Helpt HET ROODE KRUIS helpen -1965 Kerk Sint Jan de Doper m BQ0T 1970- ,1? H. P. v. Geloven Bank Mees Hope nv Hoe schrijf je kerkgeschiedenis over een vijfjarige J! Twee unieke voordelen van de obligatierenterekening van Bank Mees Hope NV: RtmERDDI.'K Processie naar Kevelaer vi V Voor uw examen geslaagd JUWEUER BOEKT ZOEKT ASSURANTIEKANTOOR HET. NIEUWE STADSBLAD - PAG. 6 - VRIJDAG 22 MEI 1970 'l I Hll -hN De St. Jan de Doperkerk in Nieuwland bestaat vijf jaar. Men heeft mij als vorige pastoor van deze kerk gevraagd om in dit blad een artikel te schrijven, dat vooral de historie zou moeten behande len. Maar hoe moet je praten over de geschiedenis van iets dat pas vijf jaar bestaat? Vijf jaar in een mensenleven is al niet veel, hoewel er van alles in gebeurt, zeker de éérste vijf jaar. Later als je volwassen geworden bent, dan merk je pas hoe kinderlijk en onbekommerd je door die eerste kinderjaren heen gestapt bent. Vijf jaar in de geschiedenis van een kerkgebouw is ook niet veel, want kerkgebouwen overleven genera ties; de kerk schijnt het eeuwige leven te hebben. Dat dachten we vroeger tenminsteeen kerk was niet alleen een symbool van gelovige toewijding en offerzin, zijn hoogoprijzend uiterlijk was een makkelijk te herkennen baken voor stad en streek. Probeer maar eens een fotopuzzel op te lossen waarin gevraagd wordt welke steden bedoeld zijn, dan zie je meestal een imposant kerkge- i r Snoezige kleuterpakjes van soepel en licht dragend, gemakkelijk zelf te was sen ASTRALON. U kunt kiezen uit tal van grappige modelletjes en fantastisch leuke kleuren. Nu als zeer speciale zomeraanbieding voor de HALVE PRIJS (Maten 80-110) Maat 80 kl. st. p. m. voor vader en zoon «SCHIEDAM Hoogstraat iedere vrijdagavond Uw koopavond 1 ROTTERDAM IJSSELMONDE HOOGVLIET SCHIEDAM VLAARDINGEN DORDRECHT LEIDEN ZEIST ARNHEM VLISSINGEN ZAANDAM «MAASTRICHT bouw, zoals de St. Jan in den Bosch, de St. Servaas in Maas tricht, de dom in Utrecht, de Martinitoren in Groningen. Alleen om er achter te komen dat je iets van Schiedam ziet, kijk je steevast tegen het weinig vereerd reliek aan van het gilde der zakkendragers. Schrijven over kerkhistorie is on willekeurig schrijven over kerkge bouwen, hun ontstaan, restauratie, hun onvergankelijke stoerheid. Of je grijpt al mediterend terug naar het verleden om kritisch terug te vinden hoe bepaalde tendenzen zich gingen ontwikkelen, hoe intri ges vérstrekkende gevolgen konden hebben voor allerhand groepen mensen. Enkele maanden geleden heeft pastoor drs. F. Smit in dit blad nog een interessante bladzijde geschreven over de rol van Petrus Godde in de geschiedenis van katholiek Nederland. Toen al, rond 1700, waren de tijden roerig, lokte de rol van Rome veel terechte kritiek uit. Welnu, denk je dan nog eens een eeuw vroeger. De verwar ring is nog groter; Schiedam ziet er uit zoals je nu alleen maar in de musea te weten kunt komen met veel gesnuffel in vergeelde docu menten. Alleen de ruïne van oud-Mathenesse was er tóen ook al, dat wel! In die onrustige tijd kwam vanuit Antwerpen in 1616 de eerste Dominicaan naar Schiedam, ho rend tot de monnikenorde die in de Middeleeuwen gesticht werd en de opdracht tot prediking in zijn wapen meevoerde. De arme man was er niet eens erg lang of hij moest in 1629 al weer de vlucht nemen naar Den Bosch. Tijdens zijn afwezigheid vestigde zich een andere geestelijke te Schiedam in het riante huis te Poort en moest de Dominicaan bij zijn terugkeer genoegen nemen met een zolder kamertje op de Dam. Zo ging dat vroeger in die woelige tijden van onzekerheid, vervolging en com petentiestrijd. Zo is het nu niet. We leven in 1970. Sinds 1616 zijn er 354 jaar verlopen. De monniken in witte habijten zijn gebleven. Geen mystieke figuren uit middeleeuwse kloosters over wie Hauser eens heeft geschreven dat