tiet nieuwe Het Gelders Orkest komt Over gastorkesten en gastdirigenten VAKANTIE BIJLAGE Stijlklokken v. d. Vlerk O/j zoeh naar de lente... ZATERDAGS GESLOTEN ZIJN SCHIEDAMSE APOTHEKEN VRIJDAGSMORGENS VOOR 12 UUR 16e jaargang No. 42 Verschijnt woensdag en vrijdag in Schiedam en Kethel. Op zijn bat Sensationeel BMW nieuws op pagina 2 In een gezellige draion vrijetijds-pullover In verband met de 5-daagse werkweek zullen de De waarnemende Apotheek behandelt alleen die recepten welker toediening geen uitstel gedoogt. (wet geneesm. voorz. 5 art. 32) Wij raden U aan Voor het weekeinde noodzakelijke herhalingen van recepten in uw eigen apotheek aan te bieden, daar wij niet kunnen garanderen dat 's mid dags aangeboden herhalingen nog die zelfde dag gereed komen. Ingaande 13 maart 1965. Schiedamse Apothekers RUIL NU UW OUDE T.V. IN RADIO „ACTIEF" RADIO „ACTIEF" ZIE ACHTERPAGINA VRIJDAG 5 MAART 1965 OPLAAG 30.150 EXEMPLAREN IOOK IN ROTTERDAM OUD-MATHENESSE Aangesloten bij de Nederlandse Huis-aan-Huisblad Pers Redaktie en advertenties: BROERSVEST 125, Schiedam (C. J. van der Klink), telefoon 010 267368 263939 Kantooruren: dagelijks (behalve zaterdag) van 9-1 en 2-6 uur. Inzendtermijn adverienties: d.nsdag en donderdag 6 uur 's avonds. Centrale administratie Randstad-edities. Koornmarkt 34, Dell», telefoon 01730-23627* Tarieven op aanvraag. De „Randstad-edities" geven plaatselijke uitgaven in Delft, Schiedam, Vlaardingen, Maassluis, Rijswijk met de rond deze steden gelegen dorpen en 'n streek-editie voor geheel Westland MEER DAN IN DE GROTE STEDEN VAN ONS LAND GEBRUIKELIJK IS HEEFT SCHIEDAM ZICH KUNNEN ORIËNTEREN INZAKE HET MUSICEERPEIL EN DE SPEELTRANT VAN DE DIVERSE NEDERLANDSE SYMFONIE-ORKESTEN. HET IS ZELFS NIET BIJ EEN ENKEL GASTCONCERT GEBLEVEN. GEHELE ABONNEMENTSERIES ZIJN IN HET NOG TAMELIJK RECENTE VERLEDEN VOOR REKENING GEKOMEN VAN HET U.S.O. EN HET RESIDENTIE-ORKEST. SCHIEDAM MOCHT BUITENDIEN HET KAMESORKESTREPERTOIRE WAT NADER LEREN KENNEN EN DEELDE, TOEN HET R.Ph.O. DE CONCERTEN IN PASSAGE THEATER GING VERZORGEN, MEE IN DE UITWISSELINGEN, DIE HET ROTTERDAMSE ENSEMBLE MET HET BRABANTS ORKEST EN MET HET OVERIJSSELS PHILHARMONISCH ORKEST TOT STAND BRACHT MAANDAGAVOND 10 MAART ZAL OP DEZE MANIER HET GELDERS ORKEST TE GAST ZIJN EN OPNIEUW IS ER DUS VOOR DE TOONKUNSTLEDEN EN AN DERE CONCERTBEZOEKERS GELEGENHEID, DE MUZIKAAL-INTERPRETATIEVE HORIZON TE VERWIJDEN. Men zal het Gelders Orkest echter niet horen onder leiding van zijn eigen dirigent Carl von Garaguly Hongaar van origine en vóór zijn Arnhemse tijd eenmaal gastdirigent bij het R.Ph.O. maar onder de gastdirectie van Francesco Mander. Er gaat namelijk geen concertseizoen voorbij of er ver schijnt bij de grote orkesten een gastdirigent, een buitenlander veelal, die na een vaak zeer korte periode van terreinverkenning een aantal concerten heeft te leiden. Voor het publiek is zijn optreden bijna even attractief als dat van de solist, hetgeen niet te verwonderen is, want het „bespelen" van het complete instrument, dat orkest heet, vereist een even grote virtuozi- teit als het beheersen der piano- of viooltechniek. Maar zelfs afgezien van dit min of meer uiterlijke aspect: men kan ervan verzekerd zijn, ook een andere interpretatie te horen dan die waaraan men gewend is. Als zodanig heeft de gastdirectie een