01^. W. v. d. Burg r VASTENAVOND Betrekkingen V r K-J WEEKRECL AME Gramofoonplatennieuws mm VOOR HOOGSTRAAT 80 250 gram COCOS WILLEMIENTJES 55 250 gram BALLONS 60 200 gram KONINGSBROOD 55 200 gram BIESJES met boter 70 150 gram PALEISBANKET eti WEESPERMOPPEN 60 150 gram MOCCANOOTJES 50 2 Gesort. AMANDELGEBAKJES 30 2 SLAGROOM POLENAISES met ananas 40 DE RADIO-SPECIAALZAAK RADIO BOB MARANATHA STENCIL- DRUKSTERS AFWERKSTERS Nederlands Copieerbedrijf EEN VERSTANDIGE HUISVROUW.... Een handige, platte l/zen- atenke portemonnale waar in U Uw kleingeld, papier geld, tramkaart en verdere papleren kunt opbergen. I ALLEEN A.S. ZATERDAG, MAANDAG, DINSDAG In de kleuren BRUIN, ZWART, ROOD, GROEN en CERISE 't la natuurlijk weer bijl De kleinste winkel van do Hoogstraat PLOEGSTRAAT 24 Telef. 69695 LORENTZLAAN 64 Telef. 65851 a.s. Dinsdag Speciale Reclame Stukgoed o.a Rondo's - Amandel broodjes - Am. carrée's - Gember- carrée's van 15 ct NU 2 STUKS 25 ct GESORT. GEBAKJES 15 ct SLAGROOM GEBAKJES (gesorteerd) 22 ct 250 gr. GESORT. KOEKJES 60 ct Nieuwe collectie: JAPONNEN DEUX PIECES BLOUSES ROKKEN Zie onze etalage Kijk eens binnen DAMESMODES Lange Kerkstraat 19 Tel. 66135 SINGEL 156 TEL. 68145 SCHIEDAM 4e lezing over de WEDERKOMST VAN CHRISTUS te houden door de Heer J. A. BRUIJN uit Wassenaar. Het duizendjarig rijk Open». 13. in het lokaal, Broers- vest 139, Scniedam, op Zondag 20 Februari, te half zes. Zitplaatsen vrij. Nette werkster gevraagd voor 1 ochtend of middag per week. Aanmelden Warande 75. Café-Restaurant Pleinzicht vraagt nette werkster voor Vrijdags. Aanmelden bij E. J. M. v. d. Water, Singel 234. Werkster gevraagd Donderdag- of Vrijdag morgen. Franselaan 214 B, Oud-Mathenesse 2 nette jongemannen van 17 jr. zoeken bijverdienste voor de Zaterdagmiddag Brieven onder No.4213 aan het bureau van dit blad. Gevraagd net meisje in gezin zonder kinderen. Hoog loon. v. Eyk's textiel, Franschelaan 275 B, Oud-Mathenesse, tel. 32443 Te koop aangeboden grote woonark, liggende Westerkade t/o. Jacobs. Te bezichtigen op Zater dagmiddag, Dinsdag en Donderdag, 's avonds na half 8. Mevr. Kramers, Willem de Zwijgerlaan 48, vraagt net meisje voor de gehele dag of tot 3 uur. - Aanmelden van 19 tot 20 uur. Gevraagd werkster voor Vrijdags, de gehele dag. Mevr. Sterk, Westvest 26c. GEVRAAGD: en Prettige werkkring. Goed loon. Aanmelden: van 96 u. Mathenesserdijk 122a, 's avonds van 79 uur, uitsluitend Mathenesser dijk 217 B. le Noble Bronder, Rotterdam (W.) RAADPLEEGT EERST DE ADVERTENTIES IN DIT BLAD VOOR DAT ZIJ KOOPT Biedt zich aan: een nette huishoudster, in een klein moederloos gezin. (Nederl. Herv.). Brieven No. 4221 aan bureau van dit blad. Biedt zich aan een nette juffrouw (Ned.-Herv.) leeftijd 42 jaar, als huis houdster in klein gezin Intern. Brieven A. Pleysier Waalstraat 9, Vlaardingen. Gevraagd: 'n werkster. Hoog loon. 3 ochtenden per week. Tevens een meisje voor Vi dagen. Aanm.: Hoogstraat 88. PAGANINI'S VIERDE VIOOLCONCERT Eert voddeman ontdekt verloren manuscript. Op 25 Januari 1831 speelde de Ita- laanse viool-virtuoos en componist Nicolo Paganini zijn Vierde Viool concert voor 'n uitbundig-enthou- siast publiek in de Parijse Opéra. De uitvoering was een première en tevens het hoogtepunt in 'n leven dat door eerzucht, mysteries en wantrouwen werd gekenmerkt. Hoewel Paganini dit concert spe ciaal voor zijn debuut in de Fran se hoofdstad componeerde, bleef het bij één enkele uitvoering. De diabolisch-moeilijke solo-partij speelde de maestro uit het hoofd. Eerst later vertrouwde hij de no ten aan het muziekpapier toe; 't manuscript droeg hij dag in, dag uit