Het nieuwe K achter de stopmand HET ERFPACHTRECHT VAN DE MACHINEFABRIEK INGELSE Sectie Culturele Ontwikkeling Katholieke Kring brengt Romeo van Jeanette van Anouilh MOORDROMANCE WOENSDAG 27 MAART 1963 14e JAARGANG No. 79 OPLAAG 26.100 EXEMPLAREN Verschijnt woensdag en vrijdag in Schieda De „Randstad-edities" geven plaatselijke uitgaven in Delft, Schiedam, Vlaardingen, Maassluis, Rijswijk met de rond deze steden gelegen dorpen en 'n streek-edifie voor geheel Westland MUSEUMCONCERT Vol Voorjaarshoedjes en een Nederlandse Wasmachine SVV SPEELT ZONDAG TEGEN EDO Redaktie en advertenties: BROERSVEST 125, Schiedam (C. J. van der Klink), telefoon 010-67368 en 63939. Kantooruren: dagelijks (behalve zaterdag) van 9-1 en 2-6 uur. Inzendtermijn advertenties: dinsdag en donderdag 6 uur 's avonds. Centrale administratie Randstad-edities: Koornmarkt 34, Delft, telefoon 01730-23627* Tarieven op aanvraag ROMEO en JEANNETTE is een van de oudere (1945) en in ons land merkwaar digerwijze nog niet gespeelde Anouilhs. Merkwaardig omdat hij juist in dit stuk dat in Frankrijk en elders een van zijn meest succesvolle was - zozeer zichzelf is en zijn onderwerp zo diep heeft gepeild. In die periode was Anouilh er nog niet in de eerste plaats op uit briljante stukken te schrijven, waarmee hij zijn publiek weet te winnen om het daardoor zijn bittere waarheid te doen slikken. In dit stuk vertoont hij zich nog zondet masker en gaat recht op zijn doel af. Hij onthult het leed en de problematiek van de hartstocht; de onbestaanbaarheid van de volledige en harmonische liefde in deze sa menleving, zoals Shakespeare dat stelde in „Romeo en Julia". Julia is haar wanordelijke, in ieder opzicht slordig levende familie ontvlucht en is on derwijzeres geworden in een kleine provin ciestad. Daar raakt zij verloofd met Frédé- IIHIIItlftl AGENDA illinium Vanavond Monopole Theater, 8 uur, Schied. .Filmkring, Joegoslavische tekenfilms van en toegelicht door D. Vukotic. Morgenavond Passage Theater, 8 uur, Schiedamse Kunstkring, Nieuw Rotterdams To neel met „Niemand van ons", van Siegfried Lenz. 30 maart Aula Museum, 8.15 uur, Vrienden van het Stedelijk Museum, Concert door Koos Verheul, fluit en fan van der Meer, piano, o.m. werken van C.Ph.E. Bach, Widor, Roussel en Otto Ketting. 4 april Passage-theater, Toneelavond, Katholieke Kring. Toneelgroep The ater met ROMEO en JEANNETTE van Jean Anouilh. iMiiiiiifiiniiiiiiiiitiiHtmiitiiMintiiiiiiiniiiiuimtiiiiiimiiiMi' ric, kandidaat-notaris, een keurige, rustige, vriendelijke en blijmoedige jongeman. Nu het huwelijk is vastgesteld moet zij wel met haar familie (vader, broer en zus ter) voor de dag komen. Met haar verloof de en diens moeder gaat zij een bezoek brengen aan haar ouderlijk huis. Nu katastrofewant Frédéric ontmoet nu haar zuster Jeannette. Het is hem of hij tot nu toe gedroomd heeft. Een nieuw leven doet zich aan hem voor. Niet rustig en aangenaam, maar wild, betoverend, hart verscheurend en bitter. Alles tegelijk en dooreen. Er is geen ontkomen aan. De plotseling ontwaakte hartstocht is on verbiddelijk en meeslepend. Het wordt een wanhopig gevecht, waarin de drie betrok kenen gedoemd zijn onder te gaan. Anouilh geeft zijn hoofdfiguren weer met grote bewogenheid. De broer tekent hij als een verbitterd karakter; de wederzijdse ouders met lichte, maar scherpe toets- als twee humoristische figuren. Medespelenden o.a. Ingeborg Elzevier, Loudi Nijhoff, Ton Lensink en Maxim Hamel. Vanaf 1 april a.s. zijn losse plaats- kaarten voor deze toneelavond verkrijgbaar aan het Passage Theater. Op zaterdag 30 maart, 20.15 uur, concerteert voor de Vereniging Vrienden van het Stedelijk Museum het duo Koos Verheul, fluit; en Jan van der Meer, piano. Koos Verheul is eerste fluitist van het Residentie Orkest met een bij zonder uitgebreide belangstelling voor het fluit-repertoire. Samen met de pianist Jan van der Meer breekt hij dikwijls een lans voor het mo derne werk dat voor deze combi natie is gecomponeerd. Het pro gramma van a.s. zaterdag 30 maart is een bewijs