SCHRIJVER VERNIETIGT ALLE CONCURRENTIE HOOGSTRAAT 95
ommunikatie en misverstand
of de kunst en de afnemer
19.95
19.50
12.50
19.50
9.95
16.50
14.50
29.50
98.00
29.50
29.50
29.50
24.75
14.50
39.50
98.00
59.00
69.00
9.75
19.50
29.50
19.50
98.00
9.75
69.00
45.00
39.50
59.00
9.75
16.50
98.00
98.00
98.00
79.00
89.00
39.00
50.00
Koopjes opruiming restanten koopjes opruiming restanten
SCHRIJVERS DAMES en HERENCONFECTIE
HEREN CONFECTIE
Kloof
TRICEL JAPON
PAKJE
ARNELJAPON
TERLENKA JAPON
KHAKI BROEKEN
WIT GESTREEPTE JAPON
DEUX PIECES
TREVIRA JAPON m. Plissé
Terlenka Mantelcostuum
JERSEY DIOLEN JAPON
TREVIRA DEUX PIECES
CRIMPLENE JAPON
Tricot Terlenka JAPON
TRICEL JAPON
Georgette Trevira JAPON
MANTELCOSTUUM
ZOMER-MANTELS
TERGAL REGENMANTEL
DRALON DAMESJUMPER
GLADDE DAMESROK
LINNEN HEUPPANTALON
TWINSETS
BLEU MANTELCOSTUUM
GLADDE ROK
3-delig JERSEY PAKJE
JERSEY PAKJE
Dames Tweed Zomermantel
lm. wild leder JASJE
MOHAIR JUMPER
Blauwe Sportcolberts
Bijpassende PANTALONS 10 CA
HEREN BLAZERS 00 AA
Zuiver scheerw. costuum ,□159.00
Nu losse COLBERTS 69.00
Bijpassende PANTALONS 9Q AA
Scheerwol COSTUUMS 11A AA
3-delig streep-costuum 195 00
Zuiver wollen COLTRUI
Lichtgew. Zomercostuums
Zomer HEREN DEMIE
HEREN COSTUUMS
Zomer SPORTCOLBERTS
JONG ENS-COSTU U MS
Kommersie
Spekulanten
Abstrakt
HET NIEUWE STADSBLAD - PAG. 6 - WOENSDAG 19 JULI 1967
van 27.50 voor
3 delig (wol) van 79.50 voor
(Jersey) van 19.50 voor
(blauw) van 37.50 voor
van 26.50 voor
(marine) van 26.50 voor
V alleen 44-46, van 59.50 voor
van 156.50 voor
van 39.75 voor
van 49.75 voor
(bleu) maat 46-48 van 49.75 voor
(blauw) van 39.75 voor
van 29.50 voor
alléén 46 van 69.50 voor
zuiver scheerwol, bleu of zandkleur, v. 149.50 v.
zuiver scheerwol, maat 44, van 98.50 voor
(beige) van 89.50 voor
zonder mouw (wit) van 16.95 voor
3 kleuren, van 24.50 voor
van 41.95 voor
div. kleuren (zuiver wol) van 32.50 NU
scheerwol met Trevira, van 159.50 NU
van 16.75 voor
(groen) van 129,NU
2-delig, NU
zuiver wol, alleen grote maat, NU
voor de komende winter, van 98,NU
van 19.75 NU voor
van 69,NU
van 29.50 NU "WeUV
(blauw) NU SLECHTS "«.WV
voor
beige ruit, van 169,NU 'VbVw
bruin-cognac, van 198,voor'Aw«W
voor heren, diverse kleuren, van 21.50 NU
van 137.50 NU
bruin ruitje, van 119,NU
zuiver scheerwol, blauw kamgaren, v. 149.50 NU
Idem in bruin, spec, aanbieding, alleen maat 45
van 149.50 NU
Idem grijs, 2-rij, 6-knoops, blazer-model,
van 129.50 NU
lichtgewicht, van 59.75 NU
van 9 tot 14 jaar, stijging per maat, vanaf
De kloof tussen publiek en he
dendaagse kunst is niet gemak
kelijk aan één bepaalde groep
te wijten. Ze is ook niet van
vandaag of gisteren, maar ging
al in de 18de eeuw spelen. De
kunstenaar sloot zich af in een
sfeer van ongenaakbare „ge
nialiteit" en „inspiratie"; de
mensen werden massa en gin
gen onder in de industriële re
volutie, die hen steeds verder
weg voerde van kontakt met
de kuituur.
Kunst werd zodoende het „hogere",
techniek het „lagere". En die be
roerde situatie was, ook toen de
loonslavernij wat minder drukkend
was geworden, niet meer op te hef
fen. Want ieder dacht zijn eigen ge
lijk te hebben: de „gewone man" in
zijn nuchtere strijd om het bestaan en
zijn filosofie van het nut, de kunste
naar in zijn profetische en estetische
gedachtenwereld.