bij zich en 'snachts verborg hij het onder zijn hoofdkussen, als een HBS-jongen die bang is, een liefdesbrief van zijn beminde te verliezen. NICCOLO PAGANINI, zoals zijn tijdgenoten hem zagen. Angstvallig bewaard geheim. Paganini hield van zijn Vierde Vioolconcert. Op een lijst van 28 composities, door hemzelf opge steld, wordt het vermeld met een hartje er voor. Niettemin werd 'tnooit uitgegeven;'t werd zelfs nooit aan iemand getoond. Na zijn dood ging het verloren, om eers. onlangs weer ontdekt te wor den. De „tweede première" vond op 7 November j.l. plaats - even eens te Parijs. Het Orchestre des Concerts Lamoureux voerde het werk uit onder leiding van Fran co Gallini (een zoon van de Ita liaanse muziekuitgever Natale Gallini, die het verloren concert opspoorde). Solist was de Bel gische violist Arthur Grumiaux. Door deze zelfde kunstenaars werd het vioolconcert korte tijd later voor de Philipsplaat opge nomen. Die exclusieve opname zal binnenkort de schoonheid van Paganini's grootste prestatie als componist voor iedereen toegan kelijk maken. Uniek verjaardagsgeschenk. Het is een vreemd verhaal, de geschiedenis van het her-ontdek te vioolconcert. In 1936 - ruim honderd jaar na die merkwaar dige première te Parijs - gaven de afstammelingen van Paganini een stapel oud papier aan een vodde man mee. Deze liet niet na, zijn vrachtje te onderzoeken op even tuele waardepapieren. Hij ver baasde zich niettemin zeer, toen hij onderaan een met de hand beschreven folio muziekpapier de woorden ontdekte„Manuscript van het 4e Vioolconcert door Ni colo Paganini - Origineel. De me dedeling was getekend door Achilla Paganini, een zoon van de componist. De opkoper maakte ziju vondst bekend. Het sensationele nieuws leidde tot jurdische kwesties, die opgelost werden met de verkoop van het handschrift en de verde ling van de opbrengst tussen de familie Paganini en de scherp zinnige voddeman. Er bleek toen een belangrijk deel van het gevonden werk te ontbre ken: de solo-partij bleef zoek. De vele schitterende passages voor orkest, onderbroken door leem ten voor de violist, lieten vermoe den, dat het werk van een bijzon dere schoonheid was. De uitgever Gallini maakte het zoeken van de solo-partij tot zijn levenswerk; in de muziekverzamelingen van heel Europa zocht hij er naar - om het stuk tenslotte te vinden in de collectie van de befaamde contrabassist Giovanni Bottesini. Gallini schonk het zijn zoon op diens 35e verjaardag. Gedurende een jaar zal het zo lang verloren gewaande werk uitsluitend onder de directie van de jonge Gallini mogen worden uitgevoerd. Deze dirigent, die in en bniten zijn va derland reeds naam gemaakt heeft, zal zo zijn reputatie nog aanmerkelijk kunnen verbeteren. Een feit is, dat de Parijse critici enthousiast waren over de uitvoe ring in Parijs: zij prezen de mu- ziek-zelf, het meesterschap van de musici en het talent van de dirigent. Raadsel nog niet opgelost. De vraag waaróm Paganini zijn favoriete compositie nooit aan de muzikale wereld prijsgaf, blijft ook na de her-ontdekking van 't manuscript onbeantwoord. Het hele leven, de ganse persoon van de Genuese violist, hangt van raadsels aan elkaar.Men weet niet eens, wanneer hij geboren werd: sommigen beweren 27 Oct. 1782, anderen 18 Februari 1784. Zijn ouders waren arm, maar een der weinige voorwerpen van waarde in het ouderlijk huis aan de „Pas- so di Gatta Mora" (Steeg van de Moorse' kat) was een viool. De jongen had een natuurlijk talent voor het vioolspel en het staat vast dat hij op vierjarige leeftijd met het instrument overweg kon. Paganini's moeder beweerde, dat haar in