Ook een modern Roodkapje heeft last van een wolf met slechte bedoelingen Voor de twééde maal: gratis uitjes voor snede bellers! GRATIS Tweemaal één is veertien bij Luca en Blok DE HAVENLOODS/HET ZUIDEN Stijlen en continenten komen samen in muziek van N'Dour Moderne West Side Story verwijst naar groei CD DONDERDAG 26 MEI 1994 Ook deze week bieden De Havenloods en Het Zuiden u - in samenwerking met theaters uit de hele regio - een avondje uit aan, waarvoor u niet meer hoeft te betalen dan de kosten van een telefoontje! Elke donderdag, voor een pe riode van zeven weken -dus nog tot en met 30 juni- staan er op deze plaats op de UIT- pagina een aantal evenemen ten waarvoor gratis kaartjes beschikbaar gesteld worden. Het enige wat u hoeft te doen om gebruik te maken van deze aan bieding is de volgende dag, op vrijdagmorgen, tussen 11.00 en 12.00 uur bellen met een speciaal telefoonnummer. Voor deze week is dit nummer 02940-31121. Let op! Voor volgende week kan er een ander nummer open staan. Het heeft geen zin om dit tele foonnummer op een ander tijdstip te draaien. Alleen op het vrijdag morgenuurtje maakt u kans op een gratis avondje uit voor maxi maal twee personen. U kunt ze ophalen bij de kassa van het des betreffende theater, museum, bio scoop of zaal. De Havenloods, Het Zuiden en natuurlijk de regionale theaters wensen u een heel prettige uitje. HET AANBOD VAN DEZE WEEK: Op zaterdag 28 mei, om 19.30 uur, speelt in de grote zaal het Rotterdamse concertgebouw De Doelen het Orchestre Philharmo- nique de Strasbourg onder lei ding van Theodor Guschlbauer met medewerking van Guillermo Gonzales de Ravel Ouverture Sheherazade; Pianoconcert nr. 1 in G Berlioz Symphonie fantas- tique. De Franse componisten Mauri ce Ravel en Hector Berlioz wa ren beiden, in een heel ander tijdperk, enorme virtuozen in het 'kleuren' van het geluid. Hector Berlioz schreef zijn Symphonie Fantastique terwijl hij hevig ver liefd was op een Ierse actrice die in Parijs met haar gezelschap Sheakespearevoorstellingen gaf. Ravel, welbekend door zijn Bo lero, trok zich vaak niets aan van de heersende trends in zijn tijd. Hij liet zich sterk inspireren door de aanstekelijke jazzmu ziek, die in die tijd (jaren 10) furore begon te maken. De Spaanse pianist Guillermo Gonzales voelt zich in het pro gramma als een vis in het water. Hij kreeg les van volgelingen van Debussy en Ravel en is uitste kend thuis in deze muziektradi tie. Hij is hoofdvakdocent aan het Conservatorium van Madrid en won in 1991 de Spaanse Na tionale Muziekprijs. De Doelen biedt voor het concert op zaterdag 28 mei twee vrijkaarten aan. Voor de popfotografïe- tentoonstelling in de Kunsthal 'Rock Around The Camera' die nog te bezichtigen is tot en met 3 juli in Rotterdam zijn vrijdagoch tend twee vrijkaarten beschik baar. Grand Café De With aan de Witte de Withstraat 16 in Rot terdam is iedere vrijdag- en zater dagavond vanaf 23.00 uur decor voor Hot Hot Hot Tropical Dan ce Party's, veelal opgeluisterd door live acts. Voor vrijdag 27 mei staat er geen live band ge programmeerd maar de muziek en het danstempo zullen er niet minder om zijn. De With biedt wie vrijdagochtend het eerst aan de telefoon zit, 5X2 gratis danskaarten Springdance-bijdragen van Thorn Stuart en Paula Vink in Rotterdam. De twee dansstuk ken