KOMENDE MA/W ons informatief EEN LEVENDE PAROCHIE Kerstmis in onze kerken spreekuren adressen KATHOLIEKEN (ALGEMENEN) BIER.... OW 938.M3VOH "CS DAOLIflV - OA4 - OA.i8?.aAT2 3WU31H T3H binnenstadsblad 27 NOVEMBER 1970, Nr. 1. Maandelijkse uitgave voor d« Roomskatholieke binnenstads parochie: Sint Lidwina O.L.Vr. Rozenkrans, Schiedam. Redactie-adres: Singel 104, Schiedam. Deze maandelijks terugkerende pagina in ons Stadsblad wil het contact bewaren en nog liefst vergroten tussen de pastores met de hen omge vende helpers enerzijds en de grote groep parochianen anderzijds. Er wordt over dat contact nogal eens geklaagd. Gelukkig, want dat bewijst, dat er nog behoefte aan is en dat het op prijs wordt gesteld. Nu zullen we direct moeten toegeven, dat de wijze van contact, zoals wij die door dit blad zoeken, nooit het persoonlijk contact volledig kan ver vangen. Zelfs de meest levendige schrijver toont zich nooit volledig. Als hij je boeit, zou je hem des te meer persoonlijk willen ontmoeten, om hem je eigen vragen te kunnen stellen. Maar wat willen we? Op het ogenblik bestaat ons priesterteam uit drie leden. Het werkterrein is praktisch de gehele oude binnenstad plus de villawijk in het westen. Binnen de drie jaar, die wij nu op de pastorie aan de Singel gevestigd zijn, is niet alleen het aantal parochie priesters sterk verminderd, maar ook de pastorale zorg van de paters Jezuieten in het bedrijfsaposto- laat en van de priesters van het H. Hart in het wijkhuizenwerk is totaal uitgevallen. Er wordt iets aan gedaan: De kapelaans de Vette en Kempen geven in samenwerking met enkele protestantse ambts broeders en andere geïnteresseerden uit de christelijke kerken hun medewerking aan het apostolaat binnen die bijzondere levenservaring, die in de wereld van de groot-industrie gewerkt wordt. Bedrijf en bedrijfsbevolking heet het tegenwoordig (afgekort: B. en B.). Het poogt in naamgeving een samenvatting te zijn van het protestantse „Evange lie en Industrie" en het katholieke „Bedrijfsapos- tolaat". In deze betiteling blijft het christelijk element ongenoemd, maar ik vrees niet dat dit in de leiding ontbreekt. Ook binnen het vlak van de sociaal-culturele arbeid van het wijkhuizenwerk wordt gezocht naar de inbreng van een priester minstens in de topleiding. Daar zal in worden voorzien. Maar het beroep gaat bijna altijd weer uit naar diezelfde drie, die op de eerste plaats het parochiële dienstwerk moeten verrichten. Een weer nieuwe vraag naar priesterlijke assistentie kwam kortelings van het parochiële jeugdwerk. De katechese op onze scholen wordt op het ogenblik begeleid door twee priesters uit Schiedam, die niet tot ons team behoren. Dat is een verlichting. Pastorale begeleiding betekent vandaag de dag echt niet alleen meer de komst van een goedwillende priester. Hij zal wat van de zaak af moeten weten. Zeker, hij zal geen expert behoeven te zijn, maar hij zal toch zoveel kennis van zaken moeten bezitten, dat hij voldoende die elementen ontdekt, die de gevoelige plekken zijn, waaraan zijn boodschap iets te zeggen heeft. De goedhartige priester van het verleden, die alleen steunde op zijn kerkelijke opvoeding, komt vandaag niet meer tot zijn recht. In de goede zin van het woord moet hij kritischer zijn dan vroeger. We hadden het over het beroep, dat op ons wordt gedaan buiten het parochiële dienstwerk om. Maar nu dit werk zelf. De verzorging van de liturgie en de prediking kost ons op heden heel wat meer tijd en studie dan een aantal jaren geleden. Wij hopen, dat u daar minstens iets van ontdekt heeft. En dan gaat het niet alleen om de verzorging van de weekend vieringen, maar wij denken dan ook aan het eigen cachet, dat wij graag willen geven aan die bijzondere gebeurtenissen