.Waldo" Vissertjes - UW SLAGER X Prima Worst en Fijne Vleeswaren Waldo" N „Waldo" „Waldo" EEN MOSQUITO? M. H. DRIES-H0EB0ER „Waldo" De Loje verrajer GAAT U TROUWEN? OF BRUILOFT VIEREN? Flitsen VAN DE WEEK Meisjes en Jongens gevraagd voor lichte werkzaamheden Prettige werkkring Hoog loon N.V. Schiedamsche Cartonnagefabriek Oranjestraat 24 Schiedam 55 ww Auto Rijschool Telefoon 67570-69915 Auto reparatie WaldO Benzine-Olie Telefoon 67570-69915Ba"den e" Accessoires verkoopt niet alleen VLEES MAAR ook Telefoon 67570-69915 voor Trouwrijden „DE RIJWIELBEURS" 55 OUVEAUTE'S AAISTERS FOURNITUREN Voor een VOOR goede plaat rlSKKGrt MUZIEK Taxi's Telefoon 67570-69915 DaS en Nacht in het graf moesten worden geplaatst: de Egyptenaren geloofden weliswaai niet, dat de beeldjes zelf iets konder verrichten, maar meenden wel, dat ir ieder een geest huisde die de ziel vai de overledene in het Paradijs zou die nen. „Ushabtis" noemden zij deze beeldjes daarom, of in onze taal „ant woorders", want zij zouden als goede dienstknechten aan iedere wens van hun meester gehoor geven. Deze „Ushabtis" hebben ons veel verteld over het leven in het oude Egypte. Zij stellen ons dit leven aan schouwelijk voor, want het was een merkwaardige gewoonte de beeldjes niet afzonderlijk bij te zetten, maar met elkaar vereend in taferelen, van die takken van huishoudelijk bedrijf, waarin zij ook in het stoffelijk leven hun meester gediend hadden. Spelevarende dode. Zo werden in het graf van een koninklijke rentmeester uit het jaar 2000 v. Chr. modellen gevonden in de vorm van onze moderne poppenka- mers die het leven en het huishouden van de edelman nauwkeurig weerga ven. Het ene model toont het weven van klederen door dienaressen: de weefgetouwen en zelfs de draden, alles in miniatuur; het slachten van vee; het volgende brouwen van bier, bakken van brood Er is een model, dat de edelman in hoogst eigen persoon toont, zoals hij zat onder het baldakijn van zijn Nijl- boot, temidden van minstreels, spele-, varend op de Egyptische levensader, de Nijl, een van zijn meest geliefde bezigheden. De modelboot staat borg, dat hij dit ook in het Paradijs zal kunnen doen. Zelfs omtrent de sociale verhoudin- vereenkomt met het hedendaagse in erschillende nog niet gecultiveerde elen van de wereld, b.v. in Midden Vfrika. Deze ervaring vond haar oor aak in een zeker gevoel van verwant- chap met het dier. Vondsten hebben \angetoond, dat iedere stam of stad ijn eigen heilige diersoort kende: in lermopolis aanbad men. de baviaan, n de Nijldelta de leeuwin enz. Later, oen stammen Egypteland binnen rokken, die goden in mensengedaan- en vereerden, vermengden beide ge- oven zich en dit werd de oorzaak van een der grootste merkwaardigheden van de oud-iEgyptische godsdienst: het ontstaan van goden in mensengedaan ten, maar met dierenkoppen. De wa tergod Sebek werd voorgesteld met een krokodillenkop, Horus, zoon van Osiris en Isis, die de opkomende zon vertegenwoordigde, met een haviks- kop. Het aantal goden was niet con stant en 'velen kregen in de loop der tijden andere „functies". Ongetwijfeld ligt de oorzaak hier van in de aanraking met of onderwer ping van vreemde volken, die veelal hun eigen culten hadden. Duidelijk blijkt dit uit de geschiedenis van Osi ris, de reeds eerder