PRINSES BEATRIX' KASTEEL SPOOKT HET VAN TOP TOT TEEN HOE OPA'S OUDE DAG OP TE VROLIJKEN VOELT U EEN ROSE IETS VOOR FORNUIS wm Is dit uw huidtype De jonge freule Diana Bosch van Drakensteyn, die tot 1959 op het achtkantige kasteeltje in De Lage Vuurse woonde, haalde tegen over onze reporter Wilko Bergmans nog nimmer gepubliceerde authentieke herinneringen op over het grote aantal mysteries, die rond het prachtige slot hangen. „Die Duitse parachutistenkolonel Fuchs, die met een dertigtal kor nuiten in september 1944 ons kasteel Klein Drakensteyn kwam be wonen, was een grote rauwe kerel. Zijn hoofd was glimmend kaal en alleen in zijn nek groeiden nog wat zwarte haren. Zijn ogen keken dwars door je heen en iedereen was bang voor hem. Zijn soldaten kropen voor hem en wanneer hij met schelle stem vanuit zijn kamer bevelen over de slotgracht schreeuwde ging mij dat door merg en been. Ik was in die dagen nog geen twaalf jaar oud en die verschrikkelijke man met het hakenkruis op zijn pet, was voor mij een duivel gelijk. Met mijn ouders woonde ik destijds noodgedwongen bij mijn grootmoeder in. Gelukkig lag haar buiten vlak bij ons gerequireer- de kasteeltje en zo kon ik toch nog naar hartelust dwalen door de bossen rond Groot Drakensteyn waar ik was geboren en opge groeid. Bloed drinken in de salon. Nooit echter zal ik de dag vergeten, dat ik toevallig naar binnenkijkend door het raam, waar nu Prinses Beatrix haar salon heeft, die kolo nel Fuehs zag zitten voor een klein tafeltje van beukenhout. Hij had zijn bovenlijf ontbloot en in zijn handen hield hij een geweldige drinkbeker. Zijn ogen straalden als van een krankzinnige, terwijl hij de beker aan zijn mond zette en met gulzige slokken dronk. Tot mijn ontzetting zag ik hoe twee kleine straaltjes bloed langs zijn kin om laag sijpelden en ineens wist ik dat deze bruut, die niets menselijks had, bloed dronk. Ik stond verstijfd van schrik en durfde me pas te ver roeren toen Fuchs, die op de deur van zijn kamer een opgezette vos- senkop had bevestigd, opstond en met grote passen de hall inliep. Helemaal ontdaan ben ik thuis ge komen. Ik heb mijn belevenissen onder tranen verteld en pas veel la ter ben ik te weten gekomen, dat ik inderdaad goed gezien had. Fuchs was een bloeddrinker en in het Betuwse plaatsje Kerkdriel gaan nu nog verhalen over deze rauwe kerel. Mensen, die hem tijdens de strijd in dit gebied hebben meege maakt, herinneren zich hoe Fuchs 's avonds rond de boerenhoeven sloop en wanneer hij een knorrend varken hoorde, liet hij het dier naar de deel slepen, waar twee soldaten het de nek afsneden, waarna Fuchs drie bekers warm varkensbloed dronk. Het meisje, die mij dit lu gubere, maar ware verhaal vertelt, woonde tot 1959 op kasteel Klein Drakensteyn in de Lage Vuurse vlak bij paleis Soestdijk. Haar naam is fréule Diana Bosch van Drakensteyn en ik ontmoette haar in haar mo derne bungalow aan de Zeven Linden weg in Lage Vuurse. De freule zelf- blauwe gezellige ogen in een aan trekkelijk gezicht hield even op met vertellen. Het was haar aan te zien, dat zij nog gruwde van het tafereel van de bloeddrinker. „Ja", zegt zij ongedwongen, „Groot Drakensteyn zat vol mysteries. Fij ne jaren heb ik er doorgebracht, maar ik kan niet zeggen, dat het mij erg aan het hart ging, toen mijn broer Feddy na het overlijden van Vader, de bezitting verkocht aan prinses Beatrix, die er een eigen home van wilde maken. Kostelijke herinneringen heb ik op Drakensteyn gehad, maar ook vele angstige momenten. Als kind leefde ik in de stellige overtuiging, dat het op Drakensteyn spookte. De lier boven het raam, dat aan de voor kant op de slotgracht uitkeek, piep te verschrikkelijk tijdens de wes terstormen. Het was een soort van slavenwiel, dat door mankracht werd gedreven en-wanneer de loei ende winden zich