Een nieuw licht komt!
STOOPMAN^^
„The Disco Pub"
Trekking loterij
UITSLAG
LOTERIJ S.V.D.P.W
Jack of all Trades
in de Kippenren
HET NIEUWE STADSBLAD - PAG. 9 - VRIJDAG 19 DECEMBER 1969
9691 JI38M3D3G 9r DAGUJ1V - 8 ..DAR - GAJ82C3AT2 3WU3IH TRH
N BINNENWEG 397 ZWARTJANSTRAAT 85
ROTTERDAM
MGR NOLENSLAAN 512 SCHIEDAM
SG AGENDA
19 december
Chr. Soc. Bel., 20.00 uur: Kerstfeest
v.d. Schied. Schietver.
Chr. Soc. Bel., 20.00 uur: Klaveijas-
club G.S.S.
Irene, 20.00 uur: Schiedams Vrou
wenkoor.
Irene, 20.00 uur: Verg. P.v.d.A.
Irene, 20.00 uur: Vriendenkring.
Chr. Soc. Bel., 20.00 uur: Klaver 4.
Wijkc. Nieuwland, 20.00 uur: Verg.
P.v.d.A. (district Delft)
Tivoli, 20.00 uur: Scholierenavond
Martin Green.
20 december
Chr. Soc. Bel., 20.00 uur: Bridge en
Klaveijasdrive van Tennisver. Keep
Smiling.
Irene, 14.00 uur: Kerstviering van
zondagschool „De Vonk".
Irene, 20.00 uur: Feestavond van
P.V. Malthas.
Irene, 20.00 uur: Feestavond van
F.C. Nieuwland.
Magn. Deikerk, 19.30 uur: Instuif.
De Rank, 20.00 uur: Prema.
Tivoli, 20.00 uur: Contactavond
O.B.K.
Arcade, 20.00 uur: Feestavond
Orpheus.
21 december
Irene, 20.00 uur: Ned. Herv. Ger.
Evangelisatie Jeugdkerk.
Irene, 14.00 uur: Kerstfilm voor de
jeugd.
Tivoli, 20.00 uur: Disco-avond Mar
tin Green.
Arcade, 14.00 uur: Martin Green.
Arcade, 20.00 uur: Instuif.
22 december
Irene, 20.00 uur: Ec. opleiding
Meyers en de Pater.
Irene, 20.00 uur: K.N.M.T.P.
Bloemschikcursus.
Clubgebouw W.F., 20.00 uur:
Schaakver. „Schiedam".
Wijkc. Nieuwland, 20.00 uur: Drum
band O.B.K.
Arcade, 20.00 uur: Bridge Schiedam
'59.
Arcade, 20.00 uur: Rep. Excelsior.
Chr. Soc. Bel., 20.00 uur: O.S.V.
klaveijasclub.
23 december
Irene, 20.00 uur: Kerkkoor der
Herv. Gemeente.
Irene, 20.00 uur: Kerstklaveijastoer-
nooi P.V. Enterprise.
De Rank, 20.00 uur: Kerstfeest
diaconie.
Wijkver. Nieuwland, 19.30 uur:
Jehova's Getuigen.
Wijkver. Nieuwland, 13.30 uur:
H u isvro u we ngy mn
St. Martinuskerk-Gr., 20.00 uur:
Volkskerstzangdienst.
Tivoli, 20.00 uur: Harmonieorkest
O.B.K.
Arcade, 20.00 uur: Rep. Orpheus.
Arcade, 19.30 uur: St. Eloy.
Arcade, 20.00 uur: Kerstbal Sted.
Gymnasium.
24 december
Irene, 20.00 uur: Opleiding de
Vette.
Irene, 20.00 uur: Combo Han
Overdijk.
De Rank, 20.00 uur: Kerstmaaltijd
Premol tot 22.00 uur.
Arcade, 20.00 uur: Bijeenkomst
Studievrienden.
Chr. Soc. Bel., 15.00 uur: Kerst
middag v. N.C.G.O.V.-18.00 uur.
Weekfilm Passage Theater
On her Majesty's Secret Service,
James Bond, 18 jaar.
Dag. 2 uur en 20.15 uur. Za. en zo.
19.00 en 21.00 uur. Zondagmiddag
13.30 uur en 16.00 uur.
