FILMKRING GEEFT TWEE PREMIERES VIENNE O.B.K. en Orpheus Passage VICTOR VIER EXPOSEERT Jeugduitwisseling goed gestart Aula Concert SCHIEDAMSf GEMEENSCHAP TAPTOE VOOR POSTKANTOOR Uitgave van Gezamenlijk concert in gebouw „De Rank" in I N P U N T V I E R 1 M' HET NIEUWE STADSBLAD - PAG. 7 - WOENSDAG 5 APRIL 1967 1ste jaargang no. 4- Redalctie: P. van den Boom RedaktieadresSG/bi woensdag 5 april 1967 Redalctie: P. van den Boom Redaktieadres: SG/bureau Plantage Tel. 268043 ff. WBÊM In april geeft de Schledamse Fllmkring twee premières voor het Rijnmond-gebied. Op 11 april van de omstreden Duitse film „DER JUNGE TÖRLESS" van Volker Schlöndorff naar de roman van Robert Musil en op 25 april van de Zweedse film „RAVENKWARTIER" (Kvarteret Korpen) naar het scenario en onder regie van Bo Widerberg. „DER JUNGE TÖRLESS" bekroond op het Filmfestival te Cannes met de prijs van de Internationale Kritiek. In 1966 bekroond met de Max Ophiilsprijs. Törless is leerling uit de hoogste klasse van een ver van de bewoonde wereld gelegen internaat. Hij is individualist, iets te welgemanierd en te intelligent voor zijn leeftijd. Zijn vrienden respecteren hem. Op een dag komt hij er achter dat Basini, een opschepperige maar ook een kruiperige scholier, van een klasgenoot geld gestolen heeft. De twee aanvoerders van de klas, Beineberg en Reiting, geven de diefstal niet aan, maar nemen zich voor Basini te staffen. Reiting maakt een slaaf van hem, die alles moet doen wat hij van hem verlangt. Hij laat zich van een kant zien, welke volwassenen zelden van hun kinderen willen zien. Hij geeft zich ongeremd aan zijn ruwe en weerzinwekkende neigingen over. Hij heeft verwrongen ideeën over Indiase filosofie en mystiek, en hij begint hypnotische experimenten met zijn slachtoffer. Over Basini zegt hij: „Ik heb nog eens goed over de hele zaak nagedacht. Een mens als Basini kan in het prachtige mechaniek van de wereld niets te betekenen hebben. Als de ziel van dat mechaniek wil dat een van de onderdelen gehandhaafd blijft, dan laat hij dat duidelijker merken. Basini is zo goed als niets waard." Met degelijke formuleringen werd Duitslands donkerste periode ingeleid. Uit naam van het gezag werd toen het bestaansrecht van mensen ontkend en afgenomen. Törless, de hoofdfiguur in de film, doet weliswaar met deze geheime rechtzittingen mee, maar kijkt toe. In plaats van de ruwheden van zijn kameraden te verhinderen, wordt hij erdoor gefascineerd. Hij denkt nu over metafysische achtergronden, maar grijpt niet in. Tenslotte wordt hem duidelijk, dat al deze pesterijen niets met achtergronden te maken hebben, maar dat het doodgewoon vulgaire grofheden zijn. Hij weet dan dat het zijn taak is om in te grijpen, maar Ret is al te laat: Beineberg en Reiting chanteren hem. Als hij praat lullen ze hem als medeplichtige aanwijzen. Vertrwijfeld geeft Törless aan Basini de raad om zichzelf aan te geven. Daarna vlucht hij uit het internaat. Hiervoor wordt de aandacht van de direktie op de zaak gevestigd. Törless probeert zich nog voor het college van docenten te rechtvaardigen en zijn handelwijze te verklaren, maar hij stuit hierbij op een totaal onbegrip. Men raadt hem aan het internaat te verlaten en wanneer hij met zijn moeder naar huis reist voelt hij zch trots vanwege het inzicht dat hij door de hele kwestie heeft gekregen. „HAVENKWARTIER"!Kvarteret Korpen) De jonge Zweedse filmregisseur Bo Widerberg presenteerde zich vorig jaar in ons land met „Liefde '65", een film die aantoonde dat Widerberg als cineast een eigen weg wil volgen en zeer persoonlijke opvattingen boeit. Zijn eerste film was echter „Ravenkwartier", een sober vertelt verhaal. Widerberg schreef zelf het scenario, met een sterk autobiografische inslag, over de