op het kasteel wierpen, zqchtte en steunde het wiel bijna menselijk. En ook in mijn ro se kamer, die de prinses nu als boudoir heeft laten inrichten, hoor de ik 's nachts voortdurend tikken. Vader heeft alles laten onderzoeken maar het tikken bleef. Nooit zal ik vergeten hoe ik als kind wegkroop tussen de dekens om tenminste dat eeuwige getik niet te horen. De ratten komen al door het plas tic... Freule Diana Bosch van Draken steyn, die nu eigenaresse is van een vele hectaren tellend stuk grond, waarop zij prachtige bungalows laat bouwen, die zij te koop aan biedt, ziet er niet tegenop de han den uit de mouwen te steken. Ik fotografeerde haar terwijl zij bezig was met de vorktruck. Op de tafel in haar bungalow goochelt zij met tekeningen en blauwdrukken. Een ondernemende moderne vrouw, die een Spaanse moeder heeft en die wars is van alle overdreven conven tie. Maar het feit, dat zij als be voorrecht mensenkind mocht op groeien in Groot Drakensteyn is niet weg te denken en natuurlijk heeft dit ook een stempel gedrukt op haar persoonlijkheid. Russen gemarteld. Het schouwspel dat zich in en voor de duiventil (een stenen bijge bouwtje) van Klein Drakensteyn afspeelde zal freule Diana ook nim mer vergeten. Zij was er getuige van dat de bruut Fuchs twee Russische krijgsgevan genen liet geselen op hun blote rug gen en de ongelukkigen daarna drie dagen opsloot in de stenen duiven til zonder eten of drinken. „De mannen werden met hun lange hoofdstaarten aan elkaar gebonden en zij huilden als kinderen. Het was een ontstellend gezicht en ik zal het nooit vergeten. Ik weet niet of de restaurateurs van Groot Drakensteyn de onderaardse gangen hebben ontdekt. Mijn vader, die in 1954 is overleden, had oude tekeningen en hij was van plan de gewelven te onderzoeken. Volgens de overlevering hadden zij verbin ding met het kasteel van Reede. Het waren een soort vluchtgangen... ja Drakensteyn heeft al zijn geheimen nog niet prijs gegeven en ik ben er van overtuigd, dat er nog heel wat verrassingen te voorschijn zullen komen. Per slot van rekening blijft het kasteel in zijn oorspronkelijke vorm gehandhaafd en werden aan het interieur wijzigingen aan gebracht. Oude tijden. Over de plezierige ervaringen op Groot Drakensteyn kan freule Dia na ook veel vertellen. Feest- en jachtpartijen, waarbij de horens schalden. Ontvangsten met gerin kel van ordetekenen en onderschei dingen. Vooral voor de oorlog kwam dit soort gebeurtenissen veel voor. Ik was nog te klein om er aan deel te nemen, maar wanneer het geroe zemoes in volle gang was, sloop ik vaak naar beneden om van de vol le tafels lekkere hapjes te grissen. Ja, dat waren heerlijke onbezorgde tijden. Op Oudejaarsavond zette de organist van de Nederlandse Her vormde kerk, vlakbij het kasteel, de ramen wijd open, om mijn moe der, die veel van gewijde muziek hield, te laten meegenieten. De pachters droegen mijn ouders op handen en ik zie hen nog komen met de eerste weiboter. De binding tussen landheer en volk was prima. Maar mijn vader zag er niet tegen op om tijdens de oogst mee te hel pen en zich drijfnat van het zweet uit te sloven, zegt freule Diana niet zonder trots. De menselijke uil. Toen de Duitsers vertrokken waren, legden de Canadezen beslag op het kasteel. Onder de bomen op het ga zon bouwden zij hun tenten en kookten zij hun maaltijden. Opeens was zij daar... een totaal verwilderde vrouw, die met wat takken een nest bouwde in een ge- weldige beuk In de buurt van het Ca nadese kampement. Zij had lang blond haar en ogen als Juliette Gre co. Zij zat maar stil voor zich uit te kijken en zij was niet te bewegen uit de boom te komen. De mense lijke uil noemde men haar... het was een vrouw van omstreeks vijf entwintig jaar. Bijna twintig dagen zat zij daar. Toen was zij weer op eens verdwenen. In het