van het leven, welke wij met liturgische luister omgeven, zoals daar zijn: doop, huwelijk en uitvaart. Dat is pastorale zorg geworden van een bijzonder gehalte. Hier vinden we dikwijls ook de mogelijkheid van een waarachtig persoonlijk contact. Er wordt niet alleen maar gewerkt met de vaste formulieren, die voor je klaar liggen. We worden wel wat meer naar eigen kamer verwezen. Natuurlijk zijn niet alle priesters hetzelfde (gelukkig maar), maar ik dacht, dat ieder van hen op zijn wijze toch wel met het bovengenoemde te maken heeft. Er is gebrek aan persoonlijk contact, maar is dat een kwestie, die slechts bezien moet worden vanuit de verminderde bezetting van ons priesterteam en de moeilijker opgaven, die ons gesteld worden? De contactmogelijkheden, die van de kant van onze parochianen komen, zijn sterk verminderd. Be denkt u eens, hoe betrekkelijk nog maar weinig jaren geleden het grootste deel van een parochie minstens een paar maal per jaar door de biechtstoel stroomde. Menigeen had zijn vaste biechtvader. Men kende elkaar. Hoge percentages van het totaal aantal gelovigen ontmoetten de priester in de sociale organisaties en in het jeugdwerk. De praeses van de St. Jozefgezellen kende door zijn functie bijna de gehele jongemannengroep van zijn parochie. Wie kende indertijd praeses Hazelaar niet? Wat hebben we van dit alles nog overgehouden? Toch echt niet veel meer. Dit is niet bedoeld als jammerklacht. Ik wil er slechts de totaal andere situatie mee aangeven, waarin wij terecht gekomen zijn. Of we in betere of slechtere tijden verzeild zijn geraakt, laten we hier buiten beschouwing. Het gaat nu alleen om de constatering, dat persoonlijk contact nu minder mogelijkheden heeft. Vanuit deze situatie, die hopelijk door het boven omschrevene u wat duidelijker is geworden, zijn wij tot het initiatief van deze pagina gekomen. Wij genieten daarbij de steun van enkele parochianen. De verschijning van deze pagina heeft het grote voordeel, dat ook degenen worden bereikt, die misschien weinig de kerk meer bezoeken, maar er zich toch nog mee verwant voelen. „De Klok" wordt slechts door kerkbezoekers meegenomen. Bovendien hebben wij via het Nieuwe Stadsblad niet de moeilijke zorg voor de verspreiding. Het is geen gemakkelijke taak, die de commissie communicatie op zich genomen heeft, leder, die weet heeft van de zorg om een steeds terugkerend periodiek te vullen, zal dit beamen. Daarom hoop ik zo, dat deze wijze van contact geen éénrichtingsverkeer wordt. Een jongen heeft mij ooit de vraag gesteld: „Kun je voortdurend maar blijven aanpraten tegen iemand, die nooit antwoord geeft? Hij bedoelde dit in verband met het gebed. Ik zou deze vraag graag op dit pogen tot contact willen overbrengen. Natuurlijk zijn er velen, die zich tot schrijven niet geroepen voelen. Als zij tot onze grage lezers gaan behoren, zijn we er echt wel dankbaar voor. Maar ik hoop, dat zij, die maar enigszins de pen vaardig kunnen hanteren, zullen gaan meedoen. Dan is de kans op een levende parochie sterk vergroot. J.L. LITURGISCHE AGENDA VOOR DE ADVENT In ieder week-end zijn er voor de binnenstads parochie acht Eucharistie-vieringen: in de Singel kerk op zaterdagavond 19.00 uur; en 's zondags 8.30 uur, 9.45 uur de Latijnse Hoogmis, 11.15 en 17.30 uur. In de kolom „Predikbeurten" in het Stadsblad wordt aangegeven, in welke missen het teenerkoor medewerking verleent, en wanneer er rhytmische begeleiding van de zang is. In de Liduina-Kapel (Huize Frankeland) vieren wij met de parochie de Eucharistie op zaterdagavond 18.00 uur; en op zondagmorgen te 10.30 m.m.v. het „Valerius-Koor", en te 11.45. Op de vier weekends in de Advent worden er in enkele van de diensten preken gehouden door een tweetal leden