ze hem deden denken aan nucleaire fysici die bij kaarslicht in donkere kerken sa menkomen om beslissingen te treffen die de ontwikkeling van de kernenergie blijvend veranderen. Maar pastoraal bewogen mensen die zich met hart en ziel inzetten voor de medemens. Dezelfde schrijver heeft overigens een heel wat nuchterder typering van de Dominicanen gegeven toen hij opmerkte: het is zeer moeilijk een van hen erop te betrappen dat ze langzaam lopen! Die donkere kerken kloppen in ieder geval niet. En in die witte habijten zijn ze bepaald geen fisici, al sleutelen ze als verdienstelijke doehetzelvers op technisch gebied een heel eind weg in hun vrije tijd. Vijf jaar werken ze nu in een moderne kerk. Sommigen zeggen dat het de mooiste kerk van Schiedam is. Zelf ben ik niet objectief genoeg om dit te bevesti gen en ontbreekt me de moed om het te ontkennen. Wat is vijf jaar op die 354 uit het verleden? Eigenlijk heel wat, want de ge schiedenis van de religie is in weinige jaren revolutionair veran derd. Zo snel geëvolueerd dat je zelfs na vijf jaar niet meer kunt zeggen dat je in 1970 een kerk moet bouwen zoals dat gebeurde in 1965. Moderne wijken herken je nauwelijks aan de kerken. Het is een uitzondering als ze torens hebben. Schrijven over kerken is niet zozeer teruggrijpen in het verleden, maar vooruit kijken naar de toekomst. En dan is het zinvol even stil te staan bij dit eerste lustrum. We doen dat niet om te gloriëren om wat er door de energie van velen tot stand kwam, al moet hun arbeid met eerbied genoemd wor den. We herinneren aan de eerste pastoor van de Nieuwlandkerk die in 1958 naar Schiedam kwam met de opdracht in het zich snel uitbreidende Nieuwland de bouw van een kerk voor te bereiden, pastoor A. C. van den Brekel. Al in november van dat jaar slaagde hij erin een noodgebouw te laten plaatsen op de plek waar nu de jeugd van de voormalige jongens ulo aan de No lenslaan zich ver maakt. We noemen verder met grote erkentelijkheid de naam van architect Jan Lelieveldt die met zijn hartstochtelijke energie en met grote kundigheid langzaam maar zeker gestalte wist te geven aan zijn conceptie. Beiden zijn reeds gestorven, pastoor van den Brekel verleden jaar, bouwheer Jan Lelie veldt twee maanden geleden. Veel plannen werden er gemaakt, nog meer gecorrigeerd, er werd gebedeld om en geschipperd met geld. 'n Relatief grote som werd door de enthousiaste parochianen sinds 1958 zelf bijeengegaard. Iedereen leefde mee in de groeien de zorg om een waardig en toch funktioneel Godshuis. Op 5 sep tember 1963 ging de eerste paal de grond in, en op de feestdag van St. Jan de Doper, stads- en parochie patroon, 24 juni 1964 werd de eerste steen geplaatst waarvan de tekst nog steeds op de Nolenslaan te lezen is „Deze steen zal 'n getuige onder u zijn, dat ge uw God niet verloochent". Op zater dag 22 mei 1965 tenslotte werd de kerk plechtig in gebruik genomen door de bisschop van Rotterdam, mgr. M. A. Jansen. Vijf jaar staat 'n kerkgebouw in een nieuwe wijk, in een snel veranderende tijd. Wat voor funk- tie gaat zo'n gebouw krijgen in de toekomst? Dat is een moeilijke vraag voor veel kerkbesturen en kerkeraden. Heel wat kerkgebou wen staan leeg, worden of zijn al gesloten, worden afgebroken. Wel is duidelijk dat deze vraag samen hangt met de veranderde opvatting over kerk-zijn in het algemeen. Het oude kerkbeeld brokkelt af. Kerk mag je niet meer synoniem noe men met autoritair optreden. De autoriteitscrisis die je allerwege waarneemt, raakt ook de kerk en laten we hopen dat deze crisis zijn goede en honderdvoudige vruchten oplevert ten bate van een steeds groeiende dialoog en verdere de mocratisering en decentralisatie. Onrustbarender is het verschijnsel van de geloofscrisis. Het is erg gemakkelijk om allerlei spanningen te willen verklaren uit de