O O C 'AI -WEZ&Ü»! p W A W v m ~V"" ES; fiEORQF 'M V cou o DOOR An VAM DONG EN C.S. Min of meer chaotisch duiken we in de rijke geschiedenis van hei beatwezen, die in feite begon omstreeks de tweede wereldoorlog met Woody Guthrie, Leadbelly en andere hardblues- en protestzangers. Over het algemeen wordt als begin van het beatwezen echter de midden-fifties aangenomen. Dat was toen ene Bill Haily het liedje Rock around the clock op de eerste plaats van de Amerikaanse top-honderd wist te brengen, en ook bovenin de hitladders in andere landen. Meteen was een nieuwe dans geïntroduceerd, de rock and roll, die de opvolger was van de negentientwintig-stijl (charleston, boogie-woogie, boston baby). De rock and roll zaaide meteen tweespalt in vele gezinnen. De ouderen vonden de dans veelal zedenbedervend of in ieder geval smakeloos; de jongeren daarentegen vonden er een nieuwe expressie in. Met the twist is het later precies andersom gegaan, zoals we allen weten. De nieuwe muziek kondigde niet alleen een nieuwe dans aan, maar was ook het begin van wat sommigen (ook wij) het beatwezen noemen, een periode van diepgaande structurele veranderingen in de gehele kuituur en kunst en ook in de opvattingen over allerlei zaken die voorheen taboe waren. De rockjeugd accepteerde veranderingen gemakkelijker dan andere jeugd dat deed. Volgens de astrologie brak het tijdperk aquarius aan (it's the story of the age of aquarius), waarin de mens naar een beter menszijn zou groeien, met meer liefde, vrede, intelligentie. In het begin was er van die vrede weinig te merken. Gangs werden gevormd ook in Nederland ontstonden nozemgroepen die zich onledig hielden met het scheuren op brommers en motoren en het onveilig maken van de straten. Nazaten van de oorspronkelijke nozems zijn tegenwoordig heli's angels en skinheads. Een goed beeld van het gangleven geeft de film West Side Story. Bill Haily was niet sterk genoeg om de eerste plaats in de tienerharten te handhaven. Mensen als Buddy Holly en Elvis Presley verdrongen hem spoedig. Vooral Elvis heeft zich kunnen handhaven, tot in deze tijd toe, hoewel hij nu meer een zanger a la Jim Reeves is geworden. Nummers als Jailhouse rock en It's allright mama hebben hem echter een ontuitwisbare roem gegeven. De rock begon in Amerika (Fabian, Eddie Cochran, Ricky Nelson, Bobby Vee), maar breidde zich ook uit naar Europa. In Engeland was Cliff Richard ongetwijfeld het topfiguur. Ook Nederland werd door rock besmet. Peter (Koelewijn) and his rockets presteerden het om maar liefst zeven weken achtereen de eerste plaats van de top-tien van Tijd voor Teenagers (Vara's tienerprogramma van Co de Kloet) te bezetten. Ook de Blue Diamonds waren hier erg geliefd, vooral in het begin toen zij de Everly Brothers nog imiteerden. Nog enkele namen uit de periode:'Edwin Rutten, Rob de Nijs, Johnny Lamers, Anneke Grönloh (Soerabaja). In die dagen had de traditionele muziek, de smartlappen en Duitse schlagers, maar ook de Franse chansons en het folkloristisch getinte werk van bijvoorbeeld het Trio Hellénique nog behoorlijk invloed. Edith Piaff zong Les feuilles mortes; Charles Aznavour was erg geliefd, Gilbert Bécaud werd een nieuwe ster met een stijl die erg op die van Aznavour leek. En toen kwam de twist de rock and roll opvolgen, omstreeks 1959. De slimme Chubby Checker had al eens de markt verkend met een poging Let's twist, die op niets uitliep. Maar een jaar later werd Let's twist again een groot succes. Joey Dee begon een dancing waarin alleen getwist werd (The Peppermint Lounge) en waar hij The Peppermint Twist als hit lanceerde. Ineens was het hek van de dam. Iedereen begon een of andere nieuwe dans te promoten met meer of minder succes en zo kon je op de dansvloer ineens alle kanten uit, met twist, madison, jerk, jenka (nota bene! en dergelijke. In Nederland was het uurtje Tijd voor Teenagers per week inmiddels uitgebreid met Tussen 10 plus en 20 min en nog enkele identieke programma's. Daardoor werden nieuwe buitenlandse stromingen hier stukken eerder ingevoerd. De Beach Boys wisten zelfs hun dans, de surf, populair te maken, maar echte invloed had deze hier niet op het leven en denken en doen van de jeugd. Terwijl toch de ruwere kantjes