als worstelaar publiek in extase brengt Foto's na bestellen ANTON GEESINK Judoreus die Anton Geesink is publiciteits gevoelig. De „Reus van Utrecht", één van de weinige Nederlanders die in een straat woont die naar hem zelf genoemd is, slaagt er om de haverklap in een plaatsje te veroveren in de redactionele kolommen van een groot aantal kranten. Wat meestal het gevolg is van het leveren van een topprestatie op sportief gebied, maar wat niet zelden te maken heeft met een fikse ruzie hier of daar, waar Geesink als de.fel omstreden inzet fungeert. SAMENSPEL CONCESSIE? LUCRATIEF? U— ft _lN HET NIEUWE STADSBLAD PAG. 28 WOENSDAG 13 FEBRUARI 1974 Geesink is de laatste weken echter niet alleen in het nieuws vanwege nieuwe problemen in welke richting dan ook. Integendeel, zelfs zijn grootste tegenstanders per definitie mensen die het zo nu en dan té moeilijk hebben met zijn volstrekte eerlijkheid), moeten onomwonden toegeven dat Geesink zich op volstrekt legale wijze weer aan den volke presenteert. Tot grote vreugde van het volk zelf, dat, in tegenstel ling tot anderen, weigert te vergeten hoe Anton Geesink in 1964 in het hol van de leeuw de gouden Olympische judo-medaille in de groep ,,alle categorieën" wegkaapte voor de neus van, tot op dat moment, Japanse alleenheersers". Geesink manifesteert zich ditmaal niet als judoka, als film-acteur of als panellid in een of andere kwis, maar als iemand die Nederland van de ene op de andere dag waanzinnig „warm" heeft gemaakt voor het professionele worstelen. Een tak van sport die in ons land nog weinig bekend was, maar die als gevolg van enkële televisie-impressies gemaakt tijdens optredens in Japan en in Amerika, zich plotsklaps in een ongekende populariteit mag ver heugen. Een fors gedeelte van sportminnend Nederland kijkt dan ook al reikhal zend uit naar het eerste optreden van Anton Geesink als beroeps worstelaar in ons land. Een optreden dat geprogrammeerd staat voor vrijdag 1 maart, wanneer Anton Geesink het middelpunt is van een sport- en amusementsavond die onder auspiciën van de zaterdag voetbal tweede klasser DOJO in het Rotterdamse Sportpaleis Ahoy' wordt gebracht. Een foto gezien in dit blad die u best zou willen hebben? Voor vijf gulden kan die foto de uwe worden. Tenminste als het gaat om plaatwerk van onze eigen foto-redaktie: wat in negen van de tien gevallen opgaat. Voor het nabestellen van die foto('s) op formaat 18x24 knipt u de bewuste foto uit dit blad, noteert naam en datum van het blad waarin de foto verscheen en zendt uw bestel ling (uiteraard voorzien van uw eigen naam en adres) naar de FOTODIENST RANDSTAD EDITIES: Koornmarkt 34 te Delft. Telefonische verzoeken voor nabestellingen kunnen niet in behandeling worden genomen, terwijl de op deze manier verkregen foto's piet voor pu- blikatie mogen woeden ge bruikt. Na ontvangst van de foto kunt u het verschuldigde bedrag, vijf gulden per afdruk dus, gireren op nummer 2395347 t.n.v. Fotodienst Randstad Edities Delft. .Anton Geesink nu eens niet als worstelaar of als judoka afge beeld, maar als filmheld. Zo was hij enkele jaren geleden te zien als vertolker van Simpson. Beroepsworstelen is een synoniem voor spektakel. Het is een bezigheid waarbij de componenten sport en show elkaar redelijk in evenwicht houden. Anton Geesink: „Worste len, en dan heb ik het over vrij worstelen en niet over het zoge naamde Grieks-Romeinse, heeft alles in zich om binnen korte tijd uit te groeien tot een geweldige publiek- trekker. Enerzijds omdat er wel degelijk topsport bedreven wordt en anderzijds omdat de beroepsworste laar zijn vak verstaat en derhalve zijn sport verpakt in een aantrekkelijke show, waarbij primair staat dat het publiek aan het eind van de avond tevreden gesteld naar huis gaat". Een opzet waar niet iedereen ge lukkig mee is, omdat sceptici vrezen dat het show-element de overhand kan krijgen in een partij vrij worstelen. Anton Geesink: „Vrij worstelen is een samenspel tussen sport en show. Echter wel zo dat de sterkste en niet de meest amusante van de twee wint. Er zullen echter mensen zijn die het show-element verfoeien. Het is nu eenmaal ver rekte moeilijk in Nederland de categorie beroepskankeraars tevre den te stellen. De heren journalisten bijvoorbeeld zullen ongetwijfeld van mening zijn dat er te veel „gespeeld" wordt. Volmaakt ten onrechte, want het gaat om de mensen die een flink bedrag neer moeten tellen om een plaatsje op de tribune te bemach tigen. En die hebben plezier indien zij naast sport ook een brok amusement voor hun geld krijgen". Waarna Anton Geesink voorbeelden uit de