genoemde Heer van het Hiernamaals: hij was oor spronkelijk een voor-dynastische pha7 rao, die als eerste het Paradijs moet zijn binnengetreden en voor zijn aardse volgelingen in bezit heeft ge nomen. Later verheven tot God van Osiris stam, werd hij met Horus, god van de Horus-stam, en Isis, de godin van de Isis-stam vereend tot de Osiris-groep. Gedurende het tijdvak, dat de stam men zich vermengden, nam de Isis- stam de Horus-stam op: de oorspron kelijk volwassen en zelfstandige Horus - SrJ- T. - riA' r gen geven de graven ons enig inzicht. In de mening, dat het kwaad, op aarde aan de medemens bedreven, in het Hiernamaals zou worden bestraft, (Osiris speelde ook de rol van Oorde laar: de zonden werden op een ba lans gewogen!) waren de grote heren over het algemeen humaan en recht vaardig tegenover hun onderdanen. En dit humaniteitsgevoel, dat aller wegen in het Rijk als ware gedrags lijn werd aangeprezen en gevolgd, is ongetwijfeld een der oorzaken ge weest van de grote bloei en de inner lijke kracht, die Egypte gedurende een lange periode deelachtig is ge weest. Vele edellieden lieten hun goede daden dan ook als inscriptie op de wanden van hun grafkelders beitelen, in de hoop hierdoor een voorspraak in het Paradijs te verkrijgen. Goden met dierenkoppen. Mag in het latere Egypte de gods-, dienst met zijn talrijke goden vrij in gewikkeld zijn, de vroegste tijd werd gekenmerkt door een eenvoudiger theologie. Iedere stam kende toen slechts één godheid. Volgens de Egyp- thologen zou de meergodendienst zijn ontstaan, doordat de stammen meer gemeenschap met elkaar kregen en iedere stam zijn eigen godheid wilde handhaven. Vóór die tijd, omstreeks 10 a 15.000 jaar v. Chr., was in Egypte de Dieren- verering algemeen, een geloof, dat was nu in de ogen van de Egyptena ren de zoon van Isis en toen de Osiris stam de beide eerstgenoemden in zich opnam, was het niet meer dan van zelfsprekend, dat Osiris, Isis tot gema lin, en Horus tot zoon kreeg. Ik wil in dit artikel niet te ver doordringen in het doolhof van de Egyptische godendienst. Slechts wil ik nog wijzen op een zeer belangrijke godheid, Amon, die als God van Thebe de residentie der Pharao's van 2160 1090 j. v. Chr., een grote plaats innam in het mystieke leven van het oude Rijk. In later jaren werd hij vereen zelvigd met de Zonnegod Re, een na tuurgod van waarschijnlijk Oosterse oorsprong. Naar deze Amon-Re of eenvoudig Amon zijn wij gewoon de meergodencultus van Egypte te noe men, ter vergelijking met de leer die deze godenwereld bijna ten val bracht: de leer van Aton of Zonneleer. Eéngodenleer. Omstreeks 15001200 j. v. Chr, toen de Amon-verering haar hoogte punt had bereikt, ontstond vermoede lijk in Syrië een nieuwe natuurleer, die in de straling van de zon alle oor zaak en leven zag en derhalve de zon als enige godheid aanvaardde. Wij 4 REGELS f 1.— ELKE REGEL MEER f 0.25 Belangrijk voor al Uw Bloemwerken „DE ORCHIDEE" Broers vest 129 Telefoon 68455 Am. Hoedeninrichting „STATSON" J. A. KRAAYEVELD Broersveld 91, Tel 67864 Heren-hoeden chem. rei nigen en Modelstomen, vanaf f 1.75 Het beste voor Uw Pluimvee en Duiven, haalt U bij DE PLUIMGRAAF Groenelaan 97a, Tel. 66869 Voor een verjaardags cadeau, een mooi Zingende Kanarie met Luxe Kooi DE PLUIMGRAAF Groenelaan 97A B.z.a.: een le Herenkapper Letter C.D. Bur. d. Crt. Biedt zich aan Electro-Kraanmachinist 30 j. voor binnen- of Duiten de stad. Br. letter D.D. Bureau van dit Blad GEVRAAGD Heer, 27 j., zoekt gem ot gestoff. Kamer, z p.