Economische vooruitgang draagt bij aan oplossing bevolkingsvraagstuk Milieu is probleem voor arm èn rijk DERDE WERELD Radio, krant en tv geven eenzijdig beeld van Derde Wereld COLUMN Kinderen in Derde Wereld worden vaak beschouwd als pensioenvoorziening MAX HAVELAAR STICHTING, een stap in de goede richting Hulp of samenwerking? Boerenkool en nasi DE HAVENLOODS/HET ZUIDEN Stichting Max Havetaar, een or ganisatie die pielt voor een eerlij ke handel met koffie- en cacao- boeren uit de Derde wereld, schreef enkele maanden geleden een wedstrijd uit orider jongeren. De opdracht iuidde: schrijf een krante-pagina over Noord en zuid, over jongeren en de Derde Wereld. Twaalf jongerenredacties, ver spreid over het hele land, wonnen de regio-voorrondes. Deze pagina won in Zuid-Holland en dingt mee naar de nationale prijs: een reis naar Afrika, waar onder meer ca- cao-piantages worden bezocht. Cacao is een nieuw produkt waar Max Havelaar zijn keurmerk aan verbindt. Jongeren eten veel cho cola; daarom wil de Stichting graag de aandacht vestigen op de Derde-Wereldproblematiek In het algemeen en de activiteiten van de Stichting Max Havefaar in het bijzonder. Iedereen heeft een bepaald beeld van de Derde Wereld. Een beeld dat voor een belangrijk deel wordt gevormd door televi sie, krant en radio. De televisie heeft een heel grote invloed op het denken. Hij brengt niet alleen entertainment maar ook informatieve pro gramma's en nieuws. Volgens het televisienieuws is de wereld niet meer dan een verzameling losse gebeurtenissen. De televi sie is letterlijk een raam dat de kijkers een blik biedt op de we reld, maar wel een zeer eenzijdig blik. Doordat er op de televisie alleen maar fragmenten worden getoond, wordt er een wereld beeld gevormd dat voorbijgaat aan oorzaken van problemen. Bij een gewone nieuwsuitzen ding zie je eerst beelden over een overstroming in Bangladesh, twee seconden later gaat het over de hongersnood in Afrika en weer twee seconden later over de oorlog in Bosnië. Als de kijker zich afvraagt of er enig verband bestaat tussen al deze dingen, dan is het antwoord van de televisie in de meeste gevallen 'nee'. Op grond van tv-beelden krijgt hij al snel het gevoel dat er geen enkele logica zit in de din gen die op de aardbol plaatsvin den. De media brengen meestal be richten over acute problemen. Immers, dat is nieuws. Maar er gebeurt veel meer. Vóór en met elkaar Wat zijn nu de dingen die de kijker niet te horen krijgt? Een voorbeeld is het leven na ram pen. Vaak verliezen mensen al hun bezittingen bij een overstro ming, maar ze richten zich op als riet dat neer gebogen is door de wind. Mensen hebben door zettingsvermogen. Ze beginnen steeds weer opnieuw. Opvallend maar onbekendis ook de buitengewone gastvrij heid in de Derde Wereld, een gastvrijheid die Nederland niet meer kent. Mensen die niets be zitten, maken het zo comforta bel mogelijk voor hun gasten. Ze leven vóór en met elkaar, niet zo individualistisch als hier in het Westen. landen een gewoon leven, ook al lijkt het of ze slechts rampen kennen. Ze kennen wel dagelijk se problemen, maar ook vreug de. Ze gaan gewoon naar school en of naar hun werk. Het is verkeerd om te denken dat mensen in ontwikkelings landen slechts ellende kennen. Arm zijn betekent niet altijd ge lukkig zijn, maar rijk zijn bete kent dat evenmin! de derde Wereld, beeld dat de media Jongeren over de Derde Wereld Niet alleen volwassenen, maar ook jongeren hebben zeer uit eenlopende meningen over Der de Wereldkwesties. Dit blijkt uit een enquête gehouden op een middelbare school. Het woord 'ontwikkelingsland' roept verschillende reacties op. 'Armoede, honger en mensen die steun nodig hebben' is een veel gehoord antwoord. Tevens noe men ze de werelddelen Afrika, Azië en Zuid-Amerika. Uiter aard wordt ook gedacht aan hongerkinderen, sloppenwijken en een groot verschil tussen arm en rijk. De huidige wereldleiders staan vaak voor moeilijke keuzes wan neer het gaat om het aanpakken van problemen in de Derde We reld. Verplaatsen de jongeren zich in de situatie van zo'n we reldleider, dan kiezen ze voor het aanpakken van analfabetisme, vluchtelingenstroom, ziekten, politieke problemen en het ge boorteoverschot. De meest ex treme methodes komen aan bod als oplossing voor het bevol kingsvraagstuk. Gratis verstrek ken van voorbehoedmiddelen, niet meer dan één kind per gezin toestaan of een .geldsom geven bij sterilisatie. Tenslotte terug naar eigen land: 'Heb je wat meer geld over voor chocolade waarvoor de cacao- boeren een eerlijke prijs krijgen?' Velen zijn bereid wat meer te betalen voor een '(h)eerlijke' reep. 