e man die de tapt eeóteliib oe weer ijk uer Referendaris F. Smits: Maar geen Taptoe-Dier wi! zijn T elevizierploeg ook naar de wielerronde in Schiedam De stand van de (groene) haring competitie cjCet op Let uoc^eltje SuufffcVI Verpakt s»e«aj{" Hoe liet begon Jla rilH'RiM' mmlc mooier wm>, if WOENSDAG 16 JUNI 1965 HET NIFUWE STADSBt AD 5 Alles is tenslotte mogelijk. Dus: als er eens een Ethiopisch militair in groot gala bij u de straat inwandelt en u bekijkt, naar we hopen met genoegen, zijn kleurige groen-met-rode uniform, dan vindt u het misschien wel aardig om te weten dat deze kleurige combinatie door een Nederlands ontwerper op papier is gezet. Of, laten we dichter bij huis blijven. Dan wagen we het te veronderstellen, dat u laatst vast wel die verandering bij de politie hebt opgemerkt. Het nogal saaie zwart is vervangen door pittig blauw met grijs, beslist een vooruitgang, die het straatbeeld opfleurt. Dat Ethiopische én 'dat Nederlandse uniform zijn nog maar eer. paar voor beelden uit de „collectie Smits" en, we zouden het óók nooit geloefd heb ben, maar de man die met tl r-.i naam te vereenzelvigen is, zetelt ergens vier hoog in een van de gebouwen van het ministerie van defensie. Geen stalen op rollen, geen spelde- kussens, geen paspoppen, niets van dat alles. Gewoon een simpel houten bureau en met daarachter een man, die in de verste verte niet op een Dior of zoiets lijkt. Toch is hier een soort mode-centrum te vinden, om dat in ditzelfde vertrek vierhoog een zeer eigentijdse kleding wordt ge creëerd. Alleen is 't zo, dat dit eigen tijds betrekking heeft op het verle den, soms een paar eeuwen, soms „slechts" een honderdvijftig jadr oud. De Taptoe, die jaarlijks in Delft wordt gehouden, is steeds weer uit gangspunt voor wat er wordt ont worpen: hier wordt, moet u weten, op papier het historische gedeelte van de taptoe als 't ware aangekleed: „Verpakt", zegt de heer F. Smits er zelf over, een karwei, waar maan den mee heen gaan. Want zodra de ene taptoe is afgelopen, geeft hij, langzaam maar o zo zeker het ver leden van de volgende taptoe al weer op papier gestalte. En dat gaat zo maar niet. Het typerende van al die historisch costuums is steeds weer dat ze wor den ontworpen naar authentieke ge gevens. Om die te pakken te krijgen snuffelt de heer Smits talrijke ar chiefstukken door, weet hij ook de weg in het koninklijk huisarchief, kent hij heel wat musea niet alleen van buiten, maar nog grondiger van binnen en is hij maanden als een soort detective bezig stukje voor stukje te verzamelen. Tot hij er van overtuigd is: nu is dit of dat kostuum tot het kleinste detail toe historisch verantwoord. Geen operetterige namaakpakken dus op welke taptoe Delft dan ook, al moet hij er heel Nederland voor afsjouwen: authentiek zal 't worden. Een secuur man dus, de heer Smits; dat zie je ook als je even naar het rijtje potloden op z'n bureau kijkt. Negen stuks, precies naar de door de puntenslijper aangebrachte maat in het gelid. Dai trupje T het niet hoeven zoeken, u.;> 11 map tevoorschijn moet kon,... iet ontniddeEijk opnemen van de ge- spreksdraad na ieder telefoontje: Een ambtenaar in 's rijksdienst, offi cieel te boek als deel uitmakend van de personeelspubliciteit. Maar hier zit ook ergens een kun stenaar, een ontwerper met zoveel artistiek gevoel in de tekenende vin gertoppen, dat niet alleen de keizer van Ethiopië hem een lintje in het knoopsgat bezorgde als tegenpresta tie voor die magnifieke uniformen, maar bijv. ook Tunis voor een ont werp aan de bel trok. Niet alleen de dagen, maar ook ontelbare vrije avonden is de heer Smits derhalve druk bezig, vooral als het taptoe- tijd is. Hij geeft het gezag, of dat nu verleden dan wel tegenwoordige tijd is, de noodzakelijke verpakking. Liefst zo goed mogelijk, „want ver pakking is nu eenmaal