in De Pastorie is ze ver momd tot een waarachtige do mineesvrouw: lange wijde don kerblauwe rok met zakken, overhemdblouse, lang-ook don kerblauw- vest, degelijke schoe nen met een bescheiden hakje. Het enige wufte is misschien haar lange haar. Dat is welis waar in een staart gebonden maar die wil nog wel eens meis jesachtig koket opzij getrokken worden. Jasperina: „Susan was moeilij ker voor me dan juffrouw Scho thorst. Al moet ik die in de pau ze altijd wel weer even van me afschudden. Susan ligt qua stijl meer richting cabaret. Meer richting zaken die ik eerder heb gedaan. Het heeft me moeite ge kost haar nergens op te laten lijken. Het cynisme, de ironie die in haar zit is me heel eigen." De domineesvrouw heeft zich ogenschijnlijk neergelegd bij het gegeven dat haar man denkt da- t'ie God zelf is. Maar onder de tafel denkt ze er het hare van en om het leven draaglijk te houden grijpt ze zeer regelmatig naar de fles. Welke verslaving haar -met genoegen- in het stiekeme bed van Meneer Ramesh doet belan den. Meneer Ramesh is de 26- jarige eigenaar van zowel een nachtwinkel als 'een paar prach tige benen'. Jasperina begrijpt niet veel van Susan: „Waarom ze bij die dominee blijft bij voor beeld. Gewoonte waarschijnlijk. Veel mensen hebben een hou ding van Zo is het nou eenmaal. Susan hééft geen hoge dunk van zichzelf. Ze zegt dat ze niks kan. Maar toch pikt ze meneer Ra mesh wèl en passant mee. Bij haar heb ik nog stille hoop dat ze bij haar man weg gaat." Hoewel Jasperina zelf het kleine zalencircuit zou hebben geko zen, stonden de grote schouw burgen vanaf het allereerste be gin in de rij om haar te boeken. „Tja, en wie ben jij dan", glim lacht de veelgevraagde dame. „Ik wilde eigenlijk intiem, met zachte stem. Ik ben benauwd voor grote bakken. Een mens blijft toch altijd maar aarzelen. Ik ook ja. Ik wist maar niet of ik voldoende zelfvertrouwen had om 't te laten lukken. Om te beginnen moest ik eerst gewoon al die tekst uit mijn kop leren en vervolgens die vrouwen goed le ren kennen. Met Lodewijk sa men is het tenslotte gelukt door die tunnel te komen waar je je zelf doorperst. Deze solotour telt 60 voorstellingen. Volgend jaar ga ik waarschijnlijk weer zingen. Ik pak op wat op mijn pad komt. Zo kwam door dat zap pen deze voorstelling er. Dat moest blijkbaar zo zijn. Mis schien toch iets van predestina tie? Dat zit wel erg dicht tegen religie aan, hè? En ik ben niet gelovig. Je moet toch alles zelf in de hand zien te houden." Jasperina staat op 27-4 in de Goudse Schouwburg, op 6-5 in het Rotterdamse Zuidpleinthea ter en op 13-5 in de Willem in Papendrecht. Verdieping in karakter en zeggingskracht zijn dé troeven van de vier dansers van Nederlands Dans Theater 3 (NDT3). Hun lan ge dans- en podiumervaring stelt hen in staat een sterke dialoog met zowel choreograaf als publiek aan te gaan. Bovendien heeft de groep een indrukwekkende verzameling choreografisch en uitvoerend talent in huis. In hun nieuwe programma danst NDT3 liefst 5 stukken: vier nieu we choreografieën van achter eenvolgens Maurice Béjart, Paul Lightfoot, Susanna Linke en David Parsons, aangevuld met Evergreens van Hans van Ma nen. De muziek omvat onder meer gedeeltes van Argentijnse tango's, de vijfde symfonie van Beethoven, I Puretani van Belli ni, Le Cygne van Saint-Saëns en gitarist Robert Fripp. Eén van de mensen die direct enthousiast reageerde na de op richting van NDT3 in 1991, was choreograaf Maurice Béjart. Hij gaf te kennen gebruik te willen maken van de kwaliteiten van de gerijpte dansers. Hij maakte Lm Voce voor een danseres voor wie hij in 1974 het ballet Ce que l'amour me dit maakte: Luciana Savignano. In Lm Voce verwijst Béjart naar Jean Cocteau's een akter Lm Voix Humaine uit 1930 die handelt over een vrouw die een telefoongesprek voert met de man die haar verlaten heeft. Paul Lightfoot, danser en cho reograaf bij het NDT, maakte dit seizoen voor alledrie de NDT-gezelschappen nieuwe dansstukken. In Susto, gezet op Gary Chryst danst Susto. de bekende klanken van de 5e symfonie van Beethoven, doet hij een fascinerende vondst door de vier dansers te laten dansen rond een straal zand die lang zaam uit een trechter loopt. Susanne Linke was jarenlang naast Pina Bausch één van de leidende figuren van de Fol- kwang Hochschule. Haar nieuw ste werk amasti mai? (heb je ooit liefde gekend?) is een speciaal voor Sabine Kupferberg ge schreven solo. Een première voor NDT3 