Het nieuwe n^wwlshidedÉte SLAGERS IN MOEILIJKHEDEN Sectie Culturele Ontwikkeling HET ROTTERDAMS PHILHARMONISCH ORKEST met Stefan Askenase, piano achter de stopmand AGENDA BES BIJ DE MODESHOW WOENSDAG 6 FEBRUARI 1963 14e JAARGANG No. 65 OPLAAG 26.100 EXEMPLAREN Verschijnt woensdag en vrijdag rn Schiedam en Kethel. De „Randstad-edities" geven plaatselijke uitgaven in Delft, Schiedam, Vlaardingen, Maassluis, Rijswijk met de rond deze steden gelegen dorpen en 'n streek-editie voor geheel Westland INGEZONDEN Redaktie en advertenties: BROERSVEST 125, Schiedam (C. J. van der Klink), telefoon 010-67368 en 63939. Kantooruren: dagelijks (behalve zaterdag) van 9-1 en 2-6 uur. Inzendtermijn advertenties: dinsdag en donderdag 6 uur 's avonds. Centrale administratie Randstad-edities: Koornmarkt 34, Delft, telefoon 01730-23627* Tarieven op aanvraag. Sinds enige tijd is het de slagers verboden om als kleurmiddel Sul- fiet te gebruiken. Dit is een stof, die sinds mensenheugenis in de slagerij is gebruikt en dient om alles wat gedraaid is door de gehaktmolen, zijn natuurlijke kleur te laten be houden. Als vlees gemalen wordt, treedt er in de gehaktmolen wrij ving op en hierdoor verliest het vlees na korte tijd zijn rode kleur en wordt grijs, wat beslist geen smakelijk gezicht is. Ter voorko ming van die grijze kleur gebruik ten de slagers Sulfiet, slechts 2 gram per kilo gehakt. Ik zeg erbij, gebruikten, want in Den Haag vond men, dat Sulfiet wel eens schade lijk voor de gezondheid kon zijn en dus kreeg de warenwet opdracht, monsters gehakt mede te nemen en deze op sulfiet te onderzoeken. Werd deze stof aangetroffen dan volgde een boete. Deze boete's zijn niet mis en nu zijn er al veroorde lingen van 250 en 1 maand voor waardelijk alsof de slagers misdadi gers zijn, omdat zij graag rood ge hakt willen verkopen. Is Sulfiet wel schadelijk zult U vragen? Er zijn uitgebreide proeven geno men door het „Slagersproefstation", in samenwerking met T.N.O. in Delft en die hebben aangetoond, dat sulfiet voor de gezondheid beslist onschadelijk is. Als U vruchten op sap, blik of flessengroenten, ja zelfs bier gebruikt, consumeert U ook sulfiet, en daarin mag het wel. Zon der sulfiet zouden kersen op sap niet rood zijn, maar grijs, even eens bij blikgroenten. U kunt dus wel begrijpen dat de slagers hierover niet best te spreken zijn. Waarom wel in het ene en niet in het andere op straffe van hech tenis 'en sluiting van de zaak voor een bepaalde tijd. Er zijn de laatste tijd legio surro gaten in de handel die 5x zo duur zijn dan sulfiet, maar die niet vol doen. Sulfiet is namelijk niet te ver vangen, maar wet is wet, hoewel in dit geval geen wet voor allen, al leen voor slagers. Dus werken de slagers zonder sul fiet. Als u dus gehakt, tartaar of verse worst in een slagerij koopt, en dit is iets grijs dan weet u hoe dit komt. De slager kan er niets aan doen, hij zal vele malen per dag zijn gehakt vers maken, i.v.m. de kleur. Voor bederf behoeft u niet bang te zij®. De koeling in de slage rijen laat niets te wensen over en daarbij worden de slagerijen regel matig gecontroleerd door de keu ringsdienst voor vlees. Eén raad echter nog. Als U gehakt of tartaar koopt, braadt het direct. Laat het niet in papier liggen, want dan treedt spoedig verkleuring