informatief
VERNIEUWING
i
OOK VOOR JONGEREN
spreekuren
adressen
TAAL
LITHURGISCHE AGENDA
GEEN JOTA OF STIP
OPGAVE VOOR EEN GESPREKSGROEP.
HET NIEUWE STADSBLAD - PAG. 5 - DINSDAG 29 DECEMBER 1970
■fr
binnenstadsblad
29 DECEMBER 1970, Nr. 2
Maandelijkse uitgave voor de
Roomskatholieke binnenstads
parochie: Sint Liduina -
O.L.Vr. Rozenkrans,
Schiedam.
Redactie-adres:
Singel 104, Schiedam.
Het lijkt mij goed in dit Binnenstadsblad zo
mogelijk geregeld de alom geconstateerde
veranderingen en vernieuwingen in de kerk
onder de loupe te nemen. Ik zal dit steeds
vanuit andere gezichtspunten proberen te
doen. Ik zie dit als een pastorale taak van de
eerste orde. Daarbij moet men natuurlijk wel
kunnen rekenen op de welwillendheid van de
lezer of lezeres. Tegen de hardnekkigheid
van een eenmaal voorgoed ingenomen
standpunt valt niet langer te praten. Ik heb
niet de pretentie wijzer te zijn dan wie ook,
maar ik vraag wel in alle bescheidenheid mijn
interpretatie van een kerk in beweging in
overweging te nemen.
De conclusie laat ik volledig aan u zelf over.
Ik hoop voor voldoende meditatiestof te
zorgen, zodat mij het verwijt kan ontgaan,
dat ik u in de kou laat staan; van de andere
kant zal ik gaarne eerbied opbrengen voor
uw eigen oordeel.
Mij is meermalen de vraag gesteld: waar
komt die onrust toch vandaan? Heeft het
kerkvolk daar om gevraagd? Het zal voor
mij de leidende vraag zijn.
Als ik de ingezonden stukken in de kranten
waarin het roomse hart zijn verontwaardi
ging nog kan luchten, lees, dan kan ik slechts
constateren, dat de mensen, die met de
koerswijziging binnen de kerk allesbehalve
gelukkig zijn, de priesters daarvan nog al
eens de schuld geven.
Het gaat dan vooral om de jongere priesters.
Tegenover de verering van het oude priester
beeld blijft er voor hun houding en gedrag
weinig waardering over. Hun levensinstelling
en taakopvatting zou aanmerkelijk minder
edel zijn dan van die priesterfiguren, die als
het hart van de oude godsdienstigheid
worden erkend. Het oordeel valt dan uit in
een mindere morele waardering van priesters
(jong of oud), die proberen hun tijd te
verstaan en in de nood van die tijd hulp te
bieden. Ze beantwoorden in hun karakteris
tiek niet aan de norm, die een bepaald
gedeelte van ons kerkvolk hanteert. Hier ligt
de kern van de kwestie. Het ene deel van ons
priesterbestand is anders dan het andere.
Hierbij is de leeftijd een factor, maar het is
geen absolute. De leeftijd is niet het mes, dat
de scheiding aanbrengt tussen generaties. Het
gaat om wat anders.
Het gaat n.l. om een andere wijze van
denken en daarmee om een andere wijze van
geloofsbenadering. Over het geloof moet
gedacht worden, vooral door de verkondigers
daarvan. Maar de wijze, waarop dat gebeurt
kan verschillend zijn.
Er is in het algemeen een andere wijze van
denken ontstaan, vooral door de moderne
wetenschappen over de mens.
Het vroegere denken werd sterk bepaald
door het vormen van zuivere theoretische
begrippen; het moderne denken stelt de
waarden van het leven liever vast uit de
beleving en ervaring.
Deze nieuwe wijze van levensbenadering
heeft zich ook laten gelden in de prediking
van de kerk. Men maakt zich niet meer zo
druk om de uitleg van geloofswaarheden via
de weg van begrippen en vaste formulerin
gen, die ons duidelijk trachten te maken, hoe
de geloofsgeheimen nu precies in elkaar
zitten.
Liever zal men voor de verkondiging zoeken
naar die menselijke ervaringen, waaraan het
evangelie een boodschap kan geven van
troost, hoop en bemoediging. Deze laatste
methode is beslist bijbelser dan de vroegere.
