OUD LAND MET MODERNE ALLURES Rechts is veiliger EK ooit zijn best om toeristen te trek ken. Wat hun getoond wordt en wat hun trekt, dat zijn de tempels en pa leizen uit het verleden, dat zijn de dansen en feesten, waarvan de oor sprong zich in het duister van het verleden verliest. Het zij ons verge ven, als wij die dingen met een beetje weemoed bekijken, want zij herinne ren ons - misschien ten onrechte - op een of andere wijze aan het verloren paradijs. Een van de grootste en oudste fees ten van India, die met weinige uitzon deringen van religieuze oorsprong is, is de Kumbh van Allahbad. Het vindt in de regel om de drie Jaar plaats. In elk twaalfde jaar, steeds als de zon tegelijk in het tegen van de Ram, Ju piter en Waterman staat, spreekt men van Grote Kumbh. De Kumbh geldt als geluksverhef- fend. Plaats der feestelijkheden Is Hardwar aan de samenvloeiing van de Ganges en de Jamuna. Daarnaast wordt het feest op nog twee andere plaatsen gevierd, makr het voornaam ste trefpunt van talloze pelgrims uit alle delen van het land Is Hardwar. De Grote Kumbh is een massafeest, waaraan miljoenen deelnemen en re gelmatig honderden de dood vinden, vertrapt door mensen of olifanten. Wanneer het feest is ontstaan, weet niemand. Vastgesteld is echter, dat het al in het begin van de 7e eeud gevierd werd. Een bad in de Ganges tijdens de Kumbh bevrijdt volgens het Hindoe- geloof de pelgrims van alle kwaad en zonden, maar ook van de dwang tot wedergeboorte. Zelfs Nehroe, die van zichzelf beweert niet religieus te zijn, nam aan de laatste Grote Kumbh deel. Toen men hem destijds voorhield, dat zulks toch in strijd met zijn Idealen en zijn overtuiging was, verklaarde hij lakoniek: „Er zijn tradities, die ster ker zijn dan al het nieuwe." In India zijn vele honderden deels nationale deels regionale feesten. Een van de bekoorlijkste en romantische heeft „Raksha Bandhan" en wordt voornamelijk door de Hindoes In het noordelijk deel van India gevierd. Fruitverkopers op de markt van New Dehll prijzen hun waren aaii verwaterd, zodat niet alleen de zuster zich onder de ridderlijke bescherming van de broeder plaatst, maar elk meis je en elke vrouw onder die van een vriend of zelfs van een vreemdeling. Het feest begint met rituele baden in een heilige rivier. Daarna kleden de vrouwen en meisjes zich in hun mooiste gewaden en 's avonds ls er nauwelijks één jongeman, die niet dat rood zijden koord om de pols draagt. Het klinkt als een sprookje; Toen ze 21 jaar oud was, werd Mumtaz Mahal met de Shah Dschehan in het huwelijk verbonden, de man, die haar boven al les liefhad. Mumtaz Mahal was niet alleen een beroemde schoonheid, maar ook buitengewoon schrander en ge schoold. Steeds, als de Shah zich in een moeilijke situatie geplaatst zag, vroeg hij zijn gemalin om raad en haar advies was goed. De prinses week slechts zelden van de zijde van haar gemaal. Hij nam haar op al zijn veldtochten mee. Maar eens, tijdens zijn strijd tegen de vorst van Lodie, kon zij hem niet vergezel len, want zij had juist een dochter - het 14e kind - ter wereld gebracht. Verlangend wachtte zij op de terug keer van de Shah. Toen overviel haar de kraamvrouwenkoorts en zij wist, dat zij niet lang meer leven zou. Nóg hoopte zij, dat haar gemaal terug zou komen, voordat zij de ogen voor altijd zou sluiten, maar zij hoopte tever geefs. Zij stierf alleen. Toen de Shah terugkeerde en de dood van de geliefde moeder van zijn kinderen vernam, brak zijn hart. Nie mand heeft hem daarna ooit nog zien geliefde dode een graftombe te bou- lachen. Hij nam het besluit voor zijn wen, zoals de wereld nog nooit gezien had en werkelijk - er bestaat tot op de huidige dag geen schitterender graf als dat van die Perzische prinses. Een sprookje? - Helemaal niet. ziet, dia zal de herinnering aan de gfr schiedenis van de Shah en de prinses nooit meer vergeten. India's gezicht verandert momenteel bijna van jaar tot jaar, maar de Tschad Mahal zaJ er over eeuwen nog precies zo uitzien als op de dag, dat het voltooid werd, De tempel In het „land van het Paradijs" in het