.Waldo"
Vissertjes -
UW SLAGER
X
Prima Worst en Fijne Vleeswaren
Waldo"
N
„Waldo"
„Waldo"
EEN MOSQUITO?
M. H. DRIES-H0EB0ER
„Waldo"
De Loje verrajer
GAAT U TROUWEN?
OF BRUILOFT VIEREN?
Flitsen
VAN DE WEEK
Meisjes en Jongens gevraagd
voor lichte werkzaamheden
Prettige werkkring Hoog loon
N.V. Schiedamsche Cartonnagefabriek
Oranjestraat 24 Schiedam
55 ww Auto Rijschool
Telefoon 67570-69915
Auto reparatie
WaldO Benzine-Olie
Telefoon 67570-69915Ba"den e"
Accessoires
verkoopt niet alleen VLEES
MAAR ook
Telefoon 67570-69915
voor Trouwrijden
„DE RIJWIELBEURS"
55
OUVEAUTE'S
AAISTERS FOURNITUREN
Voor een VOOR
goede plaat rlSKKGrt MUZIEK
Taxi's
Telefoon 67570-69915 DaS en Nacht
in het graf moesten worden geplaatst:
de Egyptenaren geloofden weliswaai
niet, dat de beeldjes zelf iets konder
verrichten, maar meenden wel, dat ir
ieder een geest huisde die de ziel vai
de overledene in het Paradijs zou die
nen. „Ushabtis" noemden zij deze
beeldjes daarom, of in onze taal „ant
woorders", want zij zouden als goede
dienstknechten aan iedere wens van
hun meester gehoor geven.
Deze „Ushabtis" hebben ons veel
verteld over het leven in het oude
Egypte. Zij stellen ons dit leven aan
schouwelijk voor, want het was een
merkwaardige gewoonte de beeldjes
niet afzonderlijk bij te zetten, maar
met elkaar vereend in taferelen, van
die takken van huishoudelijk bedrijf,
waarin zij ook in het stoffelijk leven
hun meester gediend hadden.
Spelevarende dode.
Zo werden in het graf van een
koninklijke rentmeester uit het jaar
2000 v. Chr. modellen gevonden in de
vorm van onze moderne poppenka-
mers die het leven en het huishouden
van de edelman nauwkeurig weerga
ven. Het ene model toont het weven
van klederen door dienaressen: de
weefgetouwen en zelfs de draden,
alles in miniatuur; het slachten van
vee; het volgende brouwen van bier,
bakken van brood
Er is een model, dat de edelman in
hoogst eigen persoon toont, zoals hij
zat onder het baldakijn van zijn Nijl-
boot, temidden van minstreels, spele-,
varend op de Egyptische levensader,
de Nijl, een van zijn meest geliefde
bezigheden. De modelboot staat borg,
dat hij dit ook in het Paradijs zal
kunnen doen.
Zelfs omtrent de sociale verhoudin-
vereenkomt met het hedendaagse in
erschillende nog niet gecultiveerde
elen van de wereld, b.v. in Midden
Vfrika. Deze ervaring vond haar oor
aak in een zeker gevoel van verwant-
chap met het dier. Vondsten hebben
\angetoond, dat iedere stam of stad
ijn eigen heilige diersoort kende: in
lermopolis aanbad men. de baviaan,
n de Nijldelta de leeuwin enz. Later,
oen stammen Egypteland binnen
rokken, die goden in mensengedaan-
en vereerden, vermengden beide ge-
oven zich en dit werd de oorzaak van
een der grootste merkwaardigheden
van de oud-iEgyptische godsdienst: het
ontstaan van goden in mensengedaan
ten, maar met dierenkoppen. De wa
tergod Sebek werd voorgesteld met
een krokodillenkop, Horus, zoon van
Osiris en Isis, die de opkomende zon
vertegenwoordigde, met een haviks-
kop. Het aantal goden was niet con
stant en 'velen kregen in de loop der
tijden andere „functies".
