Kerstmis 1973: geen plaats? Woes i mm Kerstviering bejaarden Kerstvieringen De Jeugdhaven Ifooey m Er is bij het naderen van een christelijk hoogfeest altijd een drukke bedrijvigheid in de huizen, om ruimte en tijd beschikbaar te hebben voor het op handen zijnde feest. Men verheugt zich er op, het zal een verademing zijn in de snelle en drukke gang van het tegen woordige leven. Daarom plaats voor het feest! onze showrooms hebben een aantrekkelijke face-lift- ondergaan - met enthousiasme tonen wij u opnieuw onze slaap kamers en woonwanden van hülstra e.a., onze bank stellen van artifort, coja, gelderland, heilbron, leolux, e.a. broersvest 64-66 3* JONGE STEMMEN HET NIEUWE STADSBLAD PAG. 12 —VRIJDAG 21 DECEMBER 1973 Met name geldt dit voor het kerstfeest, het feest van blijheid, van licht en van warmte, van rust- en huiselijke gezelligheid. Wat is een winter zonder Kerstfeest! Plaats moet er zijn voor het kerstgetij! En ieder jaar legt de hele samen leving het werkpak af om in feestelijke kleding vakantie te ne men en het kerstfeest te vieren. Het is alsof een onzichtbare hand stilte gebiedt en een festijn aanricht. Alle arbeid van hand en hoofd rust, en iedereen spreekt van Kerstfeest. Eigenlijk is het merkwaardig al die ijver, waarmee men plaats maakt voor het „kindeke, in doeken gewonden en liggende in een krib be Wondere macht van het kind in een wereld, die voor de man, uit dit kind gegroeid, zo weinig plaats inruimt! Wondere ommekeer van de heils geschiedenis, die juist getuigt van het kind, waarvoor geen plaats was! Wondere diepte van de kennis van Gods wijsheid en kennis! Profetenstemmen hadden het kin deke zijn plaats reeds aangewezen. Geen koningstelg vond zijn komst zó van te voren beschikt als deze Zoon van de Allerhoogste Koning. De profeet Michea had Bethlehem geprezen onder de duizenden van Juda, als de plaats vanwaar zou voortkomen ,,de Heerser, wiens afkomst is van de dagen der eeuwigheid". Jesaja had de ,,Zoon die ons gegeven wordt" bezongen met namen van meer dan menselijke luister. En Gabriel, die voor Gods aanschijn staat, had tot de schuchter gebogen Maria gesproken, dat dit kind heersen zou ,,op de zetel van zijn vader David". Intussen is in het Kerstverhaal sprake van een geheel andere heer ser. Een andere troon en een ander rijk doemen voor onze geest op. Door het evangelie van de heilige nacht dreunt het bevel van de opperheerser van deze aarde, keizer Augustus te Rome. En louter toeval, ja dwang schijnt het, dat in Bethlehem, het nietige stadje in Juda, het kind van Maria ter wereld kom t. Maar hemels toeval, maar goddelijke dwang, die de harten der koningen in de hand heeft als waterbeken. De Koning der koningen weeft het wonderweefsel van de heilsgeschie denis, en in zijn wijze handen zijn de aardse koningen slechts weef spoe len, die willoos de draden door de schering voeren. En toch weer, ondanks profeten- boodschap en Godsbestiering, geen plaats voor het kindeke. Aardse noch hemelse stemmen kun nen het mensenhart bewegen de deur te openen voor Maria, wier uur gekomen is. Er zijn diepe raadselen van het Godsbestuur, naast diepe raadselen van het mensenhart. Het pleit niet voor ons menselijk geslacht, dat er zijn geweest, die „neen konden zeggen op de sme kende blik van de gezegende onder de vrouwen. In een spelonk, verblijf- of schuil plaats voor de kudden, is het wonder geschied... ,^ij baarde haar eerstgeboren zoon, en wond hem in doeken en legde hem in een kribbe, want er was voor hen geen plaats in de herberg". Zo kiest de eeuwige oorsprong