van de theologische werkgroep van de Paters Dominicanen, van het Albertinum in Nijmegen. De hele serie krijgt als titel mee: „Geloof in de Toekomst". In het eerste weekend heeft pater drs. H. Sechterberger als titel: „Geloof in de krisis"; in het tweede week-end pater drs. H. Schaeffer: „Onze wegen naar God gaan uiteen". In het derde weekend pater Sechterberger: „Delen wat het leven biedt", en in het vierde en laatste week end pater Schaeffer: „Wachten op God". Om zoveel mogelijk vaste kerkgangers van onze beide kerkgelegenheden te gerieven, worden de preken van deze cyclus gehouden: zaterdagavond 18.00 uur in de Liduina-Kapel, 19.00 uur in de Singelkerk; en op zondagmorgen 11.15 uur in de Singelkerk. Pastorie Singel 104, Schiedam, tel. 268228. Op weekdagen is er dagelijks wel een priester aanwezig: 's morgens van 9.30 tot 10.30; en 's avonds van 19.30 tot 20.00 uur. Voor andere tijden moogt u altijd een afspraak maken. Op vrijdagmorgen van 9.30 tot 10.00 uur in het klooster van de Broeders, Warande 155. De maatschappelijk werkster, mej. G. Hensen, houdt spreekuur: dinsdag en donderdag 's morgens van 9.00 tot 10.00 uur op adres: Wattstraat 74b tel. 268949. Commissie Communicatie: p/a St. Liduinastraat 55a. Ten eerste een bedankje aan dit blad, voor de bereidwilligheid een pagina voor ons beschikbaar te stellen. „Voor ons", voor wie is dat? Voor een katholieke gemeenschap in de ruimste betekenis van het woord. Katholiek betekent immers algemeen, en bij algemeen hoort geen hokjesgeest, dus ook geen apart kerkblaadje. Christus kwam voor alle mensen. Christus was waarlijk „katholiek", want Hij bedoelt zijn Blijde Boodschap voor iedereen. Hij wilde niet alleen maar een bepaalde groep gelukkig maken, niet een aantal mensen alleen in een hokje stoppen waar ze onder elkaar een beetje blijheid konden vieren. Neen, Hij geeft aan iedereen het recht van de Blijde Boodschap te genieten. Een katholiek is niet waarlijk katholiek (algemeen) als hij er hoe dan ook een apartje van maakt. Toen Petrus, onze eerste Paus, ook eens een keertje „apart" dacht, en hij zich met joodse christenen afzonderde van christenen uit de heidenen, heeft Paulus hem heel flink op zijn pauselijke vingers getikt. Gelukkig heeft Petrus het verkeerde van die apartheid ingezien, en sindsdien hoefden de niet-joden zich niet eerst als jood te laten besnijden om als gedoopte voor vol te worden aangezien. Bijna 2000 jaren zijn er sindsdien verlopen, maar hoeveel hokjes zijn er in die jaren nog in de kerk bijgetimmerd? En hoeveel Paulussen zijn er sindsdien niet bezig geweest op de vingers te tikken van de hokjestimmerlieden? Soms met veel sukses, toen de heilige Frans van Assisi en de heilige Catharina van Siëna voor Paulus speelden. Soms tot schade van de algemeenheid van de kerk zónder sukses, zoals bij Luther en zijn volgelingen; bij Galilei, die argumenten durfde ontdekken voor Copernicus' stelling, dat de aarde om de zon draait. Prompt werd hij in het banhokje geduwd. Men vindt immers in de Bijbel het „zon, sta stil boven Gibeon! En zwaaiend met het boek over de dienst aan God, heeft men een ontdekking in de natuurwetenschappen als „ketterij" opder de tafel geveegd. Maar laten wij de hand in eigen boezem steken: wie van ons heeft niet meegedaan aan het timmeren van hokjes? Hoeveel lezers van dit blad hebben voorheen niet ijverig meegebeden in de zondagsmis „dat gemengde verkeringen en ge mengde huwelijken worden voorkómen? Wie herinnert zich niet de banvloeken over hen die niet op de katholieke partij zouden stemmen, over lezers van andere kranten dan de katholieke? Zelfs-de Blijde Boodschap werd in een hokje gezet, want de Bijbel in een volkstaal maar zonder uitleg was voor vele katholieken meer taboe