> bij part., vrij veikeer. Br- ltr. S.J. Bureau v. d. Blad Heeft U Reclame- Drukwerk te bezorgen? EERSTE SCHIEDAMSE BEZOROBUREAU helpt U voordelig uit de brand. Tel. 67368 Heer, 37 j., b.b.h.h., zoekt per 1 Febr vrije gem. zit- en sl.k. of zeer ruime z. sl.k. m. pens. en gebr van bad. Bij particulier. Ltr. J.F. Bur. v. d. Blad Jong echtpaar met 1 kind vraagt ged. inwoning met kookgelegenheid. Liefst bij oudere mensen Br. onder ltr. F.A.B v.d.bl. TE KOOP: Autopeds met rem, in alle kleuren Rijwielen en Handkappen H. GOUKA Dam 38 Tel. 67044 Zakenman zoekt goede agenturen. Brieven letter C.K. Bureau van dit Blad Huwelfjk. Werkman 45 j. vast werk, w.k.m. Wed. of jonge Dochter, 35-45 jaar Br. ltr. N.S. Bur. dez. Crt. Plaats een „VISSERTJE" „VISSERTJES" vangen alles. „VISSERTJES" Telefoon is 67368 mogen dit als een voorloper beschou wen van onze hedendaagse weten schappelijke opvatting, dat de zonne warmte de bron van alle natuurlijke kracht is en alle leven van haar stra ling afhankelijk is. Het was Koning Amenhotep IV (13751358 v. Chr.), die in Egypte de afgodendienst door de ééngodenleer van Aton verving. De verering mopt reeds gedurende het leven van zijn moeder zijn begonnen; in Heliopolis werd de zon reeds lang aanbeden. De naam Aton zou afkomstig zijn van het Syrische woord Aton, dat Heer bete kent. De omwenteling, die nu plaats greep, is enigszins te vergelijken met de latere Reformatie van Luther. Ech ter greep de Reformatie plaats op een tijdstip, dat hiervoor rijp was, terwijl de Hervorming van Amenhotep sa menviel met het hoogtepunt der mystiek-theologische opvattingen, zo dat de beweging reeds bij voorbaat tot mislukking was gedoemd. Te dien dage waren de Pharao's echter nog oppermachtig en op zijn bevel wer den tempels en afgodsbeelden vernie tigd. Het volk, bijgelovig en volkomen beheerst door de machtige priester kaste, begon zich te roeren en wei gerde het nieuwe geloof te aanvaar den.. Zo hevig werd het verzet van Amon-priesters en onderdanen, dat Amenhotep met een aantal getrouwen Thebe verliet en zich in Tell-Ell-Ama-( rina vestigde. Dit geschiedde in het jaar 1370 v. Chr. Amenhotep moet toen 17 jaar oud zijn geweest en vader van twee dochtertjes. Van alle merker verkoop nieuwe bedrijfs- en personen- Telefoon 67570-69915 automobielen.. Catalogusprijzen Federatie van Schied. Slagerspatroons De reactie wint. Waarheid was het motto van het nieuwe natuurgeloof en waarheid zou ook het leven van de jonge vorst ken merken. Kunst en literatuur getuig den ervan: zij keerden zich af van het oude conventionele en bekrompen mystieke en richten zich naar de na tuur. Opmerkelijk is dan ook het uer- schil in hoogte, welke de kunst in de nieuwe hoofdstad vertoonde, in verge lijking met die van het oude Thebe. Hoewel onder de energieke leiding van Ichnaton, zoals de jonge koning zich nu noemde, de stad tot snelle ont wikkeling kwam, verzuimde hij acht te slaan op de gebeurtenissen in zijn Rijk, dat zich in die dagen tot Assyrië uitstrekte. De moeilijkheden, die zijn gouverneurs ondervonden bij het be7 dwingen