van alle dingen een stal Jot paleis. Diepte van vernedering! Hij die de heerlijk heid bezat vóór de grondlegging der wereld, ligt ontluisterd, in doeken gewonden, in een vergeten hoek. Schameler kon geen paleis, primi tiever kon geen troon zijn voor een pasgeboren koningskind. Wij verstaan die dingen niet, en toch is de werkelijkheid hier leermeeste res. De keuze van God wat betreft deze plaats betekent, dat mensen geen plaats aanwezen. En vele ontheem den, ballingen, uitgestotenen ver tegenwoordigen dit „geen plaats" in onze dagen. Het wordt door ons gezegd1 In Bethlehems stal is het stille vrede en wonderhoge luister, maar daar buiten rijst aan alle zijden het woord „geen plaats". Aan de konferentie- tafels, in politiek overleg, bij hen die de kreet van velen die om erkenning vragen, kunnen beantwoorden. Dit woord rijst als een grommende zee, het dreigt als een sluipend leger in een hinderlaag, het staat als een allesversperrende muur. Geen plaats voor het kind' Dit woord komt van Israels theo logen, de geleerde bijbelmannen, die de Wijzen uit het Oosten wel de weg wijzen, maar niet voorgaan. Het komt van Herodes, die met moordend zwaard de plaats van dit kind wil uitdelgen. Wat om Bethlehems stal gebeurt, is profetie geworden voor de toe komst, net zoals de weigering om Maria te herbergen een voorzegging van de toekomstige situatie der mensen is geworden. Straks verklaart de Zoon des men sen, dat Hij geen plaats heeft om het hoofd neer te leggen. Straks jaagt zijn volk Hem voort, tot Hij mag uitrusten aan een kruis onder honende spot en tergende smaad. Geen plaats voor Hem! Hij is tegenwoordig in de kreten van de miljoenen voor wie geen plaats is. Het kruis-hout is geen ander hout dan het kribbe-hout, - het is het hout van de ondank, die geen andere keus kent dan deze: geen plaats! In de stijl van Bethlehems stal is ook gebouwd het rijk van dit kind op ^TTTm^Tm^ aarde, en het is de stijl, die niet gewild, waarvoor geen plaats is. De wereld buigt voor koning Augustus, maar niet voor koning Jezus. De wereld huldigt het menselijke genie en aanbidt macht en aanzien, zij hunkert naar goud en goed, naar overdaad en bezit, - maar zij verfoeit de nederigheid en de zelf verloochening, zij haat het offer en de ontbering, zij verzet zich tegen leed en kruis. Zij heeft er geen plaats voor! En toch zal onze samenleving twee dagen stil staan, want het is Kerstfeest! Lichten stralen op, kerstklokken luiden, kerstbomen fonkelen, kerstzangen rijzen alles om het kindeke van Bethlehem. Verbijsterende tegenstrijdigheid in een wereld, die de stem van deze kindermond ontvlucht, die voor het kloppen van deze zwakke kinder hand haar deuren en vensters toe- grendelt, want geen plaats heeft zij voor zijn woord en zijn macht, ...en niettemin stilzwijgend in haar jaar lijkse Kerstviering de macht van het kribbekind erkent, en in haar afgesproken rust (tot aan kerstbe standen toe) een onuitgesproken hulde brengt aan dit wondere koningskind op zijn sobere troon! Juist uit die tegenstrijdigheid, uit dat nooit onderbroken verzet, uit die konstante weigering, licht helder als de dag op, welke plaats dit kind toekomt, welke plaats het opeist. Wonder kind, dit kind van Bethle hem. Noemde niet reeds de profeet Jesaja als een van zijn namen Wonderbaar"? De verschijning van dit kind in deze wereld is als een beschuldiging van God, uitgesproken tot onze ver vreemding en verdwaling. Dit kind in de kribbe is het teken, tot welk een nederigheid ons hoge hart moet afdalen. De stem van dit kind is een roepen