46
Raquel Maulwurf,
Leuchtspurmunition,
2006, houtskool
en pastelkrijt op
passe-partout karton,
73,0x102,7 cm,
aankoop Livingstone
Gallery, 's-Graven-
hage in 2007.
Deze verrijkte de collectie met prenten, tekeningen en schilderijen
van hoge kwaliteit, zoals Jan Toorop, Jozef en Isaac Israels. Hij
ontwikkelde ook een eerste tentoonstellingsbeleid en kon door
zijn goede contacten met particuliere verzamelaars in 1940 zijn
eerste tentoonstelling maken met grote namen uit de Haagse
School. De Historische Collectie splitste hij van de Algemeene
Culturele Afdeling. Zijn zoon en opvolger Daan Schwagermann had
een opleiding als kunstschilder gevolgd en bedacht, gesteund en
waarschijnlijk ingefluisterd door het drietal actieve kunstverzame
laars Piet Sanders, Steef de Vries en Goos Verweij, dat de toekomst
van het museum zou liggen in het verzamelen van hedendaagse
kunst, op dat moment was dat het werk van CoBrA, waarmee met
name Piet Sanders nauwe contacten onderhield. Dat er weinig geld
was voor het blijven verzamelen van de oude meesters speelde
waarschijnlijk in dat besluit mee. De eerste aankopen van CoBrA
werden gedaan bij de kunstenaars zelf, waarvoor met name Piet
Sanders zich inspande. Schwagermann, die al enkele bijzondere
tentoonstellingen organiseerde werd in 1956 opgevolgd door de
kunstredacteur van Het Vrije Volk, Pierre Janssen. Deze wist het
aantal bezoekers te verdubbelen door zijn kunstklassen, rondlei
dingen, cursussen en lezingen en zijn vermogen zijn enthousiasme
voor kunst en cultuur over te brengen op een breed publiek. Om
het museum aantrekkelijk te maken voor de Schiedammers en een
brede kring daarbuiten, formuleerde hij een zo breed mogelijk
tentoonstellingsprogramma. Daarmee kwam de actuele kunst een
beetje in het gedrang. Piet Sanders herinnerde hem regelmatig aan
de doelstelling om een museum te zijn voor hedendaagse kunst.
Aan Jansen en de actieve leden van de museumcommissie Verweij,
De Vries en Sanders was het te danken dat belangrijke presentaties
als die van Lucebert, Constant en CoBrA in Schiedam kwamen naast
spraakmakende tentoonstellingen als die van de tekeningen en
schilderijen van Vincent van Gogh, Hendrik Werkman en die van
de kindertekeningen uit het concentratiekamp Theresienstadt 'Een
vlinder heb ik hier niet gezien' in 1957. Het museum werd daarbij
door hem landelijk bekend om zijn succesvolle kunstprogramma op
televisie 'Kunstgrepen'.