van de talloze onderworpen vorstjes, die een sterke hand nodig hadden en nu hun kans schoon zagen, deerden hem niet, evenmin als het dreigende gevaar, dat het binnendrin gen der Hethieten in Noord-Syrië ver oorzaakte. Ichnaton's schoonzoon en troonop volger Tuttu, de latere Toet-anch Amon, oorspronkelijk trouw dienaar van zijn schoonvader in de functie van opperkamerheer en minister van Buitenlandse Zaken, begreep, dat ter- wille van zijn Rijk de oude Amon- leer weer in ere hersteld moest wor-, den. Na zijn troonsbestijging keerde hij naar Thebe terug en veranderde zijn naam Toet-anch-aton (beeld van Aton) in Toet-anch-amon (beeld van Amon). Met krachtige hand herstel de hij de orde en de oude cultus her rees in volkomen glorie. Zo eindigde dit tijdperk van gods dienstige verwikkelingen in een her stel van de oude zeden, of, zoals wij tegenwoordig zouden zeggen, met een klinkende overwinning van de reac-( tie! En dit moet dan tevens 't einde zijn van onze reis door 40 eeuwen Egyp tische beschaving. Wij kunnen de Pharao's slechts danken voor datgene, wat zij ons hebben geleerd, en hun zielen een glorievol leven in het Pa radijs toewensen.... Dan naar JOS. HOPPSTE1N Dam 16 Tel. 66691 De „Loje Verrajer" andermaal be dreigd. Prinselijk aandeel in tra ditionele ontvoering? De dame is op de kop af honderd jaar oud en wij zeggen niets te veel, wanneer wij beweren dat zij een bewogen leven achter de rug heeft. En wij wedden honderd te gen één dat zij dezer dagen weer in opspraak komt, dat er een ver beten jacht op haar zal worden gemaakt en dat zij zich weer voor de zoveelste maal zal laten ont voeren Gedurende ons kortstondig verblijf op het eiland Curagao hebben wij ja ren geleden haar van nabij kunnen bewonderen. Zij vertoonde zich zo maar „open en bloot" in de voortuin van het huis der familie Maduro en ohze gif", zei: „Kijk, dat is 't ie nou. Wij willen niet langer in raadselen spreken: de dame in kwestie is een nogal omvangrijk, primitief gesneden schegbeeld van een oude schoener, die omstreeks 1850 trots de Carraibi- sche wateren bevoer en tenslotte roemloos ten onder ging op het sche- oenkerkhof, ergens in een vergeten hoek van de Anna-baai. Maar het schegbeeld bleef behouden, ook al kon het niet op enige kunstwaarde bogen. Een voorvader van de Madu- ro's een sedert eeuwen op Curagao gevestigde koopmansfamilie kocht het beeld voor een appel en een ei van de eigenaar van het schoener wrak, een zekere Korver en sindsdien prijkt dit schegbeeld als een blozende, goed-doorvoede madam in het voor tuintje van het huis op Otrabanda. Dat wil zeggen: het prijkt er ook wel eens niet, want „de Loje Verrajer" 'aat zich herhaaldelijk schaken! En dat is in feite het begin van ons ver haal, het verhaal van een traditie, welker oorsprong in nevelen gehuld is. Luxe Autoverhuur Binnen- en Telefoon 67570-69915 Buitenland Sinds mensenheugenis bestaat er een stevige band tussen de Maduro's en de Koninklijke Nederlandse Marine. Zo vaak in heden en verleden een Ne derlands oorlogsschip het anker liet vallen in de Annabaai, zo vaak was er voor de officieren een ontvangst bij de familie Maduro. En die ont vangsten verliepen nimmer als stijve thee-visites! Verre van dat: daar werd binnen de perken van het be tamelijke veelal iets