Kunst uit thuisland voorziet Zuid-Afrika van commentaar RO Theater doet 'goede zaken' met de Humanistische Omroep Fact krijgt licht in de ogen nogmaals terug DE HAVENLOODS/HET ZUIDEN Museum van Volkenkunde heeft een primeur met Venda-kunstenaars Rotterdam is Psychedelisch! Vijf jaar poëzie in de Consul In SHADE is niemand wie hij lijkt DONDERDAG 5 MEI 1994 Distract Vibes Donderdag 5 mei Met Muziek Bevrijdingsfestival, Update, Party a la Mazon, Plein 1940, Rotterdam Message in a bottle, Bene fiet voor onafhankelijke media in Joegoslavië, Popu lar, Rotterdam 4365283 Metal Church, Support: Megora en Wicked Maraya, Nighttown, Rotterdam, 4364020 Rotterdams Philharmo- nisch Orkest, o.l.v. Henrich SchifTT, o.a. Beethoven, Doelen, Rotterdam 2171717, meerdere data Theater Interiors, Van: Woody Al len, Door: 't Gebroed, dt Stoep, Spijkenisse 01880- 24453 Les Oiseaux de Paradis, Nachtclub show, Stadsge hoorzaal/Harmonie, Vlaar- dingen 4340500 Negerangst, Door Suver Nuver, Lantaren/Venster, Rotterdam 4361311, meerde re data Vrijdag 6 mei Als je al je hele leven blind bent dan zou het toch gewel dig moeten zijn om opeens te kunnen zien? Of valt dat te gen? In het stuk De Zieners van toneelgroep Fact blijkt dat er op zijn zachtst gezegd haken en ogen aan zitten. Het gezelschap geeft twee extra voorstellingen in Lanteren- /Venster. Het stuk is gebaseerd op The Well of the Saints van J.M. Synge, dat in 1905 geschre ven werd. De regie is in handen van Floor Huygen, die voor het eerst bij Fact regisseerde. Op het podium staan Mirjam de Bont, Wim Bouwens, Mijs Heesen, Willem Kwakkelstein en Adri Overbeeke. Een blinde zwerver en zijn even eens blinde vrouw krijgen van een rondtrekkende heilige hun gezichtsvermogen terug. Vanaf dat moment gaat alles mis, wat een feest zou moeten zijn, wordt een ramp: de man ziet zijn vrouw en ze is veel minder mooi dan men hem gezegd had. De blinden leefden in een wereld waar je wel moest geloven, er bestond geen onderscheid tus sen denken en zien. Met het vermogen de wereld te zien be ginnen de problemen. Fel leven De Ierse schrijver John Milling- ton Synge (1871-1909) raakte aan het begin van deze eeuw in de ban van het armoedige maar felle leven in de uithoeken van Ierland. De plattelandsbewo ners spraken er een beeldrijk Engels, dat de oeroude regels van het Keltisch volgde. Benno Barnard heeft Synge's kunstdia lect voor Fact omgezet naar het Nederlands. Om ook het dialect goed tot zijn recht te laten ko men heeft hij ondermeer terug gegrepen op het Frans-Vlaams. De stukken van Floor Huygen gaan vaak over de kwetsbaar heid van mensen die ergens in geloven en hun,gebondenheid aan een streek. Öp dat laatste thema maakte ze onlangs bij Het Kruis van Bourgondië in Maastricht de voorstelling 'Een tje van ons'. Daar regisseerde ze ook 'Zuster Cora, plaats Kind- berg' (1990). Voordat ze afstudeerde aan de docentenopleiding van de To neelacademie Maastricht werk te Floor Huygen als journaliste. Haar veelzijdige belangstelling is terug te vinden in haar regies - vaak naar eigen idee- onder andere bij haar eigen groep 'La- meuse'. Als actrice Daarnaast maakte ze ook hoor spelen en kindervoorstellingen en is ze regelmatig als actrice te zien. Volgend seizoen speelt ze in 'Die Zauberflöte' bij Het Kruis van Bourgondië en zal ze regisseren bij het Schlosstheater Moers in Duitsland. De Zieners is te zien op dinsdag 10 en woensdag 11 mei in Lanta ren/Venster, aanvang 20.30 uur. Kaarten zijn te reserveren op te lefoonnummer 010-436 13 11. Adri Overbeeke is lang niet gelukkig met zijn gezichtsvermogen. Op zaterdag 7 mei zal de Rotter damse Underground-band 'Dis tract Vibes' een promotie-optre den geven in platenzaak 'It' op de Oude Binnenweg. De Vibes zullen het platenko pend publiek er op wijzen dat de pas uitgekomen CD 'A brand- new nightmare' onder andere daar te koop is. Tijdens het con cert is de