Van Golden in Schiedam 1961
83
kleurige en bijna aan reclameborden gelijkende werk".
“Maar", verzuchtte de recensent, “wat gebruikt hij zijn niet geringe
middelen, zijn durf en kleurgevoel toch voor wazige doeleinden. De
spanningen in zijn werk lijken te zijn opgeroepen voor niets, zij zijn
niet geconcentreerd, niet gericht. Zijn werk zoals het nu is blijft ste
ken in een experiment; een knap maar zinloos experiment".
Van Dijk liet zich er overigens niet door uit het veld slaan. Ook
toen hij zijn galerie verhuisde naar een ruimer onderkomen aan de
Mgr. Nolenslaan had hij regelmatig de primeur van nieuw werk van
Karei Appel. Eenmaal - in januari 1964 - zelfs in één tentoonstelling
samen met de drukken van Evert Werkman, de schilderijen van Jaap
Nanninga en Piet Ouborg en vroege reliëfs van Jan Schoonhoven.
Een expositie die met liefde - en een licht jaloerse ondertoon -
werd geopend door de pas twee jaar aan het Stedelijk Museum
Schiedam verbonden directeur Hans Paalman.
Aan de opening van
de tentoonstelling
van de Rotaprints
van Velthoen werd
ook deelgenomen
door een Japanse
vriend van Daan van
Golden, de kunste
naar en 'unbeat'
Yoshio Nagajima.
Zijn performances be
stonden vaak hieruit
dat hij naakt en met
serpentines behan
gen een bodypainting
uitvoerde. Yoshio
Nakajima maakte in
Europa als schilder
furore en keerde in
2000 terug naar
Japan waar hij tien
jaar werkte aan de
decoratie van de Uni-
versiteit van Kunsten
en Wetenschappen in
Hasuda. Door hem is
de Yoshio Nakasima
prijs voor de schilder
kunst ingesteld en
aan zijn werk is een
museum gewijd in
zijn geboortestad
Kawamoto. Foto col
lectie Universalmuse
um Joanneum, Graz.
Totdat de opbloei van Rotterdam zich in de tweede helft van de
jaren 1960 inzette had Schiedam een levendig cultureel klimaat.
Het Stedelijk Museum trok, naast de galeries veel aandacht met
bijzondere kunstwerken, tientallen kunstenaars vonden hier dankzij
een overschot aan goedkope woon- en atelierruimte gemakkelijk
huisvesting. Economisch ging het de stad voor de wind. Het Rotter-
damsch Philharmonisch Orkest en de Marinierskapel waren voor
hun repetities in Schiedam neergestreken en verzorgden als dank
hiervoor regelmatig concerten in het Passage Theater dat met de
nationale coryfee Joop Walvis aan het Standaartorgel nog volwaar
dig meedraaide in de Tuschinski-organisatie.
Schiedam had dus wel wat te bieden voor Daan van Golden. In
1961 streek hij hier neer met achter op zijn Royal Enfield G350
dumpmotor het fotomodel Willy van Rooy. Zijn woning was het
voormalige atelier van kunstschilder en illustrator Dick Bos, een
enorme tochtige zolder schuin boven Musis Sacrum. Met Daan