'We kunnen best wel wat geld missen, waardoor die boe ren in onze rijkdom delen.' Een enkeling vindt echter dat we re kening moeten houden met de Nederlandse economie. 'Ik koop alleen chocolade van een echt Nederlands merk.' Beseft deze jongen wel dat alle cacao uit het buitenland komt en dat Max Havelaar een Nederlands keur merk is?! Puberteit Ergens tegen ingaan of voor je eigen mening op komen. Als je dat tussen je 13de en 19de doet dan is het puber teit. Puberteit in onze beteke nis van het woord is opstan dig gedrag, ontkenning en problemen in de tienerjaren. Waarom hebben jongeren in het Zuiden er meestal geen last van, vraag ik me af. Vol gens mij is het een typisch westers cultuurprobleem. Een eigenschap van de wes terlingen, is voor elk 'pro bleem' een naam zoeken, im mers dan is het erkend. Kleuterpuberteit, en de over gang 'you've got it, we name it' Uiteraard hebben jonge ren in het Zuiden ook last van het maandelijks terugke rend probleem en puisten, noem maar op. Maar 'de pu berteit' kennen zij niet. Ik denk dat het al vroeg be schouwen als volwassen daar de reden voor is. Puberteit kennen ze niet en dus wordt het hun zeker niet aange praat. Bij ons onbewust denk ik wel. Kijk je in het Zuiden echter naar jongeren die ver- westelijken door bijvoor beeld films of bezoek aan het Noorden dan blijkt dat ook zij er last van hebben. Waar om? Zij zien bij ons het be staan van de puberteit en worden er als het ware mee besmet. Ik ontken dus dat het ver schijnsel puberteit iets is dat in elke cultuur voorkomt, maar dat zal echter de puber teit wel zijn, of niet soms?? Ruth Frans Op de aardbol lopen nu onge veer 5,5 miljard mensen rond. Om de aarde enigszins com fortabel bewoonbaar te hou den, mogen dit er maximaal 7 miljard worden. Ruim een miljard extra lijkt veel. Het valt echter vies tegen wanneer je uitrekent dat de limiet over 17 jaar bereikt is als de bevol kingsgroei doorgaat met het huidige tempo. Wanneer de jongeren van nu over een jaar of tien aan kinderen beginnen te denken, zou dat onverant woord zijn, omdat de wereld vol is. Toch willen veel jonge ren later kinderen. Duidelijk is ondertussen wel dat er hoe dan ook iets moet gebeu ren aan het bevolkingsvraag stuk. Liever niet in de vorm van uitvindingen als glazen koepels in de zee. Welke maatregelen dan wel? Minder kinderen per gezin is makkelijker gezegd dan gedaan. Mensen hebben er immers hun redenen voor. Kijk je naar een Derde Wereld land dan zie je grote gezinnen. Dit is vaak een vorm van 'overlevingsstrategie'. Kinderen zijn arbeidskrachten, In sommige Derde-Wereldlanden is de hevolkingslimiet al lang bereikt. maar ook de pensioenregeling veel mensen in het Westen is het voor hun ouders. Omdat de kans krijgen van een groot aantal kin groot is dat er een aantal over- deren dom, maar vanuit de situ- lijdt, wil men zoveel mogelijk atie van inwoners van de armere kinderen. Zo.blijven er dus altijd landen is het niet meer dan lo- een paar over. In de ogen van gisch. Uitdelen van voorbehoed middelen om het geboortencijfer te beperken is niet voldoende om het probleem van de overbevol king te bestrijden, er komt veel meer bij kijken. Als de economie van een land verbetert, daalt de gemiddelde gezinsgrootte. De economische vooruitgang biedt de gezinnen financiële zekerheid. Als de kin deren een opleiding hebben ge volgd is hun kans van slagen op de arbeidsmarkt veel groter: dus hebben de ouders uitzicht op een goede 'pensioenregeling'. De mensen kunnen zich veroorlo ven om hun kinderen naar school te sturen, maar school geld voor veel kinderen is er niet. Men ziet in dat een paar goed opgeleide en gezonde kinderen een grotere zekerheid voor de toekomst bieden dan veel, niet opgeleide en minder gezonde kinderen. Eerlijke handel Het is dus zaak gezinnen in de Derde Wereld te helpen met hun economische ontwikkeling. Dit kan door ontwikkelingshulp, maar