uil tciejhow FROM AMSTERDAM MET LOVE VAN SANDIE SHAW l.gjps: Dordt-sound Stones speelden elpee vol van bij na 60 minuten lang The lovin' Spoonful REDAKTIE: Joop Daalmeijer .g - iiifi 'tf- pap tkuZiff s ag.-s R»§-8vlg.R- £.s'8 3 o'g'S'g 2.5'3 2.-"1 w nEC Gelukkig met Connie Righteous Bros Engeland - Amerika Alan Price: Prijs 1h Q If t (Door Joop Daalmeijer) i. Vlucht BEA, nummer zoveel komt binnen. U kent dat wel. De Schiphol-omroepster met haar lieve stem kondigt een toestel uit Engeland aan. Het alluminium monster rolt langzaam naar het platform. Twee ladders op wieltjes worden naar het tot stilstaand komende toestal gerold. Een trappetje links, eentje rechts. Enige fotografen, een juffrouw met een bosje Hollandse tuinvlijt in de arm en wat persvertegenwoordigers houden een uitgang van het vliegtuig in de gaten. Daar zijn ze, de zakenmannetjes, lieve oude juffrouwen met snert hondjes, moeders met echte Engelse kin dertjes, en tenslotte een ragdunne juffrouw in een witte jas en een zeshoekige bril op. De zwarte lange haren van eerder bedoelde juffrouw wapperen in de Schiphol-wind. Dat is ze dan, Sandie Shaw. De belangstelling van de pers doet niet onder voor die, welke de president van Soemalie zou hebben In de perskamer van Schiphol gaat de bril op en af, en is het wachten op vragen van journalisten. De vragen komen niet, ware het niet dat onze Randstad-tiener-redaktie hoogst persoonlijk aan wezig was op Schiphol, om Sandie enkele vraagjes te stellen. Het ging over de tweede reis naar Holland, de korte-rokken-mode in Londen, waar Sandie maar wat graag aan meedoet, het tegenge vallen optreden in het Savoy-hoiel in Londen („Tegengevallen, daar weeta ik niets van. Het is natuurlijk wel wat oanders dan een gewoon optreden, en het was even wennen, maar ik heb het erg fijn gevonden") en de liefdes-geruchten over Sandie met een Franse zanger, naam en adres niet bekend. Sandie knikt en lacht glim, meer niet. Dan is het weer over. Op naar Amsterdam. In studio Bellevue worden opnamen gemaakt voor het tienerpro gramma Fanklup, dat reeds enkele weken geleden op in'n scherm gesignaleerd is. Sla de repetitie treffen U wverslaggevers Harry Dusseldorp en bovengetekende Sandie op het Leidseplein. Het weer is uitstekend voor een wandellingetje, dus waarom niet? Moeder Shaw blijft angstvallig dichtbij. Miss Shaw vertelt honderd uit over mode en Frankrijk. Haar optreden in Parijs heeft zoveel succes gehad, dat Sandie er wel wekelijks zou willen optreden. De koetjes en de kalfjes worden weer van stal gehaald, nou ja, U begrijpt het wel. voor U allen overigens veel „love" uit Amsterdam van Sandie That! tournee door Engeland zijn, be- geland is nog niet geheel zeker, om dat er nog een Engelse groep ge vonden moet worden, die hier in Holland gaat spelen, zulks overeen komstig de gelden bepalingen. Voorlopig blijft Peter nog studeren aan de H.T.S. in Dordt, en Philip tan de avond-academie in Rotter lam, terwijl beide andere Zipps ge woon werken. Op onze vraag wat Zipps eigenlijk betekent, antwoordden deze Dortse beaters dat ze het gewoon om de lol gekozen hadden, al is later ge bleken dat het een Duits woord is. met als Nederlandse verklaring: Preuts". We hopen nog meer te horen van deze Dortse Beaters. o-a re -1 S O -1 CTQ O- "1 n to n 13 «-*■ g fD ÏEa-m? 3 re 3 v> 3 C/5 9- 3. p m. 3ï».a 3 ff s saw f,- a o. o er s-a* o EDO a. a b Hitweek is het onderwerp in deze aflevering van Kritisch bekeken. Velen zullen dit Amsterdamse provo-achtige blad ongetwijfeld kennen. Op zich hebben wij niets tegen progressieve bladen, maar wel zodra uitgevers en redak- teuren misbruik gaan maken van persvrijheid, en ver geten zij naast hun progressiviteit de integriteit moeten gebruiken. Het is volgens ons een kwalijke zaak om een platenmaatschappij zonder deugdelijk bewijs van cor rupte handelswijzen te beschuldigen. Ook is het ons in ziens tamelijk onverantwoordelijk om plaatjes af te druk ken die aan de tamelijk smerige kant zijn. We denken hierbij aan de mijnheer met de dame i.p.v. de bas. Hit week map echt blijven bestaan, maar laat men wat meer selecterend optreden bij het samenstellen van het blad. Het staat bijvoorbeeld ook zo vreemd op pagina 1 twee artikelen te vinden die gerust als paradoxen beschouwd kunnen worden. Hi-ha-Hitweek, hou je roer recht in 't vervolg 5 tra re E. 5 - 5. crgp.