van het optreden naar buiten bij de jeugd verdwenen. De aggressieve nozems maakten plaats voor groepen mensen die aan de zelfkant van de maatschappij leefden, de beatniks. Deze groep raakte vooral bekend door het intensieve gebruik van hard drugs. De voorlopers van de undergroundpers kwamen opzetten; hier met het blad Taboe (dat eerst Twen heette, maar een proces met het gelijknamige Duitse blad verloor). Mensen als Remco Campert en Simon Vinkenoog vielen meer en meer op, en even later ook Harry Mulisch, Jan Wolkers en in hetbuitenland vooral Kerouac, de schrijver van het beatnikopus On the road (in Nederland uitgegeven door de Bezige Bij: Op weg). De beat kwam plotseling, maar niet geheel onverwacht. De twist was eigenlijk geen volwaardige opvolger van de rock and roll gebleken en men zat met een leegte. Er moest weer iets gebeuren en dat vond plaats met de bekendwording van The Beatles die plotseling bekend werden met hun nummers From me to you en Can't buy me love. De groep Dave Clark Five leek aanvankelijk hun zwaarste concurrent te worden, maar heeft dat nooit waar gemaakt. Hun enige hit van allure was Bits and Pieces. Nee, dan deden The Rolling Stones het beter, een jaar later. Deze groep viel op door het extreme lange haar voor die dagen. Nog enkele groepen uit die eerste periode, die het tot in onze dagen hebben uitgehouden: The Kinks, The Pretty Things. Dit gebeurde omstreeks 1962. In dezelfde tijd kwam Amerika ook weer met iets nieuws opdagen. Aanvankelijk leek het een éénmanszaak te worden van een mompelende nasaal-zingende jongeman, maar toen hij, Bob Dylan, wat bekender werd, bleek hij goed genoeg te zijn om 's werelds meest nagevolgde artiest te worden. In Nederland duurde het allemaal wat langer. We zaten hier nog met de brokken van de rockperiode. Vince Taylor en Johnny Halliday vierden hier nog triomfen en zelfs de Duitsers, met in hun voorste gelederen Freddy Quinn, Peter Kraus Conny Froboes, Peter Alexander en dergelijken. Ook had de éven verdrongen smartlap zijn kop weer opgestoken met Gert en Hermien Timmermans. Toen de beat begon - vooral na het eerste bezoek van The Beatles. - was het hier een muziekorganisatorische chaos geworden. De Country ÈACTI Wil HF I Ml AAN/ 15 I FFK (fiqV BOB IDYLAN LENNOb DR. Westernballade zoals Jimmy Reeves die bracht, had zijn navolgers; de smartlappenafdeling die de Duitse en Nederlandse zangeres aanbad. Verder de folksclan, de jazzminnaars, de beatgosers, de ouwe rockers (Radio Veronica was toen al in de ether en die boekte een weergaloos succes met een programma ouwe rock), de kassiekminnaars die waren nog het gemakkelijkste af, wat zij zochten was al categorisch ingedeeld, de cabaretliefhebbers en de volgelingen van enkele verdwaalde nieuwlichters die muziek brachten die later als underground en freak out bekend zou worden. Mensen als Mischa Mengelberg brachten deze. Elke groep kende natuurlijk zijn eigen idolen. De folksgroup aanbad zonder meer Bon Dylan en diens navolgers als Donovan, Ferre Grignard, Barry McGuire, Joan Baez, The Birds. Eh... het is ongeveer 1964... De cabaretwereld werd kritischer en kende behalve de drieëenheid Toon Hermans, Wim Kan, Wim Sonneveld ook opgeklommen sterren uit het studentencabaret: Liesbeth Lizt, Ramses Shaffy, Jasperina de Jong en later ook Herman van Veen (anno '68; die telt nog niet mee). De smartlappenzangers hebben ook nooit over gehoor te klagen gehad, zelfs niet in onze dagen nu Heintje en Wilma nog voor honderdduizenden aan platen verkopen. Het Franse chanson redde het af en toe en enige oudere rocknummers (jeugdsentiment ten gunste van bijv. Eddie Cochran en Buddy Holly die beiden door ongevallen om het leven waren gekomen) wisten eveneens de topplaatsen te behalen. Tot overmaat van ramp voor de muziekhistoricus kwamen er ineens, zo ongeveer van 1964 tot 1969, massa's nieuwe muziekstromingen bij. John Mayall liet de Rhytm Blues herleven die na Fats Domino nauwelijks meer beoefend werd, en hij kreeg aangang in Himi Hendrix c.s., Jimmy Boyd en onze eigen Cuby and his Blizzards. De verdere groepen in Nederland die iets in te brengen hadden, maakten alle beat: Cats, Shocking Blue, Bintangs, Shoes, Outsiders, Les Baroques en zo. De poëtische song