schijf voor een lagere prijs verkrijgbaar. De band be gint daar zijn concert om 14.00 uur. Wie de smaak te pakken heeft kan om 16.00 uur door naar café Rhythm, ook op de Binnenweg, waar de Vibes een jamsessie geven. Bram Vermeulen, Achter mijn ogen. Theater de Teer- stoof, Schiedam 4269455, meerdere data Supertrio, Met S.U Stereochumss en Isis. Night town, Rotterdam 4364020 Joy, PLan C, Rotterdam 4124352 Salsa Dansfestijn, Rumbata, Café de With, Rot terdam Theater 'Venda is een land van geheimen en onbetreden paden', belooft het Venda Department of Tourism in Zuid-Afrika. Het heilige meer Fundudzi, twee grote rivieren en uitgestrekte theeplanta ges vormen samen een adembenemend landschap. Grotten her bergen de kracht en overblijfselen van een eeuwenoud verleden waar de rotsschilderingen van de Bosjesmannen nog zichtbaar zijn. In Venda staat ook de grootste baobab, de apebroodboom, van Zuid-Afrika. Warmwaterbronnen en pittoreske watervallen moeten de toerist verder naar Kokwane lokken waar een voet spoor van een dinosaurus de oeroude geschiedenis van Venda bewijst. Maar Venda is ook een land van kunst en cultuur, zoals vanaf 5 mei te zien is in het Museum voor Volkenkunde. Paul Haenen, Vrolijk langs de kern, Luxor Theater, Rotterdam 4138326/4141715, meerdere data Het huis van Bernarda Alba, door Toneelgroep Het Masker, Stadsgehoorzaal- /Harmonie, Vlaardingen 4340500, meerdere data Mimetheater Kruimels, Flying Ground, Theater Zuidplein, Rotterdam 4815844, meerdere data Dans Shakuntala Devi, danseres uit India, Bibliotheektheater, Rotterdam 4338262 Alpha Omega, Lanta ren/Venster, Rotterdam 4361311, meerdere data Jeugd De Eikelvreters, door Jeu- gdtheaterschool Hofplein, Jeugdtheater Hofplein, Rot terdam 4662044, meerdere data Niet doen, Sneeuwwitje, met 11 jongeren, Theater 't Kapelletje, Rotterdam 4677014, meerdere data Film Oeroeg, Filmhuis Schie dam, Schiedam 1 Zaterdag 7 mei Muziek Oratoriumconcert, de Doe len, Rotterdam 2171717 Bram Vermeulen, Achter mijn ogen, Theater de Teer- stoof, Schiedam 4269455 Larrie Gillespie/Dan St. Marseille Quintet, Doelenca fé, Rotterdam 4148688 Music of the Kitty Friends, o.l.v. Thomas Hipp, Harbour Jazzclub, Rotterdam 4123701/4114958 Molly Foster en Peter Vlietstra Band, Plan C, Rot terdam 4124352 Theater Ontvangt u mij?, door: Or- kater, Stadsgehoorzaal/Har monie, Vlaardingen 4340500 De Meiden, door De Spieghel, St. Droomtheater, Rotterdam 4778171 Dans Alpha en Omega, co-pro- duktie met Werkplaats Lan taren/Venster, Lantaren- Venster, Rotterdam 4361311 Zondag 8 mei Muziek Herenakkoord, Bluessocië teit l'Esprit, Rotterdam 4828542 La Pat, solo, Popular, Rotterdam 4365283 Met de tentoonstelling Venda, Hedendaagse kunst uit Afrika heeft het Museum voor Volken kunde een primeur. Het is name lijk voor het eerst dat buiten Zuid-Afrika een expositie volle dig wordt gewijd aan werk van kunstenaars uit Venda, een thuisland in Zuid-Afrika. Enkele houten sculpturen van Venda- kunstenaars trokken jsrder de aandacht t(ja'ejis!de toonstel ling 'Zuiderkruis' in het Stedelijk Museum jn Amsterdam. De ex positie toont onder andere on langs door het museum aange kocht werk van Goldwin en Owen Ndou, de bekendste Ven da-kunstenaars. De Venda, van oorsprong Zuid- Afrikaanse boeren, wonen in de regio's Venda, Gazankulu en Lebowa in het noordelijk deel van de provincie Transvaal. Dromen, mythen en de heden daagse geschiedenis zijn de be langrijkste inspiratiebronnen voor de werken van de Venda- kunstenaars. Kenmerkend is de voorliefde voor extremen, dra ma en humor. Verbeeldingskracht De grote spectaculaire beelden worden uit hout gesneden en meestal uitbundig beschilderd. Ze tonen mensen, dieren en fan tasiefiguren van grillige, soms humoristsche, maar altijd mee slepende verbeeldingskracht. Naast de toenemende invloed van het westen is ook het respect voor oude tradities zichtbaar in deze