crisistijd tussen 1930 en 1940. Ook uit dit debuut blijkt dat Widerberg zich nauwelijks laat beïnvloeden door „filmscholen" zoals bijvoorbeeld die van zijn landgenoot Ingmar Bergman. Het trieste leven van een klein Zweeds gezin in een woonkazerne in een achterbuurt van Malmö (het Ravenkwartier) tijdens de crisisjaren wordt door Widerberg eenvoudig en zonder effektbejag verteld. Uit de manier waarop hij zijn onderwerp behandelt, blijkt dat hij bij de gebeurtenissen is betrokken, al was hij destijds 1936) nog maar een jaar of zes oud. De degeneratie gaat gepaard met onderlinge botsingen en ruzies, waardoor het leven ondraaglijk wordt. De vader zoekt een toevlucht in de alcohol, de moeder verlaagd zich na vele teleurstellende opofferingen tot betaalde liefde. Alleen de oudste zoon Anders vindt de kracht zich los te maken van het uitzichtloze milieu en te vertrekken om elders een beter bestaan tc zoeken. Beide films zijn toegankelijk voor personen van 14 jaar en ouder. Toegangsprijzen zijn: leden 0,75, niet leden 2,50, CJ.P.-houders ƒ0,75 en jeugd boven 16 jaar 1, Op 7 april zullen in de Rank twee koren uit Kethel gezamenlijk concerteren. De R.K. Muziek vereniging St. Radbout en het N.FL Kerkkoor. Verder zullen nog koren uit Naaldwijk en Terbregge medewerking Marlenen. Het programma dat op oecumenische basis is geënt, heeft een zeer gevarieerde inhoud. Naast het geestelijk lied staan ook nummers met een meer wereldlijke inhoud op het repertoire. Kaarten 1,25 zijn verkrijgbaar bij de heer Lansbergen, Kerkweg 6J. en bij Mevrouw Schouten, Berkenlaan 31. Op woensdag 12 april a.s. geeft het Harmonie Orkest „Oefening Baart Kunst" o.l.v. dirigent J. J. Koops een concert in het Passage Theater. Naast het grote orkest van O.B.K. zullen ook het Jeugdorkest, de drumband en de majorettes optreden. Medewerking zal worden verleend door het Schiedams Mannenkoor „Orpheus" o.l.v. Chris Verhoog. Het jeugdorkest, dat nu ongeveer 1 Vt jaar bestaat en reeds 20 blazers telt plus nog 12 in opleiding, staat o.l.v. P. van Vliet. Een van de hoogtepunten van het concert zal ongetwijfeld het gezamenlijk optreden worden van de drumband met majorettes, het jeugdorkest en het grote orkest. Orpheus zal na de pauze concerteren. Verleden jaar heeft dit koor zijn eeuwfeest gevierd met een aantal op hoog peil staande uitvoeringen. Ongetwijfeld zullen ook nu weer de liefhebbers van mannenzang aan hun trekken komen. De laatste twee nummers van het programma, Landerkennung van Edw. Grieg en The Voice of Freedom van Lucien Cailliet zullen gebracht worden door het het grote orkest van O.B.K. en Orpheus gezamenlijk. Nog een beperkt aantal kaarten ad 1,50 zijn verkrijgbaar bij Muziekhandel Van Krogten, Rotterdamsedijk 148. FRANCE SUR LE RHONE Bijzonder veel belangstelling heeft de S.G. voor de culturele gebeurtenissen die zich afspelen in de galerie „Punt Vier" van Cees van der Geer. Laaiend enthousiast heeft deze onderwijzer van zijn hobby iets gemaakt waar anderen ook van kunnen genieten. Deze week is er in zijn galerie een tentoonstelling geopend van de wereldse ikonen van Viktor IV, aan welke schilder dr. W. Sandberg, de voormalige direkteur van het Amsterdams Stedelijk Museum in een brief schreef: „ik ben gefascineerd door wat je maakt en zeker ook door het feit, dat je op zekere dag simpelweg begonnen bent te schilderen en dat dit onmiddellijk raak was". In april '64 begon Viktor IV op opgeviste dekluiken en ander drijfhout voorstellingen te schilderen die hij de naam van „(s)icons", wereldse ikonen meegaf. Het gaat goed met de meldingen voor de jeugduitwisseling. Voor Norrköping kan men zich al niet meer opgeven, omdat de groep met 12 aanmeldingen reeds is overtekend. Voor de uitwisseling met Esslingen en Vienne