een visioen voorspeld was, dat haar zoon Niciló een der grootste violisten ter wereld zou worden. Inderdaad werd hij dat de oude Paganini, die geld Fotocopie van de lijst van Paga nini's composities (Li brary of Congress, Was hington). Nummer 28 is het Vierde Vioolcon cert, dat Paganini in 1831 éénmaal uitvoerde te Parijs en dat daarna verdween. Paganini te kende er een hartje bij. NATALE GALLINI, de muziekuitgever die 't ver loren manuscript van Paga nini's Vierde Vioolconcert te rugvond. Hij schonk het aan zijn zoon Franco (rechts) die het werk voor de plaat diri geerde. rook, dwong zijn zoon tot mu zieklessen en sloeg er met een Spaans rietje op los wanneer de vorderingen te wensen overlieten. Tien uur per dag werd er geoe fend - goedschiks of kwaadschiks. Resultaat: Paganini's eerste op treden in het openbaar (in 1793 te Genua) werd een grandioos succes. Op die jonge leeftijd openbaarde Nicoló zich tevens als componist. Zijn verbittering over de zelf zuchtige houding van zijn vader moet in hem een buitengewone ambitie gewekt hebben: de jonge virtuoos deed wat hij kon om zijn composities zo moeilijk te maken dat hij alleen ze kon spelen. Hij schijnt daarin ook geslaagd te zijn. Vandaag de dag zijn er ook maar enkele groten, die Pagani ni's werken vlekkeloos vertolken. In 1797 maakte Paganini zijn eerste tournee als beroepsmusi cus, en wel door Lombardije. Het is (alweer) een mysterie, waar hij de jaren van 1799 tot 1805 heeft doorgebracht. Er waren een paar vreemde liefdesverhalen in om loop, en men heeft Paganini er zijn leven lang op aangekeken, dat hij de bewuste jaren in de kerker gesleten had. Paganini zelf maakte het er niet beter op, door na zijn terugkeer louter leugens te vertellen. In September 1805 kwam een heu gelijke dag in zijn leven. Hij speelde in de kathedraal van Luc ca voor het hof en werd uit dank voor zijn prestaties door de prin ses van Lucca (een zuster van Napoleon) tot hofkapelmeester benoemd. Méér muziek - méér triomfen - en méér vrouwen, ook, De wereld van de negentiende eeuw, door- en door romantisch als zij was, fluisterde iets over 'n contract tussen Paganini en de duivel, 'n Weens criticus schreef „lk heb Satan-zelf gezien, die naast Paganini stond om zijn strijkstok te leiden". De magiër van de viool werd de aanleiding tot een rage, een mode, zoals 120 jaar later de atoombom-proeven op Bikini de badmode zouden beinvloeden - er waren Paganini- hoeden, handschoenen a la Paga nini, er kwamen Paganini-koek- jes en -taarten. Na Italië hadden Wenen, Praag en de grote Duitse steden de eer, hem te mogen beluisteren. En de duivelskunstenaar uit Genua ging verder: hij dreef zichzelf naar de climax van zijn carrière - Parijs, het Vierde Vioolconcert. Londen volgde, en in 1832 keerde de aan gebeden musicus naar Italië terug. Daar bleef hij overigens niet lang. Zijn gezondheid werd snel minder na een reeks financiële catastrofen, en op 17 Mei 1832 stierf hij te Nice. Eenzame op een voetstuk. Al blijft er een geheimzinnige sfeer rond het Vierde Vioolcon cert hangen, men kan toch gissen naar de redenen, die zijn compo nist had om het als een geheim te bewaren. Men kan zich voor stellen dat deze man, na zijn lief deloze jeugd, die hem maar één doel - onnavolgbare roem - voor ogen stelde, een eenzame geble ven is. Een eenzame, overstelpt inet roem en niet-begrijpende be wondering, die het toppunt van zijn muzikaliteit niet wilde prijs geven aan mensen die weliswaar gevoel voor muziek hadden, maar die toch vreemden voor hem ble ven.... D

Gemeentearchief Schiedam - Krantenkijker

Het Nieuwe Stadsblad | 1955 | | pagina 5