op. Een Schiedamse slager llllillliiliiti Donderdag j.l. kwam een jongen met zijn schoolvriendje, wiens vader kruidenier is, uit school en ging voor de laatste met diens zoon folders rondbrengen. Alles wordt in de brievenbussen ge stopt. Laatste doel Spieringshoek- flat. Zij eindigen boven en bekomen even op de tiende etage terwijl over het mooie panorama wordt uitge zien. Dan krijgen de twee de doodschrik op het lijf, want plotseling gaat pal oostelijk de deur open, een bullebak stuift naar hen toe en brult: .Jullie kwamen toch alleen voor reclame, opgeddan nou". Zij krijgen nog enige welgemikte schoppen tegen de benen en vluch ten hals over kop de flat uit, een nare ervaring rijker. De bullebak verdwijnt tevreden spinnend in zijn huis en verkneu tert zich over de manier waarop hij de jeugdige infiltranten heeft ge weerd. A. Frank, 1 14 februari 1 Passage-theater, 8 uur, 4e I 1 toonkunstconcert, Rotterdams l Philharmonisch orkest 16 februari Ver. Vrienden v.h. Stedelijk Museum en Mij tot bevorde- ring der Toonkunst. Aula Ste- delijk Museum, 20.15 uur. 1 Museum-concert door 't Leon- i hardt-Consort o.m. werken i 1 van Byrd, Biber, Böhm en Muffat. 1 21 februari 1 Passage-theater 8 uur. Schie- i damse Kunstkring. Toneel- groep ENSEMBLE brengt on- der regie van Peter Scharoff 1 „Een maand op het land". 1 24 februari Monopole-theater 1030 uur 1 NIVON filmochtend met „The Big Circus" in de hoofdrollen o.m. Victor Mature, Red But- f I tons en Ronda Vleming. 28 februari Passage-theater 8 uur. Toneel- 1 avond Katholieke Kring. niiiaiiiriiiiiiiiii f «ui imif iiiiiiiiiiiii i i in tii 111 liitiiiiiiiaiiiKtiiiinifiT PASSAGE THEATER Donderdag 14 februari 8 uur 4de Toonkunst-concert Dirigent: Eduard Flipse Solist: Stefan Askenase, piano Programma: F. Delius: A walk to the paradise garden F. Chopin Eerste pianoconcert in e A. Dvorak Zevende Symfonie :n d. Chopin vertolkt door een van de grootste Chopin spelers van onze tijd. STEFAN ASKENASE. Schiedammers laat deze gebeurte nis niet aan U voorbij gaan!!! Stefan Askenase Deze zeer bekende pianist, te Lem- berg in Polen geboren, ontving zijn eerste muziekonderricht van zijn moeder, die les had gehad van Mi- kuli, een leerling van Chopin. Later Zette hij zijn studie voort te Wenen. Thans heeft hij zich geves tigd te Brussel. Hij maakte toernees door alle lan den van Europa, naar Egypte, Pales tina en het verre oosten. Askenase bezit de aangeboren gave om Chopin's muziek op virtuoze manier voor u tot een belevenis te maken. Maakt van de gelegenheid gebruik om hem in onze stad te kunnen be luisteren. Het zal U grote voldoe ning geven van zijn spel in de sfeer van de concertzaal genoten te heb ben. Frédéric Chopin (1810-1849) Eerste pianoconcert in e. In de muziek van deze grote compo nist, in Polen geboren, kan men zijn Frans-Poolse afkomst, duidelijk waarnemen. Van Franse bodem zijn de élégance, charme en verfijning, daarnaast bracht het Poolse bloed de phanta- sie, het onstuimige en ietwat melan cholieke in zijn werken. Chopin is een van de grootste com ponisten van pianomuziek met een geheel eigen stijl: nu eens mijme rend in parelende klanken, dan weer een en al vuur in het pittige rythme van een mazurka of vol sierlijkheid in een walsmotief. Liefhebbers van pianomuziek en zeer