Grote PRIJSVERLAGING
DE GRAAF's SLAGERIJ
DE GRAAF'S SLAGERIJ
VISSERTJES
MM
Arnold Zweerts leerde in
Ravenna mozaiektechniek
Met adverteren
in
LANGE KERKSTRAAT 25
GROTE
OPLAAG
ADVERTENTIES
SPORTFONDSENBAD
werden de grootste zaken gebouwd,
met niet-adverteren de beste vergeten.
Adverteer daarom in....
,HET NIEUWE STADSBLAD'
Een vergeten kunstvorm is
bezig na eeuwen weer een
plaats in te nemen
Varkens CARBONADE, geen 2.25, maar 1.99
Prima VERSE WORST maar 0.89
Doorregen VARKENSLAPPEN maar 1.29
GEHAKT (rund- en varkens) maar 1.09
Gehakt SPECIAAL, maar 1.40
RUNDERLAPPEN maar 1.19
Magere RIBLAPPEN maar 1.89
Mooie BRAADLAPPEN maar1.59
BIEFSTUK tartaar maar 1.99
Steeds voorradig kalfsvlees, fijne varkensrollade
runderrollade, braadstukjes, rosbief en haas
Voor de boterham:
Fijne schouderham 89
Sappig pekelvlees89
Tongenworst 69
Boterhamworst, iets fijns 49
Export hamworst, uit blik89
Export pork uit blik 85
ALLES PER 200 GRAM.
Let op het juiste adres, dan doet U Uw voordeél.
Zelfstandige hulp in de
huishouding gevraagd voor
hele of halve dagen. Pret
tige werkkring, klein gezin
(2 personen). Mevr. J. W.
Tewes-van Rossum, Korte
Haven 44, telefoon 66663.
Gevraagd: werkster voor
3 ochtenden in de 14 dagen
van 912 uur. Rotterdamse
dijk 101, Grensflat, Schie
dam.
Gevraagd: nette werkster
voor 2 ochtenden p. week.
Dijkhuizen, L. de Coligny.
straat 9.
Nette werkster gevraagd,
1 dag per week.
Mevr. Kristiaanse,
B.K. Laan 271
Bijverdienste gezocht in
avonduren, in bezit van
diploma steno-typen. Brie.
ven onder No. 8006 aan
het bureau van dit blad.
Meisje (25 jaar) biedt zich
aan voor huish. werk in de
avonduren. Brieven onder
No. 8014 aan het bureau
van dit blad.
Nette werkster gevraagd:
voor halve dagen. Aanm.:
Donderdag, Lange Achter
weg 14.
Gevraagd: een nette jongen
j voor opleiding banketbak-
I ker en voor bestelwerk.
Maison van Wijk, banket
bakkerij, Rotterd.dijk 419.
Gevraagd: hulp in de huis
houding, voor de ochtend
uren, van Maandag t.m.
Vrijdag. Aanmelden: Don
derdag van 2021 uur.
C. Nooteboom, Buys Bal
lotsingel 86A, Schiedam.
Aangeboden: slaapkamer
net of zonder pension.
Brieven onder No.7976 aan
net bureau van dit blad.
Woningruil
Vlaardingen-Schiedam
Welke Schiedammer wil
woningruil met Spoorsin-
gel 132, beneden, 3 kamers
Vlaardingen.
Aangeb.: benedenwoning
Oude Maasstraat 17 (Zuid)
3 kamers, grote keuken m.
douche, voor groter, liefst
ueuwbouw. Brieven onder
No. 7959 aan het bureau
van dit blad.
Woningruil. Aangeboden
le étage, 3 kamers, keuken
gang; boven: slaapkamer,
bergkamer, balcon, m. vrij
jitzieht; gevraagd: een be
nedenhuis met tuin. Brie
ven onder No. 7957 aan het
bureau van dit blad.
Heer zoekt gemeubileerde
kamer met pension, week
end afwezig. Brieven onder
N. 8019 aan bureau van dit
blad.
Te koop gevraagd in Schie
dam: vrij huis, geschikt of
geschikt te maken voor be
woning door twee kleine
gezinnen. Brieven onder
No. 8011 aan het bureau
van dit blad.
Benedenhuis (Oost) drie
kamers en douchecel, tuin
met loods, ruilen voor een
groter huis. Brieven onder
No. 8968 aan St. Liduina-
straat 98.
