Het nieuwe m ptettig webkett tfcfde, Schiedamsche Cartonnagefabriek HEER OLIE B. BOMMEL, EEN KOSTELIJKE CREATIE VAN ANDRE HENDERICKX WIE VOND DIE GRIJZE PLASTIC PORTEFEUILLE? STOOPMM^^ BOEKEN Verschijnt woensdag en vrijdag in Schiedam en Kethel. Omstreeks Pasen krijgt hij een ereplaatsje in Den Bommel DR. ADMIRAAL VERLAAT DR. NOLETSTICHTING ONGEWONE OPNAMEN MET GEWONE CAMERA'S /h «s> VERLOVINGS RINGEN N BINNENWEG 397 ZWARTJANStRAAT 85 ROTTERDAM MGR NOLENSLAAN 512 SCHIEDAM Redaktie en advertenties: BROERSVEST 125, Schiedam (C. J. van der Klink), telefoon 010-67368 en 63939. Kantooruren: dagelijks (behalve zaterdag) van 9-1 en 2-6 uur. Inzendtermijn advertenties: dinsdag en donderdag 6 uur 's avonds. Centrale administratie Randstad-edities: Koornmarkt 34, Delft, telefoon 01730-23627* Tarieven op aanvraag. De „Randstad-edities" geven plaatselijke uitgaven in Delft, Schiedam, Vlaardingen, Maassluis, Ri|swijk met de rond deze steden gelegen dorpen en 'n streek-editie voor geheel Westland „Die boeken van tegenwoordig!", zeggen ze wel eens. Zoals ze ook ,4ie ieugd van tegenwoordig!" zeggen. Dan volgt er meestal een zucht, want „vroeger" was alles veel beter. Vroeger lazen we romans van Arthur van Schendel, Herman de Man, Aard van der Leeuw en Ina Boudier Bakker en dan natuur lijk die ontzettend dikke, saaie, taaie trilogie van Gulbranssen. We waren er niet „kapot" van, maar er was dóór te komen. Her man de Man „vrat" ik zelfs helemaal en met smaak. Van Aard van der Leeuw hield je zo'n lieve herinnering over. Dan vond je wekenlang het leven bijzonder schoon en ontroerend, vol dauw drupjes en nauw-ontloken rozenknoppen. Ik vrees dat zijn boeken nu alleen nog maar gebruikt worden om op het eindexamen-lijstje te zetten, omdat het móet en ze gering van omvang zijn. Vandaag hebben we Jan Wolkers en Harry Mullisch, Simon Vin kenoog en Hugo Claus. Gelukkig voor de ouderen ook altijd nog Bertus Aafjes. Bertus is „van alle tijden" voorlopig tenminste omdat ie gróót is in het vak, omdat ie een woord-kunstenaar is, die zingen kan. De modernen „schreeuwen"keihard, vals soms, maar dikwijls raak. Ze winden er geen doekjes om, integendeel, ze halen overal de franjes en de vernis'es van af. Ze zien er zelfs geen been in om hun figuren geestelijk én lichamelijk helemaal uit te kleden. Bru taal naakt greinst hun litteratuur ons toe. Daar moet je even aan wennen. „Wat vies", denk je soms. Wat éérlijk", denk je later. 1964 of 1934, dat scheelt méér dan vroeger twee eeuwen. Daar ligt een wereld-oorlog tussen en een klusje megatonnen. „Jantje zag eens pruimpjes hangen" en „Dikkertie Dap zat op de trap". Het zijn allebei kinderversjes. „Het fregatschip Johanna Maria" en „Een roos van vlees" zijn allebei romans. „De nacht wacht" en Guernicazijn allebei schilderijen. Hebben ze nog wel iets geméén? Ja: dat het werken zijn van men sen, van mensen, die leven in hun eigen tijd, die denken in hun eigen tijd. DIT is de moderne tijd. Niet slechter dan vroeger, mis schien zelfs veel beter, want oprechter"met meer gevoel voor de medemens. Want als „die jongens van nu" in hun boeken een „grote bek" op zetten, ons tegen de schenen trappen (want zo IS het toevallig ook nog eens een keer) dan doen ze dat omdat ze ZIEN wat er fout is en omdat ze het zo verdomd graag anders willen. Sebastiaan. IWVWWAAAA/VWWVWVWVWIAAA/WWWWWWWIAAAAAAA/VWWWWWWWVWWWWVWWWWAAAAAAAA/WWWWVWWVWWW WOENSDAG 4 MAARi 1964 15e JAARGANG No. 43 OPLAAG 26.100 EXEMPLAREN TEL. 69161, na 6 uur avonds TEL.66459 Rotterdamse bejaarden als medewerker van de Culturele Beurs. (Tussen twee haakjes: enorm, wat de Sociale Raad in Rotterdam doet voor de bejaardensociëteiten van alle gezindten. Als wij die hier ook hadden! Maar liefst 185 medewerkers(sters) over 1001 onder werpen, samengesteld in het boekje „Kant en Klaar" met een voorwoord van de secretaris van de commissie voor Bejaarden zorg, Mr. A. H. Snoek). Prachtig het stuk glas, kostbaar materiaal in rood op wit. Het resultaat van vijf uur blazen achter elkaar, afgewisseld met een snelle dronk. Des middags kan het wat rustiger aan. De kleur