niet opge lost... De freule schiet in een bevrijdende lach als zij dit voorval vertelt. Groot Drakensteyn heeft woelige tijden gekend. Nu ik zelf in een comfortabele bungalow woon, denk ik vaak terug aan het kasteel, dat mijn voorouders in 1805 gingen be wonen. Het is een betrekkelijk klein huis met zijn grappige klokkento rentje op het schuine dak. Achter de brug naar de hoofdingang is een grote hal; daarachter een salon en de wat driehoekige kabinetjes. In het souterrain zijn de keukens en naar ik gehoord heb, heeft de prin ses zeven badkamers in het kasteel laten bouwen. Ik moet zeggen, het is voor prinses Beatrix prima ge schikt als eigen home... hopelijk zal zij geen last hebben van spoken, bloeddrinkers en piepende slaven- wielen... Goot Drakensteyn is door heel wat stormen gegaan en ik hoop van harte dat Prinses Beatrix er net zoveel gelukkige uren zal doorbren gen als ik. Maar zoals u zult hebben begrepen: Groot Drakensteyn is een kasteel met onverwachte surpri- ses. Freule Diana Bosch van Drakensteyn met de tékening van dé bungalows. Uw huidtype te leren kennen is een essentieel iets indien men zijn gezicht zo goed mogelijk wil la ten uitkomen. Een jonge vrouw met een droge huid weet, dat de huid van haar gezicht schilferig lijkt en dat er fijne lijntjes komen rondom de ogen en mond. Zij moet een rei nigingscrème gebruiken, die spe ciaal is gemaakt om de huid zacht en soepel te houden. Overdag een vochtinbrengende lo tion aanbrengen onder de basis crème. Als de huid erg droog is ook 's nachts onder de voedings crème 'n vochtinbrengende crème gebruiken. MASSAGE. Is men over de 35? Het probleem van de droge huid kan betekenen een doffe, levenloze gezichtshuid en een rimpelig aandoende hals. Gebruik voedende crème's in- plaats van lotions masseer de huid regelmatig in een boven- waardse en zijwaardse richting. Breng onder de basis crème een vochtinbrengende crème aan. Zorg ervoor, dat de huid tijdens het aanbrengen niet uitgerekt wordt. Zij, die rood of lichtblond haar hebben, hebben meestal een ge voelige huid. Deze huid kan dan slecht tegen tegenstellingen van heet en koud en lijkt vaak trans parant bij de wangen. Gebruik een crème voor reiniging en voe ding. Bescherm de huid tegen zon, wind en zeelucht. Het kasteel Drakensteyn, de huidige residentie van onze kroonprinses. In meer en meer gezinnen komt men thans voor het probleem te staan hoe te zorgen voor oma of opa. De mensen worden ouder, en maar al te vaak betekent dit, dat de omstandigheden een gepensio neerde dwingen samen te wonen met de jongere generatie. En de aanpassing in zo'n groot ge zin als men zelf een huis en een huishouding heeft gehad, is niet al tijd even makkelijk. „De grootste moeilijkheid is, dat de mensen op verschillende leeftijden oud worden", vertelde een maat schappelijk werker mij. „Iemand, die op pensioen komt, staat plotseling met lege handen, heeft minder ver antwoordelijkheden en banden en weet zich geen raad met de tijd. de ze mensen moeten geholpen worden om een nieuw leven te maken". Allerlei organisaties houden zich tegenwoordig bezig met het organi seren van bezigheden voor hen. Maar dit lost slechts gedeeltelijk het probleem op. Wij stellen ons tot taak, de komende generaties, die huiselijke facilitieten moeten opne men te leren dit te doen zonder moeilijkheden". Eigen kamer. Het probleem kan verdeeld worden in drie categorieën het voorzien in geschikte accomodatie, het hel pen bij het stimuleren van belang stelling voor het leven en het over bruggen van het leeftijdsverschil in de gezinnen. Ik heb een bezoek gebracht aan een architect, die verschillende ge meenschapsprojecten voor oude mensen heeft ontworpen. „In de allereerste plaats heeft een ouder iemand een kamer voor zich zelf nodig, gemakkelijk bereikbaar, waar hij of zij