artistieke verfrissende, verruimende werking, die het publiek zich niet graag zou zien ontgaan. Natuurlijk is de gastdirigent een tijds- en in zekere zin ook een mode verschijnsel. Het hangt ten nauwste samen met de geaardheid van de taak, die de orkestleider sedert ongeveer een eeuw te vervullen heeft en met de psychologische eisen, welke door de intensivering van het concertleven aan orkest en publiek worden gesteld. Het ligt wei nig voor de hand, dat men ten tijde van Lully in Parijse hofkringen ern stige behoefte zou hebben gevoeld aan iemand, die deze eerste dirigent van betekenis (circa 1660) zo nu en dan afloste bij het maat stampen, zoals men dat in die dagen met een dikke stok op de grond placht te doen. Evenmin lijkt het waarschijnlijk, dat een andere 17de eeuwse kapel erop gebrand zou zijn geweest, door Lully een viool te zien doormidden breken op het hoofd van één harer ledenMaar zonder scherts: de gastdirectie was zinloos, zolang de kapelmeester niets méér had te doen dan het aangeven van tempo en maat. zoals dat nu weer door kleine en sembles wordt gedaan bij het ver tolken van oude muziek en zoals het Nederlands Kamer-orkest doet, wan neer zijn dirigent Szvmon Goldberg tevens als solist optreedt. Een tijd lang heeft men ook de dubbeldirec- tie gekend, namelijk van eerste vio list en cembalist. Eer men bij deze methode elkaar „gevonden" had, wa ren er begrijpelijkerwijs al heel wat matén gespeeld. Bachs tijdgenoot Telemann noemde daarom het begin van een stuk „die Hundetakte" ontstond de vermaarde dirigent-in terpreet, die soms zijn eigen ensem ble verliet om elders gastconcerten te geven. Charles Münch, beroemd tot in alle uithoeken van de wereld en nog on langs in Rotterdam om enkele ge denkwaardige R. Ph. O.-concerten te leiden, zegt in zijn autobiografie, dat de vaste dirigent een veel interes santer en verantwoordelijker taak heeft dan de gastdirigent, omdat hij orkest, repertoire en publiek moet vormen, terwijl de gast dikwijls de tijd ontbreekt, zich aan de nieuwe sfeer aan te passen. Toch wordt van hem verwacht dat hij „op zijn best schittert en weer verdwijnt." Als Münch schrijft: „Men is geroe pen om steeds te strijden en steeds te overwinnen" doelt hij kennelijk op de dirigenten, die geen eigen or kest bezitten. Hebben zij dit wel, dan is ook voor hun horizonsverrui ming het gasteren zo nu en dan wen selijk en zelfs noodzakelijk. Ocntraie fiquur Ibbubbeldirectie Vaak ook gebeurde dit niet langer dan gedurende 'n aantal maten door de eerste violist (concertmeester), De centrale, coördinerende figuur, die volgens onze begrippen de diri gent behoort te zijn, ontstond eerst in de jaren, dat de partituren der mate ingewikkeld werden, dat het orkest het zonder zulk een leidsman niet meer kon stellen. Het is de 19de eeuw geweest, die van de dirigent 'n zelfstandig, veelal uitsluitend repro ductief werkzaam kunstenaar heeft gemaakt, door wiens bezwerend ge baar enorme symfonieën, geladen met de meest uiteenlopende, subjec tivistische gevoelsinhouden, tot leven kunnen worden gewekt. Het was ook in die 19de eeuw, dat elke dirigent apart op de gestandaardiseerde gas- tiek zijn persoonlijke stempel ging drukken. De componist-dirigent, die naar an dere landen of steden trok om eigen werk uit te voeren bleef bestaan in de tegenwoordige tijd herleeft