Ongetwijfeld ligt de oorzaak hier
van in de aanraking met of onderwer
ping van vreemde volken, die veelal
hun eigen culten hadden. Duidelijk
blijkt dit uit de geschiedenis van Osi
ris, de reeds eerder genoemde Heer
van het Hiernamaals: hij was oor
spronkelijk een voor-dynastische pha7
rao, die als eerste het Paradijs moet
zijn binnengetreden en voor zijn
aardse volgelingen in bezit heeft ge
nomen.
Later verheven tot God van Osiris
stam, werd hij met Horus, god van de
Horus-stam, en Isis, de godin van de
Isis-stam vereend tot de Osiris-groep.
Gedurende het tijdvak, dat de stam
men zich vermengden, nam de Isis-
stam de Horus-stam op: de oorspron
kelijk volwassen en zelfstandige Horus
-
SrJ-
T. -
riA' r
gen geven de graven ons enig inzicht.
In de mening, dat het kwaad, op aarde
aan de medemens bedreven, in het
Hiernamaals zou worden bestraft,
(Osiris speelde ook de rol van Oorde
laar: de zonden werden op een ba
lans gewogen!) waren de grote heren
over het algemeen humaan en recht
vaardig tegenover hun onderdanen.
En dit humaniteitsgevoel, dat aller
wegen in het Rijk als ware gedrags
lijn werd aangeprezen en gevolgd, is
ongetwijfeld een der oorzaken ge
weest van de grote bloei en de inner
lijke kracht, die Egypte gedurende
een lange periode deelachtig is ge
weest.
Vele edellieden lieten hun goede
daden dan ook als inscriptie op de
wanden van hun grafkelders beitelen,
in de hoop hierdoor een voorspraak in
het Paradijs te verkrijgen.
Goden met dierenkoppen.
Mag in het latere Egypte de gods-,
dienst met zijn talrijke goden vrij in
gewikkeld zijn, de vroegste tijd werd
gekenmerkt door een eenvoudiger
theologie. Iedere stam kende toen
slechts één godheid. Volgens de Egyp-
thologen zou de meergodendienst zijn
ontstaan, doordat de stammen meer
gemeenschap met elkaar kregen en
iedere stam zijn eigen godheid wilde
handhaven.
Vóór die tijd, omstreeks 10 a 15.000
jaar v. Chr., was in Egypte de Dieren-
verering algemeen, een geloof, dat
was nu in de ogen van de Egyptena
ren de zoon van Isis en toen de Osiris
stam de beide eerstgenoemden in zich
opnam, was het niet meer dan van
zelfsprekend, dat Osiris, Isis tot gema
lin, en Horus tot zoon kreeg.
Ik wil in dit artikel niet te ver
doordringen in het doolhof van de
Egyptische godendienst. Slechts wil
ik nog wijzen op een zeer belangrijke
godheid, Amon, die als God van Thebe
de residentie der Pharao's van 2160
1090 j. v. Chr., een grote plaats innam
in het mystieke leven van het oude
Rijk. In later jaren werd hij vereen
zelvigd met de Zonnegod Re, een na
tuurgod van waarschijnlijk Oosterse
oorsprong. Naar deze Amon-Re of
eenvoudig Amon zijn wij gewoon de
meergodencultus van Egypte te noe
men, ter vergelijking met de leer die
deze godenwereld bijna ten val
bracht: de leer van Aton of Zonneleer.
Eéngodenleer.
Omstreeks 15001200 j. v. Chr,
toen de Amon-verering haar hoogte
punt had bereikt, ontstond vermoede
lijk in Syrië een nieuwe natuurleer,
die in de straling van de zon alle oor
zaak en leven zag en derhalve de zon
als enige godheid aanvaardde. Wij
4 REGELS f 1.—
ELKE REGEL MEER f 0.25
Belangrijk
voor al Uw Bloemwerken
„DE ORCHIDEE"
Broers vest 129
Telefoon 68455
Am. Hoedeninrichting
„STATSON"
J. A. KRAAYEVELD
Broersveld 91, Tel 67864
Heren-hoeden chem. rei
nigen en Modelstomen,
vanaf f 1.75
Het beste voor Uw
Pluimvee en Duiven, haalt
U bij DE PLUIMGRAAF
Groenelaan 97a, Tel. 66869
Voor een verjaardags
cadeau, een mooi
Zingende Kanarie
met Luxe Kooi
DE PLUIMGRAAF
Groenelaan 97A
B.z.a.: een
le Herenkapper
Letter C.D. Bur. d. Crt.
