r Koningin van de Maas 'Hardrock past niet in de Rozentuin' Filmzomer in Lantaren/Venster Een buitenkansje op een buitenhuisje! Winnares verhalenwedstrijd is Rotterdamse Friezin Openluchttheater opent met 'oude'soulman Eddy Floyd - W* *,v- k 20.* 19.95 2995 27.** 15.95 DE HAVENLOODS - DONDERDAG 7 JULI 1994 door GRÉ TUINMAN Schipper was mijn vader, een bijzondere schipper, want we woonden 'aan de wal', zoals dat in schipperstaal heet, in een een voudige etagewoning, van het type waarvan er in Rotterdam duizenden waren. Maar elke ochtend ging hij voor dag en dauw op zijn oerdegelijke Ben zo-fiets vanuit het Westen via de bruggen naar de Binnenhaven. Daar lag zijn leven, zijn olie boot. Dan voer Jaap met zijn Ito 3, groot 32 ton, uit om zijn klan ten te bedienen. Dat waren de binnenschippers en een enkele coaster-kapitein, aan wie hij gas- olie leverde voor de scheepsmo tor. Hij voer dan haven in en haven uit, wist iedereen feilloos te vinden en kende alle schip- perskroegen en hun bezoekers, want daar waren zijn klanten. Hoewel in Amsterdam geboren, als kind in een schippersgezin, aan boord van een tjalkje, nog in de vorige eeuw, in de Prinsen gracht, kon hij niet Rotterdam- ser zijn. Hij kende de haven als zijn broekzak en de haven kende O hem. Als zijn tank leeg was, voer hij naar de Shell in Pernis voor een nieuwe lading. Dag in, dag uit, meer dan veertig jaren lang. En als hij 's avonds thuis kwam na een lange werkdag, vertelde hij ons aan tafel zijn wederwaar digheden in stevig haven-Rotter dams. We zaten altijd lang aan tafel en luisterden geboeid, want hij kon smakelijk vertellen. Een enkele keer mocht ik, oudste dochter, meevaren, niet echt vaak, want mijn vader had één grote angst: verdrinking. Zoals de meeste schippers van zijn ge neratie kon hij geen slag zwem men en als ik dan ook een enkele keer mee mocht, luidde het on verbiddelijke bevel: nooit uit de stuurkast komen. Omdat ik mij daar trouw aan hield, ook als hij lang aan de wal bleef om te bellen achterin de Maashaven, was af en toe een vakantiedag in de Rotterdamse haven mijn deel. Ik genoot daarvan met volle teu gen en mijn geluk was volmaakt, als ik mee mocht een café in en, terwijl papa met zijn kornuiten aan de 'kist' stond, door de kas telein keurig geïnstalleerd werd aan een tafeltje bij het raam, met o, godenspijs, een bal gehakt met piccalilly, geflankeerd door een flesje Coca cola! Op een zekere dag, ik denk dat het nog niet zo lang na de oorlog was, mocht ik ook weer mee en na een lange, zonnige dag wend de de Ito 3 de steven oostwaarts naar de Binnenhaven. Op de westelijke punt van het Noorde reiland, voor het gebouw van Holland Amerika Lijn, lag de Nieuw Amsterdam voor de wal, de vorstelijke boeg zeewaarts ge richt. Dol was ik op dit schip! Zo jong als ik was, twaalf jaar mis schien, wist ik dat het 36.000 bruto registerton mat, en de leg puzzel ervan had ik al tientallen keren gelegd. Nu naderden we dit zeekasteel in levenden lijve, wij in onze notedop, pappa en ik. Een wens brandde op mijn lippen. Toen vroeg ik het: 'Och, pappa, vaar er even onder?' Hij keek mij aan en moet mijn ver langen gezien hebben. We voe ren recht op de Nieuw Amster dam af en toen we er vlak bij waren, liet hij de Ito 3 zachtjes, zoetjes - een meester was hij daarin, als hij bij de klanten