sm:
m<
in
*1 iM iU
fecj £ia mb*
rm
m
WT"7B
HOE EEN EEUWENOUDE KERK
NOG VERRIJKT KON WORDEN
WS'J
•J9WT r2$J
22
ilmv
*VL«?
;$$h%
OEH
De 25 glazen van Joep Nicolas of...
Vt** j
hpiüb
*4*;vf8
g?*
iF>i j ss&aén
-'I &j& 7/4*18
%y-f* ?**2e*f*
?!viv4
BEZIENSWAARDIG-
DELFTS OUDE KERK
HEEFT ER
EEN BELANGRIJKE
HEID BIJ GEKREGEN
-Tv?"* rS^^S
A jjLf&JSl
r^rt* ?*4«i
té?®'**. I
ifl' i
VI
4<§H»
/<"1\ H v43SV
yi éi/rfi h
mïtsaywj*
3 I
'deficit
I Tii
W8W-
«ifü
.««5
Ls
Noem het zijn levenswerk of,
voor wie de galgenhumor kan
.-opbrengen, een mausoleum dat
hij voor zichzelf oprichtte. Feit
is dat de aanwezigheid van
prinses Beatrix extra glans
verleende aan „zijn glazen".
Met als even stralend middel
punt de befaamde Tegelense
glazenier Joep Nicolas zelf, die
in zijn 75-ste levensjaar nog de
voltooiing mocht meemaken
van wat inderdaad zijn meest
monumentale werkstuk mag
worden genoemd.
1955
DELFESTA
HINT
KLEURDRUKKEN?
r»- «5^ few V'ö-ïJJ
IIMBI
Vk
lï
1 47. ti W
ftStaWSfl
Met opgeheven vinger (waaruit
een stukje vuurwerk schijnt op
te bloeien, maar flitsende foto
grafen rechts schijnen eerder
debet aan dit effekt) geeft
glazenier Joep Nicolas uitleg
over het 25ste „Nicolasraam"
in Delfts Oude Kerk aan prinses
Beatrix, hier geflankeerd door
Delfts burgemeester mr. J. M.
Ravesloot.
Het is al weer lang en breed achter
de rug, de overdracht van het 25ste
gebrandschilderde Nicolasraam in
Delfts Oude Kerk, maar waar die
donderdagmiddag net buiten het
bereik van onze persen lag toch nog
waard om er even op terug te zien.
Al was het alleen maar om te
memoreren hoe een niet van op
geven wetende glazenier tijdens deze
plechtige overdrachtsbijeenkomst
een belangrijke periode in zijn
artistiek zo rijke leven afsloot.
Waarbij het hem, de Limburger van
katholieke huize, goed gedaan moet
hebben op dit monumentale gods
huis met z'n protestantse signatuur
zijn artistieke stempel te hebben
mogen drukken. En waarbij de
aanwezigheid van Prijses Beatrix
extra glans verleende aan ,,zijn
glazenen dan natuurlijk in het
bijzonder aan dit laatste Nicolas
raam in het hoofdkoor van de kerk,
die zijn roem tot nu toe voornam
elijk putte uit de praalgraven van
een Tromp en een Piet Heyn. Meer
dan een praalgraf vermag heeft Joep
Nicolas hier via zijn vijfentwintig
glazen een levend monument voor
zichzelf als groot glazenier opge-
rich t.
Het licht van de publiciteit (de foto
bovenin toont het in al z'n felheid)
viel deze middag echter op het 25 ste
Elia-raam, de profeet van het
Woord, hier in 65 panelen op 30
vierkante meters gebrandschilderd
verwoord. In dit enige nog zolang
blank gebleven raam waarvoor lange
tijd het benodigde geld - vijftig
duizend gulden maar niet bijeen
gebracht leek te kunnen worden.