Woningruil. Aangeboden
vrij bovenhuis, bevattende
4 kamers, 2 grote balcons,
omgeving Pompstation; ge.
vraagd: benedenhuis met 3
kamers en bergruimte,
geen Zuid. Liefst Oost.
Brieven aan: Boekhandel
Boenders, Rotterd.dijk 54.
Woningruil
Breda-Schiedam
Aangeboden te Breda:
7-kamer-woning, Centrum
Breda; gevraagd: voor ge
zin van 4 personen, klei
nere woning in Schiedam.
Brieven aan: Mingaars,
Visserstraat 8A, Breda.
Jongedame (25 jaar) goed
milieu(b.b.h.h.) zoekt voor
direct gezellige zit-slaap-
kamer met volledig pen
sion. Brieven No. 7984 aan
het bureau van dit blad.
«Vissertjes" opgegeven
tot uiterlijk Dinsdag
7 uur worden nog
Woensdag geplaatst
Vrijdags kunnen wij tl
geen zekerheid geven
dat Uw „Vissertje" ge
plaatst wordt. Deze
wordt dan automatisch
de daarop volgende
Woensdag geplaatst
iiiiimiiiiiiitiiiiiiitttiiiiiiiiiiiiiiiiiiitiHiiiitiiiiiimiiiiiiiHiiiiiiiiiiiiiiiii
Dooi de
(bezorging gratis huis aan
huis), is dit blad her voor
deligste en het meest doel-
ttelfend voor Uw
iiliiiiiiiiiiiiillillliiiiilltliiiillinmiiiHMHiiiiiiiiitiiiiiHHnnHHMiiiitni
vook rouiLis
in telefonisch opgegeven
advertenties kunnen wij
absoluut géén verant
woording nemen
Directie
Het Nieuwe Stadsblad
Schiedam
DIENSTREGELING
ingaande 16 September '56
Zondag: 9-12 uur gemengd
Maandag, gemengd:
7.00— 8.15 11.45—13.15
16.00—17.30.
Dinsdag, gemengd:
7.00—8.15; 11.15—13.30:
15.45—17.25 19.30—20.45
dames: 10.1511.15.
Woensdag, gemengd:
7.00— 8.15 12.15—13.15
14.30—17.30 19.30—20.45
Donderdag, gemengd:
7.00— 8.15 11.45—13.30
15.45—17.30 19.30—20.45
dames: 18.5019.30.
Vrijdag, gemengd:
7.00— 8.15 11.45—13.30
15.15—17.30 19.30—21.15
Zaterdag, gemengd:
7.00— 8.15 10.45—12.00
14.00—15.30 16.00—18.00
19.00—20.45.
heren: 20.4521.30.
Arnold Zweerts is voor vele geen on
bekende. Vijf jaar geleden schreef hij
artikelen over zijn reis door Italii
waar hij toen verbleef om de mozaïek
kunst machtig te worden.
Mozaïeken waren zo'n vijftig jaar ge
leden vergeten dingen. Kunstkenners
en kunstenaars keken er weliswaar
vol belangstelling naar, maakten wel
licht ook studi^van de mozaïekkunst,
maar het zelf-maken was er niet meer
bij. Het tijdperk van deze kunstuiting
leek verre historie. Maar de waarheid
was anders.
Direct na 1900 bloeide deze kunst
opnieuw op en het is ons een voor
recht U een ander te kunnen vertel
len over de man, die in Italië studeer
de, vervolgens enkele jaren les gaf in
mozaïekwerk in Engeland en die
toen naar Nederland terugkeerde om
in het hartje van Amsterdam in zijn
atelier aan het werk te gaan: Arnold
Zweerts.
Nol, zeggen zijn vrienden en in die
drie letters ligt meer dan men zou
kunnen vermoeden. Nol Zweerts is
een kunstenaar, die met beide benen
op de grond staat. Hij werkt met gro
te liefde voor zijn vak, weet wat hij
waard is, maar uit dit op geen enkele
wijze. Een bescheiden mens, bijzon
der gezien bij zijn vrienden en bij
alle andere mensen die meer of min
der vluchtig met hem kennis maak
ten.