belangrijk. Weet u nog hoe die soldaten van ons van voor de oorlog aan hadden? Ontzettend, toen al had ik het idee dat het toch wel anders kon. En hoe oud was is helemaal? Nog geen twintig". Iets ouder, maar nog niet de begin nende veertiger van nu, was de heer Smits toen hij de kans kreeg zijn uniform- en andere ideeën te reali seren, eenvoudig omdat hij in sep tember van 1945 hoofdtekenaar ten departemente werd. „Een gek vak, dat ontwerpen, niemand deed het in Nederland, maar 't is wél leuk". Dat vindt het taptoe-comité ook. Dit feest zou zonder de historische trekpleister, zonder die enscenering en kleding die er bij hoort, dus uit eindelijk ook zonder de heer Smits niet denkbaar zijn. Mocht u dus straks tot de bezoekende taptoe-ies- ten behoren, dan weet u wie de ver antwoorde figuur is achter bijvoor beeld Het 300-jarig bestaan van het Korps Mariniers heeft hem maar even hoofdbrekens gekost. Dat zou dus het historisch tafereel van de Tap toe Delft 1965 worden. Zegt de heer Smits (vrijvertaald): „Men neme een afdeling van het Regiment Ma riniers nr. 21 (dat van Fourgeoud, weet u wel?) uit omstreeks 1760 en men gooit er twee originele scheepskapellen tegenaan in een sa menstelling zoals die toenmaals in zwang was op de schepen van 's- lands vloot. Oude prenten en conter- feitsels uit de musea doen dan de rest". We ouden liever willen zeg gen: de taptoe-coslumier Smits doet de rest. Gelukkig zitten er weer vele kleuren in de eertijdse mariniers van Four geoud; een blauw tenue met rode Ook dit is het werk van de moaz- koning van de Taptoe Delft, de heer F. Smits, die er jaarlijks voor zorgt, dat elk kostuurn-o,,- derdecl van de taptoe historisch verantwoord is en wiens inven- lieve geest daarnaast voor de ont brekende schakels zorgt. Dit maai heeft hij da zorg voor het histo rische tafeel rond da Mariniers anno 1650 en ook aan die uni- formproble:,ien u set hij weer een mouw aan te passen! Herinnert u zich bovenstaand .afereel nog: het voorrijden var, de originele retscaléche (uit hc, rijtuigenmuseum te Leek) getrok ken door vier paarden (uit dc Kon. Stallen te Den Haag) me: daarin pr-insheerlijk) gezeten Prins Frederik en zijn gemalin (een prins houdt er geen vrouw op na maar een gemalin prin ses Louise van Pruisen, verder een hofdame en een kapitein-ad- i judant. Vrouwelijk schoon in de Taptoe Delft, we zullen dat ele- ment dit jaar slechts node mis- sen. kraag en veel wit voor de uitmon stering. En als het even kan, als het even historisch verantwoord is, dan doet de heer Smits er graag een wit zeemleren broek bij, dat doet het altijd goed. Maar, het moet wel echt helemaal militairement zijn, of 'm dit geval maritiemement. Dat wel, anders ditmaal maar eens geen wit zeemlerenbroek. Maar de ervaring heeft geleerd dat zo'n witte uitmonstering het altijd goed doet in het schijnwerperlicht". Hartveroverende tamboer-maitres, werkelijk het klapstuk van de col lectie, weet deze mod'ische referen daris ook altijd vlot uit zijn mouw te schudden. Maar aan de andere kant, 't is deze zelfde heer Smits van wie we ons haasten te vertellen, dat damesmode beslit zijn fort niet is en die zijn bijnaam „De Dior van de taptoe Delft" maar een betrek kelijk compliment vindt. Iets dat wij wagen met hem oneens te zijn. Enfin, we zullen wel zien waar het op deze Taptoe Delft 1965 (van 24 augustus tot 4 september) weer op uitdraait. Zeker is echter, dat het zonder de heer J. Smits niet helemaal snor zit met de aankleding van het schouw spel. De verzekering „Deze taptoe wordt weer mooier dan de vorige" stelt ons echter gerust, verhoogt de spanning én kort de tijd tot het mo ment waarop de muzikaal-militante tap weer open kan! PASSAGE THEATER. Voor de derde week in dit theater „Irma la douce" van donderdag 17 t/m dinsdag!middag) 22 juni. Da gelijks om 2 en 8 