veel beter is ontwikkelings samenwerking. Eerlijke handel is een vorm van samenwerking die gezinnen meer mogelijkheden in hun economische ontwikkeling biedt. Eerlijke handel betekent dat mensen in de Derde wereld in plaats van een fooi een goede prijs krijgen voor hun arbeid en produkten. Een tasje, meneer? Ja, graag! Nü! Baby-dry voor superzach- te billetjes, maandverband in flitsende verpakkinkjes! Han dig, maar waar moet het naar toe met het milieu? De consument in het Noorden stelt steeds hogere eisen aan de produkten. Het moet mooier, groter, beter, makkelijker en ga zo maar door. Vroeger droegen baby's katoenen luiers en af en toe, als luxe, een wegwerpluier. Nu zijn het alleen maar wegwer- pluiers. Het is makkelijk, zeker, maar denkt de moeder die haar baby verschoont, uiteraard in een handige pull-up, aan 'bat_ toekomst'? Met de bergen afval die in razend tempo uit de grond schieten en vervuiling die steeds dreigender wordt is er weinig hoop voor 'baby's toekomst'. Is het milieu in de rijke landen nog een welvaart-probleem, bij belasting baby's Droge billetjes: wegtverpluiers vt de armere wereldburgers is ar moede de boosdoener. De aller armsten vervuilen haast niet, maar iedereen met wat geld is medeplichtig. Voor de duidelijk heid een simpele vergelijking: een Derde-Wereldburger met wat geld koopt bijvoorbeeld een auto. Meestal een zeer vervui lend vervoermiddel, omdat er geen geld over is voor goed on derhoud. Inwoners van de rijke re landen hebben wél genoeg geld voor regelmatige onder houdsbeurten, waardoor de ver vuiling per auto gezien kleiner is. Door het hoge welvaartspeil is het aantal auto's wel veel groter! Voor milieubeleid is geld nodig, ook in arme landen. Vervuilende auto's onderhouden is duur, en het ontbreekt aan middelen om onderhoud te bekostigen. Om aan geld te komen herber gen Derde-Wereldlanden tegen een zeer geringe vergoeding het (vaak giftige) afval van de rijke westerse landen. Als in de grote steden in de arme landen ruimte tekort ontstaat, bouwt men rus tig verder op de vuilnisbelten. En wat blijkt? De bouwgrond is sterk verontreinigd. Omdat rei nigen bakken geld zou kosten, worden er toch maar huizen ge bouwd, en dat leidt tot ziekten. Voor dure medische hulp is er niet voldoende geld. Zo is de kring weer rond. Zo'n vicieuze cirkel kan verbro ken worden door eerlijk om te gaan en te handelen met arme landen. Zo krijgen de boeren het geld wat ze behoren te verdienen voor hun produkten. Een eerlij ke beloning kan bijdragen tot een stijging van het welvaart speil. 'Jongeren hebben de toekomst'. Ook aan hen de taak die toe komst voor iedereen zo leefbaar mogelijk te maken. Is minderen en bewust leven te veel ge vraagd? That's the point. Klein beginnen: geen overbodige plas tic tasjes aannemen, minder wa ter en minder wegwerpluiers ge bruiken. We moeten blijven zoeken naar oplossingen, want de arme lan den moeten niet net zo vervui lend gaan leven als de rijke lan den. Bedenk: 'minder is meer'. Een beter milieu doen we samen! Stichting Max Havelaar importeert cacao en koffie rechtstreeks van de boeren en staat voor een eerlijke handel. De produkten zijn te herkennen aan het Max Havelaar keurmerk. Citaten over de Derde Wereld Bij ontwikkelingshulp gaat het over geld dat opgebracht wordt door de arme mensen in de rijke landen, ten bate van de rijke mensen in de arme landen. (Alfred Mozer, Modern Citatenboek, Standaard Uitgeverij) Er zijn twee soorten armen, degenen die samen arm zijn en degenen die alleen arm zijn. De eersten zijn de echten, de anderen zijn rijken die geen geluk hadden. (Jean-Paul Sartre, Modern Citatenboek, Standaard Uitgeverij) Op het moment j is er een opbloei D^CK tO van de 'back to basics cultuur'. Het is tegen woordig 'in' om bewust om te gaan met dat wat Moeder Aarde geeft. Iemand die een tijdschrift openslaatof de tv aanzet, loopt de kans een artikel of program ma tegen te komen over alterna tieve geneeskunde, cosmetica naar ideeën uit het Zuiden of eco-toerisme. Hierin komen een aantal 'positie- öaSlCS ve' aspecten van Derde Wereld landen naar voren. De vraag is echter of dit wel positieve belich ting is. Belichten we immers niet alleen de voor óns gunstige din gen? Dat inwoners van de Derde Wereld