liet nieuwe R.RISM A VERF 4fet £3 piettig tmke*t fcfefo Schiedamsche Cartonnagefabriek EEN BROKJE TROTSE GESCHIEDENIS VAN NEDERLAND Toonkunst-concerten in Passage-Theater OMEGA vd. Vlerk „Oase" „N.V. De Blaker" heeft altijd goed O Aangesloten bQ de Nederlandse Huls-aan-Huisblad Per* Verschijnt woensdag en vrijdag in Schiedam en Kethel. WONDERLIJK NAUWKEURIG f Natuurlijk wordt er I „ILLY KOFFIE" geserveerd 1 gedurende de expositie van (van 30 sept. t.m. 10 oktober van 2-5 uur en 7-11 uur nzn.) We hebben voor opa 'n brommer gekocht NIEUWE AUTO'S GARAGE DE KOSTER TEL. 60160 (3 lijnen] KREUGER AANK. VERKOOPSTER 5 WOENSDAGAVOND CONCERTEN door het ROTTERDAMS PHILHARMONISCH en het GELDERS ORKEST in het Passage-Theater 14 oktober 16 december 27 januari 10 maart 28 april lllllllllllll[UIIIIIIIIIII!lllllllilllllllllllllllllllllllllllll!lll!lllllllll!llllllllllllllllllllllllllllllllllllülllllllllllllllllllllllllllillil| Invullen en opsturen aan 1 TOONKUNST, Lange Nieuwstraat 119a Naam - Adres wenst nadere inlichtingen H Lidmaatschap 6 1 Abonnement7,50 Leden vakvereniging Abonnement7,50 Jeugd-abonnement 5, iiiiiiiiiiiiiiiiiiiiniiiiiiiiiiiinniiiiiiiiiiiiiiiiiiiininiiiiniiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiniiiiiiiiiiiiiiiiiiiiniiiiiiiiiiiimil tel. 60500, na 6 uw avonds tel. 66459 VRIJDAG 2 OKTOBER 1964 15e JAARGANG No. 104 Redaktie en advertenties: BROERSVEST 12 5, Schiedam (C. J. van der Klink), telefoon 010-67368 en 63939. Kantooruren: dagelijks (behalve zaterdag) van 9-1 en 2-6 uur. Inzendtermi|n advertenties: dinsdag en donderdag 6 uur 's avonds. Centrale administratie Randstad-edities: Koornmarkt 34, Delft, telefoon 01730-23627* Tarieven op aanvraag. De „Randstad-edities geven plaatselijke uitgaven in Delft, Schiedam, Vlaardingen, Maassluis, Rijswijk met de rond deze steden gelegen dorpen en 'n streek-editie voor geheel Westland Men kan ze weer overal aangekon digd zien, de „Toonkunst"-concer- ten in Passagetheater, vijf in getal, waarvan vier te geven door het Rot terdams Philharmonisch Orkest en één door het Gelders Orkest. Er zullen allerlei werken worden uitge voerd, er zullen solisten van naam optreden en de dirigenten zullen op grote bekwaamdheden kunnen bogen Zo was het vorige jaren, zo is het nu en de Toonkunst-bestuurderen willen niets liever dan dat het zo tot in lengte van jaren blijft. Want Toonkunst heeft een lange, roemrijke geschiedenis, waarvan de oorsprong terug gaat tot het jaar 1829, een tijd, waarin ons land zich ernstig ging bezinnen op de achter stand, die wij, vergeleken bij buur landen, op het gebied van muziek beoefening en -onderwijs hadden in te halen. De Maatschappij tot bevor dering der Toonkunst, uitgegroeid tot een wijdvertakte organisatie, die tal van muziekscholen, koren en or kesten telt, overal in het land ver spreid, is gegrondvest door de toen malige praeceptor van het Erasmi aans Gymnasium in Rotterdam, A. C. G. Vermeulen, een naam, die in de muzikale geschiedenis van Ne derland zal blijven voortleven als die van een krachtig initiatiefnemer, die, als hij al iets heeft afgeweten van soortgelijke plannen, een jaar of wat tevoren ontworpen door een Groninger, toch wel tot aanzienlijk meer geperfectioneerde, doelgerich te voorbereidingen is gekomen. Dat heeft dan overigens wél moei te gekost. Wanneer men de lijvige boekdelen er op naslaat, die J.D.C. van Dokkum t.g.v. het 100-jarig be staan aan „Toonkunst" wijdde, komt men tot de ontdekking, dat het Ver meulen in de zes maanden vóór de oprichting der Maatschappij niet bepaald voor de wind is gegaan. Eer de aristocratie, waar hij het nu eenmaal van hebben moest, aan zijn zijde stond, had hij heel wat bittere pillen te slikken gekregen. Wat b.v. te denken van briefjes als dat van een vooraanstaand Hagenaar, die schrijft, dat hij nog niets gedaan heeft: „le omdat fk het zeer druk heb, 2e omdat ik mij meest met mijn vrouwtje occupeer wanneer ik TOON geen ander werk heb"... Of van een ander belangrijk personage, dat ver zoekt zulke lijvige stukken niet meer per post te zenden, omdat het zoveel kost", (in die tijd werd de porto door de ontvanger betaald). Onze