Er is al heel wat gedokterd aan de
ze toestand, de laatste tijd met
enig resultaat. Enkele mensen zijn
langzamerhand gaan begrijpen, dat
kommunikatie met levende ideëen
al mogen die aanvankelijk ekstra-
vagant lijken een bittere nood
zaak is. Dat kunst niet vrijblijvend
is, leuk om eens wat van aan de
wand te hebben. Omdat ze ons
bijv. beïnvloedt in ons kijken naar
en beleven van de dingen om ons
heen.
Zo heeft de Fngelse en Amerikaan
se Pop Art een poging gedaan om
de banale werkelijkheid van de
stedelijke „kitsch" (reclame b.v.)
in de aktieve belevingswereld bin
nen te halen. En de poging lijkt,
nu Pop zelf voorbij is, te gaan luk
ken. Jonge mensen zijn zich soms
zeer bewust op dit gebied en kij
ken echt naar affiches, borden,
enz., leven ermee. Wat een ver
rijking betekent, en een langza
me verbetering van de kwaliteit
van al die toestanden om ons heen
ten gevolge heeft. Op die manier
kan het kontakt tussen publiek en
vormgeving beginnen.
Het gaat uiteraard niet om een
„aanpassing" van de kunstenaar
aan het publiek, of omgekeerd.
Wie denkt dat daarin de genezing
ligt, ziet het kritieke van de si
tuatie nog niet. Het is belachelijk
om te eisen dat de kunstenaar
kommersiële produkten gaat ma
ken om beter te verkopen.
Alsof kunst ooit om de verkoop
Rembrandt, „Eedverbond der Batavieren", 1661. Dit schilderij werd in op
dracht van de gemeente voor het Amsterdamse stadhuis geschilderd en eenmaal
voltooid, door de heren geweigerd. Nu hangt het, gereduceerd tot een detail
van het oorspronkelijke stuk, in Stockholm
Enige t(jd geleden schreef onze
medewerker voor de beeldende
kunst, de heer Kees Vollemans,
naar aanleiding van het super
markt-experiment met Vlaardingse
kunstenaars over de kommunika-
tie-stoornis tussen kunstenaar en
publiek. In bijgaande beschouwing
gaat hij hier thans nader op in.
gemaakt werd! (Het gaat per slot
niet om pekelvlees!) Ook in de
17de eeuw steunden de opdrach
ten niet op een kommersiële over
eenkomst tussen opdrachtgever en
kunstenaar, maar op een hechte
kulturele basis. Het kader waar
binnen de opdracht plaats had
was minder gebroken dan nu.
Iedereen weet echter hoe ook daar
nog kortsluitingen konden ont
staan in het gaval niemand min
der dan Rembrandt zelfs, wiens la
te stukken lang niet zo in de
smaak vielen als zijn vroege (de
censuur ligt ongeveer bij de Nacht
wacht.) Maar over het algemeen
behoefde de kunstenaar zich geen
moeite te geven om aan de eisen
van kopers te voldoen, omdat ko
pers en kunstenaar dezelfde eisen
als normaal en van zelfsprekend
beschouwden.
We weten al te goed wat er ge
beurt, als de kunstenaar zich in
derdaad gaat aanpassen aan de
smaak van het publiek; de „ech
te olieverf-schilderijtjes in onze
kunsthandel (levenechte stille
vens en landschappen, benevens
portretten van zigeunerinnen)
liegen er niet om.
een lange ontwikkeling is wat men
wel noemt het „geestelijk leven"
waarbij het sociale een niet te
onderschatten rol speelt. Hem
wijten aan de abstrakte kunst is
onvoldoende; want daarnaast is er
zoveel andere hedendaagse kunst,
die door het publiek nog veel min
der „gepruimd" wordt. Het gaat
er heel vaak niet om dat men
niets herkent, maar juist dat men
wel herkent, en belédigd is om de
wijze waarop het herkenbare door
de kunstenaar geïnterpreteerd is.
Picasso, die nog nooit een ab-
strakt schilderij maakte en vol
strekt non-figuratieve kunst be
lachelijk vindt, is een beroemd en
groot voorbeeld. Men ziet de
vrouw op zijn schilderij wel, maar
verfoeit de visie of de vormge
ving van de schilder.
Zoals gezegd is de afstand tussen
kijker en maker een gevolg van
Wesselman, „Great American Nude" (202 x 265 cm.) Pop Art: alledaagse
objekten als een telefoontoestel en een radiateur zijn opgenomen in het werk-
•tuk.
Toch worden ook moderne kunste
naars zelden of nooit „overgesla
gen". Wie goed is wordt erkend.
Hoogstens een beetje laat (in het
geval van Van Gogh net even te
laat). Museum en kunsthandel
hebben de taak van de vroegere
kunstbeschermer overgenomen, en
ik ben de laatste om daar blij mee
te zijn.
Het is echter een wijdverbreid^ en
Vervolg op pagina 9