Pastoor.
EEN NIEUW ONTMOETINGSPUNT...
Achter de schermen wordt al enkele
maanden gestudeerd en gewerkt, om te
komen tot een nieuw ontmoetingspunt, een
ontmoetingsgelegenheid binnen de parochie.
Behalve de pastorie is er nu geen enkele
ruimte beschikbaar voor parochie-bijeen
komsten. Bovendien verkeren enkele ge
bouwen van de jeugdbeweging in zeer slechte
staat. Er moet meer gelegenheid worden
gevonden voor enkele verenigingen, die zich
dikwijls moeten behelpen.
Maar het woord „ontmoetingspunt" houdt
meer in. Alle parochianen kunnen daar
elkaar ontmoeten. Er kunnen bijeenkomsten
zijn voor ouders in de tijd dat hun kinderen
worden voorbereid op de eerste Communie.
Koren kunnen er repeteren. Het schept
mogelijkheden voor bejaarden en huisvesting
voor clubs van jong-volwassenen en voor
jeugd-groepen die nu slecht behuisd zijn.
Dan dient er wel een sfeer geschapen te
worden, die echt aantrekkelijk is.
Zeer binnenkort hoopt de commissie maat
schappelijk welzijn - uiteraard in samen
werking met de commissies financiën,
communicatie en pastorale zorg aan de
plannen meer vaste vorm te kunnen geven,
hopelijk zelfs een definitieve vorm.
Het is voor de gehele parochie van belang,
een eigen onderdak te hebben, waar men
gemakkelijk tot samenwerking komt, waar
binnen iedereen zich verantwoordelijk voelt
voor allen.
Het parochie-bestuur meent, dat alle inspan
ning hiertoe op korte termijn verantwoord
of liever: bijna noodzakelijk - is. Wij zullen
u van de komende ontwikkelingen goed op
de hoogte houden.
Voorz. Comm. Maatsch. Welzijn.
Na een T.V. -programma van Paul van Vliet
spreekt de Nederlandse jeugd een heel ander
taaltje. Een aantal jaren geleden hebben wij
iets dergelijks beleefd, toen Wim Sonneveld
een kreatie bracht van Willem Parel.
Wonderlijk, zo snel als een aantal nieuwe
woorden gemeengoed wordt. Van de week
bij het verlaten van de kerk liep ik achter een
aantal jeugdigen. Ze leverden wat kommen-
taar op de zojuist afgelopen kerkdienst. De
predikant (nee, we noemen geen namen),
was rijp voor out-droppen en moest anders
beslist omgeturnd worden; nee, dan liever
die kapelaan uit tent zeven, die was goed
joh. Die goser maakte er tenminste nog eens
een goede grap van. Goed hé.
Enfin, alles van het taaltje begrijpen en
horen kon ik niet. Maar denkend aan mijn
eigen jonge jaren zeg ik: en toch hebben we
zo'n preek wel eens nodig, zo een van
je-weet-wel recht voor z'n raap". Goed hé.
Pastorie Singel 104, Schiedam, tel. 268228.
Op weekdagen is er dagelijks wel een priester
aanwezig: 's morgens van 9.30 tot 10.30; en
's avonds van 19.30 tot 20.00 uur. Voor
andere tijden moogt u altijd een afspraak
maken.
Op vrijdagmorgen van 9.30 tot 10.00 uur in
het klooster van de Broeders, Warande 155.
De maatschappelijk werkster, mej. G. Hen-
sen, houdt spreekuur: dinsdag en donderdag
's morgens van 9.00 tot 10.00 uur op adres:
Wattstraat 74b, tel. 268949.
Commissie Communicatie: p/a St. Liduina-
straat 55a.
De redaktie van het BINNEN
STADSBLAD wenst alle lezeressen
en lezers van deze bladzijde zegen en
veel zon in 1971.
Brengt u onze wensen over aan hen
die deze bladzijde overslaan?
onder
ons
GEDOOPT
Na het afsluiten van de kopij voor het eerste
nummer van ons BINNENSTADSBLAD is
hier op 20 november gedoopt Richardus van
de familie Druppers-Pijnen, van Leeuwen-
hoeckstraat 6a, op 21 november Hubertus
van de familie Bakker-de Lange uit de
Mathenesserstraat 172a in Rotterdam, en op
22 november Mark van het gezin Sonnega-de
Groot uit Krimpen a/d IJssel en Marks
broertje Onno Pie ter (Midden wetering 237).