Biedt zich aan
Electro-Kraanmachinist
30 j. voor binnen- of Duiten
de stad. Br. letter D.D.
Bureau van dit Blad
GEVRAAGD
Heer, 27 j., zoekt gem
ot gestoff. Kamer, z p.>
bij part., vrij veikeer. Br-
ltr. S.J. Bureau v. d. Blad
Heeft U Reclame-
Drukwerk te bezorgen?
EERSTE SCHIEDAMSE
BEZOROBUREAU
helpt U voordelig
uit de brand.
Tel. 67368
Heer, 37 j., b.b.h.h., zoekt
per 1 Febr vrije gem. zit-
en sl.k. of zeer ruime z.
sl.k. m. pens. en gebr van
bad. Bij particulier.
Ltr. J.F. Bur. v. d. Blad
Jong echtpaar met 1 kind
vraagt ged. inwoning
met kookgelegenheid.
Liefst bij oudere mensen
Br. onder ltr. F.A.B v.d.bl.
TE KOOP: Autopeds
met rem, in alle kleuren
Rijwielen en Handkappen
H. GOUKA Dam 38
Tel. 67044
Zakenman zoekt goede
agenturen. Brieven letter
C.K. Bureau van dit Blad
Huwelfjk. Werkman 45 j.
vast werk, w.k.m. Wed. of
jonge Dochter, 35-45 jaar
Br. ltr. N.S. Bur. dez. Crt.
Plaats een „VISSERTJE"
„VISSERTJES" vangen alles. „VISSERTJES" Telefoon is 67368
mogen dit als een voorloper beschou
wen van onze hedendaagse weten
schappelijke opvatting, dat de zonne
warmte de bron van alle natuurlijke
kracht is en alle leven van haar stra
ling afhankelijk is.
Het was Koning Amenhotep IV
(13751358 v. Chr.), die in Egypte de
afgodendienst door de ééngodenleer
van Aton verving. De verering mopt
reeds gedurende het leven van zijn
moeder zijn begonnen; in Heliopolis
werd de zon reeds lang aanbeden. De
naam Aton zou afkomstig zijn van het
Syrische woord Aton, dat Heer bete
kent.
De omwenteling, die nu plaats
greep, is enigszins te vergelijken met
de latere Reformatie van Luther. Ech
ter greep de Reformatie plaats op een
tijdstip, dat hiervoor rijp was, terwijl
de Hervorming van Amenhotep sa
menviel met het hoogtepunt der
mystiek-theologische opvattingen, zo
dat de beweging reeds bij voorbaat
tot mislukking was gedoemd. Te dien
dage waren de Pharao's echter nog
oppermachtig en op zijn bevel wer
den tempels en afgodsbeelden vernie
tigd.
Het volk, bijgelovig en volkomen
beheerst door de machtige priester
kaste, begon zich te roeren en wei
gerde het nieuwe geloof te aanvaar
den.. Zo hevig werd het verzet van
Amon-priesters en onderdanen, dat
Amenhotep met een aantal getrouwen
Thebe verliet en zich in Tell-Ell-Ama-(
rina vestigde. Dit geschiedde in het
jaar 1370 v. Chr. Amenhotep moet
toen 17 jaar oud zijn geweest en vader
van twee dochtertjes.
Van alle merker
verkoop nieuwe
bedrijfs- en
personen-
Telefoon 67570-69915 automobielen..
Catalogusprijzen
Federatie van Schied. Slagerspatroons
De reactie wint.
Waarheid was het motto van het
nieuwe natuurgeloof en waarheid zou
ook het leven van de jonge vorst ken
merken. Kunst en literatuur getuig
den ervan: zij keerden zich af van het
oude conventionele en bekrompen
mystieke en richten zich naar de na
tuur. Opmerkelijk is dan ook het uer-
schil in hoogte, welke de kunst in de
nieuwe hoofdstad vertoonde, in verge
lijking met die van het oude Thebe.