fascinerende, voor Europa nog onbekende, kunstuitingen. De expositie toont circa 35 re cente beelden, die door het mu seum bijeengebracht werden tij dens een verzamelreis naar Zuid- Afrika in de maanden februari en maart van dit jaar, onder de inspirerende en deskunsige lei ding van de Zuidafrikaanse kunstenaar David Rossouw. Hij leefde vier jaar bij de Venda en stimuleerde hen in hun kunste naarschap. Venda-kunst is een algemene term voor kunst die gemaakt wordt door volken uit Noord- Transvaal. Hiertoe worden de regio's Venda, Gazankulu en Lebowa gerekend. De Venda, als volk, hebben kenmerken ge meen met buurvolken zoals de Shona, Sotho en Tsonga, maar kennen een eigen taal, het Tshi- Museumwerkers pakken vol spanning de zojuist gearriveerde objecten uit. Venda. Oorspronkelijk zouden de Venda, landbouwers, afkom stig zijn uit Centraal-Afrika. In een aantal migratiegolven zou den zij zich gedurende de 17de en 18de eeuw gevestigd hebben in Soutpansberg. De Republiek Venda vormt momenteel weer een integraal deel van een demo cratisch Zuid-Afrika. Op bestelling De tegenwoordige beeldhouw kunst van de Venda is terug te voeren op twee tradities. Voor het hof en voor rituele doelein den werden deuren, muziekin strumenten en waarzegattribu ten gemaakt, die vooral een sym bolische betekenis hadden. De tweede groep wordt gevormd door de matano-figuren, die tot op heden gebruikt worden. Deze beelden zijn er om getoond (ma- tano tonen) te worden en beelden verhalen en spreekwoor den uit. De beelden die getooid zijn met echte kledingstukken verhogen het aanzien van de ei genaar, zeker als het westerse kleding betreft. De esthetische waarde is van ondergeschikt be lang. De matano-figuren waren tradi tioneel uitsluitend bestemd voor de eigen markt en werden op bestelling gemaakt. Toen geld een grotere rol ging spelen voor de Venda gingen zij ook produ ceren voor een blanke markt. De eerste toeristenstukken werden reeds rond 1890 gemaakt. De invloed van de blanke bescha ving op de beeldhouwkunst is dan ook geen nieuw fenomeen. Vanaf 1970 maken de Venda- kunstenaars het type sculpturen dat in deze expositie is te zien. Roeping Diverse kunstenaars geven aan dat ze geroepen zijn tot het kun stenaarschap. In dromen krijgen zij, via de voorouders, de beel den in voltooide vorm aange reikt. Zij voelen zich gedwongen deze stem te volgen. De vorm van het hout geeft vaak mede richting aan het uiteindelijke re sultaat. De volgende kunste naars zijn met één of enkele wer ken vertegenwoordigd: Gazland Hlungwane, Noria Mabasa, Jo hannes Maswanganyi, Albert Munyai, Goldwin Ndou, Owen Ndou, Hendrik Nekhofe, Fred dy Ramabulana, Philip Rikhot- so, Dr. Phutuma Seoka, Paul Tavhana. Met deze tentoonstelling, die van 5 mei aanstaande tot 26 februari 1995 loopt, wil het Museum voor Volkenkunde de kunstenaars zelf aan het woord laten en met hun verrassende werk commentaar la ten geven op de huidige situatie in Zuid-Afrika. Het museum is be reikbaar vanaf Rotterdam CS met tramlijn 5, halte Westplein, of met de metro, halte Leuveha- Poëzie in de Consul, één van de projekten van de Stichting Weer woord viert op zondagmiddag 8 mei zijn vijfjarig bestaan. Er worden optredens verwacht van, in alfabetische volgorde: Pieter Breman, Wim van Broekhoven, Ingmar Heitze, Margreet Huisman, Marianne Korthuys, Dick Rogge en Jacqueline Uittenbogaart. Het muzikale intermezzo is in handen van Arie van de Krogt, zang en gitaar. Ilze Abramsen presenteert het geheel. Café de Consul bevindt zich op de Westersingel 28 te Rotterdam op 5 minuten lopen van het station. Het programma begint om 13.45 uur en is gratis toegankelijk. Theatergroep De Nieuw Am sterdam komt met haar nieuwste productie SHADE naar de Rot terdamse Schouwburg. SHADE is een'initiatief van mimespeel- ster, actrice en theatermaakster Marjorie Boston. Zij bracht vier eigenzinnige theatermakers bij elkaar