ontstaat door een Met ingang van 15 maart a.s. zal, wegens vertrek naar elders, niet langer aan de Dr. Noletstichting ver bonden zijn de anaesthesist P. Ad miraal. Dokter Admiraal was enige tijd voorzitter van de Schiedamse Kunstkring. Zijn plaats in de Dr. Noletstichting zal worden inge nomen door de anaesthesist H. Eschbach. Moderne, doodeenvoudige camera's hebben veel mogelijkheden waarvan de meeste amateurfotografen zelden gebruik maken. Wij hebben een bezoekje gebracht bij de Gebrs. HENDERICKX in het atelier aan de Oude Sluis 7 in Schiedam. Tussen allerlei tekeningen, werk in uit voering, fleurige scherven glas tegen de grote ruiten als achteloos neergezet, prijkte op een houten voetstuk het ideool van de jeugd én ouderen: Heer Ollie B. Bommel, 1.20 mtr. hoogEen kostelijke creatie van André Henderickx, die uit een speciale klei-masso, versterkt door „De Porcelijne Fles" in Delft deze figuur vervaardigde in opdracht van de Leidse studenten, die als jaarclub „Ollie B!" in hun midden hebben. Kort geleden werd het model, op een derde van de werkelijke grootte aan de burgemeester van Den Bommel getoond en nu ziet men daar op Flakkee met vreugde naar het ORIGINEEL uit! De klei was nog zacht... Met voorzichtige vingers hebben we deze heer betast. Hij liet dit toe. Met pijp in zijn mond was hij hartveroverend, met een sigaar meer voornamer! Maar zoals hij met vorstelijk gebaar de revers van zijn jas vasthoudt. Meesterlijk! Wij hopen van harte, dat deze schepping een mooie plaats zal krijgen straks. Wij zeiden u al, dat dit beeld uit speciale klei vervaardigd is, klei, die een hitte van 1250° vergt. Bij normale klei is dit 1000°. Het is nog een volkomen open vraag, of het beeld een geglazuurde huid krijgt. Het zóu wel beter zijn, is de mening van de beeldhouwer. Hij wacht maar af. Als Heer Bommel helemaal droog is, wordt hij vakkundig in stukken gehakt en gaat hij op transport naar Delft. Daar krimt hij in de oven 4%, want hij bestaat niet alleen uit klei. Zijn inwendige mens is een constructie van ijzer, waarom heen hij is opgebouwd! Buiten het kleine model-beeldje is André Henderickx twee weken aan dit beeld bezig geweest. Overigens is deze Heer niet het eerste beeldhouwwerk uit dit merk waardig atelier in het oudste gedeelte van Schiedam. Kortgeleden nog kreeg de voor gevel van de H. Hartkerk in de Gorzen een beeldhouwversiering van de Goede Herder, waarvan wij de tekening zagen. De uitvoering is zo geheel anders ge worden, maar dat is meestal zo. Ongetwijfeld bijzondere mensen Nu we er toch waren, lieten we ons even voorlichten over het werk, dat hen tot over de grenzen bekend gemaakt heeft, nl. de gebrandschilderde ramen o.a. in de St. Liduinakerk alhier. Aan deze ramen heb ben ze nu wél samengewerkt, dit in tegen stelling tot de mening van iedereen, dat ze altijd samen iets creëren. Dit geldt uitsluitend voor grote werk stukken. Kleine beeldhouwwerkjes.... We zagen een uiterst verfijnd Stella Maris- beeldje, bestemd voor een luxueus jacht. We keken naar een kerkraam in uit voering, vierkantjes van opaline-glas met een klein richeltje afstand, waarop straks het beeld van Santa Anna gestalte zal krijgen en naar Curacao verzonden zal worden. Waar al meer werk uit dit atelier te bewonderen is. Op het ogenblik zijn ze aan een opdracht van zes ramen bezig, bestemd als hulde blijk ter gelegenheid van het 250-jarig be staan van Blankenheym Nolet's Distil leerderij te Rotterdam. Een opdracht, die ze te danken hebben aan de buren, die weieens gebruik maken van hun telefoon, hun werk kénnen en dit dóórgaven. Noemt u de naam Henderickx, dan denkt u onmiddellijk aan die ramen, die door hun uitbeelding in fraaie kleuren de blik gevangen houden. Ronddolen in hun do mein is ervaren, hoe met eenvoudige mid delen, eindeloos geduld en een grote liefde voor deze kunstuiting werken tot stand komen, die imponeren. En dan te bedenken, dat ze allebei eens gewone huisschilders waren. Niet zo heel erg gewoon natuurlijk, want ze hadden „dat" in de toppen van hun vingers. Ze experimenteerden heerlijk bij hun baas, de schilder Naring, die