aan legde, mocht hij immers ook niet stoten - tegen de boeg, die hoog boven ons uittorende, glijden Het was een moment om nooit te vergeten. In mijn hoofd begon het te zingen. Ik hoorde mam ma's stem en zij zong het lied, dat ik niet op school, maar van haar geleerd heb: 'k Heb U lief, Rotterdam, met Uw drukt' en gewoel, waaY het leven zo krachtig in bruist. Koningin van de Maas, uit wier golven een lied vol van glorie en hoop U om- ruist Een ongekend gevoel van ont roering, maar vooral trots welde in mij op. Die Koningin van de Maas, dat was Rotterdam niet, nu was ik dat, en ik schoof mijn hand in die van de koning, zijn De Nieuw Amsterdam, afgeladen met migranten. schipperspet werd tot kroon, zijn overall tot koningsmantel, de blauwzwarte stalen scheeps wand achter ons was het balda kijn van onze troon en de onder gaande zon spatte duizend kleu ren goud over de rivier, het tapijt van ons paleis. Zo stonden wij daar, zwijgend. De betovering werd verbroken door melkwit schroefwater, dat nu tegen de Nieuw Amsterdam aan sloeg: mijn vader vond het tijd om naar huis te gaan. Nu zong ik zelf het lied van Rotter dam, terwijl de Ito 3, vanaf de Maas, via de Koningshaven en nog vóór de bruggen over stuur boord de Binnenhaven in voer. Daar gingen we voor de kant en verlieten de boot via een ijzeren trapje aan een metershoge kade muur. De fiets werd uit de loods gehaald, nog een laatste zwaai naar de wachtsman bij de poort en ik werd door pappa op de tram naar huis gezet, lijn 9, in de Oranjeboomstraat. Nog nagenietend in de tram ver deelde ik mijn aandacht naar twee kanten: naar links moest ik even kijken om op de bruggen nog een glimp van mijn droom schip op te vangen, naar rechts om te kunnen zwaaien naar mijn fietsende vader. Even deed het mij pijn, dat ik nog geen fiets bezat, want wat was er mooier geweest dan aan het eind van deze dag samen naar huis te fiet sen? Maar in mijn oneindige ma jesteitelijke, kinderlijke wijsheid berustte ik: zelfs een Koningin van de Maas kan nu eenmaal niet alles hebben! In de maand mei organiseerden De Havenloods en Het Zuiden samen met de SKVR Schrijvers- school en de Rotterdamse Kunststichting een verhalenwed strijd. Aanleiding was het 150- jarig bestaan van de SKVR-Mu- ziekschool. De Schrijversschool wilde de Muziekschool een boekje aanbieden met de titel 'De persoonlijke noot', een bun del verhalen over gebeurtenissen waarin muziek centraal staat. De 14 beste verhalen uit de wed strijd zijn in het prachtig uitge voerde boekje gepubliceerd. De winnaars lazen eind juni hun verhalen voor op een feestelijke avond, waar ook de bijbehoren de muziek werd gespeeld. Deze week publiceren De Ha venloods en Het Zuiden het win nende verhaal, dat mevrouw Gré stuurde helemaal uit het Friese Koudum instuurde. Dat ze van oorsprong een echte Rotterdam se is, en het Maaswater nog steeds in haar aderen vloeit, blijkt uit haar verhaal 'Koningin van de Maas', dat de hoogste waardering van de jury kreeg. Het comlete boekje is overigens te koop bij de kantoren van De Havenloods en Het Zuiden voor 15 gulden. Schriftelijk bestellen kan ook. Stuur dan een volledig ingevulde giro- of bankcheque naar Wegener Promotie, Post bus 1980, 3000 BZ Rotterdam. Vermeld 'Persconlijke noot'. Het boekje wordt dan thuisge stuurd. Gré Tuinman nam de