hij zelfs weer, getuige figuren als Bou- lez, Maderna etc. maar daarnaast Een bijzondere collectie in uitsluitend het beste fabrikaat. Van de meeste typen thans een enkel stuk direct uit voorraad leverbaar. Prijzen v.a. 150, Fries Staartklokje327.75 «OTTERDAMSEDUK 16» SCHIEDAM In Bruno Walters autobiografie „Thema met variaties" staat ergens: „Ik gaf ook gehoor aan uitnodigin gen naar Warschau voor symfonie concerten en aldus vergrootte zich mijn levenskring met steeds meer landen, steden en mensen. De con certen en opera-opvoeringen, de rei zen, die ik ervoor moest maken, bo den mij, buiten mijn werk als kun stenaar, een overvloedige gelegen heid om ervaringen te verzamelen, mij aan te passen en mensen onder allerlei omstandigheden te leren ken nen." Fritz Rieger, wiens gastdirecties het R. Ph O. zich met ingenomenheid herinnert, vestigde een jaar of wat geleden eens de aandacht op enkele psychologische factoren, die inhou den, dat het steeds zien van dezelfde dirigent het waarderingspercentage verkleint. Waarmee dus aangeduid wilde zijn, dat een korte verandering voor alle partijen nuttig is. Vanzelfsprekend kunnen ook wel be zwaren worden gesignaleerd. Deze treden bij een te korte samenwer king aan het licht, wanneer het or kest geen gelegenheid krijgt, zich volledig met de opvatting van de gastdirigent vertrouwd te maken. Dat deze bezwaren desondanks ge ring zijn, is te danken aan de be reidheid van orkestmusici, zich te onderwerpen aan de wil van hun lei der, althans wanneer zij in hem de imperator en de man, die zijn vak verstaat, herkennen. „Er zijn geen slechte orkesten, er zijn alleen slechte dirigenten", zei reeds Hans von Bülow. En tenslotte citeren wij Bruno Walter: „Wie niet met autoriteit is geboren, wie deze dynamiek van het wezen, die in de sfeer van de wil ontstaat, ontbreekt, hem helpt geen muzikaal talent, geen kunde, geen wetenschap. De gave der autoriteit is één der belangrijk ste elementen voor de aanleg van een dirigent." Elly Salomé. v W£>> Wm '-y Er zit nog geen blaadje aan de bo men... De wind is schraal en zuur! Toch trekt u in het weekend met uw gezinnetje naar buiten, want er zijn katjes! Er zijn knoppen aan de bomen of struiken te bespeuren. Er is in deze tijd zoveel boeiends te ontdekken. Goed, het is frisjes... Maar dat kan onmogelijk bezwaar zijn om thuis te blijven. Met een lange broek aan en een gezellige trui, een „vrije- tijdspullover" kunt u ertegen en... bent u op en top een sportieve vrouw, die ongedwongen uw ge zin op verkenning door de natuur kan vergezellen. Over die trui be hoeft u zich totaal geen zorgen te maken. Die kan met recht tegen een fiks stootje, zit warm, heerlijk warm zelfs en is zó gewassen en zó weer droog! Mijn liefje, wat wil je nog meer? We geven er u een afbeelding van. Een droom van een trui, waarop u nog net zit te wachten! Al moeten man en kinderen daar natuurlijk eerst weer van overtuigd worden. Hetgeen subiet gebeurt, als u 'm aan heeft en er tegen kan! MAAR DAN BIJ WIJ GEVEN DE HOOGSTE INRUILPRIJS Bel 15.16.04 of 26.34.20 en wij komen Uw toestel taxeren! Keuze uit alleen bonafide merken, w.o. PHILIPS, GRUNDIG, TELEFUNKEN CORN. DREBBELSTRAAT 7 SCHIEDAM Tot 's avonds 11 uur bereikbaar (Ook voor reparaties)

Gemeentearchief Schiedam - Krantenkijker

Het Nieuwe Stadsblad | 1965 | | pagina 1