HOERA HOERA 'n Feest voor iedere Schiedammer Jasperina de Jong DE SCHIEDAMSE GEMEENSCHAP Wr Uitgave van ls"|aa,3a"9 "°- CANADESE FOTO'S IN MUSEUM „VOER VOOR HYPOCRIETEN" Prijzen der plaatsen: j f 8.-, f 6.-, f 4.50, f 3.- verkrijgbaar vanaf a.s. zaterdag aan het Passage-Theater. De landelijke pers over de stunt VOLKSKRANT: HET NIEUWE STADSBLAD - PAG. 11 - VRIJDAG 8 DECEMBER 1967 4$ nieuwe Radakti*: P. van da* Boon Rodaktiaadras: SG WV-boraau Planlege woensdag 6 december 1967 26P043 „FOCUS 16" is de titel van een Canadese fototentoonstelling, die als ondertitel draagt „Canada gezien door het oog van zestien jonge Canadese fotografen". Deze expositie op toernee door Europa, mede ter gelegenheid van het lOOjarig bestaan van Canada, is van 15 december 1967 tot 15 januari 1968 in het Stedelijk Museum te bezichtigen. Naast deze foto's zullen er ook enige voorwerpen van de Canadese Eskimo's worden opgesteld. Naast deze informatieve tentoonstelling zal in de periode van 23 december 1967 tot 15 januari 1968 een drietal andere exposities worden gehouden te weten, de aanwinsten en bruiklenen van 1967, werk uit de kunst klassen van het museum en een tentoonstelling van tekeningen en schilderijen van een nog onbekend talent Otto Verhagen, die hier zijn debuut maakt. Al met al exposities waarin, dachten wrij, voor „elk wat wils" zit. Ga er eens heen, als U lang genoeg naar uw kerstboom of -bout hebt gekeken. schrijft de recensent van het Brabants Dagblad. Verder: „Bij de snel om zich heen grijpende zedenverwildering en het algemeen verval is de Stunt er tenminste nog als een heerlijk hypocriet houvast, misschien niet voor de kwetsbaren, maar zeker wel voor het hippe volk. Guus Vleugel en Eric Herfst hebben hun schalkse ideeën geplukt uit dat speelse Amsterdamse wereldje van nu en de sfeer van de „Stunt" is die van het Liedseplein anno 1967. Het is een extravagante parodie op de brave burger enerzijds en op zijn extreemste pendant anderzijds, de nieuwe bohemien. Die bohemien gaat als een salonreactionair tekeer, heftig, hip en oppervlakkig vooral en hij zal zijn type waarschijnlijk wel niet lang overleven omdat hij nauwelijks met een mentaliteit, maar eerder met een mode behept is. Zo althans stelt de „Stunt" de hippe vogel voor en daarom is er geen reden voor opstandigheid of afkeer, hoe zwart-wit sommige scenes ook de draak steken met de burgermansmoraal en de comfortabele orthodoxie van velen. DEVENTER DAGBLAD. Na de feestelijke vertolking, woensdagavond in de schouwburg is het wel erg moeilijk om in koelen bloeden het oordeel uit te spreken, maar laat het loflied vrolijk rijzen: het werd GEWELDIG. Kortom: een Stunt om nooit te vergeten en om vurig te hopen op een meerdaagse reprise. Geweldig, geweldig, GEDELDIG! HET VRIJE VOLK: Jasperina de Jong zingt, danst en speelt de rol van Lila met een geweldig raffinement. Zij buit alle mogelijkheden van het stuk ten volle uit. Alles is een stunt in de Stunt. De Stunt: Snoepje van een „Feessie". Het is een lekker, tof, jofel feessie, om het maar eens vloeiend te zeggen. Een modegril. Hip, chick, high. Hoeperdepoep. HET ROTTERDAMSCH PAROOL: Mede om de speelse afstraffing van begrijpende meelopers (de hypermoderne dominee en de geforceerd jeugdige moeder) is de Stunt naar mijn smaak behalve de gedurfdste ook de eerlijkste en meest complete musical van onze tijd. Vooral in de meer blitze centra van ons land durf ik de Stunt een maandenlange looptijd te voorspellen. HET CENTRUM. UTRECHT: Waarmee maar gezegd wil zijn, dat niemand de Stunt ongezien mag laten. Jack Dixon (als Herbert Pitt), Jasperina de Jong (als Lila van Dintelen) en Mary v.d. Berg (als Babs van Dintelen) tijdens een