werd onder aanvoering van Simon Garfunkel populair. In Nederland was dan Boudewijn de Groot de man die iets bracht dat tussen het genre Dylan-Garfunkel inlag, fraaie liedjes op teksten van Lennaert Nijgh. Tim Buckley kwam, maar borduurde slechts op Dylans werk voort. En dan de soul, freak out, underground, hard rock - waarover straks meer. Intussen was de nozem zo'n beetje van het toneel verdwenen. Zijn lijnrechte opvolger was de rocker die tegengesteld was aan de langharige mod. Rockers liepen in leren kleding rond, mods waren volgens de laatste modesnufjes gekleed. Zij besteedden honderden guldens per week aan kleding: Een zaak hadden mods en rockers gemeen, snelle motoren en veel lampen, toeters en andere attributen. De bluebeat kwam en ging met gillende meisjes: The Supremes, The Berry Sisters enzovoort. In Engeland waren nog enkele dames die zich aan beat bezondigden, Dionne Warwick en Cilla Black (die eigenlijk White heette). Amerika kende Nancy Sinatra, die Brenda Lee en Wanda Jackson opvolgde. Allemaal wel leuk, maar in het licht van de grote veranderingen weinig interessant. En opeens waren daar The Mothers of Invention die een dubbelelpee brachten, Freak out. Frank Zappa was het brein achter deze experimentele groep die later als voorloper van de underground beschouwd kan worden. Dylan kreeg zijn mysterieuze motorongeluk, The Band maakte een elpee Music from Big Pink die anders dan anders was. Een aantal Amerikaanse trucs om kunstmatige muziek te maken lukte min of meer. Zo kregen we The Monkees als teeveestrip, en de soul met artiesten als Otis Redding, Carla Thomson en Wilson Pickett. De Country en Western bloeide even op dankzij Hank Locklin en Johnny Cash. En de jeugd bleef niet onberoerd: Nederland kreeg de leiding in het internationale gebeuren met de provobeweging als protest tegen allerlei wantoestanden die hier maar lekker geduld werden. Zij protesteerden luid tegen luchtvervuiling (Robert Jaspers, de anti-rookmagiër), het autoritaire optreden van de overheid, in het bijzonder de politie, verouderde opvattingen over sex en het gebruik van soft drugs. Provo ging dood toen er genoeg levenskansen geschapen waren voor een verwante voortzetting daarvan. Het studentenprotest werd internationaal, maar kwam hier vreemd genoeg - nogal laat op gang. Net nu alles afgelopen leek, kreeg de underground genoeg bekendheid om succesvol te worden. Groepen met vreemde namen (The Electric Flag, Big Brother and the Holding Company, Jefferson Airplane) maakten hitwerk en Radio Veronica startte met het succesrijke programma Paarlen voor de zwijnen van Rob Out. De Beatles lanceerden de plaat Love, love, love en de Stones We love you. In Amerika groeide het hippiedom in de buurt van Los Angeles. Dat hippiedom trok later de wereld rond, om via het Midden-Oosten (op zoek naar hasj) in Amsterdam terecht te komen. De Dam werd een symbool. Kort daarop werden de eerste grote popfestivals georganiseerd, op het eiland Wright, te Monterey en vooral in Woodstock (te Bethel, staat New York). Nederland beet voor het vasteland van Europa overtuigend de spits af na enkele mislukte pogingen - met het Holland Festival '70 in het Kralingse Bos bij Rotterdam. En nu zitten we met de gebakken peren. Het jeugdfront is gesplitst in drie principiële groepen a. de traditionele groep, aanbidders van smartlappen, soul, bluebeat, beat-zonder-meer, die voortborduurt op wat de anderen naüeten. b. De kulturele groep, de mensen die van jazz en klassieke muziek houden, maar ook van chansons en andere muziek die iets meer vergt dan handen- en voetenwerk. c. De groep op de barricaden, die underground liefheeft, en ruige blues, protestsongs, folksrock e.d. Het lijkt er alleszins op dat groep c. het gaat winnen van de andere. Dat bewijst de belangstelling voor het Holland Pop Festival, voor Easy Rider, voor de musical Hair. We zitten nu op de puinhopen van een variabel kultureel leven, waarin de muziek centraal staat en de kritiek in lied en cabaret uitgedragen wordt, en natuurlijk ook in woord en geschrift. Wat er uit zal groeien weet geen hond, maar dat het iets leuks zal worden, is wel zeker.

Gemeentearchief Schiedam - Krantenkijker

Het Nieuwe Stadsblad | 1970 | | pagina 22