krachtigers dan thee gedronken en tegen de tijd dat het „tansie", het dansen begon, was daar steeds de stemming weer als vanouds, uitbundig, vrolijk en gezel lig- Niemand weet precies te zeggen, wanneer het begonnen is, maar ver in het verleden werd „de Loje Verrajer" voor de eerste maal ontvoerd. Na een ontvangst bij de Maduro's namen enige marine-officieren het houten schegbeeld mee en toen zij 's anderen daags met hun smaldeel de Annabaai verlieten, nagewuifd door de Madu ro's en vele andere vrienden, werd het veroverde schegbeeld in triomph op de reling gehesen. De Maduro's wisten de grap te waarderen, wél bal den zij dreigend de vuisten, maar in hun hart hadden zij hun Hollandse vrienden meteen al vergiffenis ge schonken voor deze ontvoering. Al sedert die eerste ontvoering staat het schegbeeld bekend onder de on verklaarbare naam van „de Loje Ver-, rajer" en na elke ontvoering is er een olichtsgetrouwe officier van admini stratie, die de buit plechtig inschrijft op de inventarisatielijst van zijn schip. En dat geschiedt dan in marine-trant op de beginletter „V": Verrajer, Loje, de Op de werf in Den Helder krijgt het schegbeeld een kwast verf en de brutaal-gedécolleteerde juffer is daar bij al vele malen van haarkleur ver anderd. Ook haar blouse wisselt vaak van kleur, maar haar blozende wan gen blijven onveranderd blozend, zo als ook haar trouwhartige gelaatsuit drukking steeds dezelfde blijft. Op elke ontmoeting volgt een thuisvaart. De eerstvolgende oorlogs bodem,, die naar de West vertrekt, krijgt de fris-opgeschilderde „Loje Verrajer" mee en zoveel weken later meldt zich dan bij de Maduro's een v.h.v. d. HEIDE, LANGE HAVEN 87 Wol Stoffen Kant Kousen Kousenreparatie Stofknopen IN ÉÉN DAG KLAAR B H 86 B H 86 L Het juiste Ideale adres Med. Oed. Chiropodiste ALGEHELE VOETVERZORGING Spreekuren dagelijks van 2-5 uur tevens Dinsdag en Donderdag 's avonds van 7-9 uur en volgens afspraak. Pédicure ook aan huis BOERHAVELAAN 86 TELEFOON 68653 HUUR DE INTIEME ZAAL „MARIJKE" BUFFET en PIANO AANWEZIG (geen verplichtingen) BROERSVELD 121 TEL 66826-68931 „Commissie tot herstel der goede be trekkingen", die plechtig het ver jongde schegbeeld komt afleveren. Tot de volgende ontvoering! Hier in Nederland kwam „de Loje Verrajer" bij ons weten voor de eer ste maal in opspraak toen kort voor het uitbreken van de Tweede Wereld oorlog Hr. Ms. „Gelderland", terug van een reis naar de West, op de Maas voor Rotterdam „op stoom" lag. De voor de zoveelste maal ontvoerde „Loje Verrajer" bevond zich aan boord, maarin Nederland ver toefde óók een stoutmoedige telg van het Curagaose koopmansgeslacht, George Maduro, die hier zijn studie wilde voltooien. Die George Maduro verzamelde enige vrienden om zich heen en in een donkere nacht werd het gesmeden complot ten uitvoer ge bracht: een overval op de „Gelder land" met de bedoeling „de Loje Ver rajer" te ontzetten! Dat verwekte heel wat consternatie. De wacht werd over rompeld, hutten werden doorzocht en eindelijk werd er „groot alarm" ge» slagen. De indringers werden over meesterd, bijeengedreven en op een paar fikse borrels getracteerd om ver volgens zonder „de Loje Verrajer' als „schelmen" aan de wal te wor den gezet. De volgende dag stond het verhaal in alle Rotterdamse kranten, want ook de