zeker degenen die zelf de piano bespelen, zullen genieten van de fas cinerende pianopartij in dit werk, welke zo mooi tot zijn recht komt door de eenvoudige en zo beschei den orkestbegeleiding. Frederick Delius (1863-1934) A walk to the paradise garden Frederick Delius werd geboren te Bradford als zoon van Duitse ouders, die zich in Engeland hadden gevestigd en in de beroem de wolhandel van Bradford een bloeiend bestaan hadden. Tegen zijn wens om muziek te gaan studeren, zette zijn vader hem aan het werk in de familiezaak. Dit bleek Delius zo tegen te staan, dat hij op twin tigjarige leeftijd naar een sinaasap pelkwekerij in Florida werd gezon den. Hier vond hij de tijd om mu- Ik weet bij voorbaat dat dit stukje mij een strenge berisping zal bezorgen van de voorzitter van de Schiedamse Gemeenschap. Zoals U misschien weet zijn alle vergaderingen van de Gemeen schapsraad „VERTROUWELIJK". Het is U bekend dat ik lid van die raad ben, dus zwijgen moet over alles wat ik daar hoor. Dat is billijk tegenover de andere mensen van de pers, die geen lid zijn en het dus moeten hebben van de gegevens die door ,Jiet bu reau" worden verstrekt. Maar dit keer ga ik buiten mijn boekje. Ik kdn het eenvoudig niet langer vóór me houden, heren collega's, ondanks Uw hartelijke sympathie voor mij en het blad waar ik voor schrijf. Probeer me te vergeven Het zit zo: Tijdens de vorige vergadering heeft de voorzitter van de sectie Muziek" een ontstellende mede-deling gedaan. Hele nachten heb ik er van liggen woelen, overdag zat ik verdrie tig over mijn kasboek te turen, thuis stond avond aan avond mijn prakkie koud te worden, geen hap kwam er door mijn mond. Het moet eruit of ik BLIJF erin! „Wat heeft die voorzitter van de sectie Muziek dan gezegd?" Hij heeft gezegd, lieve lezereen ogenblikje nog: even het voorhoofd gebet en een flinke borrel genomen De voorzitter van de sectie muziek is tevens bewaarder van de muziekbibliotheekeen verzameling partituren, voor alle mo gelijke soorten blazers en toeters. „Goed, goed", hoor ik U aandringen, „maar wat IS er dan met die muziek-bibliotheek?" Rustig, kalm, ik ga het vertellen: Die bibliotheek is oud". Ja maar", valt U mij weer in de rede, „wat zou dat nou, is dat dan zo erg?" Ik zei OUDmaar ik bedoel: OER-oudzó oud dat de trom bone-partijen nog in BES geschreven zijnNou weet U het. In BES I Inderdaad mijnheer, U leest het goed in BES De trom bone-partij in bes Ik vraag U in bes....! We hebben eerst nog geprobeerd die hele verzameling óver te doen aan de gemeente-archivaris, maar die weigerde krampachtig. Lo gisch, wat moet zo'n man met trombone-partijen in bes Wat moet Schiedam er mee? Wat moetO, het is verschrikke lijk. Enfin, ik ben het kwijt. Het zal mijn gemeenschaps-kop wel kos ten. Ik zal met mijn hele gezin wel moeten emigreren, maar goed, ik ben het tenminste kwijt. BES '/VVV^IVVVVVVVVVVWVVVVVVVVV^/V^A«/WVVYYYYVV^An/VWWVVVVWVVVVVVVVVVVVWVWVVVWVV^/VVVVV^^A^a'W•■•. Sebastiaan. ziek te gaan studeren, voornamelijk uit boeken bij gebrek aan voldoende onderricht. Na enige jaren weer te rug in Europa gaat hij naar Leipzig voor verdere studie. In 1890 vestig de hij zich in Frankrijk, waar hij tot zijn dood is blijven wonen. Het orkestwerk „A walk to the pa radise garden" was oorspronkelijk een