DOOD EN VERRIJZENIS
LITURGISCHE AGENDA
FINANCIËN VAN DE BINNENSTADSPAROCHIE
HET NIEUWE STADSBLAD - PAG. 5 - VRIJDAG 26 MAART 1971
binnenstadsblad
26 MAART 1971, Nr. 5
Maandelijkse uitgave voor de
Roomskatholieke binnenstads
parochie: Sint Liduina -
O.L.Vr. Rozenkrans,
Schiedam.
Redactie-adres:
Singel 104, Schiedam.
Wanneer in de geschiedenis van het mens
dom een nieuwe levensbeschouwing zich
aandient, vallen er altijd slachtoffers. Laten
wij ons maar beperken tot de laatste tijden.
De ideologie van Hitier eiste in de
verwerkelijking van zijn duizend-jarig rijk
ontelbare slachtoffers. En dan bedoel ik
daarmee op de eerste plaats niet zijn
soldaten, die bij zijn veroveringen het leven
hebben geofferd, maar al die mensen, die als
vijanden van het systeem meedogenloos
werden uitgeroeid. Men verdraagt nu een
maal geen vijanden, die men ziet als een
bedreiging. Bij de vestiging van de commu
nistische heilsstaat ging men al even bloedig
te werk. Elke revolutie en strijd om vrijheid
levert minstens volle gevangenissen op.
Dit moet u zich eens levendig realiseren, om
dan de liefde van Christus' kruis te vatten.
Weliswaar heeft de christenheid soms ook
het zwaard gehanteerd om het geloof te
verbreiden of te verdedigen, maar dat is
beslist niet iets om trots op te zijn. Men ging
hiermede recht tegen Christus' bedoelingen
in. Het levensideaal, dat Christus heeft
voorgehouden, eiste ook slachtoffers, maar
die werden en worden niet onder de vijanden
gezocht. Integendeel, in het christendom
moet men de martelaren zoeken in eigen
gelederen en het eerste en grootste slacht
offer was Christus zelf. Hij had geen angst
voor vijanden, die een dodelijke bedreiging
voor zijn idealen vormden. Hij liet ze in
leven. En hoe! Dat ontsluiert het onbegrij-
pelijke woord van de Heer op zijn kruis:
„Vader, vergeef het hun, want ze weten niet
wat ze doen". Betekent vergeving van
zonden en reinheid van hart niet, dat men
wordt verbonden met de oerbron van het
leven: God Zelf? Deze verbinding waarborgt
niet alleen het tijdelijke bestaan waaraan het
zinloze van de dood is ontnomen. Christus
wil de volheid van het leven voor vriend en
vijand voor volgelingen en tegenstander. Dat
is de liefde van het kruis. Dat is het
specifieke van het christendom: bemint ook
uw vijanden.
Vijanden haten, uitschakelen of vernietigen
vloeit voort uit de angst om het bestaan.
Men verdedigt zich tegen eigen ondergang en
dood. Men maakt slachtoffers, om zelf geen
slachtoffer te hoeven zijn. Men vernietigt
vrijheid en geluk om eigen vrijheid en geluk
te beschermen. Dit menselijke instinct kende
Christus niet. Hij was de wonderlijke mens,
die in dit opzicht de dood niet vreesde. Hij
kon in zijn liefde trouw blijven tot in de
dood toe. In de dood; er werd geen halt
gehouden aan de rand van het graf. Als mens
kun je misschien goed zijn voor een ander,
maar je remt onherroepelijk af bij de grens
van het zelfbehoud. Vrijwillig voor de ander
je leven geven, dat doet geen mens.
Aangetast worden in je zelfbewustzijn of eer
verdraag je niet. Overtuigingen laat je je niet
ontnemen.
Hoe kon Christus dit wel doen?
Omdat de dood voor hem nu eenmaal geen
einde was, geen ondergang en verlies. Hij kon
in zijn liefde trouw blijven tot in de dood,
omdat in Hem een zekerheid was van een
verrijzenis, een weer opstaan uit de dood. Hij
wist, dat Goede Vrijdag door Pasen zou
gevolgd worden: „Breek deze tempel af en in
drie dagen zal Ik hem weer opbouwen.
Christus voelt zich tegenover de dood geen
machteloze, aan wie alles ontnomen wordt.