die de van Scapino Rotter dam afkomstige choreografen Thorn Stuart en Paula Vink in opdracht van het Springdance Festival 1994 maakten, zijn op vrijdag 27 en zaterdag 28 mei te zien in de Kleine Zaal van de Rotterdamse Schouwburg. De muziek wordt in beide gevallen live uitgevoerd. Rotterdamse Schouwburg, Kleine Zaal, vrijdag 27 en zaterdag 28 mei, aanvang 20.30 uur, reserve ren: 010-4118110. Snelle bellers kunnen aanstaande vrijdagoch tend voor de voorstelling van de 28e 2X2 vrijkaarten in de wacht slepen. foto:MARCO BORGGREVE Ensembles van het Rot terdams Conservatorium voeren op vrijdag 3 juni werken uit van Arnold Schönberg. Naast de 'Kammersymphonie nr. 1, op. 9' zal deel 1 uit 'die Gurrelieder' worden gespeeld in bewerkingen door Schönberg, Webern en compositie studenten van Klaas de Vries en Peter-Jan Wage- mans. Het concert wordt gege ven in de kleine zaal van De Doelen om 20.15 uur. De algehe le leiding is in handen van Henk Guittart (docent kamermuziek aan het Rotterdams Conservato rium), ondermeer bekend als al tist van het Schönberg Kwartet. Het Rotterdams Conservatorium biedt de eerste 25 bellers een vrij kaart aan voor dit concert (nor male prijzen f 12.50, 17.50 met pas). ••Harry's Jazz en Blues Band staat op zaterdag 28 mei in The Harbour Jazz Club. De band brengt swingende dixie land in een apart jasje. Harry's Jazz and Blues Band heeft, door gebruik te maken van Coby's negroide stem, bijgestaan door beide blazers en een uitermate swingende rhythmgroep wel een zeer aparte, eigen sound. Veel nummers worden feilloos twee- en driestemmig gezongen en zo wel de oude als hedendaagse blues hebben hun plaats op het repertoire. Een enorm enthou siasme, gepaard gaand aan grote muzikaliteit en het juiste gevoel voor gezelligheid, heeft er voor gezorgd dat Harry's Jazz and Blues Band een grote plaats in neemt in de Nederlandse jazzwe- reld. Harry's Jazz and Blues Band be tekent niet alleen luisteren maar ook dansen. De zaal aan de Delf- tsestraat 15 gaat om 21.30 uur open. Het concert begint om 22.00 uur. De Harbour Jazz Club biedt ook deze week 3X2 vrij kaarten aan. foto ••Het Town Imperium stelt deze week voor het grootse con cert van de Afrikaanse gigant Youssou N'Dour (zie voor uitge breider informatie elders op deze pagina) 4X2 vrijkaarten ter be schikking. Het Hofpleintheater biedt voor de voorstellingen van het moderne Roodkapje (zieleders op deze pagina)op 27, 28 en 29 mei per voorstelling 6X2 kaarten aan. ©Voor de West Side Story- voorstellingen in Vlaardingen (zie elders op deze pagina)op 1 en 2 juni zijn aanstaande vrijdag 5X2 vrijkaarten beschikbaar. De voorstellingen in de Stadsge hoorzaal vinden plaats op 1, 2, 3 en 4 juni 1994, aanvang 20.15 uur. Het adres is Schiedamseweg 51, Vlaardingen. De normale toegangsprijs voor alle voorstel lingen bedraagt 25 gulden. Donderdag 26 mei Muziek Wat is er gebeurd met de toekomst? Muziekfestival, Zaal De Unie, Rotterdam, 4333534, diverse data Hunstsman' Apology, Po pular Rotterdam, 4365283 Vers uit de Maas, festival met Rotterdam e.o. bands, Rotown Rotterdam, 4363534 Dirty Laundry funk-fu sion Plan C Rotterdam, 4124352 Theater Oom Wanja van Anton Tsjechov, Rotterdamse Schouwburg, 4118110, diver se data Vrijdag 27 mei Muziek Kroatische Folklore Show .Stadsgehoorzaal/Harmonie, Vlaardingen, 