Tentoonstellingen
Stedelijk Museum, 20 december - 19
januari.
1. Schiedammers tonen hun kunst
bezit.
2. Schiedam in kaart en beeld.
3. Tsjechische Grafici: a. Demartini;
b. Kubicek; c. Malich; d. Mirvaldje.
Sykora.
4. Klink klare troeven van keramiek
en glas.
Galerie De Graaf 28 november - 2
januari: Mevr. Lize van de Pols-Ver-
meulen. Schilderijen en Gouaches.
Dinsdag t/m zaterdag 13.00-18.00
uur; zondag 13.00-17.00 uur.
Galerie Punt Vier 19 december - 10
januari: Paul Damsté.
Hockeyclub „Sprint"
tb.v. het Bouwfonds.
De 10 prijzen zijn gevallen
op de nummers: 21; 24; 75;
93; 116; 117; 119; 130; 166; 169.
(Trekking vond plaats 18 dec.
j.l. door Notaris C. J. van de
Valk, Schiedam).
De prijzen zijn gevallen op de
nummers:
le prijs 4503
2e prijs 1591
3e prijs 202
4e prijs 3201
5e prijs 4621
Prijzen zijn af te halen bij de
heer J. H. Mulder, Eendrachts-
straat 13c, Schiedam.
Hetzelfde evangelie van Johannes'
werkzaamheid in één zin samen
gevat: hij predikte „een doop tot
vergeving van zonden" (Marcus
1:4), hetgeen hem de naam Doper
bezorgde. Wat kan men anders
doen dan zich bekeren wanneer de
„grote en geduchte dag des Heren"
op het punt staat aan te breken?
De beslissing zal gaan vallen of
deze aarde een wereld voor mensen
zal blijven en bewoonddrlijft door
hen die inderdaad mensen zijn. De
roep tot omkeer, die de vroege
profeten hebben laten horen, ver
dichtte zich tot een laatste drin
gend appèl aan de oever van de
Jordaan. De doop, die Johannes
instelde, was het teken van inlij
ving in het ware Godsvolk, de
„heilige rest" van het staatkundige
volk Israël, dat deel zal krijgen aan
en zal gaan naar een werkelijk
voltooide wereld en zich tot een
werkelijke mensheid zal ont
plooien.
Zaterdag a.s. is Sociëteit „The Disco
Pub" inclusief de vaste huisdiscjoc-
keys, die de avond het programma
verzorgen onder de naam „The
Dizzy Disco's" te gast bij sociëteit
„In the Mood", aan de Goudsesingel
„De Serre" te Vlaardingen. Leden
van beide sociëteiten hebben op die
avond op vertoon van hun lidmaat-
schapsbewijs toegang. Leeftijd 18-
jaar.
Zondagavond is er dan weer een
groots discotheekfestijn in het eigen
gebouw De Put, aan de Pinkstraat
10 (hoek Franselaan) te Rotterdam
west. Het programma wordt dan
gepresenteerd door de inmiddels in
Rotterdam-west bekend geworden
„Grote man met de kleine snor"
otw. Xmo, die reeds vele malen
eerder zijn muzikale kunsten in
gebouw De Put vertoonde, als
disc-jockey.
Leden van de sociëteit hebben in de
komende maand ook toegang op de
speciale avonden van de in hetzelfde
gebouw gevestigde Instuif, nl. op
vrijdag 26 december (2e Kerstdag)
waar de Mega's te gast zijn en op 1
januari a.s. voor welke avond men
de topgroep nr. 1 „Big Wheel" heeft
weten te contracteren.
Op zondagavond 28 december is er
,een gezellig kerstbal in societeits-
sfeer, waar de muzikale noot met
vaardige hand wordt verzorgd door
vaste huisdiscjockey JOH .F.
Inschrijving van nieuwe leden voor
het lopende seizoen is nog steeds
mogelijk op ieder societeitsavond,
zondag's van 8 tot 12 uur. Leeftijd
minimaal 16 jaar.
De Schiedamse top-blues-formatie
„Jack of all Trades" omlijst op
zaterdag 20 december a.s. het
Kerstbal dat in „De Kippenren" in
de Rijnstraat (Schiedam-Zuid) onder
de kerk gegeven zal worden.
