Teak is er uit, palissander doet het niet meer
NIEUWE ROMANTIEK RUKT OP
Meubelmode
beheerst door
prestige-genre
SOFT SIT
FIJNER MODELLEN
TELEVISIE
SEPARATIE WAND
Een nieuw tijdperk in de meubilering van onze woningen. Het
zijn de zogenaamde prestige-meubels die in Nederland overal de
toon zijn gaan aangeven.
De vakhandel spreekt al van een golf van prestige-meubels die de
markt zou overspoelen. En men vindt het hier niet eens zo
verwonderlijk, dat men geconfronteerd wordt met zo'n nieuwe
meubelgolf. Want, zeggen de insiders, die kon gewoon niet
uitblijven. Ga maar na in de geschiedenis van het na-oorlogse
meubel.
meeste consumenten helemaal mets
meer voor die zakelijkheid, noch die
uit de eerste noch die uit de tweede
periode. Het teak is er uit, het
palissander, de strakke funktionele
meubels doen het bij velen niet meer
en vooral jonge gezinnen hebben
heel wat liever „antiek" wat zij
daaronder dan ook verstaan mogen
dan de recht toe recht aan meubels
die voor eigentijds moeten door
gaan.
De avantgarde, de funktionele stijl
die eigenlijk nog maar een paar jaar
geleden voortreffelijk in de markt
scheen te liggen, heeft een duidelijke
reaktie opgeroepen. Het is de
nieuwe romantiek, die nu furore aan
het maken is, dat willen jongeren die
gaan trouwen, daarnaar vragen oude
ren die aan vervanging van hun
meubels toe zijn, dat is het genre dat
dé consdment aan het veroveren is.
Veel consumenten, vooral degenen
die zich min of meer opgesloten
voelen in de grote flatblokken, ook
al een voorbeeld van funktionele
vormgeving die reakties aan het
oproepen is, zoeken een compromis
in hun eigen leefwereld tegenover de
buitenwereld.
En dat uit zich dan in de aankoop
van prestige meubels, die er een
bewijs van moeten vormen dat de
consument mode-bewust is...
Wat prestige-meubels precies zijn?
Meubelen waarmee men wil leven en
die in de beschikbare ruimte van een
huis intensief en presentatief ge
bruikt worden.
Bij zitmeubelen blijkt de nieuwe
trand o.m. in soft sit elementen. Dat
zijn losse elementen, gemaakt van
zachte kunststoffen, zoals polyether
en polyurethaan. De afmetingen zijn
nogal opvallend. In het tot landhuis
verbouwde boerderijtje, in de bunga
low, het tweede huis, de luxe flat en
het gerestaureerde grachtenhuis
doen die prestige meubels het
uitstekend. Vinden de eigenaars en
verklaren hun gasten.
Groot, omvangrijk, indruk
wekkend, zo wil de mode in de
meubels het.
Prestige, zo'n hemelbed in huis? Ongetwijfeld
In de periode direkt volgend op
1945 was er wat meubels betreft
eigenlijk alleen maar sprake van
behoeftebevrediging. -Over design en
mode in meubels werd gedacht noch
gesproken, men had dringend funk
tionele meubels nodig, gewoon om
op te zitten, aan te eten of in te
slapen.
Bovendien was de woonruimte van
hen die meubels aanschaften door
gaans niet groot of vaak uiterst
klein. Wie een kamer had was
gelukkig, wie een stoel kocht was
content.
Toen er eenmaal wat meer woon
comfort ontstond al bleek Neder
land een van de landen waar het
langst woningnood heerste in de
vijftiger jaren, werd de vraag van het
publiek ook kritischer en selectiever.
Moderne meubels verschenen in de
woonkamers - het obligate bankstel
van teak en het „even cliche-ach-
tig?" eethoekje en in de slaap
kamers wilde men ook wel „wat
anders". Plotseling moesten slaap
kamermeubels allemaal van witlak
zijn.