is nog plaats. Naar beide steden gaan we van 15 tot 29 juli. Wij ontvangen gedurende de periode van 29 juli tot 12 augustus. De prijs bedraagt 175,voor Vienne en 125, voor Esslingen. Van de organisatoren in Vienne hebben we een aantal folders ontvangen, die een bijzonder goede indruk geven van deze plaats. Belangstellenden kunnen zich nu op het bureau van de S.G. een indruk vormen van de mogelijkheden die Vienne en zijn omgeving aan de deelnemers van de jeugduitwisseling bieden. Nadere inlichtingen en inschrijfformulieren kunt U verkrijgen op het S.G./ V.V.V-bureau. Op de dag dat de verjaardag van de Koningin gevierd zal worden, 1 mei a.s., zullen de bij de sektie muziek van de bij de Schiedamse Gemeenschap aangesloten verenigingen een taptoe brengen. Het vaststellen van de plaats waar de taptoe gehouden zal worden, opgeleverd. Aanvankelijk was aan heeft nog veel moeilijkheden de Hogebanweg gedacht. Het feit echter dat deze plaats voor 2/3 Rotterdams grondgebied was, deed de organisatie weer naar een oude vertrouwde plek, de „Grote Markt" verhuizen. Bij de bespreking van de plannen met de politie i.v.m. de te nemen verkeersmaatregelen, werd door een inspecteur een nieuwe suggestie gedaan, nl. om de kop van de Plantage (waai- het S.G./ V.V.V.-Bureau staat) te gebruiken, met een gedeelte van de Lange Nieuwstraat zou dit een ideaal terrein opleveren. Aan de hand van de onmiddellijk ter tafel komende overzichtskaarten bleek dit voorstel ideaal. Ruimte genoeg voor de corpsen om een show te brengen, maar ook voldoende ruimte voor de toeschouwers. Noteert U alvast maar in uw agenda: 1 mei, Taptoe, Kop Plantage. Twee deskundigen uit het sektie-bestuur, de heren Friedrich en Van Krogten zijn belast met de uitwerking van de taptoe. Zij zullen er ongetwijfeld voor zorgen dat het een muzikaal show-festijn van de eerste orde zal worden. Want, in tegenstelling vroegere, religieuze ik tot de tonen hebben zijn Ikonen tot onderwerp „de zon, de aarde en de rijke papierdunne laag van het menselijk leven daartussen". Toch is er sprake van verwantschap met de oude ikonen en wel in de wijze van uitvoering. Viktor IV slaagt er namelijk in zijn schilderijen dezelfde verweerde en gloeiende „huid" mee te geven. Dat zijn werk niet alleen museumdirekteuren aanspreekt, blijkt uit het feit, dat er tijdens een expositie in de New Yorkse gallery „Lefebre" maar liefst dertig van zijn ikonen verkocht werden. Bovendien expofeert deze Amsterdamse Amerikaan binnenkort ook in Parijs en Kopenhagen; een reis naar een van deze steden spaart U uit door een bezoek te brengen aan galerie „punt vier", Rotterdamsedijk 319a, waar u op werkdagen 's avonds van 19.00—21.00 uur terecht kunt en op zaterdagen en zondagen van 2 tot 5 uur. GIDS VOOR SCHIEDAM Wij ontvingen reeds veel gegevens voor de komende vierde druk van De Gids van Schiedam. Heeft U nog op- of aanmerkingen over onvolkomenheden in de vorige druk dan verzoeken wij U vriendelijk deze aan ons bureau door te geven. De Ver. Vrienden van het Sted. Museum en Toonkunst orgamsenS op 27 april a.s. in de Aula van het Sted. Museum gezamenlijk een optreden van het Plyel Kwartet bestaande uit: Jelle de Wit (fluit), Willem Noeke (viool), José Stordlau (altviool) en Victor Bouguenon (violoncel). De belangstelling voor het fluitkwartet (fluit, Viool, altviool en cello) neemt in onze tijd steeds meer toe. De organisatoren verwachten dan ook een volle aula. Het programma biedt werken van Bach, Mozart, Viotti en Van Delden. De prijzen der plaatsen zijn ƒ3,50 voor de leden van „De Vrienden" en Toonkunst, alsmede voor de donateurs der S.G. Niet-leden betalen 5,Jeugdleden en CJ.P.-houders 1,

Gemeentearchief Schiedam - Krantenkijker

Het Nieuwe Stadsblad | 1967 | | pagina 7