instrumentaal intermezzo uit de opera „A village Romeo and Ju- liet" (een dorpse Romeo en Julia), waarvan de tekst door zijn vrouw werd geschreven naar een novelle van Gottfried Keller. In tegenstel ling tot Shakespeare zijn Romeo en Julia hier eenvoudige boerenkinde ren, wier tragedie zich afspeelt te gen een landelijke achtergrond. Het intermezzo heeft zich vooral in Engeland door zijn lyrisch karakter een plaats op de concert program ma's veroverd, mede dankzij de be kende dirigent Sir Thomas Bee- cham, die veel propaganda voor Delius in Engeland heeft gemaakt. Antonin Dvorak (1841-1904) Zevende Symfonie in d. Dvorak (spreek uit Dworsjaak) heeft de ontwikkeling van de Tsje chische muziek, waarvan Smetana (zeer bekend is Die Moldau) de stichter is geweest, voortgezet. De sterke, levenskrachtige bron der Tsjechische muziek is voornamelijk de volksdans geweest en in de wer ken zowel van Smetana als van Dvorak maakt deze volksdans met zijn markante rythme er het be langrijkste element van uit. Ook in zijn Zevende Symfonie geeft hij die frisse Tsjechische muzikale stemming weer, terwijl hij met de muziek van zijn volk het algemeen menselijke brengt. Deze muziek wordt hierdoor boven het enge nationale verheven in een sfeer welke door iedereen die van muziek houdt zal worden begrepen. Kaarten aan de zaal verkrijgbaar. Plaatsbespreken 8 febr. van 11-18 uur aan het Passage Theater. van Hogendorpstraat 59. ütllll!l!!ll!l!l!lll!IUI!llllllllllll!llll!ll!llll!!IIIIHI!i!llllilll!llllllt!!I!lllilllUllllll!(!lltlll!lü!UII!!l^ Bent u gisteren ook naai die verrukkelijke mode show van de firma van Dooremalen geweest en heeft u net als ik, zo geno ten van al die zomerse mo dellen, vervaardigd van de prachtigste Boussac-ka- toen? Die nare winterse da gen waren met een slag vergeten, want heus lieve mensen, hierachter komt het voorjaar en dan de zo mer Lady-speaker Ansje van Brandenburg gaf geestige toelichting op het gebrach te, vooral als de strandja- pon op de rug enigszins week d Maar we wisten toen be slist nog niet, dat onze rug gen straks zo heerlijk bruin worden en dan nog wel in eigen land! De zes Franse mannequins Lucréce, Francine, Brigitte allercharmantst in de tie ner-modellen), Anita, Fran coise en Virgine openden de show met een werveling van beeldige strandpakjes in verschillende verwerkin gen, korte broekjes met bloesende jakjes of een simpele zachtblauwe bloe- se gedragen op een strakke creme pantalon. Variaties genoeg, ik zag u allemaal enthousiast no .eren. Heer lijk voor de firma Doore- maalen, dat u ondanks de koude in zo'n grote getalen toch naar Musis Sacrum kwam. Och, u weet het im mers van andere jaren, de ze show is 'meer dan het anzien waard Jaar tussendoor kan ik u ven verklappen, dat de mode, zelfs in Parijs zo heerlijk vrouwelijk is. Overal strikjes en kwik- jes, broderie-versieringen gezellige wijae rokken plooirokken of wijdvallen de vanaf de taille. Voor elek wat wils en dan de kleur blauw1 In alle r uni ces sterk favoriet ''.r ben ik nu juist zo blij om. Blauw kleurt tenslotte ie dereen en wat je gisteren allemaal zag Het dui zelt me nog! Alleen, en daar komt het Je moet toch wel een beetje slank zijn, al kun je met die wijde jakjes en plooiversie- ringen in het lijfje of bloe- send, veel verdonkerema