4340500 Theater Ben jij die ander? Door T.O.V., Stadsgehoorzaal- /Harmonie, Vlaardingen, 4340500, diverse data Film Little Buddha regie Ber nardo Bertolucci, Stadsge hoorzaal/Harmonie, Vlaar- o, 4340500 Het is een schone dag ge weest regie Jos de Putter, Filmhuis Schiedam Zaterdag 28 mei Kasse Mady (Mali), Nighttown Rotterdam, 4364020 Theater Cabarestafette Klunder Frencken, SCC De Goote, Brielle, 01810-17264 Ivo de Wijs, literair café, Kasteel van Rhoon, Rhoon, 01890-18120/18576 Droom van een vrouw, van Alan Ayckbourn, Bibliot heektheater Rotterdam, 4338262 Zondag 29 mei Gorilla Theater, improvi satie, Theater 't Kapelletje Rotterdam, 4677014 Lantaren/Verhalen door Paul Middellijn, Lantaren- /Venster, Rotterdam, al vanaf middags met ondermeer jeugdprogramma, 4361311 foto: MICHELLE MUUS- Rondleiding voor volwas senen, De Dubbelde Palm boom R«itturiJRmv4J761533 I door NELLEKE DE JONG Een regisseur die na de zo veelste repetitie nog hartelijk lacht om wat zich op het to neel afspeelt, dat wijst op een leuk stuk. 'Twee', van Jim Cartwright, in de vertaling van Jules Deelder, is niet zo'n béétje humoristisch, en mét diepere achtergrond. Het was dus niet zo vreemd dat regis seur Ian Pieters direct aan ac trice Loes Luca dacht toen hij het script las. Ze was meteen in voor een rol. Peter Blok stond bij beiden bovenaan de lijst met acteurs voor de twee de rol. Wat heet tweede: Sa men spelen ze alle veertien hoofdrollen, te weten een ru ziënd kasteleinsechtpaar en een aantal stamgasten in een café in het Rotterdamse Noorden. De voorstelling vindt plaats in een grote tent voor hotel New York. Loes Luca slaat met haar hand op tafel. „Niet lachen", roept ze zichzelf tot de orde. Met Peter Blok repeteert ze de scène van het hoogzwangere meisje, dat door haar vriend bijna tot waan zin wordt gedreven, doordat ze voor de superjaloerse macho-fi guur ieder woord, ieder gebaar moet verantwoorden. Na een poosje gedwee Edith Bunker-ge drag roept ze vertwijfeld uit: „Mag ik dan geen eigen innerlijk hebben?" En dan krijgt ze een heerlijke uitbarsting en loopt let terlijk gillend weg. Het is één van de rollen die Luca het meest na aan het hart ligt, hoewel ze ook de vrouw graag mag, die van hele grote mannen houdt, maar toch kiest voor haar kleine mie zerige mannetje, omdat ze hem zo goed de baas kan. Even later is Luca weer de kaste leinse, die glazen inschenkt voor een denkbeeldige stamgast. „Wat was het ook weer? Spaatje Loes Luca met Peter Blok in een scène van 'Twee'; „Mag ik dan geen eigen innerlijk hebben?" rood en twee appelsap...En u mijnheer, een grote en een kleine pils. 't Was toch een Spa rood?" Als publiek raak je er een beetje van in verwarring, je bent ge neigd om antwoord te geven, want je zou zweren dat ze jou aanspreekt. Eigen taal Terwijl het kasteleinsechtpaar de klanten bedient, bestoken ze el kaar voortdurend met hatelijk heden. Pas tegen het eind wordt duidelijk hoe het komt dat hun relatie zo is geworden. In die tussentijd lopen de stamgasten in en uit; de allergewoonste men sen, die elk hun eigen verhaal doen, in hun eigen taal. En dat is de taal van de straat, de taal waar Cartwright emotie, eerlijk heid, humor, en zelfs poëzie in hoort. Het oorspronkelijke Lan cashire dialect uit 'Twee' heeft volgens de regisseur