Het blitzlicht van onze gemoedelijke
vriend, die voor deze gelegenheid
zijn amateurstatus als fotograaf heeft
verwisseld voor die van professional,
doet hem maar weinig. Hij werkt als
er gewerkt moet worden en in deze
tijd van de grote vraag naar mozaïek
is Nol van 's morgens vroeg tot
's avonds laat in de weer. Met liefde,
energie en geduld bouwt hij zijn
kunststukken op. Van tijd tot tijd
wordt het zelfgeconstrueerd aambeeld
er bij gesleept en dan hakt Nol feil
loos de grote brokken marmer in stuk
jes van om en de bij één centimeter.
Met die onooglijke brokjes als enig
materiaal wordt het mozaïek gescha
pen.
Geschiedenis
Wat is eigenlijk mozaïek? Met de
beeldhouwkunst en de ceramiek kun
nen we het tot een van de oudste
kunstvormen rekenen, zo begint Nol
Zweerts z'n kunstgeschiedenisles voor
een aandachtig gehoor. De Romeinen
hielden zich al met deze kunst bezig.
Ze gebruikte in hoofdzaak deze tech
niek om er hun vloeren mee te bedek
ken. Overal waar de Romeinen bin
nentrokken met hun legers, kwamen
ook de architecten, beeldhouwers,
mozaïekarbeiders en ontwerpers. De
overblijfselen van dit tijdperk vindt
men zelfs in Engeland terug.
Bij de opgravingen in Pompei' Her-
culanum en Ostis zijn prachtige voor
beelden gevonden. Ze bestonden
hoofdzakelijk uit marmer. In de vier
de eeuw werd mozaïek ook in de
christelijke kerken aangebracht met
enorm gebruik van echt bladgoud,
dat in glasblokjes werd gesmolten.
Arnold Zweerts bezig met het laatste
deel van een mozaïek voor een be
drijf in Goes.
Links in het midden ziet u nog een
plekje dat gevuld moet worden.
Iln die tijd ging men ook aandacht
besteden aan de wanden en gewel
ven van de kerken. De voorbeelden
vindt U nog terug in Rome en Raven
na, maar hier is het marmer al ver
vangen: door glas.
Bij de Italianen en Byzantijnen bleef
de mozaïekkunst voortleven tot dat
ze het veld moest ruimen voor fres
co's en olieverf. Na de veertiende
eeuw raakte de kunstvorm vrijwel in
het vergeetboek. Men maakte later
nog wel copieën van schilderijen van
grote meesters in mozaïek, maar het
was niet langer 'n zelfstandige kunst.
Zo bleef het enkele eeuwen en eigen
lijk staat de mozaïekkunst op dit
ogenblik nog maar in de kinderschoe
nen. De vooruitzichten zijn echter
alleszins gunstig, want er zijn weer
mensen, die zich ernstig met deze
kunstuiting bezighouden. Na de op
leving, die zich aan het begin van
deze eeuw begon te openbaren, wordt
mozaïek toegepast in de religieuze
kunst, maar ook in profane bouwwer
ken.
Goed beschouwd heeft men in het
Hellenintische en Romeinse tijdperk
de grote schoonheid van mozaïek
nooit begrepen. Vloeren moeten im
mers vlak zijn en de schoonheid van
de combinaties in kleuren van glas en
marmer komt juist tot haar recht
doordat het licht valt op een oneffen
vlak. Dan pas komt er leven in de
compositie en dat wordt U ook dui
delijk wanneer U Romeinse vloeren
vergelijkt met wand- en plafondde
coraties in Italië.
Voorbereiding
Hier en daar is al even ëen tipje op
gelicht van de sluier, die er ligt over
de mozaïekkunst, maar natuurlijk zul
len velen zich afvragen hoe de mo
zaïekwerker zijn schepping opzet en
uitvoert.
Het begint met tekenen. Het maken
van schetsen en werktekeningen, eerst
alleen de grote lijnen, later de details.
Met deze voorbereidende werkzaam
heden staat of valt het mozaïek, dat
later kant en klaar moet worden op
geleverd. In zijn schetsen en tekenin
gen brengt de mozaïekwerker tot uit
drukking wat hij precies wil.
Na de voorbereiding op papier komt
het hakken van de steen aan de beurt
Brokken marmer of glas worden op
een speciaal aambeeld in kleine stuk-
jes gehakt. Ontelbare soorten en
kleuren zijn er. Zowel in manner als
in glas. In Venetië en Ravenna moet
men in de vijfde eeuw al fabrieken
hebben gehad, waarin al dat mate
riaal werd gemaakt. Daar wisten ze
toen al op welke wijze men een dun
vliesie goud of zilver op 'n laagje glas
kon brengen en hoe de diepste kleu
ren door branding en menging kon
den worden verkregen.