dan menig twijfelachtig boek. Veel hiervan is gelukkig verleden tijd. En wij zijn daarom blij met de mogelijkheid die in het Nieuwe Stadsblad blijkt te bestaan. Mogen de publikaties op deze pagina meewerken in het verder dragen van de Blijde Boodschap. Da Singelkerk tijdens de Jongerenmis „De Zin van het Leven" op zondag 22 november j.l. Over de aanpassing van het interieur aan de wensen die voortkomen uit de Liturgie zijn veel parochianen enthousiast. Hopelijk is binnenkort iedereen even blij met de verbetering van de entree. ^VWWVWVWWVWWWWWWWWWVWWVWWWNArWWVWVVVWVVVWVVVVVWVVWWVWWWWVWVWWVWWWVWWWVVVWWWVWWWVWVWtWrVWV „In de hemel is geen bier en daarom drinken we het maar hier", 'n regel uit het liedje van Tom Manders dat van de week volgens m'n krant aanleiding was voor 50 KRO-leden hun lidmaat schap van deze omroep te beëindigen. Als trouw KRO-lid heb ik direkt een van deze ontrouwe figuren gebeld en gevraagd naar z'n waarom. En dat is nu een heel boeiend gesprek geworden, want op m'n vraag hoe ie er nu wel toe gekomen was, kwam direkt: „Kijk meneer, je haalt me nu wel achter m'n pilsje vandaan, maar wat mij nu zo ongelooflijk ergert is dat ze die hemeI maar bij stukjes en beetjes afbreken". „Eerst waren het die gouden lepeltjes en bordjes die d'r niet waren, dan waren sommige heiligen er nooit gearriveerd; dan kreeg je er weer geen stoel, vleugeltjes werden ook al niet uitgedeeld en nu is het weer dat bier wat er niet is", kijk meneer en daar ben ik nu juist zo dol op, m'n hele Roomse Blijdschap heb ik daar aan te danken en nu blijkt dat ik daar m'n pilsje niet vatten kan, nou meneer voor mij hoeft het niet, trouwens die zin waar het nu om gaat heb ik at omgeturnd in „In de hemel is geen hier en daarom drinken we maar bier". Waarvan akte. Bij de nadering van het Kerstfeest is het voor de gezinnen gewoon prettig bijtijds te weten: op welke tijden zijn de nachtmissen en hoe is het overdag geregeld. Wij hebben deze kolom ook willen openstellen voor mededelingen over de kersttijden in andere parochies. Wat wij hebben binnengekregen vindt u hieronder: ST. MARTINUS GROENOORD: 24-12-'70: 1e nachtmis 20.30 met jeugdkoor. 24-12-'70: 2e nachtmis 22.00 met tienerkoor. 25-12-'70: 3e nachtmis 00.00 met groot gemengd koor. 25-12-'70: 8.15 gelezen mis met kerstliederen. 25-12-'70: 11.00 plechtige hoogmis; koor St. Jan. Alle plaatsen zijn vrij. LIDUINA-ROZEN KRANS In alle kerstvieringen wordt dit jaar ruime gelegenheid geboden aan alle aanwezigen mee te zingen met kerstliederen. Aan deze vaak gehoorde wens voldoen wij graag. Er zijn ook dit jaar géén reserveringskaarten. Vooreerst de SINGELKERK: er zijn nu wat minder plaatsen dan vorig jaar; maar die er zijn, hebben nbijna allemaal goed zicht. 24-12-'70: 20.30 nachtmis, bijzonder voor gezin nen met schoolgaande kinderen. Preek: Jacques Laurent, student theologie. „Valerius-Koor". 24-12-'70: 22.00 nachtmis. Preek: kapelaan Frans Kempen. Teenerkoor en Herenkoor samen. 25-12-'70: 00.00 nachtmis. Preek: kapelaan Faas de Vette. Teenerkoor en Herenkoor samen. 25-12-'70: 9.45 gelezen mis met kerstliederen. 25-12-'70: 11.15 gelezen mis met kerstliederen. Op eerste Kerstdag vervallen de mistijden van 's morgens 8.30 en 's avonds 17.30 uur. In de JULIANA-KERK: 24-12-'70: 23.00 nachtmis. Preek: pastoor Jaap Laurent. „Valerius-Koor". In de LIDUINA-KAPEL (Huize Frankeland): 25-12-'70: 10.30 gelezen mis met kerstliederen. 