bewonderenswaardige ijveraar voor de Nederlandse toonkunst, die zelf kosten noch moeite spaar de, moet wel eens gezucht hebben bij het ontvangen van zulke epis tels. Een prachtig staaltje van diploma tie is wel Vermeulens overwinning op het tegensputterende Amsterdam geweest. Taaie volharding in de briefwisseling en het beleggen van de oprichtingsvergadering in de hoofdstad maakten, dat de Amster dammers zich met goed fatsoen niet meer afzijdig konden houden... Schiedam liet zich trouwens even min onbetuigd. Men schreef nog maar 1830, toen er al een Schie- damse afdeling werd opgericht. He laas is haar op dat moment slechts een leven van twee maanden be schoren geweest. In de prilste jeugd kan men niet zoveel verdragen en toen bleek, dat de Rotterdamse af deling bij de viering van haar één jarig bestaan door plaatsgebrek nauwelijks uitnodigingen voor het Schiedamse „Toonkunst" beschik baar kon stellen was de schrik zo groot, dart de afdeling terstond over leed... Een halve eeuw zou het duren, voor een tweede poging werd onderno men, maar toen was het ook goed en vóór de eeuw ten einde was be zat Schiedam een Toonkunstmu ziekschool, die hoe kan het an ders in zo'n lange tijd perioden van bloei en verval heeft gekend, maar die toch tot op de huidige dag van grote betekenis is geweest voor het muziekonderricht aan de Schie damse jeugd. Wat had „Toonkunst", landelijk be zien, alzo gedaan intussen? Het ant woord daarop is: het uitschrijven HET UURWERK WERD GEMAAKT OM EEN MENSENLEVEN LANG DE JUISTE TIJD AAN TE WIJZEN. DOOR DE WATERDICHTE EN CON- DENSVRIJE KAST KUNT U DIT HOR LOGE ONDER ALLE OMSTANDIG HEDEN DRAGEN. VANAF f 145,—. INTERNATIONAAL GEGARANDEERD HORLOGER JUV'EUtfc EDELSTEENKUNOJGE E.G.A f van compositieprijsvragen, het aan wakkeren van de last tot compone ren door 't uitgeven van Nederlandse werken op kosten van de Maatschap pij en het houden van Muziekfees ten. Dit laatste was een stokpaard je van Vermeulen, die deze festij nen zag als een enorm propaganda middel, ook voor het buitenland. En hij had gelijk! Na een concert in Utrecht en een muziekfeest in Rotterdam kwam er in 1834 een groot muziekfestijn in Den Haag, waar niet minder dan 5000 toehoor ders aanwezig waren. Voorwaar een ontzagwekkende menigte om in de eerste helft van de 19de eeuw voor een concert op de been te brengen, in Nederland nog wel! Zelfs de ko ning en zijn gehele gezin bevonden zich onder de ly'tei ?ars. De verbetering fSil het muziekon derwijs is wat later aan de orde ge komen en weer gaf Rotterdam het voorbeeld. De eerste volledige Mu ziekschool van de Maatschappij tot Bevordering der Toonkunst werd al daar in 1845 opgericht en onder lei ding gesteld van Wouter Hutschen- ruyter, toendertijd een klinkende naam in de muziekwereld van ons land. De Schiedamse Toonkunstaf deling bestond al toen de Maat schappij in 1883 een diploma instel de voor zangonderwijs in de lagere school van Nederland. Na een jaar of wat begon men behoefte te krij gen aan opleidingscursussen voor dit diploma in de grote steden en bij deze activiteitsontplooiing van de Maatschappij direct na de eerste wereldoorlog duikt, als voorvechter voor dit onderdeel der muzikale op voeding, een bekende Schiedamse naam op: M. Horn, directeur der Schiedamse H.B.S. „In 1918 werd door M. Horn, Wouter Hutschenruy- ter en S. van Milligen rapport uitge bracht inzake muziekonderwijs aan gymnasia en h.b.s.-sen, dat door ge slaagde proeven werd gevolgd, waar toe de heer Horn gelegenheid bood", meldt Van Dokkum in zijn gedenk schrift. Het is dezelfde heer Horn, die tot in de dertiger jaren secretaris is geweest van de Schiedamse Toonaf- deling. In zijn fijne, vlugge hand schrift, dat niets van de schoolmees ter maar alles van een actieve, werkzame geest verraadt, schreef hij de notulen der vergaderingen, waarin wijze mannen ook toen al stond de naam Blaisse als voorzit ter vermeld, hetgeen alweer wijst op het voor Schiedam zo karakteris tieke beginsel van de traditie! zich bezonnen op het wel en wee van de Muziekschool, op het organise ren van concerten en muziekfestij nen, op het vinden van een waardi ge opvolger voor de heer Van