voetbalwereld aanhaalt om aan te geven hoe het zijns inziens niet moet. „Neem het cattenaccio, neem de manier waarop Nederland tweemaal tegen België speelde. Bij uitstek de methode om de mensen binnen de kortste keren kopschuw te maken voor de voetballerij. Het publiek komt naar dat soort wed strijden kijken naar sportmensen die hun brood verdienen, maar die in dat streven achteloos voorbij lopen aan de belangen van de toeschou wers. Bij het worstelen ligt dat anders. Ook daar verdienen de mannen die de partij maken centen, maar ze hebben ondertussen open oog voor de wensen van het publiek. Zij weten dat zij mede van het publiek moeten leven en dus zorgen zij er voor dat de toeschouwers na afloop blij gestemd naar huis terug gaan. En hoe doe je dat? Door hetgeen je te brengen hebt plezierig te verpakken. Anton Geesink is vooral in Japan grenzeloos populair. Bij aan komst in Tokio kan hij dan ook steevast rekenen op enkele dui zenden belangstellenden, die uren in de rij staan om de Utrechtse Reus in hun land te kunnen begroeten. In het belang van die wederzijdse belangen in de wisselwerking sport publiek bestaan er in de wereld van de vrije worstelaars stilzwijgende afspraken. Overeenkomsten die slechts één doel hebben: het publiek waar te geven voor hun zuur verdiende centen. Geesink: „Een partij vrij worstelen bestaat uit drie gedeelten. De eerste minuten valt partij A aan en verdedigt partij B, vervolgens gebeurt dat omgekeerd en tenslotte begint het eigenlijke gevecht. Beide worstelaars krijgen op die manier de kans te bewijzen dat ze er iets van kunnen. Waarmee én zij zelf én het publiek gebaat is". Een verregaande concessie aan het publiek? Anton Geesink wil er niets van weten. „Wat moet je dan? Je tegenstander binnen een minuut verslaan? Is dat de manier om tevreden kijkers te hebben? Ik heb het zelf jarenlang met het judo meegemaakt. Van heinde en ver kwamen er mensen om mij aan het werk te zien. Dacht je dat al die mensen tevreden waren indien ik een tegenstander binnen een paar seconden volledig onder controle had? Nee toch zeker. Ik heb het meegemaakt dat we een judo-inter land hadden tegen Frankrijk. Over al mijn partijen, en dat waren er zo'n stuk of vijf, had ik nog geen minuut gedaan. Dacht je dat die mensen tevreden waren. Dat ze blij waren Geesink gezien te hebben en dat ze het verder maar op de koop toenamen dat ze maar één minuut sport 'voor hun dure centen gezien hadden? Nee toch zeker. Die mensen waren pas content toen ik na afloop, op verzoek van de organisatie, een demonstratie gaf waarbij ik de vloer aanveegde met tien Fransen tegelijk. Pas toen hadden zij het spektakelstuk gezien waar zij recht op hadden en pas toen zag je de gezichten van het publiek opklaren".- Een aantal mensen ziet vrij worste len nog als een- bezigheid die te veel bindingen heeft met veredeld circus- werk. Er zijn er die zelfs zo ver gaan te stellen dat vrij worstelen slechts een andere naam is voor het catch-as-catch-can, een vrolijk volks vermaak, dat jarenlang veel publiek trok op kermissen, maar dat in middels door de wet verboden is. Geesink: „Een onzinnige vergelij king. Het feit dat je ook aandacht aan de showelementen besteed be hoeft niet meteen te betekenen dat je zo maar de vloer op kunt stappen om vrij te worstelen. Je kunt me geloven of niet, maar ik train even hard als in mijn judotijd. Mijn conditie is nog niet helemaal zoals die zijn moet, maar ik kan je verzekeren dat die straks niet onder doet voor mijn conditie in mijn beste jaren". Anton Geesink heeft er twaalf partijen als beroepswors'telaar op zitten. Wat een onderdeel vormt van een (Japans) contract dat uit 36 partijen bestaat. Direct na zijn eerste optreden in Nederland op 1 maart in het Sportpaleis Ahoy vliegt Geesink weer naar Japan om daar een aantal partijen te spelen. Een lucratieve zaak? Geesink: Natuurlijk verdien ik er centen aan. Mag het alsjeblieft wanneer je voor duizenden mensen optreedt? Maar het is beslist niet zo dat ik anderhalf miljoen opstrijk, zoals een enkele krant heeft gesugge reerd. Wat mij betreft delen we dat bedrag zo doormidden. Zelfs dan zou ik nog de hemel te rijk zijn. Want op zulke astronomische be dragen gaat het echt niet. Het is me dan ook volstrekt onduidelijk waar dat bedrag vandaan komt. Het zal wel een zetfout geweest zijn... ROBHARTOG -■ Anton Geesink in zijn nieuwe hoed anigheid. Als worstelaar. Zo a.s. te zien, wanneer hij in het Sportpaleis Ahoy' de vloer Canadees Danny Lynch. is hij ook 1 maart aanveegt met de

Gemeentearchief Schiedam - Krantenkijker

Het Nieuwe Stadsblad | 1974 | | pagina 28