Hoewel onder de energieke leiding
van Ichnaton, zoals de jonge koning
zich nu noemde, de stad tot snelle ont
wikkeling kwam, verzuimde hij acht
te slaan op de gebeurtenissen in zijn
Rijk, dat zich in die dagen tot Assyrië
uitstrekte. De moeilijkheden, die zijn
gouverneurs ondervonden bij het be7
dwingen van de talloze onderworpen
vorstjes, die een sterke hand nodig
hadden en nu hun kans schoon zagen,
deerden hem niet, evenmin als het
dreigende gevaar, dat het binnendrin
gen der Hethieten in Noord-Syrië ver
oorzaakte.
Ichnaton's schoonzoon en troonop
volger Tuttu, de latere Toet-anch
Amon, oorspronkelijk trouw dienaar
van zijn schoonvader in de functie
van opperkamerheer en minister van
Buitenlandse Zaken, begreep, dat ter-
wille van zijn Rijk de oude Amon-
leer weer in ere hersteld moest wor-,
den. Na zijn troonsbestijging keerde
hij naar Thebe terug en veranderde
zijn naam Toet-anch-aton (beeld van
Aton) in Toet-anch-amon (beeld van
Amon). Met krachtige hand herstel
de hij de orde en de oude cultus her
rees in volkomen glorie.
Zo eindigde dit tijdperk van gods
dienstige verwikkelingen in een her
stel van de oude zeden, of, zoals wij
tegenwoordig zouden zeggen, met een
klinkende overwinning van de reac-(
tie!
En dit moet dan tevens 't einde zijn
van onze reis door 40 eeuwen Egyp
tische beschaving. Wij kunnen de
Pharao's slechts danken voor datgene,
wat zij ons hebben geleerd, en hun
zielen een glorievol leven in het Pa
radijs toewensen....
Dan naar
JOS. HOPPSTE1N
Dam 16 Tel. 66691
De „Loje Verrajer" andermaal be
dreigd. Prinselijk aandeel in tra
ditionele ontvoering?
De dame is op de kop af honderd
jaar oud en wij zeggen niets te
veel, wanneer wij beweren dat zij
een bewogen leven achter de rug
heeft. En wij wedden honderd te
gen één dat zij dezer dagen weer
in opspraak komt, dat er een ver
beten jacht op haar zal worden
gemaakt en dat zij zich weer voor
de zoveelste maal zal laten ont
voeren
Gedurende ons kortstondig verblijf
op het eiland Curagao hebben wij ja
ren geleden haar van nabij kunnen
bewonderen. Zij vertoonde zich zo
maar „open en bloot" in de voortuin
van het huis der familie Maduro en
ohze gif", zei: „Kijk, dat is 't ie nou.
Wij willen niet langer in raadselen
spreken: de dame in kwestie is een
nogal omvangrijk, primitief gesneden
schegbeeld van een oude schoener,
die omstreeks 1850 trots de Carraibi-
sche wateren bevoer en tenslotte
roemloos ten onder ging op het sche-
oenkerkhof, ergens in een vergeten
hoek van de Anna-baai. Maar het
schegbeeld bleef behouden, ook al
kon het niet op enige kunstwaarde
bogen. Een voorvader van de Madu-
ro's een sedert eeuwen op Curagao
gevestigde koopmansfamilie kocht
het beeld voor een appel en een ei
van de eigenaar van het schoener
wrak, een zekere Korver en sindsdien
prijkt dit schegbeeld als een blozende,
goed-doorvoede madam in het voor
tuintje van het huis op Otrabanda.
Dat wil zeggen: het prijkt er ook wel
eens niet, want „de Loje Verrajer"
'aat zich herhaaldelijk schaken! En
dat is in feite het begin van ons ver
haal, het verhaal van een traditie,
welker oorsprong in nevelen gehuld
is.
Luxe
Autoverhuur
Binnen- en
Telefoon 67570-69915 Buitenland
Sinds mensenheugenis bestaat er
een stevige band tussen de Maduro's
en de Koninklijke Nederlandse Marine.
