m msü KT3: ««f! m mm 'ïf\. -• - h-M MO Si! wsB HET MYSTERIE VAN DE STER CHRISTUS' GEBOORTE IN GOUDS GLAS ffiKS# mm ft w m a -w -1 ra <fmésat- rw /S f# VLEKKEN OP DE FEESTDAGEN t<mm mm mm zmm V) H pr/, y.-Mg ÜBi 5*51 mmmmÈ1 i -i x mm *wmmm «SB wmm m /Wk II *1 mtn ii !,(k 4 'w'.ÏSSSF,* yi >f >f >f >f >f >f >f >f >f >f >f >f >f >f >f >f >f >f >f >f >f >f >f >f >f mm* te ■Ml -..k ,T «- I 3 2 Waarom 25 december? f» Offert WOUTERU iUst. De geboorte van Christus is door vele dichters bezongen, door schilders weergegeven op het doek, door beeld houwers gehouwen in steen, maar ook door heel andere kunstenaars. vastgelegd in glas. De glasschilder kunst kan niet bepaald populair ge noemd worden in Nederland. Maar toch, wie eens of meermalen verschil lende van onze nieuwere of vooral oudere kerken is binnengegaan, moet wel eens getroffen zijn door het fraaie glas-in-lood, dat zich daar bevond. Wie het voorrecht gehad heeft, in Frankrijk bijvoorbeeld de kathedraal van Chartres te bezoeken kan niet anders dan diep onder de indruk ge komen zijn van zoveel in kleurrijk glas weergegeven schoons. Maar och, om van schone glasschilderkunst te genieten, behoeven we echt niet zo ver van huis te gaan. Wie een van onze eigen oude kathedralen binnen gaat, kan dikwijls reeds genieten van veel schoons. Wij willen ons thans be perken tot één, zij het dan ook be langrijk vaderlands monument: de St Jan in Gouda. Reeds In de middeleeuwen. Hoe oud de glasschilderkunst is, zal wel moeilijk zijn te bepalen. Zeker is, dat de 12e en 13e eeuw een hoogte punt te zien gaven, vooral in Frank rijk (Chartres). Maar van Chartres naar Gouda is een weg van drie eeuwen en in die tijd heeft de ont wikkeling niet stilgestaan. De glasschilder werkt met glas, lood en brandverf. Deze laatste bestaat uit metaalpoeder en vloeiglaspoeder en die vermengd met verschillende an dere stoffen, zoals bepaalde olieën, arabische gom en terpetijn. In de brandverf kan men talrijke schake ringen aanbrengen. Nu gebruikte de middeleeuwse glasschilder glas, dat vergeleken met het onze verre van volkomen was te noemen. Het was echter zijn kunst, ook van de eigen aardigheden van zijn glas gebruik te maken, om een nog schoner kunst werk te vervaardigen dan bij gebruik van ons verfijnde moderne glas moge lijk geweest zou zijn. In die kunst hebben de oude kunstenaars het dik wijls ver gebracht. Als wij dan bovendien in aanmerking nemen, dat de oude kunstenaars slechts over ongeveer twintig kleuren beschikten, de moderne daarentegen over enkele honderden, dan grenst het aan het ongelooflijke wat de middel eeuwer met zijn beperkte kleuren scala wist te bereiken. Van gruisijzer tot diamant. Verschillende uitvindingen en ont dekkingen maakten het de 16de-eeuw- se glasschilder gemakkelijker dan zijn 13de-eeuwse collega. Daar was bijvoorbeeld het plaqué, de kunst om een dunne laag gekleurd glas aan te brengen op een dikke witte onder laag. Daardoor wist men een door zichtig rood te verkrijgen. Vóórdien bij het door-en-door gekleurde glas, was rood van enige dikte (verkregen door koperoxyde aan de glasmassa toe te voegen) vrijwel geheel ondoor zichtig. En aangezien de hele glas-in- loodkunst voor een groot deel afhan kelijk is van een behoorlijke licht- doorval, was de uitvinding van het plaqué dus zeer belangrijk. Verder ontdekte men het