Hij laat de dood zijn bittere spel tot het
einde aan Hem uitspelen, want het einde is
toch zijn overwinning ten leven. Het laatste
is in handen van Hem, „Die Zijn heilige geen
bederf zou laten zien en hem niet zou
overlaten aan het dodenrijk".
Vijanden mogen gaan tot wat voor hen het
einde is: de dood. Gods grenzen liggen
verder: „Wees niet bevreesd voor hen, die
wel het lichaam kunnen doden, maar niet de
ziel". Bij het geopende graf staan de
doodsvijanden toch weer als de kleine
machtelozen. In het spel der krachten, die
hemel en aarde beheersen, hadden ze een
vergeefse aanval gedaan op Gods almacht,
die liefde is; hun gebalde vuisten kapot
geslagen op de harde onaantastbaarheid van
God; Hij is nu eenmaal een rotst
Pastoor.
VERKIEZINGEN
In mei a.s. zal de samenstelling van ons
parochiebestuur en van de vier commissies
voor de tweede keer worden onderworpen
aan het oordeel der parochianen.
Plaats, datum en tijd van de verkiezingen
zullen in onze uitgave van april a.s. nader
bekend worden gemaakt.
Waar wij thans uw aandacht voor willen
vragen is de kandidaatstelling.
Volgens de parochiële reglementen kunnen
alle parochianen van 18 jaar en ouder
kandidaat gesteld wórden voor het parochie
bestuur of een van de vier commissies terwijl
voor het parochiebestuur bovendien een
maximum leeftijd geldt van 60 jaar.
Kandidaat kan men gesteld worden door een
voordracht van 10 of meer parochianen van
18 jaar of ouder. Een voordracht door
minder dan 10 parochianen wordt eerst
bindend als deze door het parochiebestuur
of de desbetreffende commissie wordt
overgenomen.
Voordrachten kunnen worden ingeleverd aan
de pastorie, Singel 104 of bij de secretariaten
van de commissies tot uiterlijk 20 april a.s.
Aan de vele uiteenzettingen in deze verkie
zingstijd door de pers, de radio en de t.y.
over het belang van uw recht om te kiezen,
behoeven wij nauwelijks meer iets toe te
voegen. Als u geïnteresseerd bent in een goed
parochieel beleid en als u recht wilt hebben
om zonodig uw kritiek te laten horen, dan
mag u zeker bij de verkiezing van uw
besturen geen verstek laten gaan. Bij
parochiële verkiezingen is het nog steeds niet
zo, dat de gegadigden voor een funktie met
veel tam-tam en propaganda moeten trach
ten hun zetel te veroveren.
Integendeel, ondanks het feit, dat er
gelukkig steeds weer parochianen bereid
gevonden worden een plaats in één van de
commissies in te nemen, blijft de vraag nog
altijd groter dan het aanbod. Er is nl. nog zo
verschrikkelijk veel te doen. En dat kan
alleen als u ja O Q meedoet.
Palmzondag 4 april, Singelkerk 9.45: Palm-
wijding; 11.15: Jongeren-mis „Aarde en
Adem". Liduina-kapel 10.30: Palmwijding.
Maandag 5 april, Kapel 19.30: Boeteviering.
Er na biechtgelegenheid.
Woensdag 7 april, Singel 19.00: Boetevie
ring. Er vóór, van 17.00 tot 18.45 uur, en er
na biechtgelegenheid.
Witte Donderdag 8 april, Singel 19.00:
Viering van het Instellen van de Eucharistie.
Goede Vrijdag 9 april. Singel 15.00:
Kruisweg. Er na biechtgelegenheid; 19.00:
Plechtigheid van de Dood van onze Heer.
Pachochianen uit het westen hebben te
15.00 toegang tot de Liduina-Kapel voor de
plechtigheden.
Paaszaterdag 10 april, Singel: Biechtgelegen
heid van 10 tot 12 uur (niet 's middags);
19.00: Paaswake.
Paaszondag 11 april, Singel 8.30, 9.45, 11.15
en 17.30; Liduina-kapel 10.30 en 11.45.
Paasmaandag 12 april, Singel alleen 8.30,
9.45 en 11.15 (geen avondmis); Liduina-
kapel alleen 10.30.
Liduina-Viering: weekend 24/25 april. Zie
volgende nr. van Binnenstadsblad.