hetzelfde soort humor als het Rotterdams. Vertaler Jules Deelder wist daar wel raad mee. Luca dikte het hier en daar nog wat aan. Uit drukkingen als ido ditem, of jij pijpt naar mijn dansen zijn van haar, zegt Pieters. Aan Peter Blok is niet te merken dat hij als als enige van de vier geen Rotterdammer is. Je bent acteur of je bent het niet. Net als dat van Luca stijgt zijn spel ver uit boven het maken van een typetje. In regissëursjargon heet de snelheid waarmee Luca en hij dat doen 'jongejannen'. In 'Twee' kunnen acteurs zich bij uitstek uitleven. „Dit is echt een stuk voor mij", zegt Loes Luca dan ook. „Ik vind het een uitda ging om in een paar minuten iemand anders neer te zetten. Ze zegt graag een stuk met humor te spelen. „Ik ben altijd dol op verkleden geweest, verklaart ze de aanzet tot haar carrière. Voordat ze op haar zestiende naar de Toneel school in Amsterdam ging had ze zich al onderscheiden op de Jeugdtoneelschool in Rotter dam. Vreemd genoeg ging ze in Amsterdam het meest om met leerlingen van de Academie voor Expressie in Utrecht. Wat ze daar aan overhield was het ge voel dat toneelspelen maar ego ïstisch is. Lesgeven zou beter Weinig Frans Dus meldde ze zich aan op de Utrechtse Academie. Waar ze niet werd aangenomen omdat ze te weinig kennis van Frans had. Dat probleem loste ze op met een jaar Frankrijk. Ze ging daar na wel naar Utrecht, maar de motivatie om les te geven ver dween. „Ik vond er niks an." Met 'Poëzie Hardop' gedichten voorlezen op scholen duurde ook niet lang. Een zangduo vor men met Gerard Tholen beviel beter. Duo Cor Witjes volgde, en in 1993 Nénette et les Zézette. „Zingen is één van de fijnste dingen van het leven", vindt ze. Ook in de filmwereld is Luca ontdekt. Tussen 1981 en 1991 speelde ze in vier films, bijvoor beeld 'Abel' en de 'Noorderlin gen'. Op het gebied van theater is ze verslingerd aan 'Orkater'. Lievelingsstuk: De kleine zee meermin. Met Peter Blok speel de ze er 'In een goed hoofd'. De technische kant scoort hoog. „Elk woord telt, hoe je kijkt, welke beweging je maakt." En met natuurlijke zelfbewustheid: „Ik kan heel goed opletten. Als het goed is lijkt het alsof het je helemaal geen moeite heeft ge kost." „Met Orkater ben ik verloofd' bekent ze haar liefde voor deze groep. „Maar ik heb nog andere verloofdes." Haar verloofdes zijn wat haar betreft tot dusver allemaal even aantrekkelijk. „Ik zorg altijd dat ik dingen te doen krijg die me zinnen, en anders zet ik zelf wel iets op." Als we ons buigen over haar Curricu lum Vitae zien we dat 'Deze kant op dames' van het Willem Breu- ker Collectief ontbreekt. Ze schrijft het er zelf bij. „Maar dit is nog niks", zegt ze nuchter. „Moet je die cv van Peter zien. Die is wel drie kilometer." Geen beginnen aan dus, of om toch maar eens een kleine proeve te geven van zijn veelzijdigheid: Cas in Pleidooi, bekend bij tv- kijkers, of King Lear in een thea tervoorstelling van het Nationa le Toneel. Loes Luca wil het stuk over 'Twee' graag van tevoren lezen. Kan ze een voorbeeld geven van wat ze niet leuk zou vinden? „Er was eens een journalist die in een stuk wel acht keer het woord leuk had gebruikt. Dat vond ik echt te veel." Eén keertje mag misschien nog? 'Twee' is echt leuk! 