43 Ze schuwde daarin de confrontatie niet. Bij haar afscheid liet zij een verzelfstandigd museum na in een gebouw dat aan de moderne museale eisen voldoet, zich onderscheidt met een helder collectie beleid, een aantal tentoonstellingen dat nationaal en internationaal aandacht trekt en wordt gesteund door een deskundig en ervaren team conservatoren. Het Stedelijk Museum Schiedam had als enige in Nederland een tentoonstellingsbeleid dat er op was gericht het werk van heden daagse Nederlandse kunstenaars te laten zien. Toen conservator Wilma Sütö een aantal jaar geleden de Volkskrant Beeldende Kunstprijs benaderde om het werk van de genomineerden tentoon te stellen was dat voor de Volkskrant een hele logische zet, vertelt Sacha Bronwasser, journalist en jurylid van de Volkskrant Beeldende Kunstprijs. Natuurlijk kon Diana Wind bij dit alles ook voortbouwen op het werk van haar voorgangers die allen hun steentje hebben bijdragen in de ontwikkeling van het - aanvankelijk historische - museum tot een professioneel op hedendaagse Nederlandse kunst georiën teerde organisatie. Hellebaarden, geweren, trommels en vaandels vormden de collectie waarmee de majoor van de Schiedamse schutterij Gerrit Visser aan het eind van de negentiende eeuw het Schiedams museum stichtte. Hij werd in het interbellum opgevolgd door Hein Schwagermann, antiquair en kunsthandelaar. Tot de tentoonstellingen die veel aandacht trokken behoort AU About Drawing (2011). Samen met het Drawing Centre Diepenheim. Hiermee gaf het Stedelijk Museum Schiedam met het werk van honderd kunstenaars - waaronder verschillende die al in de reeks Unisono hadden geëxposeerd - een overzicht van de naoorlogse tekenkunst en benadrukte daarmee in één klap de betekenis van de tekenkunst als eigen discipline. Vanzelfsprekend waren in All About Drawing ook bekenden als Jan Schoonhoven, Armando, Lucebert, Carel Visser en Co Westerik, Marlene Dumas, Charlotte Schleiffert en Natasja Kensmil, vertegenwoordigd. Jan Schoonhoven, R 71-20,1971, latexverf op karton en papier-maché op paneel, 106,0 x 106,0 x 7,0 cm, schenking Stichting Altena Boswinkel Collectie, Rijssen in 1999. Foto: Adriaan van Dam.

Gemeentearchief Schiedam - Krantenkijker

Historisch Jaarboek Schiedam | 2016 | | pagina 45