Zo vaak in heden en verleden een Ne
derlands oorlogsschip het anker liet
vallen in de Annabaai, zo vaak was
er voor de officieren een ontvangst
bij de familie Maduro. En die ont
vangsten verliepen nimmer als stijve
thee-visites! Verre van dat: daar
werd binnen de perken van het be
tamelijke veelal iets krachtigers
dan thee gedronken en tegen de tijd
dat het „tansie", het dansen begon,
was daar steeds de stemming weer als
vanouds, uitbundig, vrolijk en gezel
lig-
Niemand weet precies te zeggen,
wanneer het begonnen is, maar ver in
het verleden werd „de Loje Verrajer"
voor de eerste maal ontvoerd. Na een
ontvangst bij de Maduro's namen
enige marine-officieren het houten
schegbeeld mee en toen zij 's anderen
daags met hun smaldeel de Annabaai
verlieten, nagewuifd door de Madu
ro's en vele andere vrienden, werd
het veroverde schegbeeld in triomph
op de reling gehesen. De Maduro's
wisten de grap te waarderen, wél bal
den zij dreigend de vuisten, maar in
hun hart hadden zij hun Hollandse
vrienden meteen al vergiffenis ge
schonken voor deze ontvoering.
Al sedert die eerste ontvoering staat
het schegbeeld bekend onder de on
verklaarbare naam van „de Loje Ver-,
rajer" en na elke ontvoering is er een
olichtsgetrouwe officier van admini
stratie, die de buit plechtig inschrijft
op de inventarisatielijst van zijn schip.
En dat geschiedt dan in marine-trant
op de beginletter „V": Verrajer, Loje,
de
Op de werf in Den Helder krijgt
het schegbeeld een kwast verf en de
brutaal-gedécolleteerde juffer is daar
bij al vele malen van haarkleur ver
anderd. Ook haar blouse wisselt vaak
van kleur, maar haar blozende wan
gen blijven onveranderd blozend, zo
als ook haar trouwhartige gelaatsuit
drukking steeds dezelfde blijft.
Op elke ontmoeting volgt een
thuisvaart. De eerstvolgende oorlogs
bodem,, die naar de West vertrekt,
krijgt de fris-opgeschilderde „Loje
Verrajer" mee en zoveel weken later
meldt zich dan bij de Maduro's een
v.h.v. d. HEIDE, LANGE HAVEN 87
Wol Stoffen Kant Kousen
Kousenreparatie Stofknopen
IN ÉÉN DAG KLAAR
B
H
86
B
H
86
L
Het juiste Ideale adres
Med. Oed. Chiropodiste ALGEHELE VOETVERZORGING
Spreekuren dagelijks van 2-5 uur tevens Dinsdag en Donderdag 's avonds
van 7-9 uur en volgens afspraak. Pédicure ook aan huis
BOERHAVELAAN 86 TELEFOON 68653
HUUR DE INTIEME ZAAL „MARIJKE"
BUFFET en PIANO AANWEZIG (geen verplichtingen)
BROERSVELD 121 TEL 66826-68931
„Commissie tot herstel der goede be
trekkingen", die plechtig het ver
jongde schegbeeld komt afleveren.
Tot de volgende ontvoering!
Hier in Nederland kwam „de Loje
Verrajer" bij ons weten voor de eer
ste maal in opspraak toen kort voor
het uitbreken van de Tweede Wereld
oorlog Hr. Ms. „Gelderland", terug
van een reis naar de West, op de Maas
voor Rotterdam „op stoom" lag. De
voor de zoveelste maal ontvoerde
„Loje Verrajer" bevond zich aan
boord, maarin Nederland ver
toefde óók een stoutmoedige telg van
het Curagaose koopmansgeslacht,
George Maduro, die hier zijn studie
wilde voltooien. Die George Maduro
verzamelde enige vrienden om zich
heen en in een donkere nacht werd
het gesmeden complot ten uitvoer ge
bracht: een overval op de „Gelder
land" met de bedoeling „de Loje Ver
rajer" te ontzetten! Dat verwekte heel
wat consternatie. De wacht werd over
rompeld, hutten werden doorzocht en
eindelijk werd er „groot alarm" ge»
slagen. De indringers werden over
meesterd, bijeengedreven en op een
paar fikse borrels getracteerd om ver
volgens zonder „de Loje Verrajer'
als „schelmen" aan de wal te wor
den gezet. De volgende dag stond het
verhaal in alle Rotterdamse kranten,
want ook de Rivierpolitie had zich
met de gewaagde overval bemoeid.