voor zijn enthousiasme om ook hedendaagse werken te brengen. Het programma biedt composities van C. Ph. E. Bach, Reinecke, Widor, Roussel, Guarnieri, Ketting en Jolivet. Charles Marie Widor is u zeker meer bekend met zijn enorme wer ken voor orgel. Hij componeerde in 1898 een suite voor fluit en piano. De technische mogelijkheden ge schapen door het nieuwe kleppen- systeem van de in 1847 uitgevonden Böhmfluit, werden door Widor uit gebuit. Nu konden alle chromatische tonen zuiver gespeeld worden en Widor componeerde een suite met een virtuoos en effectvol klankka rakter. Van Alb. Roussel spelen Koos Ver heul en Jan van der Meer het An dante en Scherzo uit de laatste Scheppingsperiode van de compo nist, waarin hij zich distantieerde van de verfijnde impressionistische klankkunst van zijn tijdgenoten De bussy en Ravel. Roussel vond na verscheidene exotisch getinte wer ken, een persoonlijke stijl die hem tot een markant wegbereider van de nieuwe muziek maakte. De Braziliaanse componist C. Guar nieri maakt gebruik van de Brazi liaanse folklore. Guarnieri behaal de verscheidene internationale com- positieprijzen. Een piano-intermezzo bestaat uit de Sonatir. t in twaalftoonstechniek van een der bekende componisten van de Nederlandse jongere generatie nl. Otto Ketting. Het sluitstuk van dit boeiende en van vele facetten van fluitmuziek getuigende programma is Le Chant de Linos van A. Jolivet. Jolivet was met o.a. Messiaen mede-oprichter van de bekende componistengroep „La jeune France" f 'livet heeft een speciale belangstelling voor de an tieke wereld. Daardoor heeft zijn muziek vaak een magisch en bezwe rend karakter. Al met al een avond, die de liefheb bers van kamermuziek zich niet moeten laten ontgaan. Het zal een zeer goed bestede avond zijn, ook al omdat men zal ervaren, dat de Aula van het Museum zich bij uitstek leent voor piano en fluitmuziek. De door de K.N.V.B. voor a.s. zaterdag vastgestelde competitiewedstrijd S.V.V. - E.D.O. wordt 'normaal gespeelt op a.s. zondagmiddag 2 uur. Mmvv«mvvwm<vimwvvvvvvmaaa/vmvv Tot nu toe is de toneelwedstrijd vol afwisseling geweest: vol af wisseling wat het peil van de voorstellingen betrof en ook vol af wisseling in het genre stukken. Loodzwaar, een thriller, een brui sende comédie, een leuk bliispclletje, een ernstig Graham-Greene- probleem en op 3 april komt „Schiedanis Toneel" met „Moord romance". Moord-romance isja, wat is het eigenlijk? Een thriller zou ik het niet willen noemen, een blijspel evenmin. Heel zeker geen zware kost. Gewoon: leuk, een tikje spannend, gezellig.... goed voor een avondje-uit! „Schiedams Toneel" heeft tot nu toe twee maal meegedaan met de wedstrijd. Een keer kwam ze als derde uit het jury-rapport en een keer als vierde. Een groep dus, waar we wel iets van mogen verwachten. Ze hebben zich duchtig voorbereid en er zo'n stuk of dertig repetities óp zitten. Het speelt in een eeuwen-oud kasteel en ze hebben een butler. Zo'n deftige, statige, hardgebakken man, op wiens gezicht je geen en kele emotie kunt waarnemen. Ik houd van butlers omdat ik in mijn jeugd altijd bediende-rolletjes heb gespeeld. Ze zijn voor mij de majonaise, die de huzarensla het extra fijne smaakje geeft. Verder komt er een bijzonder pittige jongedame op de planken en er zijn twee broers die van hoe oude adel ook een bepaald misdadig karakter in zich meedragen. Meer vertel ik er U niet van. Voor liefhebbers van amateur-toneel zal 3 april beslist een plei- zierige dag worden. De jury zal het niet gemakkelijk krijgen, want op de repetitie, die ik even heb gezien, warm er maar héél weinig foutjes te noteren. Bij één van de spelers heb ik zelfs voortdurend aan Ko van Dijk moeten denken! „Schiedams Toneel" kan er wat van. Ik zou zeggen: allemaal óp naar Musis! Sebastiaan. iwwwwWWVVWWWWWWWWWWMWWWWWWWWWWWVWWWWWVWWWWMWWIWWWVWWWVWWrfVV' AMyvWVWW Het college van B. en W. wilde het erfpachtrecht, meer dan vijf jaar geleden aan de N.V. Machine fabriek en Stoomketelmakerij v.h. Ingelse Co te Schiedam verleend op een stuk