tot inkeer, een bidden om terugkeer, een herinneren aan schuld en strui keling. Het kloppen van deze kinderhand is een belofte van vergeving, een boodschap van vredè. Dat is de plaats van dit kind. Deze plaats vraagt het op. Zijn recht op die plaats is even groot als zijn recht op de heerlijkheid, die het bij de Vader had, voordat de wereld was. Aan al de duizenden, die de rust en de vreugde en de huiselijkheid en het licht van het Kerstfeest zoeken, aan allen die naderen tot de kribbe van Bethlehem, richt dit kind de vraag: „Waar is mijn plaats bij u? Ik moet heden in uw huis verblijven". Hoort! Deze vraag richten honderd duizenden tot ons. Hoort! Hoort! Hoort, het gehuil van honderddui zenden die geen huis, geen eten, geen recht op een menswaardig bestaan meer hebben en kennen. Geen plaats! Maar de Nieuwe Mens is geboren! Toekomst voor een wereld met mensen Een gezegend kerstfeest wenst u, F. Smit, Oud-Kath. pastoor. De bejaarden van de Gereformeerde kerk aan de Albardastraat vierden woensdagmiddag hun kerstfeest in de Magnalia Deikerk. Met mede werking van de Réhoboth Macokoor (een bezetting van 140 kinderen) onder leiding van de heer J. Egas. Aan het orgel René Fons, de heer C. Punt, trompet en eveneens met orgelbegeleiding de heer C. Dubbeld. Leden van de Gereformeerde Vrou wenvereniging bestaande uit de dames Noordzij, Westerveld, Deijl, Plathe, van Lieshout verzorgden het Kerstdeclamatorium „Hij komt"... Dominee S. Schuring vond het prettig dat iedereen praktisch aan de oproep gehoor had gegeven om naar dezV kerk te komen. Juist in deze tijd waarmede men met grote woorden schermt, zoals „Ik zie het niet meer zitten". Waar men het allemaal weer weet als het evangelie uit Lucas 2 een ieder de weg weer wijst die men gaan moet. En die men ook wil betreden. Dominee Schuring bracht in het bijzonder dank aan de „aan- en afvoertroe- pen" van deze middag, waardoor zij, die niet gemakkelijk zich kunnen verplaatsen van vervoer werden voorzien. Een vaste medewerker daarvan is bijv. de heer Vroegh. Het waren de leerlingen van de Réhoboth mavo die tot stil luisteren dwongen. Heel goed hun vertolking in „King all glorious" met als machtig slotstuk het „Amen". Sa menzang met orgelbegeleiding en trompet, hetgeen een bijzondere noot aan deze middag gaf. Een voordracht van Hans Poldervaart: „Een nieuw lied van de Heer". Om te besluiten met het Kerstdeclama torium samengesteld door mevrouw W. Schuuring-'Estié. Gebracht door een vijftal dames waarvan de namen al zijn genoemd. Elk met een eigen taak en onderbroken door zang. Van verschillende componisten en als slot staande het „Ere zij God". Bij de uitgang kreeg men 3 grote mandarijnen mee naar huis. Vanavond om 7 uur vieren de Stomers, Kruisers, Vlotjes en Jollen hun eigen Kerstfeest. Aanvang 7 uur, kosten f 1,— Maandag 24 december begint om 2 uur het Kerstfeest voor Kano's en Punters. Einde 4 uur, kosten f 2,-. Eventuele Kerstfeesten voor de oudere groepen worden in het clubhuis bekend gemaakt. Men hoopt op 14 januari met de eerste groep peuters van 2 1/2 tot 4 jaar te statten. Er zijn grote plannen om voor die tijd een van de clubhuisruimten permanent voor de peutergroepen aan te kleden. Een vaste deskundige kracht is ook aanwezig. Reden genoeg om ermede te starten. De kosten gaan f 2,50 per ochtend worden en de tijden zijn van 9 uur tot half 12. Voor opgaven en verdere inlich tingen kunt u in het clubhuis terecht: Albardastraat 65-69, tel. 704671.

Gemeentearchief Schiedam - Krantenkijker

Het Nieuwe Stadsblad | 1973 | | pagina 12