yyity j-air iady. Tiener-bladen WILLY IN DE HOUTGREEP BESTE LADY VOORBEELDIG m PLAATJE HALF OM SUPREMES MAKEN HITS - EN NOG EENS HITS - REDACTIE: Joop Daalmeijer WAAR GAAT DIT HEEN? Jitdrei] —JJeplurn: arnion: Acteren J.D. Stoffige Peter Kreuder KLASSIEK Piano-concert no. 22 van Mozart De tijd van de Engelse „Rolling stones" Gigliola Cinquetti op de voet gevolgd Cathérine Sauvage NEDERLANDS GEZINS-PAGINA Filmrecensenten hebben zich in vele superlatieven uitgelaten over de ver filming van de musical „My Fair Lady". En terecht. De film is bijzonder geslaagd en wel op twee manieren: de regie en het spel van de acteurs en actrices. Deze film zal ais een van de meest groots verfilmde musicals de geschiedenis ingaan. Ruim 60 miljoen gulden is aan deze film geïnvesteerd. Een grote perfectionering, ook tot in de kleinste détails, maakt deze musi cal tot een bijzonder interessant schouwspel, en tevens tot een van de charmantste en onderhoudendste films die ooit gemaakt zijn. De film is een triomf. Niet alleen in Amerika, maar over de gehele wereld is de belang stelling bijzonder groot. In oktober 1964 ging deze film in New York in wereldpremière, en nu draait deze film over de gehele wereld, ook in ons land. Zelden vonden we in een film een zo grote eenheid en homogeniteit in aanwezig talent, tekst en muziek, terwijl ook de entourage in het ge heel opgenomen wordt. Het een vult het andere aan om tenslotte tot een bijzonder knappe en bewonderens waardige vormgeving uit te groeien. Alle acteurs zijn op hun plaats en brengen de creatie van hun leven. Audrey Hepburn leverde een pres tatie die haar meteen aan de top van de toch al zo kleine film-élite bracht. Drie uur lang kan men haar be wonderen in haar meesterlijk ge troffen en volledig uitgebuite spel momenten, die een keten van impo sant filmisch gebeuren vormen. Als Eliza ziet men haar in het begin van de film als een echte koopvrouw, een schetterende spreeuw met wal len onder de ogen en in lompen ge huld. Langzaam maar zeker ontpopt ze zich dan als de „grand-dame", die professor Higgens zo graag ziet. Het hoogtepunt valt midden in de film, als ze plotseling ontdekt dat ze niet langer het door en door platte „cock ney" spreekt. Uit de diepte van haar hart komt dan het zo lang verkeerd uitgesproken „The Rain In Spain Falls Mainly In The Plain". Hierna ziet men dan een mee slepende, bruisende en kolkende scène van uitzinnige vreugde. Ongetwijfeld vertolkt Audrey Hep- brun de beste „My Fair Lady" aller tijden, die de prestatie van Julie Andrews in de eveneens grandioze Broadway-uitvoering minstens even- aardt. Men krijgt nog meer waar dering voor de vertolking van Au drey als men bedenkt dat zingen nu niet bepaald een dagelijkse bezig heid voor haar is en dat ze een stand-in voor de zangrol geweigerd heeft. Dit alleen al is een prestatie op zich. Laten we echter ook de vertolking van Rex Harrisson als Higgens en de rol van de 74-jarige Stanley Hollo- way niet vergeten. Ook zij zorgen er voor dat „My Fair Lady" een on vergetelijk schouwspel voor U is. De tijd van de gezellige films leek voorbij, maar deze musical slaat alle avantgardistische filmprodukten van onze tijd, en dat is ook een prestatie op zich! We hebben in Nederland een stuk of 5 muziekbladen. ,M"ziek-Expresen „Mu- ziek-Parade" zijn de grootste bladen, en ze willen daar dan wel voor uit komen ook. Via de radio tracht men de luisteraars