Waarbij moet worden aangetekend
dat al in 1955 de toen in Amerika
werkzame Nicolas de opdracht kreeg
van de Hervormde gemeente te Delft
om de tot dan nog blanke ramen in
de Oude Kerk aan het Heilige Geest
Ir. Pannevis die hier namens Delfesta het kleurige Jesaja-raam mondeling overdraagt aan de kerkvoogden van
de Delftse hervormde gemeente ten overstaan van de vele genodigden.
Kerkhof van bijbelse voorstellingen
in glas en lood te voorzien.
Vier jaar later zou Joep Nicolas zijn
tweede moederland definitief de rug
toekeren waar hij tientallen jaren
werkte, om in Delft al zijn artistiek
ambachtelijke kunnen volledig te
richten op het absolute hoogtepunt
in zijn toch al zo beeldende
loopbaan.
Aan de Stichting Delfesta de eer
zich zo succesvol en niet aflatend te
hebben beijverd de middelen voor
dit laatste nog maagdelijke raam,
door de kunstenaar uit Tegelen nog
in te vullen, bijeen te brengen. Een
schenking van de Amerikaanse
ambassadeur J. William Middendorp
(drager van een puur Nederlandse
naam) vorig jaar bij een bezoek aan
Delft gedaan, maakte de financiering
tenslotte rond. Waarmee dit Jesaja-
raam op drie schenkers kon bogen.
Want ook baronesse Bentinck van
Schoonheeten en Delfesta als initia
tiefneemster participeerden. Bij dit
alles mag de bemiddelende invloed
van oud-Prinsenhofdirecteur drs.
Daniël Bolten zeker niet worden
vergeten.
Enfin, vrijwel alle 25 Nicolasglazen
in de Oude Kerk zijn er gekomen
dank zij schenkingen van kapitaal
krachtige namen. En de kerkvoog
den van de Delftse Hervormde
Gemeente zijn er geenszins rouwig
om. Want 25 blanke glazen blijven
zonder financiële handreiking zo
doorzichtig als glas. En een kathe
draal van een gebouw als deze Oude
Kerk kan een dergelijke gebrand
schilderde beglazing gebruiken als
geen ander.
Hoe goed de Nicolasramen het anno
1972 doen typeerde burgemeester
Ravesloot heel plastisch ter plekke
De (helemaal in het groen gestoken) prinses Beatrix met links van haar
Joep Nicolas en staatssecretaris Vonhoff en rechts burgemeester Ravesloot
en Delfesta's voorzitter ir. Pannevis.
door het volgende: Onlangs vroeg
iemand mij uit welke eeuw deze
ramen zijn"
De aanwezigheid deze middag van
staatssecretaris Vonhoff (CRM)
inspireerde Delfts burgemeester ook
nog even door er op te wijzen dat
Delft nog pakweg 900 monumenten
bezit voor welks behoud veel maar
toch nog niet genoeg is gedaan.
Gezien tegen het licht van de
subsidiestop van CRM tot 1976 op
restauraties in de Delftse binnen
stad, wellicht een ter zake dienende
opmerking.
Voorbijgaan willen we tenslotte ook
niet aan de door de glazenier Nicolas
deze middag uitgesproken vurige
wens: van ,,zijn glazen kleurdruk-
ken te maken, zodat ze in boekvorm
onder veler ogen kunnen komen
waardoor de belangstelling voor
deze kunstvorm nog wat kan wor
den aangewakkerd. Geen gek idee, al
was het alleen maar om daarna met
eigen ogen het licht door die 25
Nicolasramen, gebrandschilderd
evangelie, full-color zoals zelfs uw
Het „Jesaja-raam
kleurentelevisie niet vermag te pro
duceren, te zien vallen.
Neen, Delft heeft er een indruk
wekkende bezienswaardigheid bij en
dat mocht op de valreep nog wel
eens even worden gezegd en ge
toond. De aanwezigheid van Prinses
Beatrix heeft het belang van dit
glazen monument nog eens onder
streept. En Nicolas' levenswerk is er
als om te bewijzen hoe anno 1972
een eeuwenoude kerk nog altijd kan
worden verrijkt.