'Twee' is te zien in een tent voor hotel New York op de Wilhelmi- nakade in Rotterdam van 1 tot en met 26 juni 1994, behalve op maandagen en op 15 juni. Aan vang 21.30 uur. Daarna reist de voorstelling mee met De Parade naar Amsterdam en Utrecht. Voorverkoop van kaarten tot en met 11 juni via de kassa van de Rotterdamse Schouwburg. Vanaf 1 juni is er direkte ver koop aan de tent, vanaf een uur voor de voorstelling. Het nieuwste initiatief van Jeugdtheater Hofplein is een serie sprookjes, bewerkt door Nederlandse schrijvers. Flip van Duin opent de rij met Roodkapje. In zijn versie be leeft het meisje heel andere avonturen, en de schaapskle ren van de wolf zijn van een andere snit. Regisseur Els van der Jagt bedacht er een ar tiestencafé bij. Van sprookjes zijn we gewend dat kleine kinderen de meest griezelige, enge of gemene din gen krijgen voorgeschoteld, zon der dat we bang zijn dat de klei ne hartjes van angst stil blijven staan. De goede afloop moet dan de zieltjes weer tot rust bren gen. In de eigentijdse versie van Roodkapje van Van Duin, aan bevolen voor de leeftijd vanaf zes jaar, is dat niet anders. \De schaapskleren van de wolf zijn van Bloedstollende momenten dus, rondom een goedgelovig Rood kapje, die niet door heeft, dat 'de wolf die ze op het Station Cen traal ontmoet, op weg naar haar grootmoeder in Kralingen, slechte bedoelingen heeft. Ook de groep artiesten doorziet hem aanvankelijk niet. Ze zien geen kwaad in een ontvoering van het meisje en verheugen zich al op hun deel van het losgeld, dat ze van de rijke grootmoeder in handen denken te krijgen. Als ze echter de werkelijke bedoelin gen van de wolf - een oudere man, genaamd Loepoes - ko men, zetten ze zich in voor de bevrijding van Roodkapje. Els van der Jagt legt uit dat de onschuld van Roodkapje eigen lijk de ogen opent van de arties ten. Ze zien dat het kind open en eerlijk is, en vol vertrouwen ten opzichte van de heer Loepoes. Openheid en eerlijkheid zijn voor Van der Jagt factoren, die het spel van de theaterschool leerlingen in deze produktie ken merken. Open en eerlijk is ook haar eigen opstelling. „Ik werk altijd vanuit de mensen die ik heb. Wat kan ik met hen doen." De spelers hebben bij haar zelf een grote eigen inbreng. „Ik laat- ze mijn probleem voelen." Doordat ze vier meer dan de oorspronkelijke tien spelers kon betrekken bij 'Roodkapje' doen een paar heilsoldaten het café aan, al of niet 'het goede' verte genwoordigend. Voor Van der Jagt is dit de eerste voorstelling met het Hofplein Jeugdtheater. Als belangrijk verschil met het werken met volwassenen noemt ze desgevraagd het spelmatig be zig zijn. „Daar gaat meer tijd in zitten. Van ouderen eis ik andere dingen. Maar ik vind dit ook erg leuk en relativerend." Met spelmatig bezig zijn bedoelt ze eigenlijk lesgeven. Ze doet dat geduldig en zo te zien heel ont spannen. Uit het kringgesprek dat ze na afloop van een repetitie met de spelers heeft blijkt goed hoe ze hen laat meebeslissen. „Zij hebben het laatste woord", zegt ze daarover. Als de theaterschoolleerlingen het pand verlaten krijgen ze toch haar laatste woord nog mee: „En vanavond rustig hè. Deel je week 'Super étoile' Youssou N'Dour Het uitgestelde concert van Youssou N'Dour in Night Town zal op maandag 30 mei plaats vinden. De verwachting is dat het een swingende avond zal worden; de Senegalese zanger heeft de