Na verloop van tijd raakten in dit
genre teak en palissander hoe langer
hoe meer op de achtergrond. Veel
consumenten begonnen het moder
ne meubel koud, kil en kaal te
vinden. Vandaar dat men het ging
zoeken in andere houtsoorten als
eiken en wengé. Kunststoffolies en
synthetische laksoorten gingen mee
spelen.
Ook legde de meubelindustrie zich
er op toe de modellen te verfijnen.
De meubelen kregen een gladder
vorm en de vakman zelf gelooft dat
dat als een herwaardering van de
zogenaamde Bauhausstijl te onder
kennen is.
Maar vandaag de dag voelen de
Geloof het of niet, maar de vakman
uïr de meubelbranche houdt het er
op dat de televisie er de aanleiding
toe werd dat in de zestiger jaren een
nieuw modebeeld in de meubel
wereld ontstond. De grote kastwand
moest het gaan doen en het
aanbouwmeubel in teak ging hoge
"ogen gooien. Ook palissander werd
opeens heel erg populair. Onder de
consumenten groeide volgens meu
belverkopers design besef.
Gelijktijdig deed de consequente
mechanisatie in de meubelbranche
haar invloed gelden. Buitenlandse
concurrenten kwamen geducht op
zetten en toen begreep de Neder
landse industrie dat er duchtig
gestroomlijnd diende te worden om
de kostenfaktor de baas te kunnen
blijven.
Deze mechanisatie leidde natuurlijk
tot een rechtlijnige vormgeving.
Tot de romantiek van vandaag
behoort zonder twijfel ook de
open haard. En let eens op de
entourage!
Het rustieke bankstel met een
eikenhouten romp is thans veruit
favoriet. Plastic en andere kunst
stoffen wil men niet, stop dat maar
in je tuinmeubelen, zeggen de
klanten.
Zelfs bij strak gestoffeerde meu
belen valt op dat er toch nog hout
verwerkt is. Waarom? Fabriek en
handel willen op die manier nog
even aan de koper de illusie
meegeven dat hij toch de natuur in
huis krijgt middels zijn meubeltjes.
Stoffering speelt in dit geheel een
belangrijke modische rol. Vooral
grove ribcords en vachtstoffen doen
het heel goed, verder vraagt men
ook steeds meer naar leer en suède.
Deze stoffen dienen om het meubel
(nog) meer karakter te geven.
Hier, aldus de vakman, wordt
duidelijk het prestige gevoel van de
consument bespeeld. Of, met andere
Typisch voorbeeld van prestige meubels waarnaar de vraag blijft toenemen.
woorden, hier doet de verkoper in
de meubelshowroom een beroep op
het „snob-appeal" van de moderne
bewoner.
Nog een modisch verschijnsel uit de
prestige-hoek: de toepassing van
houten onderstellen bij banken.
Enkele jaren geleden verwachtte
men dat de toepassing van hard
plastic bij zitmeubelen zou aanslaan.
Ook voor chroombuismeubelen
werd een rijke toekomst voorspeld.
Maar de werkelijkheid is wel even
anders.
In wandmeubelen is eenzelfde trend
te bespeuren. Die sluit aan bij dit
modebeeld. De gewone wandkast
raakt uit de gratie. De vraag is thans
naar aanbouw. De separatiewand
vindt zijn kopers. Hij wordt niet
alleen gebruikt om de zithoek van
de eethoek af te scheiden, maar ook
om als totaal wand te dienen in
muurloze bouwobjecten. Naar ge
lang de behoefte kan men met
scheidingswanden meer of minder
kamers creëeren. Dat maakt het
moderne wonen makkelijker en
geeft meer variatiemogelijkheid.
Bij wisselende gezinssamenstelling
kan zo 'n wand een heel gemak zijn.
Licht eiken en wit was lang favoriet.
Momenteel is dat veel meer donker
gekleurd eiken, terwijl naast witlak
zwartlak opkomt. Warme donkere
tinten als bruin, olijfgroen en oker
vinden steeds meer toepassing. Men
wil af van de salon als wachtkamer,
prestige en romantiek geven de toon
aan. Want zo ,,moet" het moderne
huis anno '74 er uit zien...