een glasbrandoven bezat en... brandverf! Het gevolg was een cursus aan de Academie in Rotterdam en zich bekwamen in het glazenierswerk. De jaren '30 waren niet zo best. Veel thuis, werkeloosheid. André Hende rickx gaf les in decoratie-tekenen en schil deren, het gehele schildersvak in de toen bestaande Gemeentelijke vakcursus, waarin werkelozen de gelegenheid kregen zich te bekwamen. Het glazeniersvak had echter hun gehele hart en het was daarom vol komen logisch, dat ze na de oorlog zich hierop concentreerden. Een echte kom kommertijd, tot ze in 1950 de beschikking kregen over de ruimte aan de Oude Sluis 7. Druppelsgewijs kwamen de opdrachten binnen. Maar hun naam kreeg een bekénde klank. Ze zijn ook de enige in deze om geving. „Wij kunnen niet op tegen Lim burg. Namen als Joep Nicolas, er zijn er daar zoveel". Met een bijna liefkozend ge baar bladert Frits Henderickx in een fraai geïllustreerd boek. Hij laat ons ook zien, hoe of een raam tot stand komt. De versnippering van de werktekening in genummerde malletjes, die gesorteerd worden en daarna wordt er net zo zorgvuldig gepast en gemeten, als een huisvrouw dit doet met haar patroon op een lap stof. Met de mond geblazen glas Frits Henderickx toonde ons dia's van het glasblazen met de mond in Darmstadt. Dit gebeurt met een blaaspijp, waaraan een koperen mondstuk zit. Met bolle wangen wordt een kilo of 15 glas de lucht inge blazen tot een ballon van 80 cm. lengte. Een wéke ballon, die om in tact te blijven, komt te rusten in een stuk goot. Deze hele bewerking en nog veel meer laat hij zien in twee lezingen, verlucht met dia's op een Culturele middag voor de chemisch proces, dat 5000 jaar geleden al bekend was. „De glasschilderkunst door de eeuwen been". Frits Henderickx, maar ook zijn broer kunnen er u over vertellen, het demonstreren aan de hand van prach tige dia's enz. Bijzondere begaafde, maar toch zo heel eenvoudige mensen. Hetk enmerk van het ware! André Henderickx brengen we alvast vanaf deze plaats een ere-saluut voor zijn on volprezen „Heer Ollie B. Bommel"! U zult er ongetwijfeld straks meer van horen, als de afvaardiging van de Leidse studenten naar Den Bommel trekt! Voor hen is het fotograferen met „volle opening" iets ongewoons, waardoor zij zichzelf van bijzondere mogelijkheden be roven. Opnamen met lange sluitertijden kan men in de regel niet uit de hand nemen, maar daarvoor hoeft men het et niet bij te laten. Er is nagenoeg altijd een bruikbaar provisorisch staüef bij de hand: een paal, het zadel van een geparkeerde fiets, een muurtje. Men kan de camera zelfs tegen een etalageruit gedrukt houden. Door een verrekijker voor het objectief te plaatsen kan men eveneens ongewone op namen maken; aan de andere kant kan men een camera met een microscoop com bineren. Niet iedere vrouw werkt voor haar plezierer zijn er waar extra inkomsten door haar toedoen broodnodig zijn. Dat is het geval bij Mevrouw A. de Bruin-Baars, werkzaam bij het Sociaal Adviesbureau in onze stad. Een paar uur per dag heeft zij daar een bijverdienste, die heel goed van pas komt. Zij heeft n.l. een zoon die erg veel zorgen en kosten vraagt; daarom is zij zo blij dat zij met het extra geld zijn leven kan verlichten. Misschien was het onverstandig om met haar gehele bezit (f 30826) boodschappen te doen. Misschienoch, hoe weet je van te voren alles. Vrijdag avond had zij die portefeuille nog waar ze zaterdag wat inkopen mee deed in de Hema. Zondagmiddag raakte zij in paniek toen die portefeuille wég wasZe is direct naar het Bureau gegaan; ze heeft overal gezocht; ze heeft hiervan aangifte gedaan bij de Politie, maar tot nu toe géén resultaat. Misschien vond U die por tefeuille. Misschien bent V die helemaal vergeten. Het leven is ook zo opwindend en geldnood kennen we practisch niet; maar denkt U eens aan deze eenvoudige vrouw. Besef wat of dit verlies voor haar betekent. U kunt, als U wilt, hiervoor een beloning krijgen, maar doen wat Uw hart U ingeeft. Haar adres is: Sommelsdijksestraat 5. Mieke.

Gemeentearchief Schiedam - Krantenkijker

Het Nieuwe Stadsblad | 1964 | | pagina 1