bouwterrein aan de Strickledeweg, groot 5000 vier kante meter, weer intrekken per 1 juli. De reden daarvan was dat genoemde firma in gebreke zou zijn gebleven het bedoelde terrein in ge bruik te nemen en tot nog toe zelfs geen plannen zou hebben ingediend voor bebouwing. De bestedingsbe perking speelde hierbij indertijd natuurlijk ook zijn rol. Bouwrijp industrieterrein heeft dus jaren ongebruikt gelegen. Deze toe stand achtte het college ongewenst, hoewel de firma Ingelse in 1957 heeft aangedrongen op snelle uit gifte, opdat spoedig gebouwd zou kunnen worden Maandagavond is dit door het col lege van B. en W. uitvoerig bespro ken en zo deelde de heer Ingelse ons gistermiddag mede, dat hij op het ogenblik zeer ingenomen is met de regelingen door M. en W. via de raad ingenomen, zodat deze kwestie op behoorlijk niveau alsnog zal worden afgewikkeld. De voorjaarshoedenshow van mevrouw M. Reese mocht er weer zijn! De speaker (al vele jaren) de heer H. J. Zaat heette alle aanwezigen gis termorgen en vanmorgen van harte welkom in café restaurant „De Kroon", dat zich juist voor een hoe- denshow zo uitstekend leent. Patrick en Liz toonde met veel gratie juweeltjes van hoeden-handwerkkunst, waarvoor dan ook menig maal een hartelijk applaus opklaterde. En voor het model, maar ook voor de prijs! Er is veel getoond. Over wegend in de sportieve lijn, waarbij een grote plaats ook was ingeruimd voor de teenager, die meer en meer tot de aankoop van een hoedje overgaat. Maar dan moet het vooral „vlot" zijn en niet te duur! Mevrouw Reese heeft daar mede rekening gehouden. De teenager kan nu bij haar terecht. De „domino"-creatie, wit en zwart gevlochten grof stro. Heel sportief,en heel charmant. Overal bij te dragen! Een gul applaus verwierf de droom van een hoed uit de Zwitserse in dustrie, geïnspireerd op de „artisjokken-oorlog!" Me vrouw Reese heeft ze in haar collectie! De matelot, de grote mode in dit seizoen en die iedere vrouw jong en charmant maakt. Geestige bloemen- garnering om de bol. Een klein grappig kapje, een nylon creatie in groen zwart. Uw teenager zal er verrukt over zijn! Er zijn dagen in ons leven, waar op we beslist met een „ge klede hoed" voor de dag moeten komen. Een strak ke bol, de lijn uit het ge zicht, gedrapeerd lint om de bol, uitkomend opzij met bloemgarnering. Een Italiaanse zacht roze hoed Om even je adem van in te houden. Echt iets voor een groot feest. Een geestig marine-blauw dop je, roos op de hoed (we zijn beslist halve bloemen tuinen dit seizoen!) schui ne randverwerking om de bol, een prachtig geheel met het pakje daarbij ge dragen. (Van Bervoets). Een hoed voor een bruid, 't Klinkt onwaarschijnlijk, maar in Parijs, Turijn en Rome draagt de bruid een hoed bij haar toilet. Mevr. Reese heeft ook daarmede rekening "ehouden. Al zal de bruid van net 20 dit niet zo gauw doen. Een heel exclusief model in haarvilt. Mimosa met groen, gegarneerd met een eenvoudige magriet. Een zeer gekleed model,uitge voerd in exotisch stro, stroken aan elkaar gezet, fleurige bloemgarnering. Een parodie op de voor oorlogse matrozenmuts! Witte pompon op de blau we bol, Italiaans raffia brede opgeslagen rand om de bol. Een Parijse creatie. Een grote witte hoed, bre de zwar lintverwerking om de bol, rode roos opzij. Een rose klein hoedje, als achteloos op 't hoofd ge vleid. Mevrouw Reese gar neerde 't met rozen. Een plaatje Een aanwinst voor de wat oudere vrouw. Zwarte plat te bol met een klein rand je, beeldige» rose garnering met tulle. Veel tulle wordt er weer verwerkt! De Bre ton, uitgevoerd in een Engelse creatie. Iets strak van lijn en toch zo heerlijk in het dragen. Een hoed voor een bruidsmoeder! Uitgevoerd in zwarte tulle, zwak gegolfde rand. U zult er gedistingeerd mee uit zien op die grote dag. Opgeslagen en neergesla gen randjes, 't Bestaat niet dat u niet op de Hoog straat 60 slagen kan. Er is letterlijk aan iedereen ge dacht! Een extra vermel ding voor de uit rose blaad jes vervaardigde „pruik- hoed". Veerk achtig, zodat u een oude hoed er een fleurig