eerste prijs in ontvangst van Melchior de Wolff van de Rotterdamse Kunststichting. Op de achtergrond bodewijk Ouwens van de SKVR-Schrijversschool. ES SPRUIJT/FOTOBUBEAU CC door NELLEKE DE JONG In een Rotterdams evenement moeten gewoon Rotterdamse mensen staan, vindt Robin Groenveld. Toch opent het Openlu chttheater in de Rozentuin deze zomer met een buitenlandse gast: Eddy Floyd. Maar organisator Groenveld is dan ook 'ape trots' dat hij 'Knock on wood-Eddy' voor een eenmalig optreden heeft kunnen strikken. „Dan weet iedereen dat het festival is begonnen." Voor de rest van de zondagmiddagprogramma's is het principe 'Rotterdams stempel' geen geweld aangedaan, al kan het ook vertaald worden in 'Nederlands stempel'. Dat is prominent aanwezig, elke zondagmiddag dus tot eind augustus. „Dat is once in a lifetime", bena drukt Groenveld zijn tevreden heid met het binnenhalen van soulman Eddy Floyd, reeds veertig jaar in muziek. Ander half jaar geleden al begonnen de onderhandelingen. „Ik ben hart stikke blij en trots dat ik het voor elkaar heb gekregen." De komst van Floyd past in het totaalaanbod van het Openlu chttheater. „Het moet één geheel zijn met de locatie. Een roek- bandje zou niet passen", oor deelt Groenveld, die daar zelf wel van houdt, „maar dat draai ik wel in de auto." Alle leeftijden Voor de achtste keer alweer is het vanaf 10 juli elke zondag middag feest in de Rozentuin achter museum Boymans-van Beuningen. Het leuke van die zondagmiddagen vindt Robin Groenveld zelf, dat ze voor alle leeftijden zijn. „Zoals je bij Poe try Park alle culturen door el kaar ziet lopen, zo zie je hier alle leeftijden bij elkaar. Het is één van de weinige evenementen waar ook oudere mensen ko men. Zoals vorig jaar toen we de Kilima Hawaiians hadden. Een prachtig gezicht vond ik dat, toen er een bus aankwam vol met bejaarden." Peetvader In de acht jaar dat Groenveld zich bezig houdt met het Open luchttheater wordt steeds gepro beerd iets anders te bieden. „Bij alles denk je: dit is iets voor ons." In dat verband vertelt hij van de ontdekking indertijd van 'Nenette et les Zezettes', (op 21 augustus te gast in de Rozen tuin). Helemaal weg was hij van ze, die kerst in het Hilton Hotel in Amsterdam. Ze zongen smartlappen met een ontzettend vette knipoog. Van de groep die omschreven wordt als Loes Luca en haar vier mannen wil hij Pier re van Duijl, alias Cor Witjes, niet onvermeld laten. Hij is één van die artiesten die men vaker op het podium in de Rozentuin aantreft. Groenveld: „Ik vind dat ik dat aan hem verplicht ben." Bepaald lyrisch noemt hij Van Duijl „de peetvader die de smartlap een nieuw elan gaf en prijst de manier waarop hij trouw blijft aan de muziek en gewoon blijft optreden op de kleinste locaties. „Zoals hij jaren geleden al 'Ketelbinkie' zong, dat kon helemaal niet, vond men." Met de constatering dat het Groot niet te Vermijden Dans- en Showorkest en de Beri ni's als volgelingen van Van Duijl bestempeld kunnen wor den geeft hij hem de eer die hem toekomt. Kinderprogramma's De tijdsprogrammering in de Rozentuin voldoet nog steeds, hetgeen inhoudt dat om 13.00 uur specifieke kinderprogram ma's worden geboden. De voor stellingen om 14.30 en 16.00 uur zijn „van dien aard, dat de kin deren er niet bij weglopen" en de ervaring is dat dit ook niet ge