z.g. zilver- geel. Het glas werd bestreken met een oplossing van zilverpoeder en zwavel en zo kreeg men, al naar ge lang de tijd van inbranden, een ci troengele tot oranjachtige kleur. Voor het snijden van glas ging men de dia mant gebruiken in plaats van het veel ruwere gruisijzer. De emails of smelt- kleuren maakten het mogelijk tal van kleuren glas en dan doorzichtig glas te verkrijgen. Deze emails konden zo wel op gekleurd als op ongekleurd glas worden aangebracht. Het was we) omslachtig werk, omdat steeds opnieuw moest worden ingebrand, maar zo wist men toch een grote rijk dom aan kleurschakeringen tot stand te brengen. ;.r 5.-.:? De Goudse glazen. Op 12 januari 1552 werd de St. Jan te Gouda door de bliksem getroffen. Kerk en toren werden verwoest, maar het koor bleef staan. Van de hoge koorvensters schijnen er verschillen de gespaard te zijn gebleven, maar voor het overige waren „alle die cos- telijcke en heerlijcke glasen ver brandt en aan twee geborsten en ge slagen". Maar dan worden in de loop van vijf tig jaren enkele tientallen glazen aan de St. Jan geschonken, waarvan ver scheidene stellig minstens even „cos- telijck en heerlijck" als de oude en die deze kerk maken tot een monu ment met de beste vaderlandse glas schilderskunst. Eerst is er de roomskatholieke peri ode, namelijk van 1555 tot 1572. Dan volgen er 22 jaren van rust. En daar na is er van 1594 tot 1603 de protes tantse periode. Op 21 juni 1572 gaat Gouda over naar de prins van Oran je. Deze „alteratie" gaat, gelukkig voor de kostbare kunstwerken, met geen beeldenstorm gepaard, maar wel is er een periode van stilstand in de schenkingen van nieuwe glas-in-lood ramen. Dirck en Wouter Crabeth. De grootste Goudse glaskunstenaars zijn geweest Dirck en zijn jongere broer Wouter Crabeth. De eerste •riüix ':3s w WxW&SP. fe-w-ï&óW: Glas nr. 12 uit he. koor van de St. Jan in Gouda, vervaardigd door Wouter Crabeth, geplaatst in 1564 en weergevend de geboorte van Christus. sterft in 1574, de tweede in 1589. Wou ter wordt ons beschreven als „on stuimiger in zijn voordracht, gedurf der in zijn composities en de plaat sing zijner figuren, daarbij een zwie riger tekenaar en vooral: een druk ker manierist". „Zonder twijfel", al dus genoemde auteur, „tekent Dirck Crabeth mooier en verzorgder". Tus sen 1555 en 1559 werden 5 of 6 ramen van Dirck Crabeth in het koor aan gebracht, tussen 1561 en 1566 zag de St Jan er 4 van zijn broer Wouter in zich geplaatst. Het begon in 1555 met glas 15, dat precies in de lengteas, dus juist mid den in de ronding van het koor, werd geplaatst. Het onderwerp was de - Op die datum werd voordien het hei- dense geboortefeest van de onover- j! wonnen en onoverwinnelijke zon ge- g vierd. Klaarblijkelijk trachtte men de 5. ft. Z ft. ft. ft. ft, ft, ft, S> ft, ft, ft. ft, ft, ft ft, ft. ft, ft, ft, ft, ft, ft. ft, ft, ft. ft, ft, ft. ft, ft, ft, ft, ftï> ft, ft. ft, ft ft> ft, ft, ft> ft> ft, ft, ft, ft, ft> ft, ft- ft- ft. ft. ft) ft, 5» f viering van dit heidense zonnewen- defeest nu te onderdrukken en zo mogelijk geheel te laten verdijnen, i» door er het christelijke geboortefeest |J voor in de plaats te stellen. v In het voetspoor van Rome verplaat- |J sten tal van andere kerken de datum van het feest van Christus' geboorte eveneens naar de 25ste december |J Maar toch bleef de tegenstand