nen! Als u grote dochters heeft, dan zult u net als ik, giste ren beslist genoten hebben van de grote verscheiden heid, juist voor hen. Beel dig de simpele jurkjes, smalle schouderbandjes, bijpassende hoofddoekjes. Ze waren alle drie om te stelen En dan die grappige hoe den, waaronder juist die ogen uit kwamen kijken Ik zag ze in zwart en wit in dezelfde stof van het ensemble. Een grappige heel eenvoudige door knoopjurk, zakjes op hei voorpand, geestige kope ren knoopgarnering. Japon netjes van romantische dessins, hoog voorpand, la- ~e rughals. Want weet u, cie zon straks Bijzonder aardig het ma rine-blauwe jurkje met de pretentieloze streepgarne- ring op het voorpand, rode halsketting daarbij heel goed afstekend. De kleurenweelde van een zo mers bouquet, u kunt ze straks allemaal dragen. Heb ik u eigenlijk ook al gezegd, dat grote strikken erg favoriet zijn? Ze staan leuk, vooral op het rug pand of in de taile. Een heel bijzondere vermelding verdient toch echt de twee tailleurs uitgevoerd in wit en zwart-witte combinatie en omgekeerd. Snoezig de ruim vallende mantels, och er was zoveel te zien en te bewonderen Maar of wij op dat televi sie-ensemble over zullen schakelen? Ansje v. Bran denberg mag dan t.v. om- roepster zijn, erg geloven doen we haar niet, als ze beweert, dat wij straks in ruim vallende pantalons met wijde jakjes onze kijkgasten zullen begroe ten! Al waren er speciale creaties voor „Alles draait om moeder", het praatje van Mr. Hilterman (ik denk dat hij ons liever in levende lijve zal willen zien) en „Luipaard op schoot!" Maar grappig was het allemaal wel, en een klein beetje heb ik toch wel mijn hart verloren aan die lange japon (of was 't duster) met strookgarne- ring aan de zoom! Ja, na de pauze kwam het geklede gedeelte. Dromen van coctailjaponnen in alle variaties. De ensembles, ja pon en mantel, die het nog steeds „doen", daarbij vooral vermeldend de prachtige blauwe japon, chique dessin, gedragen onder een smetteloos wit te mantel. Echt om diep van te zuchten. Gedrapeerde lijfjes voor de overslanken, de bandgar nering vaak kruislings ge dragen en dan die royale strikverwerkingen overal Bijzonder snoe-ig de bijna veterstrikverwerking op de schouders, schuin ver werkt en eindigend als een corsage. Lange avondja- pornen, als onze grote dochters p de drempel van het leven staan en dat zo graag willen veroveren. Er ware modellen bij, die sterk aan de strakke japon destijds van Farah Dibah deden denken en waarvoor dan ook een hartelijk ap- §laus opklaterde prookjesachtig dat is het juiste woord voor deze show! Ik wil er graag mee eindigen. Een ere-saluut aan de bruid in haar meis jesachtige jurk met die ruche-verwerking aan hals, korte mouwen en onder kant van de zoom. Lijfje in princesse-model bijna en zo lief met die ruches aan gebracht. Een kroontje op het donkere hoofd, waar vandaan een lange tullen sluier naar beneden golfde. Mevrouw van Dooremaa- len dankte de lady-speaker en de mannequins met een bouquet bloemen, het pu bliek met een gul applaus, waarin ook de pianist Ed dy Sanchez, die deze show met toepasselijke muziek omlijstte, betrokken werd. Mijn hulde, firma van Doo remalen en tot volgend jaarl MIEKE

Gemeentearchief Schiedam - Krantenkijker

Het Nieuwe Stadsblad | 1963 | | pagina 1