^ b b re S re 3 re 7 3 re" Connie v.d. Bos schoot met haar „Ik ben gelukkig z.onder jou" op een flinke manier uit haar slof Het liedje is gecomponeerd door ene Peter Koelewijn, die U ongetwijfeld nog wel kent uit zijn „kom van dat dak af'-tijd, een tijd, die hij via dit fijne liedje gelukkig ver achter zich gelaten heeft. (Philips-records). Door Chips Dusseldorp) Sinds enkele maanden telt Dordt weer mee in de tiener-muziek wereld. Dordrecht heeft namelijk weer een beat-groep waar men me recht trots op kan zijn. Het zijn „The Zipps", en band samen gesteld uit de oude bekende „Beat Town Skiffiers" en de al even bekende „Moving strings". Hoewel de nieuwe band pas sinds oktober samenwerkt, is er nu reeds een plaat verschenen, en ook de tweede zwarte schijf ligt al op de helling. Op de a-kant van de eerste plaat staat „Highway Gambler" met op de b-kant „Roil The Cotton Down", beiden geschreven dooi Philip Elzerman. Philip bespeelt eer len-snarige guitaar en mongharmo nica. Hij is ook de zanger van de band. Solo-guitaar speelt Peter Nuyten, Theo Verschoor speelt bas en John Noce Santoro zit achter hel drumstel. Doordat de leden van dt band nog geen professionals zijn speelt men alleen in de weekends Waarschijnlijk zullen zij aan hel eind van de zomer, wanneer ze op roeps worden. Het bezoek aan En Gestoken in een verschrikkelijke hoes zit de nieuwe Stones-elpee „Aftermath". Een geweldige plaat zonder meer. Ruim 50 minuten Stones-muziek, met talrijke uitschieters. „Goin' Home" is het langste nummer, dat maar liefst 11 minuten en 35 seconden duurt. Steeds komen de Stones onderling aan bod, hetzij Mick, hetzij Charley en noem maar op. Heel fijn is bijv. „Lady Jane", dat qua orchestratie wat lijkt op „Yesterday", alhoewel deze van de Sto nes duidelijk minder commercieel is. Dat kan trouwens van de gehele plaat gezegd worden. „The Sun Ain't Gonna Shine Any more" zingen „the Walkers". Mede door het prachtige orkest, en de melodieuse stemgeluid van deze groep, een plaat van klasse. Door door de goede inregeling van het geluid komen de stemmen goed tot hun recht ten opzichte van het or kest. (Philips). Evengoed als de Walkers is „Soul Inspiration" van de Righteous. Let ook op het orkest. Balans bij deze plaat iets minder. (Verve). Chèr zingt het moeilijke, twee tem pi, „Bang Bang" met veel gemak. Leuk zigeuner-orkest. (Liberty). Cilla Black met een fijn gezongen „Alfie". Moeilijke zangpartij uitste kend verwerkt. Nu pas blijft Cilia's klasse. (Parlophone). You Leave Me" is een niet zo'n goede van de Golden Earrings. Rommelig geproduceerd. Hier en daar flink vals. (Polydor). Frisse la-la-la-song van Greetje Kaufeld. „Tanz bitte noch einmal mit mir" wordt pittig gezongen, een fijne •r. (Columbia). Als instrumenten worden deze keer ook marimba's, bellen, en een cla- vercimbel gebruikt. In sommige nummers valt ook op, hoe virtuoos de Stones met hun instrumenten omgaan. „Take It Or Leave It" is een meezingertje, dat ook door de Searchers opgenomen werd. Bij zonder interessant is de intro van „Flight 505", terwijl ook het begin van „Under My Thumb" ronduit goed is. (Decca LK 4786) Chris Andrews'nummer 3 is getiteld „Something On My Mind". Op deze plaat geeft Chris niet bepaald het bewijs dat hij een goed zanger is. Toch een aantrekkelijk plaatje, me de door het wat vreemde, los van het geheel staande orgel-partijtje. (Vogue). Peter, Paul en Mary met orkest in „The Cruel War". Het doet wat vreemd aan, en eerlijk gezegd ook liever zonder. Met enkele gitaren komen de prachtige stemmen be ter uit, zoals ook op de flipside (W.B.). „Take It Or Leave It" werd ook op genomen door ons aller Searchers. Liever van de Stones, al springt de ze Searchers er opnieuw uit. De zang is beter dan van welke beat- band ook. (Pye) Wat ben ik blij dat Alan Price uit de Animals gestapt is. Hij vormde de Alan Price Set, en nam vervol gens „I Put A Spell On You" op. Door de uitstekende bezetting en het fijne begin met het orgel, waar de zang langzaam invloeit een plaat die de eerste plaats verdient. (Dec ca). „Nowhere Man" wordt m.i. door de 3 Good Reasons het best uitgevoerd. Pittig gezongen, met goede duidelijke dictie. Hoeft be slist niet onder te doen voor de uit ing va ideel. i Dusty Springfield met een groot or kest: een combinatie om van te wa tertanden. Relaxed gezongen, goed gebogen overgangen en zeer volu mineus. (Philips) „wxw/w».*>w voering van ons aller Beatles. In tegendeel. (Mercury). i ;l.v' JK"'< :v >1-, Dit zijn „The Lovin' Spoonful" die plotseling in ons land in de be langstelling zijn gekomen. Enige tijd terug vroeg de platenmaat schappij zich nog af, of deze groep iets zou kunnen gaan betekenen voor de Hollandse verkoop en ineens stond „Daydream" op de Mederlandse hitparade. In Amerika blijven de Spoonful hits ma ken en het ziet er naar uit dat hun nieuwste schijf ook snel in Nederland gesignaleerd zal worden. Of dat op de hitparade is, is nog een vraag, maar je kan niet weten. Bijgaande (gekke) foto geeft een beeld van een vreugdedans die de Lovin' Spoanful uit voerden na het bekend worden van de verkoopcijfers voor Neder land. Of de vreugde iets met het profane geldelijke te doen had, of met de eer op de hitparade te staan, vermeldde het bijschrift op de foto niet.

Gemeentearchief Schiedam - Krantenkijker

Het Nieuwe Stadsblad | 1966 | | pagina 11