parlement van Dehll Op de feestdag, die ln de moesson- tijd valt, bindt de zuster de broeder een rood zijden koord om de pols. Zij stelt zich daarmee onder zijn bescher ming. „Raksha Bandhan" betekent ei genlijk beschermingsgelofte. De oor spronkelijke betekenis is echter reeds Mumtaz Mahal stierf in het Jaar 1630 Een jaar daarna begonnen de beste kunstenaars van PerziS, Turkije en India aan de bouw van 't beroemdste mausoleum ter aarde: de Tschad Mahal, een bouwwerk, dat de naam „de witte droom" volkomen verdient, want het is van sneeuwwit marmer vervaardigd. Zeventien Jaar gingen voorbij tot aan de voltooiing. In een unieke, kunstzinnig bewerkte sarco- phaag werden de sterfelijke resten van de mooie vrouw in het mauso leum bijgezet. Haar echtgenoot stierf in 1666. Voor hem betekende de dood de hereniging met zijn geliefde gemalin. Aan een sprookje uit 1001 Nacht zou de bouw van de Jama Maschid ln Delhi ontsproten kunnen zijn Voor duizenden en nog eens duizen den Indische vrouwen geldt de Tschad Mahal als het symbool der echtelijke liefde. Zij maken pelgrimstochten naar het witte, marmeren bouwwerk en bidden aan het graf van de prinses om beantwoording van hun liefde. Het zijn helemaal niet altijd vrouwen van het Moslemitisch geloof, die deze pel grimstochten maken. De voormalige Britse kolonie India is welisw-ar met eerbiediging van de confessies in het Moslemitische Pakistan en het over wegend Hindoestaanse India verdeeld, maar de liefde staat apart van de con fessies. Wie 's nachts door de tuinen van de Tschad Mahal loont, het ruisen van de bronnen hoort en de marmeren koe pels van het bouwwerk door het zil verwitte licht van de maan overspoeld Cijfers zijn geduldig. Ook de cijfers, die in alle nuchterheid bijna dagelijks in de krant staan over het aantal do den of gewonden, dat op de weg ge vallen is. In zulke berichten wordt over de oorzaken, die bij het ongeval een rol speelden, meestal het zwijgen toegedaan. Dikwijls staan die oorza ken (nog) niet vast. Dikwijls ook zullen ze nooit vasï- staan. De statistieken van de verkeerson veiligheid leren ons meer over de ver schrikkelijke gevolgen dan over de vraag: hoe gebeurde het. Maar één ding is zeker: dat bij heel veel on gelukken op de weg het niet voldoen de rechtshouden een belangrijke soms zelfs beslissende - invloed op de afloop van het ongeluk heeft. In West Duistland heeft men enige tijd geleden 7437 verkeersongelukken, waarbij onvoldoende rechtshouden de directe aanleiding vormde, uitvoe rig bestudeerd. Daarbij bleek onder meer het volgende: de meeste ongelukken door niet rechtshouden gebeurden ln dorpen en op buitenwegen, namelijk 28,2 resp. 34,8 pet. In de drukke steden was de „verleiding" om niet goed rechts te rijden veel minder grooti ln het bijzonder bromfietsera, mo tor en scooterrijders bleken het niet zo nauw te nemen met de .plicht om rechts te houden: in 55,2 pet. resp. 47,1 pet. van de aan deze categorieën overkomen ongelukken werd uitge sproken links gereden bij een gemid delde van 35,1 pet. van de gevallem van de 7437 onderzochte ongeval len was er slechts ln 8,8 pet. van de gevallen een aanvaardbare reden om van de grondregel af te wijken. In 56,1 pet. van de gevallen werd zonder noodzaak midden op de weg, in 35,1 pet. geheel links geredeni vooral ln onoverzichtelijke bochten bleek onvoldoende rechtshouden een belangrijke oorzaak van ongevallen, in 34,2 pet. van de onderzochte geval len: in 84,9 pet. van de ongev Hen ont stond een botsing met het tegemoet komend verkeer of werd dit in de berm gedreveni in 5,2 pet. van de gevallen was er sprake van niet voldoende rechts houden bij het ingehaald wordeni 24 pet. hiervan gebeurde op de Auto bahn: in 3,5 pet. van de ongelukken bleek de rijder onder invloed van alcohol te zijn wat tezamen met 4,7 pet. bij ongelukken door te hoge snelheid vér gevonden ongevalsoorzaken waar ligt boven de percentages bij andere gemiddeld in 0,5 pet. van de gevallen alcohol een rol speelde. Publikatie van het Verbond voor Veilig Verkeer, Tschad Mahal, J het beroemdste mausoleum