"Paaszaterdag" als
motief in vele gestalten
Vani„e gQ pj
We krijgen
weer een
"Lentefeest"
Paasconcert
door
Feike Asma
Autorijschool
AAD
van LEEUWEN
Onze ijsmachines tappen
nu voor U
VIJF
smaken vers ijs
Aardbeien
Bananen
en/of
Sinaasappel
Melk-chocolade
Automatiek - Snackbar
IJssalon WIGMAIM
VERS IJS VERS IJS VERS IJS VERS IJS VERS IJS VERS
HOOGSTRAAT 116 Naast Museum Schiedam
WIJ WENSEN U PRETTIGE PAASDAGEN
VERS IJS VERS IJS VERS IJS VERS IJS VERS IJS VERS
De paasdagen naderen en het is
zomer. Of het met deze twee
vrije dagen .nog zomer is is
echter nog een vraag, de
weersvoorspelling is niet al te
best, maar wie weet. Moeder
Schaap met haar kleintjes wil
len het best weten dat zij het
uitstekend naar hun zin hebben
en begonnen dan ook gezamen
lijk met een fikse wandeling
over de dijk.
Volgende week zaterdag 20 april organiseert de stichting
„Lentefeest" haar traditionele Lentefeest in de Sporthal
„Margriet". De officiële opening zal om half 2 plaatsvinden door
burgemeester H. Roelfsema, waarbij de stichting op die dag
officieel afscheid neemt van de burgemeester, die zoals u allemaal
weet, dit jaar met pensioen gaat.
HET NIEUWE STADSBLAD PAG. 24 VRIJDAG 12 APRIL 1974
Lest met Opel Kadett Spec.
16,per heel uur.
Instructeur met Vamorpdiploma.
Prof. Kam. Onneslaan 185,
telefoon 26.41.74-26.55.78
Leven is overwinning op de dood
Wanneer we aan Kerstmis denken,
dan komen ons vele kerstverhalen
voor de geest. Paasverhalen zijn naar
ons gevoel niet zo dik bezaaid. En
toch mag je van de Bijbel zeggen,
dat deze vol paasverhalen" staat van
het begin tot het eind. Maar er is een
ontwikkeling geweest waardoor we
„het" paasverhaal, namelijk over de
verrijzenis van Christus uit de
doden, zo zijn gaan isoleren, dat we
de samenhang met de andere paas
verhalen in de Bijbel vergeten zijn.
Juist de liturgie van paaszaterdag
heeft ons van 'oudsher anders ge
leerd. En deze liturgie leert ons
tegenwoordig ook dat er nog een
andere vernauwing heeft plaatsge
vonden: we hebben het paasverhaal
uitsluitend in verband gebracht met
de lichamelijke dood en het Pasen-
vieren tcregespitst op het opengaan
van de „poort der onsterfelijkheid".
Hoezeer de graven der gestorvenen
ook onder de lichtkring van Pasen
vallen, de liturgie van de nachtwake
trekt die kring veel wijder en betrekt
al onze menselijke verhoudingen
daarin.
onze menselijke verhoudingen en die
van het paasbericht jubelend belijdt:
,,het verdrijft de misdaden; verbant
de haat, schept eendracht, buigt alle
heerszucht. In het slotgebed van de
paasavond- of paasnachtviering
wordt de eenheid in liefde als
paaswonder beleden en afgebeden.
De schriften belijden de kracht der
verrijzenis echter niet met een
woordenspel en evenmin als een
naamloos geheim. In de viering van
Goede Week en Pasen staat centraal
de Naam van Jezus die beleden
wordt. Het paasgeloof is geënt op
het Woord dat vlees geworden is;
Pasen vieren is Christus vieren en
zijn verrijzenis als de grond van
hopen en vertrouwen, van het
verduren en volhouden.
Toekomst
Pasen slaat ook een bres in de twijfel
aan de betekenis van onze inspan
ningen en wil ons voeren over de
grens van de vergeefsheid van ons
bestaan. Leven bewees zich sterker
dan de dood, dan moet Pasen ons
doen hopen op en doen werken aan
een toekomst die menselijk kan zijn.
Het paasverhaal is ook van kracht
voor de toekomst.
In de liturgie van Goede Week en
Pasen wordt het verleden in het
heden gevierd als een reden tot
vertrouwen en wordt de toekomst
reeds in het heden ervaren als een
reden tot hoop, verwachting en
uitzicht. Gezegend Pasen!
F. Smit, Oud-Kath. pastoor
En de kerk?
Wat nu beweert vanuit dat Evangelie
„Kerk" te zijn, daarin zal dat
paasmotief herkenbaar moeten zijn.
Immers de bedoeling der kerk is een
paasgebeuren in de geschiedenis der
mensen te zijn, gevormd uit „aar
de", bedoeld en geroepen om te
staan en te gaan in de kracht der
verrijzenis. Waar de sacramenten
bediend worden, wordt het paas-
geheim bediend en wordt voor ons
de polsslag van het geschonken leven
voelbaar.
En dat niet alleen waar brood en
Langzamerhand hebben we wel
begrepen, dat de berichten over de
verrijzenis geen los aanhangsel vor
men bij de verhalen in het evangelie,
maar dat elk evangelie vanuit dat
Pasen is geschreven en is te lezen.
Dat daar „de Schriften pas open
gaan".