In een ander week-end, op 5 december Peter
van het gezin van Gils-Haesakkers uit de
Laan 5a, en op 6 december Patricia van het
gezin de Wildt-Burger, Oostsingel 73, ge
doopt in de kerk aan de Nolenslaan.
Op 12 december volgde Hans, van Korte
Haven 4; daar woont de familie van
Deventer-van der Heijden. En op 13
december Fabian van het gezin van Buuren-
Dickhoff, Singel 150a.
Op 20 december waren aan de beurt Daisy
van de familie Remeeus-Wetzel, Laurens
Costerstraat 24a, en Anton van de familie
Breve-Snelders, Burgem. Knappertlaan 104.
Evenzoveel hartelijke gelukwensen!
Lacht u ook eens naar het nieuwe jaar?
Om te beginnen voor de lopende maand:
31 december, OUDEJAARSAVOND: 19.00
uur gezongen viering van de Eucharistie, om
God te danken voor het goede van 1970.
En dan echt de komende maand:
1 januari 1971, NIEUWJAARSDAG: vierin
gen in de SINGELKERK alleen 9.45 en
11.15 uur. Na beide vieringen kunt u elkaar
en uw parochiepriesters een Zalig Nieuwjaar
wensen in de pastorie; in de LIDUINA-
KAPEL is er voor de parochie alleen een
viering te 10.30 uur.
IEDER WEEK-END zijn de vieringen: in de
SINGELKERK: zaterdagavond 19.00 (met
Nederlandse liederen), zondag 8.30, 9.45
Hoogmis (Latijn); 11.15 (met Nederlandse
liederen); 17.30 (gelezen mis); en in de
LIDUINA-KAPEL (Huize Frankeland):
zaterdagavond 18.00; zondag 10.30 (met
Nederlandse liederen); 11.45 (gelezen mis).
De PREEKBEURTEN zijn in januari als
volgt:
2/3 jan.: Singel kapelaan S. de Vette,
liduina-Kapel kapelaan F. Kempen.
9/10 jan.: Singel kapelaan F. Kempen,
Liduina-Kapel pastoor J. Laurent.
16/17 jan.: Singel pastoor J. Laurent,
Liduina-Kapel kapelaan S. de Vette.
23/24 jan.: Singel kapelaan S. de Vette,
Liduina-Kapel kapelaan F. Kempen.
30/31 jan.: Singel kapelaan F. Kempen,
Liduina-Kapel pastoor J. Laurent.
RHYTHMISCHE BEGELEIDING van de
viering:
zaterdagavond 9 jan. in de Singelkerk
teksten „Geef mij kracht", orgel, slagwerk.
Zondag 17 jan. 11.15 jongeren-mis „AARDE
EN ADEM", orgel, slagwerk, fluiten, gitaren.
Er zijn stiptheids-aksies en stiptheidsacties.
Toen ik kortgeleden een sinterklaaspakketje
wilde verzenden aan een oude oom een
heel leven van kloosterlijke stiptheid werd
ik met mijn neus gedrukt op de keerzijde van
een stiptheidsactie. (Is het voor u ook zo'n
toer het woord „stiptheidsactie" stipt te
spellen?
De man aan het loket woog het pak stipt en
verklaarde dat er f 2,— porto op moest. Ik
haastte mij hieraan stipt te voldoen. „Beng,
beng", een paar stipte stempels op de zegels.
Onberispelijk stipt. Ik begon al wat milder te
denken over de PTT, toen aan al mijn betere
gevoelens met één slag de bodem werd
ingeslagen: het kostelijke pak voor mijn
oude, stipte oom werd met een reuzezwaai
gesmeten bij een berg andere pakketten op
meters afstand. De postambtenaar had
blijkbaar nog te weinig ervaring in stipt
mikken, want „bom, bom, bom", het pakket
donderde via een stel andere van de grote
berg af. Met schrik dacht ik aan de
breekware waar. Hopelijk zou mijn stipte
oom het begrijpen, dat het namelijk van de
stiptheidsaksie kwam.