ter wereld. India onderneemt geweldige pogin gen een moderne Industriestaat te worden, want alleen op die manier denkt het opgewassen te zijn tegen de bedreiging van Rood-China. India ls trots op zijn nieuwe staalfabrieken, zijn moderne vliegvelden, de nieuwe wegen en spoorlijnen, de talrijke an dere fabrieken en de stuwdammen, die da laatste Jaren werden gebouwd. Het tl even trots op de afschaffing van de kasten, de breuk met de heerschap pij van de maharadja's en nog een aantal andere sociale verbeteringen. Ben land, dat ln de 2e'helft van de twintigste eeuw wil blijven bestaan, moet met da tijd meegaan. Maar ook de vooruitgang vereist offers. Het of fer, dat India moet brengen, is het opaeven van veel oude tradities en talrijke dingen, die tot nu toe de tijd loze betovering van het land aan de Indus bepaalden. Wij zeggen India en menen dan een land, dat ln oppervlakte het op drie na het grootste en ln bevolkingsaan tal op twee na de grootste van de aarde is. Wij zeggen India en menen dan het land, dat door Nehroe gere- Wie India van vroeger kent, die weet welke rol de kasten er gespeeld hebben. Het was een lid van een lage kaste praktisch onmogelijk meer te worden dan waarop hij op grond van zijn geboorte recht had. De regering schafte deze verschillen af, maar be moeide zich daarmee met een bittere strijd, die op dit moment nog steeds niet geëindigd ls. Honderden en dui zenden jaren oude tradities laten zich niet van vandaag op morgen terzijde schuiven. Als Nehroe eenmaal zijn doel be reikt zal hebben, als India een mo derne industriestaat zal zijn, dan zul len al die tegenstellingen en verschil len vanzelf verdwijnen. Dan zal even wel India ook zijn betovering verloren hebben. Men kan dat jammer vinden, want ln elke burger van een gecivili seerde massastaat leeft het verlangen naar 't bijzondere, naar het exotische, maar dat wat ons zo „romantisch toeschijnt ls bij nader inzien slechts voor niet deelhebbende waarnemers romantisch. India doet tegenwoordig meer dan in aanmerking. Alleen als men dat doet, komt men tot een Juiste beoor deling van het tot nu toe gepresteer de. De rode machtshebbers van het buurland China hebben het veel ge makkelijker gehad dan Nehroe, .Zij In de inlandse wijk van Calcutta vervloekten alles, wat voor hen ge weest was en wezen de Chinezen de rol van werkezels toe, waarbij het hun helemaal niet interesseerde miljoenen mensenlevens te offeren. India koos de democratie als geweldloze weg naar de moderne staat. Maar ook dat eist offers. Een van de eerste was de maharadj a-verering. De betreffende vorsten werden niet zonder schade vergoeding onteigend, maar zij ver loren desniettegenstaande hun macht. Velen van hen moesten opeens gaan rekenen, omdat hun slechts beperkte inkomsten ter beschikking stonden. De vooruitstrevende heersers werden door vrije verkiezingen als volks vertegen wo:ordigers bevestigd, waar bij zij zich plotseling in een toestand zagen verplaatst van de gunst van hun voormalige onderdanen afhanke lijk te zijn en hun verantwoording schuldig te zijn: de anderen trokken zich terug en treurden over het ver leden - zij werden helemaal niet ge mist en waren vaak snel vergeten. De „Indla-Poort" ln New Dehll met het standbeeld van Koning George V op de achtergrond geerd wordt. Wij zeggen India en den ken daarbij aan een land, dat tot de zogenaamde „onderontwikkelde ge bieden" behoort Wat voor ons onverklaarbaar blijft, Ia het feit, dat India's bewoners bijna honderd verschillende talen en hoofd dialecten spreken, tot verscheidene godsdiensten en rassen behoren, dat enkele miljoenen tot nu toe het ge zag van de regering in New Delhi niet erkennen, dat alles bij elkaar geno- Oven, India er nog ver van verwij derd ls een natie te zijn, als men onze hiaatstaven voor de zin van het woord gpetle" aanlegt. Wie de Indische regering voor de voeten gooit dat zij voor de ont wikkeling van het land niet meer ge daan heeft, die doet haar onrecht, neemt da uitgangspositie niet

Gemeentearchief Schiedam - Krantenkijker

Het Nieuwe Stadsblad | 1961 | | pagina 6