Toegangsprijs: f 2,—.
Aanvang: 8 uur, zaal open half acht.
Iedereen van harte welkom.
Zo dringend was Johannes' appèl
dat bekering tegelijk inhield: inlij
ving in dit herstel van wereld en
mensheid, dat zal plaatsvinden.
Bekering wilde zeggen: afzien van
alle zekerheden, die verleden en
heden schijnen te bieden en zijn
enige hoop stellen op de spoedig
komende. Het heeft alles eenzelfde
bedoeling: het aanbreken van de
dag van Jahweh, de Heer, de komst
van zijn Rijk, zij vragen omkeer
van een ieder, die zijn vertrouwen
stelt op het bestand van de wereld;
zij vragen „boete", d.w.z. het
loslaten van vertrouwde d.w.z. van
in laatste instantie valse waarheden
en zekerheden.
Daarom vinden wij bij Johannes
een sterk afwijzen van zijn eigen
persoon en de aandacht richten op
de Ander. Zijn „bekeringsaktivi-
teit" is erop gericht om een weg te
bereiden voor de Ander, de oren
en harten der mensen te openen
opdat „degene die na mij komt"
toegang zal vinden. Johannes wil
een toegang gereed maken, openin
gen breken in de duistere muur die
de wereld als maatschappij en
voorts de harten der mensen
omgeeft, opdat Het Licht der
Wereld kan doordringen.
De eeuwigheid van alles, waarin
ons bestaan van tijdelijke mens
zich afspeelt, zal de zin van dit
tijdelijke bestaan openbaren; an
ders gezegd, de Eeuwige zal zich
kenbaar maken aan de mens. Dit
mysterie, beter de verwachting van
Op menig perron in Nederland
staan onder het woord „aan
komst" de tijden van vele treinen
aangegeven. Het woord „Advent"
(komst) staat op de kalender op de
vier zondagen in de tijd voor
Kerstmis. De zekerheid waarmee
het allebei gebeurt, de aankomst
van de treinen en de aankomst van
Christus, zou ons te denken
kunnen geven. Komt Jezus aan
zoals de sneltrein van 9.02 uur?
Onverschillig of er nu iemand
wacht? Beslist niet. Bij Advent
behoren mensen die wachten. Als
er niemand op Jezus' perron staat,
dan rijdt de trein door, ondanks de
kerkelijke dienstregeling.
Maar wie wacht er op Jezus? Ik
zou willen zeggen: iedereen. Ieder
die leeft, wacht en het tweede
dat ik wil zeggen ieder die
wacht, wacht op Jezus als de
Messias der Toekomst en als de
Ver-los-ser.
Ieder die leeft wacht. Hoe intenser
iemand leeft, des te duidelijker is
dat te zien. Iemand die zijn gehele
leven met wachten doorbracht,
was Johannes de Doper. Met
passiviteit heeft dat niets te ma
ken. Wachten wil niet zeggen:
ergens stil zitten, de handen in de
schoot, de ogen ten hemel gehe
ven; integendeel. Johannes zwierf
rond tussen de woestijn, de Jor
daan en de hoofdstad Jeruzalem;
hij had zijn handen nodig om de in
massa's toestromende mensen on
der te dompelen in het reinigende
water. Op de hemel kon hij zijn
ogen niet richten, omdat hij de
mensen, wie hij iets te zeggen had,
heel goed moest aankijken. Dus
geen stille overgave, geen Johannes
die wacht zoals bloemen op de
dauw. En helemaal niet onder het
motto: „komt tijd, komt raad".
Het oudste evangelie, dat van
Marcus, schetst Johannes met twee
citaten uit de profetische geschrif
ten (Maleach 3.1 en Jesaja 40:3).