aanschijn mee kan geven! Onze oudste op haar eer ste cocktailpartijEen klein plat rondje bovenop haar kruin, zwarte roos voor op het hoofd, een laag zwarte tulle neergol- vend op het haar. Hier zijn maar twee woorden voor: een beeldje! Een matelot van goudkleurige Sisal, te- genrand van zwart, chique strikgarnering in dezelfde kleur. Een klein stukje tul le. Een zachtblauw niemen dalletje ogenschijnlijk, maar zo heel apart door de brede zachtgele garnering, tulle achter saamgebonden op de bol. Eigen creaties van mevr. Reese Ook nu bewees ze op deze show weer haar vakmanschap, haar harmo nie van kleuren, haar vaak „ondeugende" scheppingen, die 't dragen ervan alleen maar tot een feest zullen maken! Tot waardig besluit van deze voorjaarshoedenshow de bruidscreaties, vervaar digd door mevrouw Reese. De een een toefje op het voorhoofd, waaruit brede lagen tulle golfden en dan de ander, geïnspireerd op het Oosten! Hoge hol, twee lagen tullen om de hals. Ge dragen bij twee kanten bruidjurkjes van de firma Bervoets, de één met een geplisseerde rok, heel apart en de ander wijd uitstaand. Een hartelijk applaus gold mevrouw Reese en haar rechterhand mej. An Schimmer, terwijl ook de mannequins Patrick en Liz in de ovatie deelden. Dan heeft Schiedam een pri meur! Ik heb 'm in wer king gezien bij de heer L. J. C, van Dijk jr. in het pand Grote Markt 17. Ja juist, tegenover het stad huis! De eerste Nederland se geheel automatische RUTON wasmachine, die weekt, wast, 5x spoelt en centrifugeert. Een wasma chine met een omvang van 40 x 60 cm en dat is ook zo enorm belangrijk voor flatbewoners, die zo moe ten woekeren met hun keukenruimte. NU kan dat gezellige apparaat heel ge makkelijk tussen de aan- rechtcombinatie geplaatst worden. 't Is een JUWEELTJE Een compliment aan het adres van de Nederlandse ontwerper. Deze man heeft speciaal aan ons, wérken de vrouwen en huisvrou wen gedacht, want nu kunnen we, terwijl deze machine voor. ons het goed (4 kilo) weekt, vóór-wast, wast en spoelt (geheel au tomatisch in een horizon tale trommel van roestvrij staal) heerlijk wat anders doen. De juiste hoeveelheid water wordt automatisch toegevoerd, een solide en zeer nauwkeurige program ma-schakelaar regelt de ge hele wasbewerking van be gin tot eind. Ongelooflijk, maar u moet zelf beslist eens gaan kijken. Iedere middag is er (voorlopig) een demonstratie was-mid- dag met deze machine. Misschien zult u, net als ik elke week een overvloed van schuim hebben in de wasmachine. Als u echter „Skip" gebruikt of ,Dixan' (2 maatbekertjes 100 gram per 4 kilo), dan heeft u daar geen hinder meer van, want dan is uw schuim afgeremd! \ls de thermostaat inge steld is, geeft die even la ter een geluid, waarop u nu bijzonder let, maar dat u als muziek in de oren zal klinken! Want dan vraagt deze wasmachine heel be scheiden om een voorraad je zeeppoeder en vóór dat die tot centrifugeren over gaat, geeft de engel weer geluid! Wat niet voor de centrifuge geschikt is, kan u er dan uit halen. En dan dan neemt u uw tweede of derde kopje koffie. Die Ruton heeft daar geen ambitie voor, die doet al leen maar zijn plicht. En hóe. Niet zonder trots liet de heer van Dijk mij een stof jas zien, die hij gewassen had. Ja natuurlijk met die Ruton, wat dacht u an ders? Stijf en vuil van het vet met een dubbele por tie zeeppoeder was hij erin gestopt. En het resultaat: brandschoon. Misschien loopt uw Hoo ver (wat was u daar jaren geleden verrukt mee!) op zijn laatste benen. U bent echt aan een nieuwe aan winst toe, maar wat moet het worden Mag ik u het antwoord ge ven, als u bij de heer van Dijk binnenstapt? Dat wordt die Ruton voor nog geen duizend gulden en dat voor een machine in een notedop, maar een ca paciteit en een mogelijk heden! De slagzin van de firma Willems Ernsting is: „maak het wónen tot een feest!" De firma van Dijk kan nu zeggen: „maak met deze Ruton het wassen tot een feest!" Je moet het alleen maar weten! MIEKE i

Gemeentearchief Schiedam - Krantenkijker

Het Nieuwe Stadsblad | 1963 | | pagina 1