wijs te maken dat men het grootste muziekblad van de Benelux of zelfs van Europa is. De Benelux kunnen we nog geloven, maar Europa, dat gaat ons iets te ver. Wat denkt de redaktie van „Muziek-Parade" van het Franse blad „Salut-les-Copains"? We geloven dat dit het grootste blad is in Europa. Laten het Hilversumse en het Haagse blad nu maar onderling uitvechten wie het grootste blad is. Dit lijkt allemaal een beetje op valse voorlichting ten op zichte van de lezers. Laten beide bladen de oplage eens kontroleren door een echte notaris, en laten ze dan eens reklame gaan maken met hun oplage, dat lijkt ons wel wat eerlijker. Een blad dat het niet over oplage heeft is de muziek-krant „Hit wezen". We hebben dit blad reeds enkele malen gelezen en we moeten eerlijk zeggen dat deze krant alles biedt wat een tiener mag verlangen van een tiener-blad. Er staan vele foto's in en tal van tiener nieuwtjes. Tevens durft „Hitwezen" een eigen mening naar voren te brengen en trekt flink van leer tegen de Nederlandse T.V., die volgens ONS èn HITWEZEN totaal geen begrip heeft van de smaak van de Hollandse jeugd. Het is de laatste tijd mode om sportsterren plaatjes te laten maken, om zelfs over sportsterren platen te maken. Op de foto hierboven ziet U bij voorbeeld Willi Alberti, die met een judoka-koor bezig is een plaat te maken over Anton Geesink, U weet wel van „Hou um in de houtgreep, hieper-de- piep-hoera!" We vinden dit allemaal een beetje merkwaardig. Gaan we eigenlijk niet een beetje te ver in onze verering voor sport-idolen, doen we zodoende niet een beetje aan afgodjes maken? Volgens ons wel, en dat is fout! Het is allemaal mooi en aardig dat Anton een gouden plak verdient, en dat hij een Japanner verslaat, maar dat we dan een plaatje voor hem gaan maken, dat voert wel iets te ver. We geven hem liever een bos bloemen met een kaartje eraan: „Hartelijk gefeliciteerd". U ook? Aan de naam „Supremes" zit bij de meeste tieners vast het woordje „Baby". Natuurlijk, want „The Supremes" zijn de makers, of ik moet eigenlijk zeg gen maaksters van „Baby Love" en „Where Did Our Love Go". Deze pittige, ritmische gevalletjes hebben binnen de korste tijd de hitparades van de gehele wereld veroverd, en niet ten onrechte, want de muziek van de meisjes Supremes" doet ons ook wel wat. In de Snip en Snap-revue op de T.V. hebben we de drie Amerikaanse meisjes al kunnen zien zingen, en als we ons niet vergissen moet de A.V.R.O. in de een of andere kast nog een show rond „The Supremes" hebben liggen. We zouden deze show nu eindelijk wel eens willen zien want we zijn reuze nieuwsgierig, naar wat deze negerzangeressen ons nog meer te bieden hebben. Scène uit „My Fair Lady" met Rex Harrison als Higgeus links en Audrey Hepburn als Fllza rechts. Op hun L.P. 'Where Did Oir Love Go' zingen „The Supremes" een groot aantal liedjes, waaronder natuurlijk de titel-plaat en verder „Baby Love" en hun nieuwste 'smash-hit', „Come See About Me". Naast deze hitterige nummers kunt U verder luisteren naar heel goede minder bekende nummers zoals „Long Gone Lover", „Your Kiss Of Fire" en „I'm Giving You Freedom". Na het horen van deze plaat hadden de „Supremes" er weer een fan bij, U kunt wel raden wie dat was. (Motown MGGO 9448) „Es war Einmal...!" Zo heet de nieuwe langspeler van Peter Kreu der. Op de plaat staan 33 nummers uit de jaren 30, allemaal gestoken in het bekende Kreuder-jasje, een