Vervolgens wordt hij in enkele
woorden getypeerd (Marcus 1:6)
als een man, die onmiskenbaar
doet denken aan Elia, de grote
profeet uit oud-Israël, met zijn
haren kleed en zijn lederen gordel
(2 Koningen 1:8). Deze inleiding is
wel summier, maar zegt intussen
veel. Wanneer Johannes beschreven
wordt als een Elia en ingeleid
wordt met profetenwoorden, die
betrekking hebben op de dag van
Jahweh, dan is daarmee al direkt
gezegd dat met Johannes de Doper
de „eschata" (letterlijk vertaald:
de laatste dingen) aan de orde
kwamen, d.w.z. de wereldwijde
voltooiing van wat God in Israël
begon, n.l. de voltooiing waarin de
zin van de geschiedenis duidelijk
zal worden.
dit mysterie beleeft de mens in de
tijd van de Advent, n.l. het Woord
wordt vlees, mens, en zal temidden
van ons wonen, heeft temidden
van ons gewoond. De bedoeling
van de Eeuwige in de wijdste zin
van het woord is openbaar ge
maakt aan de mens in een mens.
Maar is het zo dat een mens
verwacht? Ik dacht van wel. Ieder
die leeft wacht en verwacht. Men
overleeft niet zo maar het heden
en men blijft niet zo maar in de
tijd voortbestaan. Een mens komt
niet van het vandaag in het morgen
als een steen! Naar de toekomst
gericht zorgt hij, vreest hij of
hoopt hij.
Toch zijn er ook mensen die
zeggen, zoals Bertold Brecht het in
een gedicht heeft geformuleerd:
„zoals het is blijft het. Wat wij
willen gebeurt nooit". Voor hen is
wachten onzin, is hoop een illusie
die wegsmelt in de zon van de
werkelijkheid. Maar kan een mens
op de duur zonder verwachting
leven? „Zoals het is blijft het".
Niemand kan dat konsekwent
blijven zeggen. „Want voor al wie
tot de levenden behoort, is er
hoop" zegt de Prediker. Hier
wordt leven gelijk gesteld aan
kunnen hopen; wie niet meer
verwacht is dood. „Zoals het is
blijft het", als iemand de naam
„atheïstisch" verdient, dan zijn het
al degenen die dergelijke woorden
in de mond nemen. Natuurlijk is
dat geen definitief oordeel, omdat
God ook hen niet loslaat die Hem
afschrijven door de toekomst te
verloochenen.
In het wachten op „Het Woord is
Vlees geworden", wordt een toe
gangspoort gewezen voor de mens
heid om de toestand van het exiel
der mensheid te verlaten. Exiel,
dat is: ex-ilium, ex-ilium, de
toestand van de ex-sul, iemand die
buiten zijn sulum, zijn bodem
moet leven. Het is ont-worteling.
Daarom is de Advent een „aange
name tijd". Maar het is ook een
tijd waarin men zich meer dan ooit
bewust moet maken dat het zo
niet duren kan. Er moet ver-lossing
komen en men mag het woord
„verlossing" verstaan in zijn dub
bele zin, want het heil voor de
wereld, de grote komst, wordt ons
door de apostelen als een geboorte
beschreven. Geboorte kondigt
Nieuw Leven aan.
Kerstmis, het vieren van de geboor
te van Jezus, de Christus te
Bethlehem moet gevierd worden in
de lijn van vér-strekkende uitzich
ten voor wereld en mensheid.
De Advent is niet het voor de
zoveelste maal met het kerkelijk
jaar beginnen. Nee, het kerkelijk
jaar is geen kringspel, omdat het
geloof van een kringloop niet wil
weten. Het is een jaar, het ,jaar
onzes Heren", wij komen er
dichter mee bij onze bestemming.
Het jaar vóór ons beeldt voor ons
uit de grote gang van God in de
tijd, van aanvang tot voleinding.
In Christus, het Mensgeworden
Woord van God, ligt een „voor
goed begonnen begin" en de
volledige komst van Hem die naar
de mensen toekomt ligt in de
Toekomst.
Advent loopt over in Kerstmis:
Het Woord is vlees geworden en
het heeft onder ons gewoond en
wij hebben zijn heerlijkheid gezien.
Drs. F. Smit, Oud-Kath. pastoor.
Kerst nadert met rasse schre
den.
Vandaag ruimen we een plaatsje
in voor een artikel van drs. F.
Smit, pastoor van de Oud-
Katholieke kerk in onze stad.
De afbeelding van de kribbe is
afkomstig uit de Missale Ro
manum, een editie van Plantijn
anno 1620 en eigendom van de
bibliotheek der Oud-Katholieke
Parochie van de H. Johannes de
Doper te Schiedam.
We laten hiernaast drs. Smit aan
het woord.