Rivierpolitie had zich met de gewaagde overval bemoeid. Diezelfde George Maduro sneuvelde enige maanden later als tweede luite nant bij de Cavalerie bij het gevecht om Ypenburg, waarbij hij zich der mate onderscheidde, dat hem post- huum de M.W.O. 4de kl. werd toege kend. Dit is dan even de tragische noot in het verhaal „Pe Loje Verrajer" keerde nog vóór het uitbreken van de oorlog naar Cu ragao terug en vijf jaar lang werd hij met rust gelaten. Neen, nog een paar jaar langer, want pas eind 1947 ver toonde Hr. Ms. „Van Kinsbergen" zich als eerste oorlogsbodem in de Anna-, baai. Prompt was er een ontvangst bij de Maduro's en even prompt wisten de adelborsten van de „Van Kinsber gen" onze „Loje Verrajer" te ontvoe ren. Waarom wij thans deze geschiedenis oprakelen? Wel, het convooi van de Karei Doorman" is juist deze week in de Anna-baai aangekomen. „De Loje Verrajer" komt ongetwijfeld weer „in het nieuws", want er zijn Nederlandse persbroeders aan boord van de „Door man" en het zou ons niets verwonde ren wanneer wij straks lezen, dat onze sportieve Prins Bernhard een per soonlijk aandeel had in een ontvoe ring, die tot een oude marine-traditie is gegroeid. Hoogstr. 163 Tel. 79499 Nieuwe spreekwoorden. Haastige spoed is meestal goed voor de autohersteller. Het zijn niet allen chauffeurs, die achter 't stuurrad zitten. v Melk is goed voor de chauffeur, die nuchter wil blijven. Vrienden in de nood. Als je pas nog moet beginnen op de lange levensbaan, dan ben je vol optimisme, je bent jong, dus zal 't wel gaan. Heb je wat geluk in 't leven, och, dan sla je je 'r wel door. Je krijgt naam, de mensen zeggen: „Nu, hij wordt nog wel wat, hoor!" Word je in het leven iemand, die bekend staat bij elkeen, dan zijn alle mensen vriend'lijk, je vergeten doet er geen! En je naam doet dikwijls wond'ren, want die heeft een goede klank. Helpen? Och, dat doet een ieder: ,,'t Spreekt vanzelf, mijnheer, geen dank." Maar kom je in moeilijkheden, al is 't ook buiten je schuld; is eensklaps je hele leven boordevol met zorg vervuld; doe dan geen beroep op vrienden, op hun invloed, roem of eer, want zit j' eenmaal in de nesten, dan kent niemand je haast meer. 't Klinkt heel hard, maar 't is de waarheid: in het leed staat men alleen; vrienden heb je slechts in voorspoed, maar in moeilijkheid? Geen één! Hecht daarom nooit te veel waarde aan de schijnb're vriendschapsband, want der vriendschapshaven blijkt toch bij laag water steeds verzand. Poch nooit op een leger vrienden, want 't geen al zo dikwijls bleek in de stormen van het leven laten ze je in de steek. Zorg, dat je jezelf kunt redden, al is hard soms ook het lot. Envertrouw niet op de mensen maar in alles slechts op God. op Taximeter Er gaan veel makke burgers Zondags in een baby-auto. De kano gaat net zo lang te water, tot zij zinkt. Het oog van de eigenaar maakt de auto glanzend. Wie niet sterk is, moet met een hulp motor fietsen. Men moet een gegeven auto niet in de motor kijken. De snelheidsduivel valt niet ver van de boom. Doe wel en zie op de motorfiets niet om. De beste auto heeft wel eens panne. Geruisloze wagens duren het langst. Na regen komt het slipgevaar. Vele auto's zijn der voetgangers dood.

Gemeentearchief Schiedam - Krantenkijker

Het Nieuwe Stadsblad | 1950 | | pagina 4