Diezelfde George Maduro sneuvelde
enige maanden later als tweede luite
nant bij de Cavalerie bij het gevecht
om Ypenburg, waarbij hij zich der
mate onderscheidde, dat hem post-
huum de M.W.O. 4de kl. werd toege
kend. Dit is dan even de tragische
noot in het verhaal
„Pe Loje Verrajer" keerde nog vóór
het uitbreken van de oorlog naar Cu
ragao terug en vijf jaar lang werd hij
met rust gelaten. Neen, nog een paar
jaar langer, want pas eind 1947 ver
toonde Hr. Ms. „Van Kinsbergen" zich
als eerste oorlogsbodem in de Anna-,
baai. Prompt was er een ontvangst bij
de Maduro's en even prompt wisten
de adelborsten van de „Van Kinsber
gen" onze „Loje Verrajer" te ontvoe
ren.
Waarom wij thans deze geschiedenis
oprakelen?
Wel, het convooi van de Karei
Doorman" is juist deze week in de
Anna-baai aangekomen. „De Loje
Verrajer" komt ongetwijfeld weer „in
het nieuws", want er zijn Nederlandse
persbroeders aan boord van de „Door
man" en het zou ons niets verwonde
ren wanneer wij straks lezen, dat onze
sportieve Prins Bernhard een per
soonlijk aandeel had in een ontvoe
ring, die tot een oude marine-traditie
is gegroeid.
Hoogstr. 163 Tel. 79499
Nieuwe spreekwoorden.
Haastige spoed is meestal goed voor
de autohersteller.
Het zijn niet allen chauffeurs, die
achter 't stuurrad zitten.
v
Melk is goed voor de chauffeur, die
nuchter wil blijven.
Vrienden in de nood.
Als je pas nog moet beginnen
op de lange levensbaan,
dan ben je vol optimisme,
je bent jong, dus zal 't wel gaan.
Heb je wat geluk in 't leven,
och, dan sla je je 'r wel door.
Je krijgt naam, de mensen zeggen:
„Nu, hij wordt nog wel wat, hoor!"
Word je in het leven iemand,
die bekend staat bij elkeen,
dan zijn alle mensen vriend'lijk,
je vergeten doet er geen!
En je naam doet dikwijls wond'ren,
want die heeft een goede klank.
Helpen? Och, dat doet een ieder:
,,'t Spreekt vanzelf, mijnheer,
geen dank."
Maar kom je in moeilijkheden,
al is 't ook buiten je schuld;
is eensklaps je hele leven
boordevol met zorg vervuld;
doe dan geen beroep op vrienden,
op hun invloed, roem of eer,
want zit j' eenmaal in de nesten,
dan kent niemand je haast meer.
't Klinkt heel hard, maar 't is
de waarheid:
in het leed staat men alleen;
vrienden heb je slechts in voorspoed,
maar in moeilijkheid? Geen één!
Hecht daarom nooit te veel waarde
aan de schijnb're vriendschapsband,
want der vriendschapshaven blijkt
toch
bij laag water steeds verzand.
Poch nooit op een leger vrienden,
want 't geen al zo dikwijls bleek
in de stormen van het leven
laten ze je in de steek.
Zorg, dat je jezelf kunt redden,
al is hard soms ook het lot.
Envertrouw niet op de mensen
maar in alles slechts op God.
op Taximeter
Er gaan veel makke burgers Zondags
in een baby-auto.
De kano gaat net zo lang te water, tot
zij zinkt.
Het oog van de eigenaar maakt de
auto glanzend.
Wie niet sterk is, moet met een hulp
motor fietsen.
Men moet een gegeven auto niet in
de motor kijken.
De snelheidsduivel valt niet ver van
de boom.
Doe wel en zie op de motorfiets niet
om.
De beste auto heeft wel eens panne.
Geruisloze wagens duren het langst.
Na regen komt het slipgevaar.
Vele auto's zijn der voetgangers dood.