Tegenwoordig is 't eensdeels gemak
kelijker, en daarom ook minder pro
zaïsch geworden. Het gekleurde glas
wordt geïmporteerd uit Venetië, Mar
mer (Zweeds, Belgisch en Italiaans)
is hier zonder meer te koop. Het Ita
liaanse marmer worden gehakt en
wel geleverd, zodat de mozaïekwer
ker onmiddellijk met zijn werkzaam
heden kan beginnen.
Maar dit is niet voldoende. Nol
Zweerts is altijd op zoek naar min of
meer ongekende effecten. Oude bak
stenen vormen dankbaar materiaal
voor mozaïeken en zo is het ook met
de bijzondere glassoorten, oude fles
sen die op de een of andere wijze een
bijzondere kleur hebben gekregen.
Werkwijze
Nu kan de mozaïekwerker op ver
schillende manier te werk gaan. Bij
het maken van vloeren ging het als
volgt: De steentjes werden naast el
kaar geschikt tot er door de kleur
verschillen figuren onstonden, die op
de werktekening stonden aangegeven.
Daarna lijmde men steentje voor
steentje vast op een stuk papier van
vijftig bij vijftig centimeter. De bo
venkant zat dus op het papier vast
gelijmd. Daarna kwam de specie er
aan te pas en een paar dagen later
was een stukje vloer gereed, na ver
wijdering van het papier.
Anders gaat het met de wanddeco
ratie. De bouwer spaart voor de mo
zaïekwerker een stuk muur uit, waar
op het mozaïek wordt aangebracht.
Dit werk moet dan vanzelfsprekend
ter plaatse geschieden. Op het muur
vlak wordt specie aangebracht en in
deze zachte massa plaatst' de mo
zaïekwerker zijn steentjes. Ongeveer
vijftienduizend op 2 vierkante nieter.
Het werkstuk op de foto is niet ter
plaatste vervaardigd, maar in het
atelier, op een zware plaat gewapend
beton, die straks in een wand wordt
gemetseld. De kleurencombinatie is
prachtig, maar het juiste effect ver
krijgt' men pas als het kunstwerk
een goede plaats vindt. En dat heeft
Nol- Zweerts tevoren wel degelijk
uitgedokterd.
Levensgeschiedenis
Nol Zweerts werd in 1918 in Bussum
geboren. Hij is nu dus 38 jaar. De
laatste vijf jaar heeft hij er voor ge
zorgd dat het mozaïek als decoratie
de plaats in- en buitenshuis krijgt die
haar toekomt. Hij studeerde viji jaar
lang aan de tekenschool in Amster
dam. Op zijn drie en twintigste jaar
begon Zweerts met olieverf te werken
bij Jos Rovers. In de avonduren be
zocht hij de rijksacademie voor beel
dende kunsten.
De oorlog stuurde ook Nol Zweerts'
toekomstplannen danig in de war.
Een jaar krijgsgevangene, van het
ene Duitse kamp naar het andere en
van schilderen was natuurlijk geen
sprake.
Na de oorlog werden de plannen
weer van zolder gehaald. Twee jaar
studie in Kopenhagen, waar de ge
schiedenis van de fresco's werd be
studeerd. Hij maakte zich de prach
tige maar uiterst moeilijke techniek
eigen, waarna het Ravennatijdperk
kwam. De laatste jaren werkte
Zweerts in Londen als leraar aan een
kunstnijverheidsschool.
In zijn werk toont Zweerts, dat er
wel degelijk verschil is tussen de ver
schillende kunstuitingen: schilderijen
en mozaïek. Maar ergens raken deze
beide kunstvormen elkaar toch. Waar
het raakpunt ligt is voor de toeschou
wer geen vraag. De kleurcombinatie
is Zweerts' geliefde onderwerp. Bij
het mozaïek is hij gebonden aan het
materiaal, dat niet'alles toelaat, maar
juist daardoor is het zo uitermate
moeilijk in het mozaïek zijn eigen
visie weer te geven. Het lukt Nol
Zweerts echter wonderwel en zijn
scheppingen zijn er even zovele be
wijzen van
D
k