Dezer dagen kreeg ik een bedankje. Dank zij
de stiptheidsactie had oomlief het pak al
binnen 24 uur. Alles smaakte best, al was het
hier en daar wel wat kapot. Zelfs een stipte
oom „kan niet alles heel opeten" en „ook bij
hem is het van binnen toch donker".
Wat het mooie, grote suikeren hart betreft
zorgvuldig verpakt schreef hij: „het
vermorzelde hart smaakte uitstekend!
Dank zij de stiptheidsactie kwam hij op het
bijbelwoord: „Een vermorzeld en ootmoedig
hart zult Gij, o Heer, niet versmaden".
Ik mijmerde verder...
Als nu werkelijk alle mensen eens een
stiptheidsactie gingen ondernemen niet
om de boel in het honderd te laten lopen,
maar om de samenleving eens wat beter, wat
menseüjker te laten functioneren...
Elke mens in het verkeer een stipte naïever
van de verkeersregels.
Stel je voor. Tijdens de feestdagen, waarna
de kranten altijd uitpuilen van de ongevallen,
zou elke automobilist plotseling een stipt-
heidsactieveling zijn. Gevolg: geen dodelijke
ongelukken door drankmisbruik, door te
snel rijden, door gevaarlijk inhalen, door het
nemen van voorrang. Tweede gevolg: de
kranten van deze kerst- en nieuwjaarstijd
met een heleboel lege kolommen, waarboven
een grote kop
GEEN ONGELUKKEN!
Een stiptheidsactie in de beleving van ,Je
naaste liefhebben als jezelf; je vijanden
vergeven; je medemensen niet oordelen of
veroordelen; weldoen met de rechterhand,
zonder dat de linkerhand er weet van heeft".
Een stiptheidsactie door het beleven van het
kerstevangelie: „van goede wil" zijn, altijd
en overal. En zo een beetje meer vrede
brengen.
Zo'n pakketje zou vol goedheid voor de
medemens zijn. En middenin een heel groot
hart; niet van suiker, maar misschien toch
wel vermorzeld.
Maar dat is dan echt niet de schuld van de
PTT.
Het priester-team en de commissie „pasto
rale zorg" willen met uw medewerking graag
een paar gespreksgroepen vormen in onze
binnenstadsparochie.
Het doel van deze gespreksgroepen zal u wel
bekend zijn; het gaat er om met anderen van
gedachten te wisselen over alle problemen,
welke zich in deze tijd voordoen in onze
gezinnen, in de kerk, en in de wereld. Soms
zullen wij misschien verder gaan dan alleen
maar „van gedachten wisselen". Mogelijk
wordt er een aktiviteit gestart, waarmee ons
gezin, waarmee de kerk, waarmee onze
parochie of ons maatschappelijk welzijn ten
zeerste gebaat is.
Er zijn reeds enkele gespreksgroepen in onze
parochie, en wij kunnen u van harte
aanbevelen samen met anderen, enigszins
gelijkgestemden, een of een paar nieuwe
groepen te vormen. De leden van de
bestaande groepen ervaren de gesprekken als
een verrijking, als een riem onder het hart.
Voelt u er ook voor? Knipt u dan de
invulstrook even uit, en doet u hem ingevuld
in de brievenbus van de pastorie, op naam
van pastoor J. Laurent, Singel 104.
Zodra wij een overzicht hebben over het
aantal gegadigden, ontvangen zij een uitno
diging voor een eerste bijeenkomst, waarop
wij ons samen kunnen oriënteren.
Wij zijn benieuwd naar uw reactie! Wij zijn
ook heel graag de jonge mensen!
Commissie Pastorale Zorg.
Ondergetekende wil deelnemen aan een te vormen gespreksgroep.
Mijn naam luidt:
Mijn adres:
Mijn leeftijd:
(Eventueel: mijn telefoonnummer is:
S.v.p. doorhalen wat voor U niet van toepassing is.
Man Vrouw Gehuwd Ongehuwd.
Hij/zij kan af en toe het groepje van ongeveer 10 personen thuis ontvangen.
Ja Neen.
Hij/zij kan en wil eventueel zelf als gespreksleid(ster) optreden.
Ja/ Neen.
Handtekening:
WWW—WWVVWW -~~"vwwwvwwwwvwwvwvwwwwwwwwwvwvwwwvwvwww.