indien nodig helemaal vrij kan zijn", zei hij. „Deze kamer moet tochtvrij zijn, een rustig hoek je hebben nabij de ramen en leun stoelen bevatten, die niet te zwaar en niet te laag zijn. De onafhanke- lijksheidzin is ten zeerste gebaat bij een mogelijkheid zelf thee of koffie te kunnen zetten". De kamer moet ook zo veilig moge lijk zijn. De vloerkleedjes en matjes dienen non-slip te zijn en de kachel moet geen brandgeveer opleveren. Oudere mensen, die lijden aan bij voorbeeld rheumatiek zullen deur klinken gemakkelijker vinden dan knoppen. En in de badkamer zullen een rub beren mat in het bad en een rail langs de muur ongelukken voorko men. Kijk en luister. Een organisator van een club voor bejaarden vertelde mij, d at al te In de afgelopen weken hebben wij veel lichamelijk gezonde mensen niets anders doen dan zitten, kijken en luisteren als er iets te zien of te horen valt. „Voor de rest zitten ze zomaar wat, tenzij ze gestimuleerd worden tot physieke en mentale actie. Daarom kunnen bijeenkomsten van een goe de geleide club voor allerlei activi teiten zoveel goed doen". Het beschikbaar stellen van hobby materiaal is een andere manier waarom clubs hun leden zover krij gen, dat zij belangstelling tonen om iets nieuws te doen. Een andere methode is groepsactiviteit te orga niseren in samenwerking met buurt- districten. Alleen door het stimule ren kan men iemand zover krijgen, dat hij thuis gaat nadenken over wat hij heeft gezien, gezegd en gedaan zodat hij op zijn eigen leven een be tere kijk krijgt", voegde de organi sator er aan toe. ons licht eens opgestoken bij fabri kanten om te weten te komen, wat we in 1965 in de winkels verwachten kunnen. Bij de ijskasten vinden wij een yriesgedeelte, verdeeld in drie vak jes, die uit de basis vast het kastje rollen op nylon-wieletjes. Twee die pte van staaldraad gevlochten mandjes zijn bestemd voor grote stukken, zoals bevroren voedsel pakketten. Het derde vak is bestemd voor vloeistoffen en een eigenaardig ijs blokjesblad, dat zichzelf opvult als de vrieslade afgesloten wordt. We horen veel over co-ördinatie in de modewereld maar we zien die nu ook in de keuken. Er zijn thee doeken in bloempatronen en ab stracte dessins, die passen bij oven handschoenen, schortjes en er zijn zelfs eidekjes in eenzelfde bewer king als de theemuts. Eten en drinken. Het traditionele eierdopje groeit centimeters. Het staat nu op een hoog voetstuk in de vorm van een glas. Als zoonlief zijn gekookt eitje op heeft, neemt men de dop er af, keert het eierdopje om en schenkt hem in het bekervoetstuk zijn melk in. Mixers gaan er opvallend anders uitzien. In plaats van een ronde kom zien we een vorm, die doet denken aan een miniatuurbad met een golvende bodem. De gardes zijn bevestigd aan een brug over het midden en er is een verticale hand greep, die men heen en weer kan ha len. Deze nieuwe schaal biedt ook opbergruimte voor de haken en gar des, die bij de mixer horen. Ook het serviesgped gaat er anders uitzien. Bloem- en fruitmotieven, die zo lang populair geweest zijn, gaan plaatsmaken voor de zoge naamde natuurlijke, kleurloze look. Een bijverschijnsel hiervan is dat men natuurlijke materialen ge bruikt zoals smeedijzer voor pan nen, glazen vijzels en stampers en borstels van twijgen. Het is thans het uiterlijk en niet de tijdsbesparing die telt, geheel in het kader van wat vele binnenhuisar chitecten voorstaan: Het landelijke aanzicht van de keuken. Deskundi gen vertelden ons dat binnen het jaar, de fornuizen een kleurtje zul len aannemen. In Amer'1 a h >Ft men ervaren, dat de liefs n rose, turquoise en goud zijn. Reeds op de markt in beperkte hoe veelheid is de ceramische kom, die men zo van de ijskast in de oven kan zetten. V

Gemeentearchief Schiedam - Krantenkijker

Het Nieuwe Stadsblad | 1964 | | pagina 9