Het is sinds jaren een goede gewoonte de
parochianen een inzicht te geven in de
inkomsten en uitgaven van de parochie over
het afgelopen jaar. Het is een soort
geschiedschrijving, achteraf, omdat een paro
chie geen „aandeelhouders kent en we ook
geen belastingen hoeven te betalen. Eigenlijk
is het veel belangrijker te weten hoe de
verwachtingen zijn, dus wat de waarschijn
lijke inkomsten en uitgaven over dit lopende
jaar zijn.
Commissie financiën:
Om derhalve niet met een traditie te breken,
maar u toch ook de verwachtingen voor dit
jaar te laten zien, geven wij u onderstaand de
globale cijfers van inkomsten en uitgaven
over 1970 en van de verwachting voor 1971.
In het jaarverslag" ook op deze bladzijde
kunt u nog iets zien, wat de werkterreinen
van de commissies zijn en dus ook waarvoor
zij geld ontvangen en/of uitgeven.
inkomsten
uitgaven
tekort
Commissie pastorale zorg:
inkomsten
uitgaven
tekort
Commissie maatschappelijk welzijn:
inkomsten
uitgaven
tekort
Commissie communicatie:
tekort
Totaal tekorten der commissies:
buitengewone baten 68.200,-
buitengewone lasten 13.700,-
voordelig saldo
Bij het lezen van deze getallen zult u
denken: het gaat goed in de parochie; we
hebben over 1970 een overschot behaald van
f 24.900,- en de verwachting voor het
lopende jaar is, dat we geen tekort hebben.
U dient echter wel te bedenken, dat de
buitengewone baten voornamelijk bestaan
uit rente-opbrengsten. Dat deze opbrengsten
zo hoog zijn, is het gevolg van de verkoop
van de Fran keiand kerk.
Dit voordelig saldo van 1970 is bestemd voor
de verbetering aan de Singelkerk. De
verwachtingen voor 1971 zijn niet best: we
hebben dalende inkomsten (teruglopend
kerkbezoek) en hogere uitgaven, (nieuwe,
nodig geachte activiteiten in parochie en
bisdom; en vooral kostenstijgingen).
Wij hopen onze trouwe kerkbezoekers een
beknopt inzicht te hebben gegeven in de
1970
82.300,—
97.400,—
15.100,—
5.000
6.900,—
1.900,—
2.600,—
14.600,—
12.000,—
600,—
29.600,—
54.500,-
24.900,—
57.000,—
11.300,
verwachting
1971
77.700,—
ƒ100,600,—
22.900,—
4.200,—
8.800,—
4.600,—
1.800,—
14.100,
12.300,—
5.500,—
45.300,—
45.700,—
400,—
inkomsten en uitgaven van onze parochie.
Wij vertrouwen dat iedereen zich van zijn
plicht bewust is, onze parochie financieel
goed te laten draaien. Daarom een vriende
lijk verzoek: al gedurende vele jaren doen we
's zondags een gulden op de collecteschaal.
Zou u het bedrag willen verhogen tot
anderhalve gulden per week?
Velen van ons staan er te weinig bij stil, dat
ook de kerken de last van prijsstijgingen
ondervinden.
Het is een beknopt financieel overzicht
geworden. Vele parochianen zullen hiermee
tevreden zijn, anderen niet. Het parochie
bestuur is steeds bereid, om bij monde van
de commissie financiën aan iedere paro
chiaan alle inlichtingen te verstrekken, welke
hij wil hebben ter verduidelijking van
bovenstaande overzichten.
JAARVERSLAG PAROCHIEBESTUUR
1 JANUARI 1970 - 31 DECEMBER 1970
Een aantal lezers weet wellicht, dat het
bestuur van de parochie St. Liduina
O.L.Vr. Rozenkrans sinds ruim anderhalf
jaar op een nieuwe wijze is samengesteld en
werkt. Er zijn vier commissies voor de
onderscheiden terreinen, waarop de parochie
in haar geheel een taak heeft. De 4
commissie-voorzitters vormen met nog ande
re leden het „Parochiebestuur". Alleen in
zaken waarbij dit juridisch van belang is,
voert het de naam „kerkbestuur".
De redenen voor deze vormverandering
waren o.a.: betere inlichting en samenwer
king van allen die in de grote binnenstads
parochie wonen en werken;het priesterteam
- nog drie man - zoveel mogelijk vrijmaken
voor hun pastorale taak, door zoveel
mogelijk overname van niet-pastorale taken
door leken.