om aan de hand van de documentaire 'Paris is Burning' een voorstelling te maken over identiteit. De spelers zijn Marjo rie Boston, Rufus Collins, Ste ven Daniels en Monique van Hinte. Alle spelers hebben bin nen hun eigen vakdiscipline - dans, mime, toneel - nadrukke lijk een eigen stijl ontwikkeld. De regie en het scenario zijn van Maarten van Hinte. SHADE gaat over vier mensen, een oudere moeder en haar drie kinderen. Vier outcasts die niet willen of kunnen passen in hun lichaam, in hun huid. In de bui tenwereld worden ze verfoeid, maar in House of Tosca zijn ze wie of wat ze maar willen zijn. Hun leven draait om 'balls': dans- en verkleedwedstrijden waar ze met elkaar vechten om wie er het 'echtste' is. Niemand lijkt wie hij is en toch is iedereen hartstochtelijk wie hij zijn wil. Ze bedriegen elkaar, ze bedrie gen zichzelf, maar zijn het echt bedriegers? En waar begint be drog? Shade is een fysieke- en vooral dynamische voorstelling. Rotterdamse Schouwburg, Schouwburgplein, woensdag 11 en donderdag 12 mei, 20.30 uur. Reserveren: 010-4118110. Theater op de televisie werkt als aanzet tot discussie over maatschappelijke problemen. Onder dit motto presenteren de Humanistische Omroep Stichting en het RO Theater vier nieuwekorte televisiepe- len: Semmelweis, Moorde- naarskop, De Taal van Ge weld en Juliana Boys. Het bekijken van de eerste twee afleveringen: Semmelweis en Moordenaarskop roepen onmid dellijk reacties op als sfeervol, indringend en tijdloos. Het eer ste begrip vanwege een sobere en daarmee uiterst directe manier van filmen. Veel close-ups, toe passelijke muziek, sfeerbepalen de belichting. (Moordenaarskop is in zwart/wit) 'Vuile handen' De thema's blijken discussiepun ten van alle tijden. In Semmel weis moet de jonge arts opknok- ken tegen de gevestigde medi sche stand. Hij ontdekt na veel zoeken dat de in de 19e eeuw zo gevreesde kraamvrouwenkoorts simpelweg te voorkomen is door goed handen wassen. Het plegen van sectie op echte lijken in plaats van namaaklichamen wordt als bijzonder moderne aanpak gezien, hetgeen belang rijker blijkt voor de goede naam van de kliniek dan het overlijden van vele vrouwen en hun baby's. „En", zo benadrukt directeur Klein, „Heren hebben nooit vui le handen." Blijkbaar ook niet na een sectie. Dus, die hoeven ze niet te wassen. En doen dat dan ook niet. Een gevecht tussen macht en ge weten. „Het is alsof er een inner lijke domkop in de mens zit, die in eerste instantie dat afwijst wat goed is voor ons", verzucht Sem melweis. Klein treft liever maat regelen als het wegsturen van de helft van alle buitenlandse arts assistenten omdat ze 'wild en primitief zijn'. De doodstraf? In Moordenaarskop probeert een terdoodveroordeelde de dagen vóór zijn terechtstelling gek wor den van angst te voorkomen door hardnekkig en ononder broken te blijven mijmeren over zijn passie: het fokken van ren paarden. Af en toe schiet hij daarin héél even hartstochtelijk uit. Op de achtergrond klinken geluiden en worden beelden zichtbaar van de talloze hande lingen en regelingen die noodza kelijk blijken om slechts één man te executeren. Zo mag de veroor deelde uit een klapper zelf zijn kist uitkiezen. Iedere handeling en elk gebaar wordt tot op de letter dwingend voorgeschreven. Zonder dat ergens ook maar eni ge nadruk op wordt gelegd, kan er in het hoofd van de kijker nog maar 'eén woord opkomen: be lachelijk! Semmelweis wordt uitgezonden op donderdag 12 mei, 20.52- 21.26 uur, Nederland 1Moorde naarskop op donderdag 19 mei 1994 van 21.02-21.28 uur. De twee andere afleveringen zijn: De taal van geweld, donderdag 26 mei 1994, 21.02-21.32 uur, Ne derland 1 en Juliana Boys, de documentaire reconstructie van de noodlottige confrontatie tus sen twee groepen jongeren, don derdag 2 juni 1994, 21.00-21.30 uur, Nederland 1.

Gemeentearchief Schiedam - Krantenkijker

De Havenloods | 1994 | | pagina 13