teven de verandering vrij groot. Palestina ging pas in de 7de eeuw tot de vie- Oorspronkelijk vierde de kerk het 5f feest van Christus' geboorte, tezamen met de herdenking van andere feiten uit het begin van de tijd dat Jezus op ei aarde verkeerde, op de 6de januari. Jf Pas in de 4de eeuw kwam hier ver- andering in. Rome verplaatste het geboortefeest plm. 330 naar 25 decem- Jf ber, en wel met een bijzondere bedoe- «5 ling. ring van het kerstfeest op de nieuwe fj datum over en andere kerken bleven zelfs ook na die tijd hardnekkig vast- f houden aan de oude datum van de jj 6de januari. n ayy"vnnvvwvwwnvv nnwvvvnnwn"Vnwn i H3ÉWR11K$ uurghlit vtrlapen Jioch volhart hy mtl Plan TVohk te leertri,enk dodpen, Daer hel orimmelt om dien man, Soo vol jvtr all boetvdcrihch Ii Su helt wnXunü kroonvaerdicJi tro/rt>eL vier Doooe verf sdirnt hetrnli vu Ctt hy'L Vaes'chkm met JHeJjW, Syr> vol dert tn fuiiet* hrxft ie. moediger Stel hel bu.lt opt iluiie.1 tnflouiir tilden ode*, vornt. Dirck en Wouter Crabeth gezien door een zestiende eeuws graveur en be zongen door de dichter Vondel. doop van Christus door Johannes de Doper. In 1556 en 1557 volgden ter weerszijden respectievelijk de predi king van Johannes (glas 14) en de prediking van Christus met het do pen door Johannes (glas 16). Was het wonder in de kerk, die immers aan St. Jan was gewijd? Trouwens, al de elf glazen, die thans nog in deze goudse kerk te zien zijn, omvatten taferelen uit het leven van Jezus en van Johannes de Doper. Over een ervan enkele nadere gegevens. De geboorte van Christus In 1562 kreeg Wouter Crabeth op- drach,t, voor rekening van de kanun niken van Oud-Munster in Utrecht, een glas-in-loodraam te vervaardigen voor de St. Jan. Het werd glas nummer 12 en een van Wouter Crabeths beste werken. Een kostelijk samenspel van rood, violet, blauw, paars en groen, verbonden door verschillende tinten grijs en bruin, vormt een indrukwek kend geheel. Hoofdmotief is de ge boorte van Christus. Geheel op de voorgrond zien wij het Christuskind en Maria en Jozef geknield er bij. Rondom deze kleine groep staan of knielen de herders. Een van hen heeft zijn linkerhand op de kop van de oa gelegd, in zijn rechter houdt hij de staf. De ezel (rechts aan de rand van het glas) trekt zich van dit alles niets aan, maar plukt wat hooi uit de ruif. In het midden van het raam is afge beeld, maar veel kleiner nu, de ver kondiging aan de herders en daarach ter weer zijn de drie koningen in aan tocht met hun karavaan. Tenslotte zijn helemaal links een aantal vrou wen bij de haard gezeten en zij hou den zich bezig met de verzorging van het kind. Op de benedenrand ziet men Christus als Wereldleraar, staande op de we reldbol, me in zijn hand ne boek, waarop in het Latijn geschreven: „Ik ben het licht der wereld; wie Mij volgt, zal in de duisternis niet wan delen". En tenslotte onder aan het glas, zoals gebruikelijk was, een rand met de wapens van de opdrachtgevers en schenkers, de heren van Oud-Mun ster. In 1564 had Wouter Crabeth het raam, dat 9.77 m hoog en 2.80 m breed is, klaar en kon het geplaatst worden in de Goudse St. Jan, waar het nu nog steeds valt te bewonderen. (Nadruk verboden). „Want wij hebben gezien zijne Ster in het oosten" (Matth. 