Suiker op de stoep
15
Dat Pierre Janssen vrij gemakkelijk onwennige bezoekers over de
drempel hielp, had zeker te maken met zijn feilloze gevoel voor
publiciteit. Hij schuwde geen middel om de aandacht op het muse
um te vestigen. Hij plaatste bijvoorbeeld advertenties in kranten om
exposities aan te kondigen, wat indertijd een tamelijk onorthodoxe
aanpak was. „Hij heeft zelfs wel eens suiker op de stoep gestrooid,
wat volgens een oud bijgeloof een beproefd middel was om mensen
binnen te krijgen," herinnert Hans van der Sloot, voormalig redacteur
van cultureel maandblad Musis, zich uit een gesprek met Pierre Jans
sen. Ook Janssens opmerkelijke persoonlijkheid en faam als kunst
kenner droegen in hoge mate bij aan het succes van het museum. In
1959 zond de AVRO de eerste aflevering uit van Kunstgrepen, een
televisieprogramma waarin Pierre Janssen op een begrijpelijke en
aanstekelijke manier over kunst vertelde. Zijn markante broodmage
re, slungelachtige gestalte en de bevlogenheid van zijn monologen
trokken al snel de aandacht van een groot publiek De twee miljoen
kijkers die tenslotte bij iedere uitzending aan de buis gekleefd zaten
maakten van Pierre Janssen een BN 'er avant la lettre.
ik hier niet gezien' met kindertekeningen uit het concentratiekamp
Theresiënstadt. Wegens het educatieve karakter van deze zomer-
tentoonstellingen ontving het museum van zowel de gemeente
als de SG een ruime subsidie. Bij de organisatie kreeg Janssen
hulp van onderwijsinspecteur Maarten Holl en gemeentearchivaris
Piet Kuyer.
Het Stedelijk Museum Schiedam profiteerde in niet geringe mate
van deze populariteit. Dankzij Kunstgrepen gingen de bezoekers
aantallen met sprongen omhoog, al werd het record van de Van
Gogh-tentoonstelling in 1957 niet meer geëvenaard. Tijdens het
zesjarig bewind van Pierre Janssen ontving het museum in totaal
bijna 150.000 bezoekers. Een resultaat waar de kunstcommissie bij
zijn aanstelling alleen maar van kon dromen.