i kunst is voor Carlo Kaper zoete koek... „ALS JE 'T NIET LUST DAN EET JE HET MAAR OP"... m 1 reuzenzuurstok, suikerbieten op grafsteen van ruitendrop en expositie in Amsterdam 'g CARLA KAPER (29) uit Rot terdam laat u weten dat kunst voor haar zoete koek is. Maar wie er anders over mocht denken zal ze niet verstoten; lust je mijn kunstprodukten niet, zegt ze, dan eet je ze maar op. Waar bezoekers van haar expositie, aan een Amster damse dwarsgracht, nog een hele kluif aan zullen hebben. .Want een reuzenzuurstok be hoort tot een van de tentoon gestelde creaties die juffrouw Kaper vervaardigde. EAT-ART Ze beschouwt de tentoonstelling als een trekpleister om groter faam te krijgen. Bovendien wil ze er zelf van leren. En dat is al het geval. Want toen Carla Kaper voor de problemen van de verzending van haar oeuvre gesteld werd merkte ze dat cellofaan een uitstekend verpakkingsmateriaal is. En toen deed ze de ontdekking dat er nog veel meer te doen is met cellofaan dan' er alleen haar werk stukken mee omwikkelen. Ze werd getroffen door de kleur schakeringen en al pakkend besloot ze: voortaan ga ik meer met Carla Kaper aan het werk in haar atelier in Rotterdam, op blote voeten in een super mini jurkje. En met het artistieke kookboek achter de hand... Zo begon het. met fantasieën op het thema biet. Toen haar dat zo boeide greep Chrla Kaper naar suikergoed en marsepein. Een snoepwinkel, die Amsterdamse galerie, waar haar werken te kijk staan.? Nee, een uitstalkast van moderne kunst, die Carla eat-art noemt. Suikerzoete lekkernijen die snoep lustige Carla, die het liefst op blote voeten in een superkort jurkje aan het werk is in haar atelier in Rotterdam, zelf wel zou willen verorberen. Maar ze bewaarde ze en daardoor kon er een tentoonstelling ontstaan om van te watertanden... Ga maar na. Er hangen schilderijen van allerlei soorten bieten, tot stand gekomen in Carla's serie Grote Bieten. Er zijn zuurstokken in diverse maten, de allergrootste, meer dan manshoog nodigt uit om er eens de tanden in te zetten. Voorburgse Naudy Smith, 31, kunstzaalassisten- te weet zich te beheersen, bijten in een geëxposeerd voorwerp kan niet. Maar wel neemt ze, heel voorzichtig, een likje aan de super-zuurstok en, verzekert ze me, die smaakt voor treffelijk. Dan is er ook nog de serie grafstenen die Chrla Kaper ontwierp. Misschien een minder opwekkende aanblik? Kom kom, vindt de Rotterdamse kunstenares, wier werkstukken bij verkoop in aanmerking komen voor rijkssubsidie, neem nu eens de grafkransen. Die zijn gemaakt van beste ruitendrop. Suikergoed en marsepein... Als niemand kijkt wil Galerie-assistente Naudy Smith toch wel eens proeven hoe zo'n reuzenzuurstok smaakt... Suikergoed en marsepein, dat zijn de materialen waar Ckrla Kaper heel graag mee werkt. Bezoekers die naar de Amsterdamse Galerie, die, heel toepasselijk, Balans heet, raken misschien wel eens even uit hun evenwicht als ze de verwerkte zoetigheden nader bekijken. Maar heel anders is Domien van Gent, die als insider in het wereldje van de zoete kunst een aantal diepzinnige dingen neerschreef over Carla Kaper en haar oeuvre Van Gent: „Plantaardig bestaan is een voorname beweegreden voor het beeldend bezig zijn van Chrla Kaper. De laatste tijd heeft ze haar hart verpand aan de suikerbiet. Zij brengt haar bieten in kaart en doet ze in aanzien stijgen bijwijze van grafische voorstelling of door middel van rijmbeelden als stripver halen. Ook daar zeer leesbaar, waar tussen de beelden door dingen welsprekend verzwegen worden. Haar serie grote bieten is een reeks tekens van afspraak en tegenspraak geworden. Tekenen des tijds en tekens die niet bedriegen". Maar wie de expositie in de hoofdstad van de Rotterdamse mo derne kunstenares binnenloopt rea geert minder diepzinnig. „Allemensen, dat is om op te eten zeggen heel wat bezoekers. En Carla vindt dat een voortreffelijke reaktie. „Als de mensen het materiaal herkennen is dat alleen maar toe te juichen", meent ze. Basterdsuiker Die zuurstokken bijvoorbeeld in de Galerie Balans, hoe kwamen ze tot stand? Wel, Carla Kaper kent geen keuken geheimen. Het is voor het eerst dat die stokken te kijk staan. Hoe ze vervaardigd werden? Carla Kaper neemt daarvoor aan de hand van haar eigen artistieke kookboek een niet geringe hoeveelheid basterdsui ker. Die brengt ze aan de kook - duchtig doorroeren is gewenst - en dan dikt ze de suiker in. Vervolgens neemt ze lijm. Maar niet zo maar lijm, iemand