reputatie bewegingsdrif ten te ontketenen, niet in de laat ste plaats door de vaak meege komen dansers en danseressen. Youssou N'Dour hoort thuis in het rijtje van onder meer Sali Keita en Mori Kante. De in 1959 geboren zanger werd geboren in Dakar. In 1979 zong hij de sterren van de hemel in het door hem gevormde eigen en semble, The Etoile de Dakar. In 1981 ontstond hieruit The Super Etoile. De inmiddels beroemdste band van Afrika, The Super Etoile, geleid door Youssou N'Dour, ontwikkelde een mo derne Afrikaanse popstijl, met invloeden van Peter Gabriël tot Paul Simon. Het was Gabriël die uiteindelijk N'Dour introduceer de bij Britse en Amerikaanse ar tiesten. Bij de Amnesty tour 'Human Rights Now!' in 1988 trad hij op naast Gabriël, Bruce Springsteen, Sting en Tracy Chapman. Uit die tijd dateert het contact met Branford Mar- salis, van 'The Guide'. Youssou N'Dour, maandag 30 mei, aanvang 21.00 uur.Night Town, West Kruiskade 28. Kaar ten f 27,50 en lidmaatschap. het lieve meisje Yvette Verhaaren is als Maria Je moet het maar durven; de West Side Story brengen. Rijn mond Theater Produkties zou zelfoverschatting kunnen wor den verweten. In plaats van nos talgie ligt de nadruk daarom op actualiteit." In de Stadsgehoor zaal in Vlaardingen, en later ook in de Erasmus Filmstudio in Rotterdam zal een musical wor den opgevoerd die niet alleen in naam herinnert aan het wereld beroemde werk, dat bijna 37 jaar geleden op Broadway in premiè re ging. Ook de muziek van Leo nard Bernstein is hetzelfde ge bleven. (Live orkest). RTP ver plaatste de handeling naar Ne derland. Ook hier twee groepen tegenover elkaar. De ene bestaat uit Nederlanders, de andere uit buitenlanders uit diverse landen. Hoe slecht het kan aflopen als krampachtig wordt vastgehou den aan groepscodes is opnieuw het centrale thema. Een bood schap dus? Regisseur Elzo Nie- meijer: „Dat de CD nu zo groot geworden is, dat is waar dit stuk over gaat." Hij hoopt overigens dat het publiek in de eerste plaats een onderhoudende avond heeft, „maar ik zou het wel prettig vinden als men gaat nadenken." Mark Olboeter Verhoeven (op leiding Academie voor Klein kunst in Amsterdam; na deze produktie in My Fair Lady van Joop van den Ende), speelt Tony. „Het maakt Tony alle maal niet zo veel uit waar ie mand vandaan komt. Zo denk ik er zelf eigenlijk ook ee'n beetje over." Yvette Verhaaren vindt het leuk dat zij als Maria niet het lieve meisje is, maar een jonge vrouw van deze tijd. Beiden speelden hoofdrollen in 'Grea se', de vorige produktie van RTP. Een aantal spelers in deze 'story' was ook in Grease te zien, hetgeen hun danservaring duide lijk ten goede is gekomen. De voorstellingen in de Stadsge hoorzaal vinden plaats op 1, 2, 3 en 4 juni 1994, aanvang 20.15 uur. Het adres is Schiedamseweg 51, Vlaardingen. Reserveren en kaartverkoop bij de kassa al daar. Telefoon 010-4340500. De in maart van dit jaar geopende Erasmus Filmstudio's Rotter dam, Erasmussingel 245 in Rot terdam is de locatie voor de ove rige voorstellingen: 10, 11, 12, 18, en 19 juni. Aanvang 20.15 uur, op de zondagen 12 en 19 juni tevens om 14.30 uur. Reser veren en kaartverkoop via 010- 4610837. De toegangsprijs voor alle voorstellingen bedraagt 25 gulden.

Gemeentearchief Schiedam - Krantenkijker

De Havenloods | 1994 | | pagina 13