De 4 commissies zijnhet Priester-team met
de Commissie Pastorale Zorg; de Commissie
Maatschappelijk Welzijn; de Commissie Com
municatie; en en Commissie Financiën.
Iedere commissie kan een of meer werk
groepen vormen.
De zeer gevarieerde liturgie-vieringen die het
Priesterteam ons bracht zijn velen opgeval
len. Bij belangrijke gebeurtenissen in de
gezinnen is men vaak zeer dankbaar voor
persoonlijk overleg over de liturgie en de
wijze van uitvoering er van. De gerichte
preken tijdens de Vasten, de mooie Liduina-
viering, de verzorging van de woensdagen in
oktober en de Adventsoverwegingen trokken
zichtbaar meer belangstelling. De inbrengen
het meedenken van de Commissie Pastorale
Zorg is van groot nut gebleken. Er is ook een
eerste aanzet van contact van deze commis
sie met de missionarissen.
Op een paar contactavonden voor jong
gehuwden was de opkomst gering; maar een
vijftal jonge gezinnen is nog blij met de fijne
contacten die zij er aan overgehouden
hebben. Volgens de gehouden tellingen is het
kerkbezoek toch teruggelopen: in de Singel
kerk met bijna 13 pet., en in de parochie
missen in de kapel van Huize Frankeland
met bijna 7 pet.
De Commissie Communicatie stelt zich ten
doel: schakel te zijn tussen parochianen en
parochiebestuur, tussen de commissies on
derling, en tussen de parochie en dekenaat,
bisdom en andere kerken en instellingen.
Voor deze informaties is eerst het gestencil
de Parochie-Kontakt uitgegeven, en nu dit
„Binnenstadsblad" (voor de „binnenstads -
parochie, in het Nieuwe „Stadsblad").
In de Commissie Maatschappelijk Welzijn
vindt u alle groeperingen vertegenwoordigd
die met „de mens" te maken hebben: met de
zieken en de eenzamen, met de jeugd en de
bejaarden. Naast de gebruikelijke acties, bijv.
met Pasen en Kerstmis, en bij de Sterrit,
heeft men een enquête gehouden onder de
bejaarden van 70 tot 80 jaar, om hun noden
en wensen te kennen en daar wat aan te
doen. (Nu in 1971 is men al bezig met een
enquête onder de jeugd: wensen leren
kennen en mogelijkheden bekendmaken).
De Commissie Financiën verzorgt het zake
lijke: de inkomsten en de uitgaven, onder
houd van gebouwen, maar ook het perso
neelsbeleid. Het meest springt in het oog de
(in okt. 1967) beloofde verbetering aan de
Singelkerk; een reële salariëring van pastoor
en kapelaans is een feit geworden; hulp is
geboden aan de Bejaardensoos en aan de Alg.
R.K. Bond van Bejaarden; er is geholpen in
- naar het oordeel van het Bisdom:
noodlij dende-nabuurp arochies
De grootste zorg van dit parochiebestuur is
de voormalige Havenkerk. We hebben over
deze pastoraal overbodig en ongeschikt
geachte - kerk vele malen uitgebreid
vergaderd. Het actie-comité „Behoud Haven-
kerk" heeft een half jaar tijd gekregen tot
formeren van een Stichting tot het behoud
van dit gebouw, maar zonder resultaat.
De Gemeente Schiedam, sprekend bij monde
van Burgemeester Roelfsema, heeft geen
interesse in de kerk, op dezelfde gronden als
wij: niet de eenmalige restauratie maar de
repeterende kosten van exploitatie zijn het
onoverkomelijk struikelblok. Ook het Bis
dom Rotterdam geeft in zijn richtlijnen voor
het beheer de voorrang aan personen boven
gebouwen. Wij zijn zeer intensief bezig om
tot een oplossing te komen.
Het Parochiebestuur hoopt u met dit
jaarverslag zo goed mogelijk geïnformeerd te
hebben.
(w.g.) A. A. Geerdes-Jonker Roelants, secr.
De beeldhouwer Wim Harzing heeft in zijn
kruis voor de kerk in Berkel en Rodenrijs de
band tussen Dood en Verrijzenis van onze
Heer uitgebeeld.
ffl