2:2) Telkenjare tegen Kerstmis duikt de vraag weer op: welke ster is dat ge weest die volgens het bijbelverhaal de wijzen uit het oosten de plaats aanwees waar Jezus werd geboren? Het is logisch dat men voor een ant woord te rade gaat bij de sterrenkun de (de astronomie) hoewel het eigen lijk meer een kwestie is van astrologie! Want ongetwijfeld wordt met „wijzen uit het oosten" gezin speeld op de doening van oosterse (n.l. chaldeeuwse en babylonische) sterrenwichelaars. Zij beoefenden in derdaad de sterrenkunde, maar op een bijzondere manier: hun doel was, de tekenen te verstaan, die de godheid door middel van de hemellichamen aan de mensen gaf. Men ging er in die tijd nog vanuit dat de aarde stilstaand middelpunt van het Al was een leer die zich tot Copernicus' en Galileï's dagen heeft gehandhaafd! en kon zodoen de planetenbanen niet herkennen als eenvoudige ellipsen; hun grillige loop moest iets beduiden. In een bepaald stadium van deze astrologische op vatting waren heldere sterren de ster ren van koningenwij vinden die op vatting terug in Mattheus 2:2, waar in de wijzen vragen: „Waar is de ge boren koning der Joden, want wij Vlekken, ontstaan door chocolade melk, dient U direct uit te spoelen. Ingedroogde vlekken met heet water utiwassen. Let erop of de stof er te gen kan. Advocaatvlekken behandel U door plaatselijk te spoelen met lauw water en zeep of door gewoon te wassen Vooral niet laten indrogen. Vlekken van banket verwijdert U met tetra, tri of wasbenzine voor wat be treft het vet. De suiker verdwijnt door behandeling met water. Goed wasbare stoffen kunt U echter beter uitwassen. Voor blervlekken neemt U lauw wa ter of een sopje. Achtergebleven kleurvlekken in witte stoffen bewer ken met een bleekmiddel. Jusvlekken werken we weg met een sopje of een plaatselijke behandeling met water en zeep of met een synthe tisch sopje. De bruine juskleur wordt behandeld met waterstofsuperoxide 3%, waaraan een scheutje ammoniak is toegevoegd. Nagellakvlekken verdwijnen door be handeling met aceton. Stoffen waarin acetaatzijde is verwerkt, kunnen hier mede niet behandeld worden. Koffievlekken direct bewerken met laüw water, eventueel nableken met waterstofsuperoxide 3%. Chocoladevlekken gaan we te lijf met benzine of tetra vzv betreft de vette bestanddelen en lauw water voor de rest. Zonodig neme men een borstel tje met wat zeep er op. Hars- en vernlsvlekken zijn lastiger. Probeer eerst de harde korst zoveel mogelijk weg te breken. Daarna be handelen met spiritus, alcohol, ace- ton, eau de cologne of terpentijn. Ace- ton niet gebruiken voor acetaatrayon aangezien dit de grondstof aantast. Dropvlekken worden gebet met lauw water of sop van synthetisch wasmid del. Eventueel overgebleven vlek na- i bleken, maar daarna goed spoelen. hebben gezien zijne ster in het oos ten" Een duidelijke aanwijzing. Minder duidelijk is helaas de andere passage (in vers 9 van hetzelfde hoofd)„en zie, de ster die zij in het oosten gezien hadden ging hen voor, totdat zij kwam en stond boven de plaats waar het kindeke was". Het is mij niet bekend of er klaarheid be staat omtrent de betekenis van het zinsdeel: „de ster die zij in het oos ten gezien hadden". Betekent het: de ster die de wijzen zagen toen zij zelf nog in het oosten vertoefden, of is het de ster, die zij in oostelijke rich ting zagen? Maar dit laatste lijkt minder waarschijnlijk: Bethlehem lag voor deze reizigers