beurt. Parijs Vanzelfsprekend uit Groenveld zich slechts in positieve bewoor dingen, maar feit is dat sinds de eerste 'Rozentuinmiddagen' acht jaar geleden de bezoekers aantallen van ongeveer vierhon derd stegen tot zo'n vierduizend, hetgeen op het conto geschreven mag worden van een afwisselen de programmering. Roodkapje Als daar zijn - onder meer - in 1994: De kindervoorstelling Fred en Star met 'Circus' (17 juli), Daniël Sahuleka (24 juli), Zinn zinn et la Zizanie (31 juli), Rijn en Trijn met Roodkapje (7 augustus), Het Rotterdams Volkstheater met 'II tensio '94 (14 augustus) Marijke Boon en Nenette et les Zezettes Harry Piekema met 'Een cursus vogelkijken' (21 augustus), en op 28 augustus als uitsmijter De Houdini's. Bij slecht weer wordt uitgeweken naar Rotown, Nieuwe Binnen weg 19. Ook dan kan het nog een leuke middag worden, zoals vorig jaar, toen het pijpestelen regende en Hetty Blok met 'Ja zuster nee zuster' op een groot aantal bezoekers kon rekenen. Alleen was het lang niet voor iedereen weggelegd die middag mee te maken. Zonnetje Het mooiste is uiteraard als op alle acht zondagmiddagen in de Rozentuin een stralend zonnetje de sfeer bepaalt. „Want", zegt Groenveld, even vergetend hoe Rotterdams het allemaal moet zijm „als'je dan je Het Openluchttheater duurt van ogen dichtdoet, dan waan je je in 10 juli tot en met 28 augustus en Parijs." is gratis toegankelijk. Daniel Sahuleka door NELLEKE DE JONG Met 'Much ado about no thing' (veel geschreeuw en weinig wol) opende het film- zomerfestival op de laatste donderdag in juni. Het zou flauw zijn om die titel van toepassing te verklaren voor de hele programmering. Hooguit zou het gezegd kun nen worden van het item 'Elke donderdag een boekverfïl- ming'. Niet dat het niet klopt, maar veel films zijn nu een maal gebaseerd op een boek. Tijdens het filmzomerfestival worden dan ook evengoed op andere dagen boekverfilmin- gen vertoond. Dat van die donderdagen is dus eigenlijk een lokkertje. Filmprogram meur Leo Hannewijk zit er niet mee. „Het is gewoon een lekkere programmering." Het boek als middelpunt dus. Hannewijk kan er kort over zijn. "Het gebeurt regelmatig dat ik een goed boek heb gelezen en dan van de film denk: dit is niks. Maar ik zie ook wel eens een film waarvan ik denk: dat boek zou ik wel eens willen lezen." De doelstelling van het filmzomer festival in Lantaren /Venster - het twaalfde alweer - is volgens Hannewijk meer om aardige films nog eens te (laten) zien. Met aardig bedoelt hij toeganke lijk en dat zijn ze dan ook. Goed boek De eerste donderdag dus 'Much ado about nothing'- eigenlijk niet naar een boek, maar naar een toneelstuk van Shakespeare -gevolgd door op donderdag 7 juli 'Die Blechtrommel', naar het boek van Günther Grass en fa voriet van Hannewijk zelf. (Her haling op maandag 11 en dins dag 12 juli). Donderdag 14 juli Daens, naar Louis Paul Boon; 21 juli Under the volcano, naar Malcolm Lowry; Lolita, naar Vladimir Nabokov op de 28ste (heeft ook een streepje voor bij Hannewijk) en Hella Haasse's Oeroeg op 4 augustus. Daarna nog twee donderdagen: 11 augustus The house of spirits, naar Isabel Allende en tenslotte op 18 augustus Salt on your skin van Benoïte Groult. Verder wordt in Lantaren/Ven ster elke avond een andere film gedraaid, tot en met 24 augus tus. Waaraan, zoals