25-12-'70: 11.45 gelezen m is. VOOR 65* „Gezelligheid kent geen tijd". Zeker mag ik daar aan toevoegen: ook geen „leeftijd". Elke „soos- middag" in de „Reling" is daarvan een welsprekend bewijs. Na afloop gaat iedereen opgewekt naar huis, met het vaste besluit de volgende bijeenkomst zeker niet te missen. Legt u graag een kaartje? Komt u eens kijken. U vindt zeker wel een partner om „mee" te gaan. De „roem" is niet van de lucht. Met stijgende verbazing zult u zien, hoe de dames met gratie de sjoelschijven in het bakje mikken. „Op naar de honderd" is hier het parool. Maakt u graag een babbeltje? De praathoek zal u met open armen ontvangen. Heren, mocht u zich met een waardige tegenstander willen meten op het groene laken? De biljart staat voor u klaar. Helemaal gereviseerd. Volgens kenners een juweel. Dan mogen we zeker wel vermelden, hoe de dames mevr. Pil en Elly Dirks 'n kopje koffie en thee zetten, waar Douwe Egberts zelf jaloers op is. In de zeer nabije toekomst: de grote feesten. Eigenlijk mag ik het niet zeggen, maar Sinterklaas heeft me beloofd ook de bejaard9nsoos in de „Reling" aan te doen. Vol verwachting klopt ons hart. Ook treft de hele staf al voorbereidingen voor een stijlvolle Kerstviering. Maar daar hoort u nog wel meer van. Peter Stet zit boordevol ideeën en plannen voor vaardige handen. Jammer, dat velen nog totaal onkundig van deze mogelijkheden zijn. Wat is hieraan te doen? Komt allen eens kennismaken met staf en bezoekers van bejaardensoos „De Reling", Over- schiesestraat 42. Op maandagmiddag en donderdag middag bent u van harte welkom. Namens de stafleden: Br. M. Asselman. GEDOOPT Sinds onze laatste opgave van dopelingetjes in on gestencilde „Parochie-Kontakt" van 26^septembe kunnen wij er weer verscheidene vermelden. Ot zondag 27 september hebben wij tijdens d< zondagsmis van 11.15 uur feestelijk gedoop Margot van het echtpaar Van der Made-van de Heiden, Grote Markt 12a. En in de kapel van d' Nolet-Stichting heeft een kapelaan Dennis gedoop van het echtpaar Speelmeijer-Clarijs uit Vlaar dingen. Jan van Arkelstraat 88. Op 4 oktobe bracht het echtpaar Post-Machielsen uit d< Mariastraat 86a hun dochtertje Catharina naar d' doopvont, en op 11 oktober het echtpaa Poppe-Hersbach uit de Van 's Gravesandestraat 311 hun dochtertje Veronica. Ook op 11 oktober is, in de kerk aan d Nolenslaan, gedoopt Elisabeth van de famili Tonnon-Brinkman van de Dam 12. Op 15 oktobe is de zoon van de familie Van Gerven-de Ruijter ui de Dirk van Wassenaar straat 14a hier gedoopt Marinus, en op 18 oktober het dochtertje Mirand van de ouders Buth-Salari uit de Fokkerstraat 541 Dan volgden op 25 oktober Alessandro in het gezi Magni Vester, Lange Haven 12 en Wendy in he gezin Van der Velden-Schoenmakers, Van Leet wenhoeckstraat 63b. In november hebben wij reeds gedoopt Marcell van de familie Hermsen-Keijzer, Ampèrestraat 40fc dat was op de 8e. En op 14 november Christa vai de familie Van der Steen-Esbach, Oostsingel 55. O 14 november kwamen vader José Presedo Sanche en moeder Mercedes Lopez Bermudez met hu zoon Carlos (Presedo Lopez); de familie woont i de Stationsstraat op nr. 22a. En op 17 november gedoopt Petrus van de familie Schamle-Sneije Lange Kerkstraat 34. Mogen deze kinderen opgroeien als gelukkig mensen in een gelukkiger wereld! ^AAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAMAAAMMMi Het Heilig Hart beeld terzijde van de Singelkerk i voor velen een herkenningspunt. Geef ze maar d kost die de Singelkerk betitelen als „Heili Hart-kerk". Ook kinderen herkennen de kerk er aan, zondi nog te weten wie het beeld voorstelt. Zoals h« dochtertje van ruim 5 jaar: „Pa, gaan we vanda; naar de kerk van die stenen man? De verdeling van de beschikbare exemplaren va „De Klok" over Singelkerk en onze missen in d kapel van Huize Frankeland vraagt een beetj „bijsturen". Zo komt een kapelaan bij de kapel aai met een 60 „Klokken". Morgen, kapelaan. Hebt u een krantenwijk? Ja, man. Dat betaalt best!

Gemeentearchief Schiedam - Krantenkijker

Het Nieuwe Stadsblad | 1970 | | pagina 7