ELLY NIEMAN 'i meisje met val en tij ntje »i.« Wordt zo onze Knokke-ploeg? Vrijheid in haar blijde liedjes door joop daalmeijer HET NIEUWE STADSBLAD - PAG. 7 - WOENSDAG 1 MAART 1967 Nee, geen nieuwe uitgave van Martine Bijl. Ja, er zijn mensen die het beweren, maar niets is minder waar. Ellly Nieman is een nieuwe en een frisse ster aan het show-firmament. Het is een niet al te eenvoudige zaak om het verschil tussen Elly Nieman en Martine Bijl precies te om schrijven. Horen is een veel beter bewijs. De liedjes van Elly Nieman hebben iets, dat men bij Martine Bijl per sé niet aantreft, en omge keerd. Elly heeft in haar liedjes een blijmoedige speelsheid. Als je haar liedjes hoort, dan weet je bijna meteen dat de zangeres een meisje moet zijn met kuiltjes in haar wangen, of op z'n minst prettrekjes om de mondhoeken. Elly Nieman heeft echter ook een andere zijde, haar tedere. Martine Bijl is fragile, maar Elly Nieman doet het teder. Ze zingt dan bijna woord voor woord. Als of ze nadenkt bij het zingen van een bepaalde strofe. Haar tedere liedjes krijgen daardoor een diepe inhoud. Hoe simpel de tekst ook is, en hoe eenvoudig de melodie ook ge componeerd is. Dat aarzelende doet de toehoorder bijzonder veel. En deze twee kanten van een zingende Elly Nieman treffen we ook aan bij Elly in het dagelijks leven. Soms uitbundig, maar voor het optreden onzeker en uitermate gespannen. Elly Nieman maakt veel van haar liedjes zelf. Volgens haar zijn het geen gewone liedjes, maar vlin derliedjes. En dat is mischien wel een heel goede omschrijving. Het is van toepassing op de speel se composities en op een liedje als bijvoorbeeld „regenboog". Woordgebruik en melodie zijn stevig verenigd, hetgeen de kwa liteit van het liedje ten goede komt, en ook de zeggingskracht een flink stuk verhoogt. Elly componeert en zingt niet al leen. Zij geeft gitaarlessen aan kleine kinderen. Haar didaktiek heeft ze zelf ontworpen. Het les- systeem is geheel aangepast aan de denkwijze van de kinderen. De verschillende vingerzettingen op de snaren heeft ze aangeduid met kinderlijke 'namen, zoals: „manne tje door de poort", „twee schild wachten" en „Kabouter". De vrij heid van de kinderen die ze les geeft is te herkennen in veel van de liedjes uit haar repertoire. De kinderlijke vrijheid, die op oudere mensen zo bevrijdend werkt. Elly Nieman werd op zondag 7 april 1946 in Hilversum geboren. Reeds op de lagere school werd duidelijk waar de interessen en de kwaliteiten van Elly lagen. Ze danste door de gangen van de school, was onder de les de gekke meid, en deed onder de teken- en de zangles ontzettend haar best. Ze schreef zelfs wel eens een be scheiden liedje. De Hilversumse school waar ze op ging heeft op het ogenblik nog een liedje in de zangbundel, dat geschreven is door Elly Nieman. Het is „Familie Kriit" Voor velen is dit een tekort, maar Elly vindt zelf van niet. Ze leerde gitaarspelen door van andere mensen na te spelen, en ziet haar gitaarspel nu slechts als een bege leiding van haar zang. Tijdens een optreden is haar gitaarspel dan ook haast nauwelijks te horen. Het is misschien meer een rit mische ondersteuning, en een va ge muzikale aanduiding. Haar repertoire is zeer uitgebreid, en bestaat voor een groot deel uit haar eigen maaksels. Verder zingt ze vertaalde Franse chansons. En verder Franse kinderliedjes. De chansons doen veel mensen mis schien een vergelijking trekken met Martine Bijl. Naast de op bouw van haar repertoire, vraagt ook de zangtechniek de nodige aandacht. Na een eerste mislukte baan op het belastingkantoor ging zij bordenwassen, om zanglessen te kunnen bekostigen bij ons aller Bep Ogterop. Reeds enkele malen eerder