dicht bij de natuur leven, spreekt westerlingen op het mo ment erg aan. En daar spelen de media en de reclamemakers grif op in. Rotterdam, Nederland Leuk uitziende vr. 24 jr. met goed inkomen wnd. op gezellig flatje met uitzicht op drukke winkelstr. zoekt man 25-30 jr. om relatie mee op te bouwen. Ik bied jou warmte, liefde en spon taniteit. Dhaka, Bangladesh. Vader van donker meisje 13 jr. w in flat met uitzicht op vijf-sterrer tel zoekt welgestelde man rond 30 jr. om dochter te trouwen. Bruidsschat ii 'erleg. Al jaren geleden werd het woord ontwikkelingshulp vervangen door het woord ontwikkelings samenwerking. Een goede beslis sing en een grote vooruitgang. Maar zoals altijd is er een wezen lijk verschil tussen theorie en praktijk. De rijke Westerse landen moeten af van het idee dat ze boven de 'hulpbehoevenden' staan. Bij ontwikkelingshulp worden de problemen vooruit geschoven en mensen worden afhankelijk van die hulp. Wanneer je ergens komt met het idee datje de men sen daar wel even zal gaan hel pen ben je al verkeerd bezig, ook al is de hulp nog zo goed be doeld. Het is weer de rol van een autoritaire blanke. Erg vaak wordt vergeten dat een buiten staander in een gebied komt hij maar bar weinig weet van de omstandigheden en de cultuur. Om ergens zinvol werk te ver richten en hulp te bieden is het absoluut noodzakelijk dat de buitenstaanders naast de plaat selijke bevolking gaan staan zo dat zij gebruik kunnen maken van de aanwezige kennis en hun ervaring. Dan pas is samenwer king mogelijk. Belangrijk is ook dat het werk dat nu door buiten landers wordt verricht, op den duur overgedragen wordt aan de plaatselijke bevolking. Zo kun nen zij in hun eigen onderhoud voorzien en zijn ze niet afhanke lijk van hulp van anderen. Wat betekent het woord ontwik keling op zich? Een groei naar ons welvaartspeil? Is dat wel de bedoeling en zo ja, is dat wel mogelijk? De mensen in de 'ont wikkelingslanden' leven in een totaal andere wereld door het verschil in cultuur. Vanwaar de gedachte dat het daar zo moet worden als hier? Noodhulp is in sommige geval len echt noodzakelijk. Maar we moeten af van ontwikkelings hulp. Een stap in de goede rich ting is dan ook het vervangen van dat woord door ontwikke lingssamenwerking, maar nog belangrijker is het in de praktijk brengen van deze theorie. Molens, tulpen, klompen. Typisch Nederlands. Maar daar blijft het dan ook bij. Deze drie voorbeelden roepen in de nineties nog slechts beelden op van souvenirs. Wat is eigenlijk Hollands? We leven in zo'n multiculturele samenle ving dat 'buitenlandse' invloeden op de cultuur al bijna niet meer opgemerkt worden. The Body Shop, een wereldwijd bedrijf dat produkten voor huid- en haarverzorging maakt en verkoopt, wijst de klanten daar subtiel op. Eèn van hun acties luidt: Je auto EEN JAPANNER, Je pizza ITALIAANS, Je democratie GRIEKS, Je shampoo ENGELS, Je vakantie TURKS, Je schrift LATIJNS, Je cijfers ARABISCH En je buurman: MAAR EEN 'BUITENLANDER' Zo zie je maar: andere culturen hebben meer invloed op de westerse cultuur dan het op het eerste gezicht lijkt. De ideeën en de ingrediënten voor de produkten van The Body Shop komen uit uiteenlopende bronnen -variërend van volksrecepten die al duizenden jaren door mensen gebruikt zijn tot ervaringen die ze op hebben gedaan tijdens hun reizen naar traditionele culturen overal ter wereld. Maar The Body Shop wil graag meer doen dan alleen maar ideeën halen: ze moedigt plaatselijke gemeenschappen in ontwikke lingslanden aan ingrediënten voor hen te kweken en produkten te maken. Dat levert de mensen daar werkgelegenheid en handel op. The Body Shop maakt dus met respect gebruik van wijsheid en ervaring van andere culturen. Tijdens vakanties naar verre oorden en zakenreizen maken westerlin gen kennis met vaak zeer indrukwekkende en uiteenlopende culturen: lekker eten, flitsende kledingstijlen, andere gewoonten maar vooral ook andere mensen. De introductie van de 'ingrediënten' uit die andere cultuur gaat onopgemerkt. Er ontstaat een 'cocktail-cultuur'. Lekker toch? to: DIRK R. FRANS COLOFON Redactie: Kfrsten Blok. David Frans, Ruth Frans, Use vt Foto's: Dirk R. Frans, Leuhfs Vertinde

Gemeentearchief Schiedam - Krantenkijker

De Havenloods | 1994 | | pagina 5