jasje overigens dat vele nummers heel goed past en ook keurig staat. Om maar een heel klein greepje te doen: „J'ai deux amours", „Blondes Baby", „Gigolette", „Parlez-moi d' amour en vele andere. Misschien is het allemaal een beetje te veel van het goede, maar leuk is het in ieder geval. (Palette MGPB 9441 De Haarlemse maatschappij CBS heeft het aangedurft een serie langspeelplaten op de markt te brengen tegen een bijzonder lage prijs. De kwaliteit van deze platen is bij zonder goed. Een ervan is een plaat met daarop het concert voor piano en orkest nr. 22 in Es-dur, KV 482 van W. A. Mozart, uitgevoerd door het Columbia- Symphonie-orkest o.l.v. George Szell en de fameuze pianist Robert Casadesus. Dit bijzonder mooi» merk mm Mozart dome i» mtnaerendm von»,trtrieUik vertolkt. De piano-partij is ingeleefd en het orkest is onder leiding van Szell een nauw keurige toehoorder, die precisieus de piano partij ondersteunt. Als kroon van dit werk is het slot-allegro een heerlijk einde, waar in de virtuoos Casadesus zich geheel uit leeft. (CBS 10011) Als U nog niet weet hoe laat het is, de „Rolling Stones" kunnen het U precies vertellen. Ze hebben hun horloge namelijk op hun zij liggen, en over dit merkwaardige feit heb ben ze nog een plaatje gemaakt ook en een heel goede plaat ook. „Time Is On My Side" staat in vele landen op de hitparade en ook bij ons staat het nummer hoog ge noteerd. Het orgeltje in het begin is wat eigenaardig, maar daarna 'geht's los' en goed ook. Voor ons was dit het eerste plaatje van „The Rolling Stones" dat we konden verdragen. (DECCA AT 15 039). Het (lieve) meisje Gigliola Cinquetti heeft nu drie plaatjes op haar naam staan en drie aardige plaatjes. De eerste was het mooie „non ho l'eta", waarmee ze de eerste prijs won op het Eurovisie Songfestival. (Show CG 508). Het tweede nummer ging over de eerste kus van Gigliola. Voorwaar een zeer voorname gebeurtenis. Dit plaatje was wat minder bombastisch dan haar eerste en voor ons daarom mooier vooral door het fijne timbre van Gigliola. (Show CG 513). Het laatste plaatje heet „Sull'Acqua" en is evenals het tweede schijfje een xacht en fijnzinnig nummer. (Show CG 515). In de serie „les grandes chansons de is weer een nieuwe plaat ver schenen, en wel van Cathérine Sau vage. Op de elpée staan vele bekende chansons zoals „Paris Canaille", „Barbarie", „Le piano du pauvre" en „L'homme". Alle nummers worden heel goed gebracht door Cathérine Sauvage. De voordracht is af en toe wat triest en soms iets te rauw, maar over het geheel genomen is het toch een fijne schijf. (Philips BL 77.957). Ria Verda is de eerste Nederlandse die het nummer „Mama" opgenomen heeft. In Duitsland is ditmomenteel een top, maar bij ons komt het beslist zo ver niet. De zang is wat schreeuwerig en spreekt totaal niet aan (Artone Os 25.273) Els Kanters, jong talent uit het Zuiden. De nieuwe ZZ en de Maskers-plaat is een heel goede geworden. Het nummer heet „Greensleeves"(Artone DR 25.242) Lucille Starr zingt het en Willy Schobben speelt „The French Song" en hij doet dat goed ook. We vinden zijn opname zelfs heter dan die van de Franpaise. (Artone OS 25.258). De Selvera's hebben „Traume der Liebe" in het Nederlands opgenomen. Het is ge lukkig niet zo zoet als anders en we vinden bun opname even leuk als d* Duits», (Artone OS 25257).

Gemeentearchief Schiedam - Krantenkijker

Het Nieuwe Stadsblad | 1965 | | pagina 13