had Elly Nieman gedacht aan een talentenjacht deel te ne men. Het was er echter nooit van gekomen. Nu schreef ze echter in voor het Carlton-concours te Eindhoven. In het concours van 1965 eindigde zij op de eerste plaats. Een aantal vakmensen heeft zich zeer positief uitgelaten over Elly Nieman. Vanwege de belangstelling van Lennaert Nijgh, de man ach ter Boudewijn de Groot, noemt Elly wel eens de vrouwelijke Bou dewijn de Groot. Iets waar wij het beslist niet mee eens kunnen zijn. Boudewijn de Groot heeft een heel andere mening over haar: „Bijzon der goed". Misschien wat ongenu anceerd, maar een groot compli ment in een wereld waar haat en nijd een grote rol spelen. Rameses Shaffy, de man van de hoge en de lage Sammy zegt: „Een schatje". Rikkert Zuiderveld, een 19-jarige geschiedenistudent, en op het ogenblik in opkomst als 19-jarige zanger zegt: Een meisje om trots op te zijn, ze is zo spontaan en zo echt. We werken heel fijn samen". En daarmee bedoelt hij de serie optredens in het 2 1 1-pro- gramma. Wel eens van de Meeters gehoord? Het lijkt ons haast onmogelijk. Deze band, die tijdens zijn ongeveer 2-jarig bestaan onder vele namen optrad, komt pas de laatste maanden enigszins in de publiciteit. Dat gebeurde op de eerste plaats door onze tienerpoll. De Meeters kwamen namelijk met zeer ruim verschil (in vergelijking mat de tegenstanders) als winnaar uit de bus. De vraag kan nu rijzen; hoe het mogelijk is. De Meeters hebben namelijk in het geheel geen fan club. Conclusie kan zijn, dat deze groep op verschillende dansavonden wel veel bewonderaars heeft gekregen, die hun bewondering tijdens onze poll niet onder stoelen of banken hebben gestopt. Op onze volgende showpagina zullen wij een interview met deze Rotterdams-Schiedamse band plaatsen. Kijk dus vast uit naar het verhaal over Peter met de baard, Theo met de vetkuif, Bertus met zijn rode krullenkop, Luckie de geheel „inne" drummer en Cock de dienstplichtig soldaat. Binnenkort dus in dit theater. Als je Elly naar haar hobbies en favorieten vraagt, kijkt ze je lachend aan. Zo van „Ook ik al?" Ze kan het met veel humor afdoen. Zo'n vraag. Als voorbeeld: „Een toekomst wens? Nou, drie kinderen!" Of wat meer doordacht: „Ik houd van een humoristisch realis me, met een tragische achter grond, zoals bijvoorbeeld in de film Morgan van Karei Reisz, of de films met Rita Tushing- ham." Ach ja, die Elly. Twaalf nummers van Elly Nieman zijn verkrijgbaar op een Philips- langspeelplaat, nummer PL 12748. Twee nummers van deze plaat, te weten Valentijntje en Regenboog zijn op een single verschenen. (Philips JF 333635). We gaan naar Knokke. Ja, ook dit jaar weer. De ploeg is nog niet geheel samenge steld, alhoewel er wel enkele namen uitgelekt zijn. Ploeg leider van vorige jaren, de heer Lou van Rees, gaat niet meer als chef d'équipe mee naar het Belgenland. Naar wij in België vernemen, is de heer Van Rees uitgenodigd zitting te nemen in de internationale jury. Als ploegleider zou aan gezocht zijn de heer Wim lbo. In de ploeg zullen waarschijn lijk weer voor het merendeel meisjes worden opgenomen. Uit Schiedam is dat Patricia Paai. Zij maakte enkele maan den geleden haar eerste plaat. Verder is de naam genoemd van Elly Nieman, waarover U op deze pagina meer kunt le zen. Verder zouden meegaan: Jenny Arean (alhoewel zij een contract heeft voor Anatevka) en Boudewijn de Groot. Óp het eerste oog een sterke équipe. Voor Knokke echter nog een voorbarige conclusie, daar er ieder jaar veel veran deringen aangebracht werden in samenstellingen. Ook van die veranderingen houden wij U op de hoogte.

Gemeentearchief Schiedam - Krantenkijker

Het Nieuwe Stadsblad | 1967 | | pagina 7