is Caught van David Parsons, die hiermee in 1982 zijn visitekaartje afgaf. Het is een solo waarin hij, in stroboscopisch licht, de droom van iedere danser om te kunnen vliegen, tot leven wekt. Caught wordt in dit programma uitgevoerd door Gary Chryst. Evergreens werd door Hans van Manen gemaakt voor het de buutprogramma van NDT3 in 1991. De uitvoerenden van toen, Sabine Kupferberg en Gérard Lemaïtre voeren ook ditmaal het vermakelijke duet tussen een vrouw met sterallures en een Franse charmeur uit. NDT3 danst op vrijdag 29 april in de Grote Zaal van de Rotterdam se Schouwburg. De voorstelling begint om 20.15 uur en reserveren van kaartjes kan op telefoonnum mer 010-4118110. Het Spaanse trio Los Chungui tos geeft een éénmalig concert in Rotterdam. Gastoptredens wor den verzorgd door flamenco- groep Triana Y Olé en de Spaan se orkesten Los Mismos en Con Sabor. Het evenement staat vol ledig in het teken van het warme zuiden en het biedt de bezoekers tevens gelegenheid een keur aan zuidelijke hapjes en drankjes te proberen. Los Chunguitos zijn ruim 25 jaar in het vak en brachten vorig jaar hun twintigste album 'De Pura Sangre' uit. Hun muzikale stijl, gebaseerd op de rumba, wordt door een breed publiek gewaardeerd. Onder hun fans re kenen zij, bij wijze van spreken, zowel vrachtwagenchauffeurs als heavy's en hardrockers. Be kende albums zijn 'Le mejor de Los Chunguitos', 'Viva a tu Ma- néra' en 'Cara a Cara'. Het concert is op zondag 1 mei in de Energiehal en het begint om 20.00 uur. De muziek duurt tot ongeveer 1.00 uur. Kaarten zijn te verkrijgen bij de Energiehal, tele foonnummer 010- 4374427/4375414 en bij de lande lijke WV bespreekbureaus. Voor informatie: infolijn 06-9573 (010- 4580188). De Energiehal is onder andere te bereiken met de buslij nen 32 en 33. Los Chunguitos Eind april vertoont Lantaren- Venster acht films van de on langs overleden Derek Jarman (1942-1994). Het retrospectief is niet helemaal compleet, om dat van enkele titels geen ko pieën beschikbaar waren. Blue is nu wel te zien, de aangekon digde vertoning van deze film in maart ging niet door omdat de kopie toen nog niet klaar was. Jarman studeerde Engels en geschiedenis in Londen, waar na hij op de Slade School schil derlessen van David Hockney volgde. Daarna werkte hij on der andere als decor- en kos tuumontwerper voor het Ko ninklijk Ballet en voor Ken Russell. In die tijd maakte hij zijn eerste films, in 1976 debu teerde hij met 'Sebastiane'. Naast films, theater- en dans voorstellingen maakte hij ook videoclips voor onder andere 'The Smiths' en de 'Pet Shop Boys'. Het programma van het re trospectief luidt als volgt: Donderdag 28 april 19.30 uur: Pirate tape en The dreamma- chine, 21.30 uur: Blue, vrijdag 29 april 19.30 uur: Sebastiane, 21.30 uur: Blue, 23.30 uur: Blue, 24.00 uur: Venster 3 Ed ward II, 24.00 uur: Venster 4, Caravaggio, zaterdag 30 april 19.30 uur: Sebastiane, 21.30 uur: Blue, 23.30 uur: Blue, 24.00 uur: Venster 3 Edward II, 24.00 uur: venster 4 Cara vaggio, zondag I mei 19.30 uur Jubilee,, 21.30 uur: The angelic conversation, maandag 2 mei 19.30 uur: Jubilee, 21.30 uur: Caravaggio, dinsdag 3 mei 19.30 uur: Wittgenstein, 21.30 uur: Edward II, woensdag 4 mei: 19.30 uur: The Garden, 21.30 uur: Blue. Het Deep River Quartet komt op vrijdag 29 april naar Theater De Willem in Papendrecht. De titel van het programma is 'Port rait'. Het is een muzikale trip langs prachtige swing-klassie kers, ontroerende liefdesliedjes, onvervalste rhythm'n blues kra kers en hier en daar een gospel song. Een ijzeren repertoire, vol wisselende emoties. De zangers laten zich inspireren door de grote namen in de show-bizz. The Deep Quartet heeft een eigen geluid op basis van mooie stemmen en muzikaliteit. De leden van Deep River Quar tet zijn Sybrandus Finck, Dick Rietveld, Walter Byker en Placi- do R. Hazel (de man met de licht geroosterde stem). Waar het Deep River Quartet verschijnt heersen sfeer, humor, ironie en bovenal warmte. Reis met hen mee en beleef die wonderlijke ervaring. Terug in de tijd met nummers zoals Blueberry Hill, Hit The Road Jack, Only You, Sixteen Tons Aanvang 20.15 uur. Kaarten zijn te reserveren van maandag tot en met vrijdag van 9.00 tot 12.30 uur en van 13.30 tot 16.00 uur en één uur voor aanvang van de voorstel ling op telefoonnummer 078- 158226. Het Deep River Quartet.

Gemeentearchief Schiedam - Krantenkijker

De Havenloods | 1994 | | pagina 11