gezegd, heel vaak een boek ten grondslag ligt. Een goed boek, welteverstaan. Een slogan van het festival luidt dan ook: „Een goed boek op het grote doek." Want dat is het bijzondere, althans voor Lanta ren/Venster: de afmetingen van het doek zijn 10x6 meter. Nog een paar voorbeelden van films op andere avonden dan donderdagen: The cook, his wife and her lover; The joy luck club; Unforgiven; Wild at heart; La double vie de Veronique; 2001, A space odyssey; enz. enz. Knop De formule van hervertoning in de zomer werkt nog goed („Zo'n programma in elkaar zetten is maar een half uurtje werk. Je drukt maar op een knop") maar het lijkt Hannewijk aardig om „er nog een element aan toe te voegen." Bijvoorbeeld live mu ziek, zoals al eens is gedaan bij vertoning van 'The piano', of randverschijnselen als de aanwe zigheid van filmmakers. Wie binnenkort met vakantie gaat kan in sommige gevallen toch meegenieten, want het festi val wordt nog in acht andere plaatsen gehouden: Amsterdam, Dordrecht, Eindhoven, Leeu warden, Middelburg, Nijmegen, Rotterdam, Utrecht en Wage- ningen. Trouwens, het bijna gelijktijdige cinemagebeuren 'Les vacances du cinema' beslaat zelfs 23 plaat sen, zij het dat niet overal dezelf de films te zien zijn. De voorstel lingen in Lantaren/Venster zijn aantrekkelijk genoeg, gezien herhalingen als II ladro di bam bino, Kleine Vera, Raining Sto nes, of The torch song trilogie. Muestra Hannewijk pakt beide program makranten en legt ze in elkaar: „Dat wordt nog weieens één programma." Dat is het, wat hem betreft, want eigenlijk is hij met zijn hoofd al lang weer bij het grote Cubaanse filmfestival, de Muestra, waar al een hele tijd aan wordt gewerkt. Een span nende aangelegenheid, vindt hij, zeker in het licht van de recente veranderingen in Cuba. In het kort alvast: De beste Cubaanse speelfilms van de afgelopen der tig jaar en 25 Afro-Cubaanse muziekfilms met forumdiscus sies over de Cubaanse cinema en optredens van de Cubaanse band Quarteto Patria. Van 16 september tot en met 12 okto ber. De programmakranten van het fihnzomerfestival en van 'Les vacances du cinema' zijn gratis verkrijgbaar bij Lantaren /Ven ster in de Gouvernestraat in Rotterdam. UFANT BOOTZ RDM BAIXANTIW löïïfiE WHISKY SNEVER «DE SUÜ* «BOtTEUER, IENEVER LEGNER FINE g 95 I BITTER KAS mm 9^ VIEUX m ll. ART1C VRUCHTEN- IBOKMA VODKA'S De wijngaarden van de Corbières bestaan uit een reeks van kleine heuvels waarvan de ligging ideaal is. De weldadige invloed van de Middellandse Zee en de bodemsoort hebben een gunstige invloed op de druive- rassen. Hier op het Franse landop één van de beste gronden van de Corbières, terroir de Boutenac, wordt de wijn Chateau Gaspartes geboren. Deze heeft een prachtige volle smaak waarin een rijke schakering zwart fruit, vanille en specerijen in com plete harmonie aanwezig zijn! Een buitenkansje voor iedere liefhebber! Chateau Gasparets '9 A.C Corbières WIJNHANDEL BARRIQUE Hof van Spaland 50, Schiedam, Tel. 010-4705462 Oudeland 98, Zwijndrecht, Tel. 078-104812 Stadhoudersplein 136a, Rotterdam, Tel. 010-4666580 Fax. 4652695 Uw dranken gratis thuis bezorgd. Mogelijkheid tot betalen met pincode. Prijzen zijn alhaalprijzen Looplijd aanbiedingen van 7-7 t/m 23-7 1994.

Gemeentearchief Schiedam - Krantenkijker

De Havenloods | 1994 | | pagina 11