uur, op zaterdag en zondag om 1.30 uur, 4 45 en 8 uur. Op dinsdag, 22 juni alleen om 2 uur. In verband met de feestweek van de S.G. op dinsdagavond en woensdag 23 juni de gehele dag geen voorstellingen. Van de Stichting de Schiedamse Ge meenschap ontvingen wij nadere gegevens over de wielerronde van Schiedam, welke deze maand zal worden verreden. Onder de deel nemers treft men aan: A. van Aert; M. Breure; J. Boog; J. Droog; J. v. Tongeloo (België); D. Gieseler (Duitsland); E. Gieseler (Duitsland); E. Rudolph (Duitsland) G. Kiliian (Duitsland); C. Schuuring winnaar Olympia's Tour 1964; J. Kaptein; A. Jongejan; J. Kersten; H. Marinus; P. Rentmeester winnaar 1963 S'dam 1961; P. Steenvoorden; verberg, winnaar 1962 Schiedam; A. v. Tilburg; L. v.d. Ven; R. Vos; G. d'e Wit kampioen van Nederland op de weg 1965; C. v. Amsterdam; E. Beckers; L. Coehorst; A. Donker. Op dit moment_zijn bijna 50 renners gekontrakteerd. Het ligt in de lijn der verwachtingen, dat er op het laatste moment nog meer kopstuk ken uit de Nederlandse wielerwe- reld zullen inschrijven. Hoogst waarschijnlijk zal ook de Televizier-ploeg o.l.v. K. Pellenaars aan de start verschijnen. Het Haringconcours draait op volle toeren. De uitslag van de eerste speelavond is als volgt: 1. Unitas Rotterdam, 12406 punten; 2. O.G.V. Schiedam, 11907 punten; 3. Sunlight Vlaardingen, 11045 pnt.; 4. de Jong N.V. Vlaardingen, 9824 punten. De uitslag van de tweede speelavond was: 1. V.T.M. Maassluis, 13497 punten; 2. de Jong N.V. Vlaardingen, 12798 punten; 3. Sint Jan Schiedam, 12556 punten; 4. Gem. Werken A Schiedam 11988 punten; 5. Sunlight Vlaardin gen, 11948 punten; 6. Unitas Rotter dam, 11852 punten; 7. Gem. Werken B Schiedam, 11653 punten; 8. DESV Rotterdam, 11380 punten; 9. DESV Rotterdam, 11641 punten; 10. Hoek Schiedam, 10641 punten; 11. GSW A Vlaardingen, 10442 punten; 12. OGW Schiedam, 10138 punten; 13. Sint Jan Schiedam, 9812 pnt.; GSW B Vlaar dingen, 9123 punten. In de finale hebben zich geplaatst! 1. Unitas; 2. VTM. 2>. k „Let op het vogeltje", deze oude beroepskreet van alle (eertijdse?) fotografen schoot ons in gedachten bij het zien van deze twee „vogelplaatjes" van twee pers fotografen. Vogeltjes zijn nog altijd het klassieke voorbeeld voor het fotogenieke oog. Misschien omdat onze gevederde vriendjes altijd vertederend inwerken op de beschouwer, misschien omdat het „vogeltje" toch altijd weer opduikt als het klas sieke fotografische voorbeeld. De ene fotograaf stuitte in het Delftse Legermuseum (Armamentarium) aan de Geer op dit contrastrijke beeld van een bezet vogelnestje in de vuurmond van een stuk afweergeschut of een kanon, behprende tot de wapen collectie. Een in alle opzichten afgedankt stuk geschut, dat hiermee geen betere bestemming had kunnen vinden als broedplaats van nieuw vogelleven. Deze foto frappeert, zoals gezegd, letterlijk en figuurlijk door de contrastwerking. De andere foto is meer van het poëtische soort, die van de sfeervolle plaat. Hij werd gemaakt in het Rijswijkse wandelpark „Overvoorde" waar weer een ander vogelpaar het ei van Columbus legde in een afgedankte lantaarn, met kippegaas afgeschermd om baldadige jongetjes te verhinderen de lamp kapot te gooien. En hier was het in andere zin weer veilig nestje bouwen voor dit vogelpaar. Met als bijkomende ge neugte het 's avonds gezellig schemeren bij het licht van een oude parklantaarn. Twee foto's, één gedachte. „Let op het vogeltje", zelfs de persfotografen van van daag weten zich deze lijfspreuk van hun oude vakbroeders nog wel te herinneren. En bewijzen daarmee dat er ook zonder pijnlijke plaatjes van nestjes bouwende koningskinderen (in het Soestdijkse struweel bijvoorbeeld) nog heus wel gevoelige platen te schieten zijn I

Gemeentearchief Schiedam - Krantenkijker

Het Nieuwe Stadsblad | 1965 | | pagina 5