die de eat-art propageert denkt ook aan de kleine lettertjes... Eetbare lijm, gebruikt ze dus en van dat mengsel maakt ze dan de zuurstokken waarmee ze in totaal maanden doende is geweest. Als Carla op reis is kijkt ze niet alleen in etalages van modewinkels. Juist de verkooppunten van snoep goed trekken haar aandacht. Zo kan het gebeuren dat ze in België op eens een versnapering ontdekt die ze onmiddellijk gaat kopen, dat wordt het materiaal voor een nieuw kunst werk. Nou nee, goedkoop is het niet. Vrienden van Carla Kaper vonden die zuurstokken wel leuk om in huis te halen en ze hadden er nog wel honderd gulden voor over. Maar de kunstenares is aan het rekenen gegaan en ze becijferde dat aan materiaal en arbeidsloon een vraagprijs van 1,5 mille beter in de markt lag. Wie dat bedrag er voor wil uittrekken mag zo'n zuurstok meenemen uit de Galerie. Suikerbiet Daar moeten psychologen zich maar eens over buigen, is het feit dat in de oorlogsjaren suikerbieten ook op tafel kwamen bij de toen nog heel jonge Chrla Kaper mede van invloed geweest op haar interesse voor dat gewas? Is er een verborgen samenhang tussen de suikerbiet toen en de suikerbietenkunstenares van nu? In ieder geval biologeert anno 1971 de biet Chrla Kaper geweldig. Ze maakte aanvankelijk suikerbieten in litho's. Maar het alleen maar afbeelden van suikerbieten begon haar te zoetsappig te worden. Nee, zei Chrla Kaper, ik moet met cellofaan doen. Op de expositie in Amsterdam is daar nog niets van te merken natuurlijk. Maar Carla Kaper zit niet bij de (suikerjpakken neer, in de toekomst gaat ze cellofaan kunst zinnig benaderen en daar zal stellig een eigen expostitie uit voort vloeien. Eat-art vindt ze zelf een juiste term voor haar huidige produktie. Het grappige er van vindt ze vooral de herkenbaarheid. Ook de prak tische kant er van verwaarloost ze niet, een Amsterdamse restaurant houder zet zijn gasten creaties voor die Carla Kaper vervaardigde. Taai Taai Galerie-assistente Naudy Smith („Ik vind het heel leuk te werken op een tentoonstelling met eat-art van Car la") vertelt nog dat Carla Kaper ook taai taai weet te benutten. „Daar Een grafsteen, vervaardigd door Carla Kaper. Het liefst had ze het geheel van suiker gemaakt. Dat lukte niet. Daarom maar een zoet overtrekje. En... een gTafsteen van ruitendrop met bloemen van marsepein... suikergoed en marsepein gaan wer ken. Met het echte natuurprodukt. Met die artikelen weet ze opvallende effekten te bereiken. Die grafkrans bijvoorbeeld op een van de stenen bereikte een verrassende echtheid en pas bij nadere bestudering valt het op dat die werkelijk van drop gemaakt is. De grafstenen zelf kregen ook een suikerzoet accentje, alsof de ontwerpster er mee zeggen wil dat ze net als veel redevoeringen na het heengaan niet helemaal echt zijn. Eigenlijk had ze de graven zelf •ook het liefst helemaal van suiker gemaakt. Maar dat bleek op prak tische bezwaren te stuiten, ze waren dan niet meer te vervoeren geweest. En dan zou er van die expositie in de Galerie aan de Leidsegracl'.t niets terecht gekomen zijn. Trekpleister Wat Carla Kaper met haar zoete expositie, die hier en daar een erotisch tintje krijgt Carla schrikt er niet voor terug foto's van onstuimige feestjes met spaarzame- lijk geklede jonge dames temidden van een overdaad aan zoetwaren op te hangen wilde bereiken? doet ze ook van alles mee, dat is blijkbaar heel nuttig materiaal". En hoe zijn de reacties van bezoekers? „Prima", zegt Naudy. „De mensen amuseren zich er best mee, ze staan verbaasd over wat Chrla met allerlei snoepjes weet te bereiken. Bekijk zo'n schilderij van snoep nu maar eens goed, dat is toch vernuftig? Naudy Smith vertelt ook nog dat de kunstenares uit de Maasstad het hele land afreist op zoek naar geschikte materialen, - die alle in het eetbare vlak moeten üggen. Hoe ze het zou vinden als een van de bezoekers zich nu op eens te goed zou gaan doen aan een van die versnaperingen in kunstzinnig ge waad? Tja, daar moet ze even over nadenken.» Natuurlijk zijn er allerlei veiligheidsmaatregelen genomen, in- sekten bijvoorbeeld kunnen zich er niet van meester maken. Erg waarschijnlijk dat iemand zich uit louter trek aan het oeuvre zal vergrijpen lijkt het haar niet. Maar toch houdt ze een wakend oog in het zeil, want er mocht toch nog eens iemand een zoete inval krijgen, daar in Galerie de Balans...

Gemeentearchief Schiedam - Krantenkijker

Het Nieuwe Stadsblad | 1971 | | pagina 22