westelijk; dóarboven bleef de ster staan.... Welke ster? Er is in de loop van de eeuwen naar stig naar een antwoord gezocht. De astronomie is tot veel in staat. Ge beurtenissen uit het oude Egypte, vermeld in papyrus-kronieken van lang voor het begin onzer jaartelling, heeft men nauwkeurig kunnen vast leggen aan de hand van daarin ver melde zon- of maansverduisteringen. Men heeft ondanks het feit dat de kalender diverse malen is gewijzigd, kunnen berekenen dat een oud ver haal uit het China der keizers vol- gens hetwelk twee hof astronomen werden onthoofd omdat zij in hun on achtzaamheid hadden nagelaten een zonsverduistering tijdig aan te kon digen, betrekking heeft op de eclips van de 22e oktober van het jaar 2137 vóór Christus' geboorte. Maar omtrent het hemellicht dat zich tijdens Chris tus' geboorte moet hebben vertoond, tasten wij in het duister. Waarom? Om tweeërlei reden. Het kan bij de vastlegging van gebeurtenissen uit een grijs verleden voorkomen dat de sterenenkundge de geschiedenis te hulp komt. Wanneer zondere nadere tijdsaanduiding wordt vermeld dat zekere gebeurtenis plaats had (wij nemen een willekeurig voorbeeld) „terwijl Mars, Jupiter, en Saturnus in conjunctie waren" dan kan men deze gebeurtenissen in de geschiedenis lo- caliseren: men kent de omlooptijden van deze drie planeten nauwkeurig en kan dus door berekening vinden op welk tijdstip zij „in conjunctie* („samenstand") waren Ook het omgekeerde komt voor: wordt bijvoorbeeld een veldslag be schreven met data erbij tijdens welke het plotseling overdag nacht werd terwijl men sterren zag, dan heeft de sterrenkunde aan deze vage aanduiding genoeg om te weten dat hier een totale zonsverduistering wordt beschreven; men controleert op die wijze de vermelde datum. Welk jaar? Maar de vraag, die velen met Kerst mis stelllen blijft onbeantwoord. Er zijn namelijk geen historische stuk ken voorhanden over de geboorte van Jezus, zodat wij niet weten, in welk jaar die te plaatsen; anderszijds ont breekt ook elke nadere aanduiding omtrent de „ster van Bethlehem", zo dat noch geschiedenis, noch sterren kunde enig houvast biedt. Ook de uitdrukking „christelijke jaar telling" geeft geen aanwijzing. Deze dateert namelijk pas uit de zesde eeuw na Christus, toen de geleerde Dionysius Exiguus een bepaald jaar van de romeinse jaartelling „het jaar 532 der christelijke aera" heeft ge noemd. Exiguus deed dat op grond van tijd-technische overwegingen. Een aanwijzing omtrent het geboor tejaar van Christus houdt dit niet in: men wist toen al niet meer wanneer Christus was geboren. Men gaat er bij gebrek aan exacte ge- genvens dan ook maar van uit dat „de ster van Bethlehem" een conjunc tie is geweest van twee planeten. Ge- steld bijvoorbeeld dat Mars en Jupi ter in die tijd zo vlak bij elkaar aan het firmament hebben gestaan dat het oog maar één ster onderscheidde (de verrekijker dateert pas uit de ze ventiende eeuw!) dan zal die „ster" van een uitzonderlijke helderheid zijn geweest (Jupiter alleen is immers al het helderste licht van de avondhe mel). Reden genoeg voor de wbVen uit het (astrologische) oosten om het verschijnsel in verband te brengen met een uitzonderlijk gebeuren: de geboorte van de Koning der Joden. (Nadruk verboden)

Gemeentearchief Schiedam - Krantenkijker

Het Nieuwe Stadsblad | 1959 | | pagina 7