intoleran te houding van een bepaald kerkge nootschap, of de eigenmachtige beslissingen van kerkeraden, maar wie tegenwoordig spreekt over kerk-zijn in 1970 kan niet voorbij gaan aan de geloofscrisis van onze dagen, moet eerlijk durven te bekennen hoe moeilijk het is samen op weg te willen gaan, hoe je geërgerd wordt door twijfel aan elkaar, door gebrek aan inzet en medeverantwoordelijkheid. Het is heel gemakkelijk godvruch tig te belijden dat je in God gelooft, maar hoe is het te rijmen als dat geloof geen gestalte krijgt, als je tegelijk twijfelt aan je medemens? De kerk van 1970 verkeert in een crisis, en deson danks durven we nuchter genoeg te zijn vooruit te kijken. Dan alleen is het goed om stil te staan bij een eerste lustrum wanneer we durven kijken naar de toekomst. Met dankbaarheid voor alles wat tot stand is gebrOttit, voor het vele dat nog aan het groeien is. Die groei gaat sommigen te traag, anderen te snel Samen op weg zijn naar een betere toekomst, is dat niet tege lijk geduldig en ongeduldig zijn? „Waar moet dat allemaal naar toe in deze tijd? Als we op die veel geuite vraag zelf een antwoord durven geven, dan belijden we daarmee onze eerlijke inzet, onze medeverantwoordelijkheid voor el kaar, geven we elkaar het nodige crediet. Vijf jaar staat er een kerk in Nieuwland. Wat voor funktie zal die straks gaan krijgen? Blijft ze een teken van hoop op meer medemenselijkheid? Een plaats waar we samenkomen om eigen onzekerheid en onmacht te belij den, en tegelijk willen erkennen dat we met elkaar op de goede weg zijn? Dit waren enkele gedachten die in me opkwamen toen men mij verzocht met enige regels dit bescheiden feit te gedenken. Het bovenstaande nog eens overlezend, kom ik tot de ontdekking dat het op een slechte preek lijkt, waar je de Schiedammers niet mee moet lastig vallen op een zonnige zomer avond. Of heb ik u toch aan het denken gezet over de vraag waar het in de toekomst met de kerken naar toe moet? Dr. E. Robben Zo'n prachtig horloge is de mooiste beloning Wij geven ook Schiedamzegels DR. WIBAUTPLEIN 15 TELEFOON 26.69.05 Ruime parkeergelegenheid Vrijdagavond koopavond Ook: zaterdag's geopend: van 10.00-12.00 uur. Persoonlijke leningen! Alle financieringen! Bromfietsverzekering! Autoverzekering! Pensioenvoorzieningen! Alle verzekeringen! Hypotheken! Beleggingspolissen! Spaarbank direct opvraagbaar Rente S%. Singel 92a - Schiedam (ruime parkeermogelijkheid) Telefoon 267113 t - V '<H t 5 i 56807 Aan de pastorie van de Singelkerk, bij mevrouw Kleinekoort, Hoog straat 42 of bij de heer C. L. de Jong kan men zich elke maandagavond van half 8 tot half 9 opgeven voor de processie naar Kevelaer, die op 13, 14 en 15 juni a.s. plaats heeft. Hoge rente per maand vrij opneembaar. Hoge rente 7V« Het rentepercentage van deze rekening is gekoppeld aan het maandelijks rendement van 9 staatsobligaties. Over januari '69 bedroeg dat percentage 5 Vi Thans over april '70,7V< f 2.000,- per maand vrij opneembaar. En geen opzegtermijn voor de aankoop van effecten of onroerend goed. Voor andere doeleinden geldt een opzeg termijn van 3 maanden. Minimale le storting 500,—. Daarna tenminste 100, per keer. Bank Mees Hope NV kent rtog meer voordelige spaarrekeningen: Spaardeposito: 4y2% bij een opzegtermijn van 1 maand Termijnspaardeposito: 5bij een opzegtermijn van 6 maanden Termijnspaardeposito: 6%% bij een opzegtermijn van 12 maanden Termijnspaardeposito: 7% 24 maanden vast. Onze kantoren zullen u graag alle gewenste inlichtingen verschaffen. Hoofdkantoren: Amsterdam, Herengracht 548,tel. 020-213213; Rotterdam, Blaak 10, tel. 010-111040. Bijbank: 's-Gravenhage, Kneuterdijk 13, tel. 070-924031. Kantoor Schiedam: Nieuwe Haven 133, Hoek B K.-laan, tel. 010-269060.

Gemeentearchief Schiedam - Krantenkijker

Het Nieuwe Stadsblad | 1970 | | pagina 6