Bei- num als dirigent van het koor, op het aantrekken van leerkrachten, die het peil van de muziekschool zouden verhogen niet alleen, maar wie men op deze manier de kans ont nam, gevaarlijke concurrenten voor de school te worden. En dan, in 1938, wordt tot direc teur benoemd de heer H. B. van Sijll, een man, wiens verdiensten voor het gehele Schiedamse muziek leven moeilijk te lovend kunnen worden omschreven.Van Sijll kwam met idealen en eerzuchtige verlan gens, die een geweldige stimulans bleken te zijn. Hij bekommerde zich om de minvermogenden, om dat het hem een doorn in het oog was, dat zij ondeugdelijke lessen van beunhazen... zouden ontvangen. Hij richtte in 1939 opnieuw een Toonkunstkoor op en bracht het eigen amateurorkest tot ongekende bloei. Wie er de verjaarde notulen op naleest, ziet, dat hij zich even grondig beaig hield met begrotingen „Hij is haast zeventig, zijn henen willen niet meer zo best Een fiets is niks voor zoo'n man en hij moet toch wat hebben!" Mooi, jongens, héél verstandig. Gun Uw oudje een pleizierige levens-avond. (Effe die traan uit mijn linker oog vegen, ik ben er zélf kapot van!) Schiet me opeens te binnen: „Als opa er straks maar niet KAPOT van is!" Kapot aan zijn arm, aan zijn benen die toch al niet willen of dat zou lelijker zijn kapot aan zijn schedel! U weet toch dat de meeste ongelukken- per-brommer „hoofdletsels" zijn- Opa heeft altijd „een harde kop" gehad, maar zou die hard genoeg zijn eet keiharde rot-klap te verdragen? Maar nee, ik wil U de pret niet bij voorbaat bederven. Ik houd er niet van iets „af te kraken" 'en zeker hei leuke koppie van pientere opa niet) zonder er iets anders voor in de plaats te geven: Tot '7 oktober kunt u aan het hoofdbureau van politie intekenen voor de „bromfiets-cursus" Een studie van zegge VIER avonden (van 8 tot 10) en daarna nog één avond om examen te doen en een heus diploma te verdienen. Het zijn Dinsdag-avonden, 's Maandags is Opa te moe van het helpen met de was. Begrijp me goed, lieve lezers, deze bromfiets-cursus is voor alle leef tijden. Als Uw zoon bijna zestien is en U vindt dat ie zo goed zijn best op school doet of zo vlijtig gespaard heeft dat ie een „fiets met hulpmotor" heeft verdiend, compleet met cowboy-zadels, vossenstaart en allerhande verchroomde circus-attributen, laat hem dan éérst die cursus volgen. Een brommer is duur en die cursus is goedkoop. Het leven van Uw kind is met geen goud te betalen.en dat leven hangt soms aan een griezelig dun draadje. Bij een brommer hoort: een minimum leeftijd van zestien jaar, een WA-verzekering en een bromfiets-cursus. Als U er anders over denkt. wees dan zuinig op de haren op Uw hoofd, want er kan een dag komen dat U ze er allemaal uit zou willen trekken van spijt. Dan is het natuurlijk te laat. NU nog niet! Tot 17 oktober aan het hoofd bureau van Politie in de Lange Nieuwstraat. SEBASTIAAN als met onderhandelingen, die moes ten worden gevoerd met het U.S.O. en het Residentie-Orkest. Want na dat de moeilijke oorlogsjaren waren doorleefd brak er een periode van enorme groei voor de afdeling aan. Dank zij een krachtige propaganda steeg het ledental met sprongen en de toenmalige secretaris schreef op 21 oktober 1946 met kennelijke trots iai zijn notulenboek: „Wat het werk der afdeling betreft, de Schiedamse afdeling is uniek in Nederland". Zo kon het, helaas, niet blijven. Dat was niet de schuld van Schiedam, maar van een algehele afgang, over al en in alles waarneembaar. Des ondanks is er ook nu nog een Toon kunstmuziekschool in Schiedam en men beijvert zich als steeds voor het organiseren van concerten zoals serie, die 14 oktober a.s. start. Want ook vandaag geloven bestuur en le den, dat Schiedam recht heeft op een eigen muziek- en concertleven. En wie zou dat geloof willen be schamen? Elly Salomé ZONDER CHAUFFEUR 459-pers. wagens ALS VANOUDS B.H.GJaan 273 (hk Damlaan) Moderne reparatieinrichting Off. Sub-Dealer Opel, Chevrolet DE HERENMODEZAAK van Schiedam vraagt: (5-daagse werkweek) Broers vest 6 Telefoon 68206 HISTOR (EN NOG GOED BETAALD OOK)

Gemeentearchief Schiedam - Krantenkijker

Het Nieuwe Stadsblad | 1964 | | pagina 1