van j de scènes uit „de Stunt". Verder werken nog mee: Willem Nijholt (Neo Blijdestein), Aart Staartjes (Adje Jjimmeneis), Ger Smit (Ds. j van Boven), Marian Berk (Marina Modderman), Trudy Labij (Violet j van der Veen), Ad Hoeymans (Henk Plak), Beer Bossu (Francois), Jan Bolt (ober) en als de „hippe vogels" Carola Baay (Maru Lou), Maelys Morel (Koosje), Lia Karon (Riquette), John Kuipers i (Johnny), Frank Sanders (Frankie), Beer Bossu (d) (Bertje) en Jan S Bolt (d) Boudewijn). was zeven jaar lang de leading lady van het Lurelei Kabaret. Ze trad op in talloze televisieprogramma's ze was o.a. de heks in het beroemde Catootje van Wim Sonneveld) en de laatste tijd heeft men haar op de beeldbuis kunnen zien in verschillende eigen kabaret- recitals. Met de vertolking van Guus Vleugels „Call Girl" won ze achtereenvolgens de eerste prijs bij het I.C.C. Cabaretconcours en een Edison. Toen Jasperina indertijd een auditie wilde maken voor het koor van „My Fair Lady" kreeg ze te horen dat ze dal maar beter kon laten. Later zagen de producers haar in een werkje dat ook „My Fair Lady" heette, een parodistisch kabaretliedje van Guus Vleugel, en Jasperina werd alsnog voor de musical gevraagd. Ze heeft de rol van Eliza Doolittle met zoveel plezier gespeeld (jammer genoeg maar 25 keer, zegt ze zelf) dat haar hart altijd naar de musical is blijven uitgaan. En het kabaret? O, dat vind ik ook heerlijk, zegt Jasperina. De rol van Lila van Dintelen in „De Stunt" is misschien een aardig compromis. Jasperina's hobby's? Al haar vrije tijd (helaas-veel te weinig) is voor drie-jarige zoon Pelle. DE STU NT Op woensdag 13 december brengt „Cultura" de musical „De Stunt" in het Passage Theater. Op dit moment maakt „De Stunt" een schokverwekkende maar enthousiast toegejuichte toernee door ons land. Wat aarzelend gestart, in Enschede waar men aanvankelijk maar een avond op het programma had staan, breidde men dit ras tot vijf uit. Er was daar sprake van een complete kassabelegering, terwijl telefonisch dagenlang geen kon takt met de Schouwburg was te krijgen. Roermond stond op stelten omdat de ouderen de musical voor jongeren ongeschikt achtten wegens „teveel prikkelende pikanterie en wuftheid". Een propvolle Utrechtse stadsschouwburg was minder bang en hoopt vurig op een terugkeer. Schiedam heeft nu de kans, de laatste voorlopig. Als de musical in januari naar Amsterdam verdwijnt, bestaat de mogelijkheid dat hij in geen maanden in opze omgeving te zien zal zijn. Het gegeven van „De Stunt" heeft geschiedenis van een op zijn eigen niet veel om het lijf. Het is de schoonheid verliefde jongeman (Willem Nyholt) en een hip meisje Lila (Jasperina de Jong). Een meisje dat om haar doelstellingen te bereiken weinig morele remmingen tentoonspreidt en dat alles met goedvinden van haar mama (Mary van den Berg). Daaromheen bewegen zich nog een aantal letterlijk en figuurlijk kleurige vogels. Het verrukkelijke zit dus niet in het verhaaltje doch in de uitwerking. Alles wat gangbaar is en dus klaarblijkelijk keurig, wordt een tegengestelde waarde gegeven. Positief wordt negatief en omgekeerd! Dit met een vanzelfsprekendheid dat het ongewone gewoon wordt. De moeder van de carrière zoekende dochter laat zich opschepen met het vriendje van haar dochter, niettegenstaande haar breiwerkje. Als het hip is LSD te slikken zal zij het slikken. Moderne gebruiken dienen nu eenmaal geaccepteerd te worden. Dit moderne geesteskind wordt omlijst door een orkest o.l.v. Ruud Bos met een heerlijk aandoende speelse muziek. Het swingt enorm en er zijn juweeltjes van nummers om naar te luisteren.

Gemeentearchief Schiedam - Krantenkijker

Het Nieuwe Stadsblad | 1967 | | pagina 11