Wij eindigen ons bestaan en veelal
ook ons denken over het bestaan
met stoffelijk overschot". De Bij
bel gaat van het begin af aan de
omgekeerde weg, die wij ook in de
,,veertig-dagen-tijd" fde vasten) uit
getekend kregen. We begonnen op
Aswoensdag met stof en as, omdat
we tot stof zullen weerkeren. Zo
begint trouwens ook de schepping
van de mens volgens Genesis 2 met
de aarde, waaruit de mens genomen
is, het stof, waaruit hij gevormd is.
De toestand van stof en as wordt
door de schepping overwonnen. Het
uitgangspunt van het bestaan van
Adam is stoffelijk overschot", dat
tot leven gebracht wordt door de
adem Gods. Eerst de dood, dan het
leven. Leven is in dat scheppings
verhaal overwinning op dood.
Pasen als thema in de Bijbel
Het is dat paasmotief, dat in den
beginne klinkt en door de hele
Bijbel heen klinkt, ook in Genesis 1,
waar schepping is: licht, dat duister
overwint; het woord, dat de chaos
bedwingt. Het is de eerste lezing op
paasavond.
Je zou kunnen zeggen, dat de
paasverhalen steeds weer op elkaar
„rijmen", of het nu gaat om Noach,
die uit de zondvloed tevoorschijn
komt, of Israël, dat uit ballingschap
terugkeert.
Maar ook Abraham, die uit de
wirwar van volkeren tevoorschijn
wordt geroepen en wiens toekomst
ontspruit uit dorre bodem, is een
paasthema, dat ook klinkt in de
Jozef-verhalen, als een koningschap
geboren en een broederschap her
steld wordt vanuit een verworpene
in de put der woestijn.
Het hoofddeel van dit Paasthema in
de Schriften wordt gevormd door
het verhaal van de uittocht van het
volk Israël uit Egypte, waar het gaat
om een onooglijk volk, dat tot
aanzien komt, een volk, dat van de
armzaligheid van een slavenbestaan
door God tevoorschijn geroepen
wordt om zijn Naam te dragen en
onder zijn heerschappij en heerlijk
heid te leven.
Het is deze exodus, deze uittocht,
die als tweede paasverhaal na het
scheppingsverhaal op paaszaterdag
avond wordt gelezen. Toch is het
slechts een „selectie" uit een grote
reeks. Het is de kracht van de
verrijzenis, die hier op veelkleurige
wijze betuigd wordt om te vieren en
te geloven, waarbij licht en water als
tekenen fungeren.
Als bij de wijding van het water in
de liturgie op de hele Bijbel
gezinspeeld wordt, is het op het
eerste gezicht alleen het „water",
dat deze teksten verbindt: de
wateren van „in den beginne", het
water van de zondvloed, de bronnen
in de woestijn, de vier stromen van
het paradijsverhaal worden hier
aangehaald.
Maar ook de bruiloft te Kana, de
doop in de Jordaan, de storm op zee
en het doopbevel van de Heer
klinken mee. Bij nader inzien is de
onderlinge samenhang niet het „wa
termotief" alléén, maar gaat het op
al die plaatsen om het paasmotief:
leven is overwinning op de dood,
een genade, die over de aarde komt.
beker rondgaan of het water van de
doop vloeit. Ook het huwelijk van
twee mensen wordt in de kerk als
paasmysterie verkondigd en gevierd.
Geheel liefde als kracht der verrij
zenis, een verbond dat de dood
overwint, menselijke onaanzienlijk
heid, die tot een wonder van een
bestaanswijze worden gebracht.
En de zalving der zieken geschiedt
vanuit de viering van Pasen, het is
een meedelen van het paasgeheim,
dat in de tweede brief aan de kerk te
Corinthe hoofdstukken 4 en 6)
deze trekken krijgt: „in alles ver
drukt, niet verpletterend; geen uit
komst ziende, niet wanhopig teneer-
geslagen, niet te gronde gericht; als
stervend, en zie wij leven; als
mishandeld, maar niet gedood; als
bedroefd en toch altijd blijde; als
arm, maar velen rijk makend; als
niets hebbend, toch alles bezittend".
Vergeving
Waar het paasgeheim van kracht
wordt, isook de vergeving van
kracht. Want in de vergeving wordt
de armzaligheid van ons niet-zijn
door afgunst, haat, hebzucht, onte
vredenheid en liefdeloosheid tot een
leven uit de kracht van Gods liefde.
Waar wij vergeving ontvangen wordt
het stoffelijk overschot" opge
nomen in een nieuw leven, de
machteloosheid opgewekt in nieuwe
kracht. Maar ook: waar wij elkaar
vergeven is er het leven, dat de dood
overwint
Het is dan ook de liturgie van de
paaswake zélf, die van oudsher de
kracht der verrijzenis uitroept over
Er is weer een heel programma
opgemaakt voor die dag. U zult naar
het Christelijk Mannenkoor kunnen
luisteren met medewerking van
Marie-Cecile Moerdijk. Malle Pietje
uit de serie van Joop Doderer zal
aanwezig zijn en nog veel meer.
Maar dat hoort u volgende week
wel.
Hoofdzaak is dat u allemaal komt.
Dat degenen die met het vervoer
zitten, contact opnemen met Rietje
Konings, dan komt dat allemaal in
orde. Het is tenslotte iets om naar
uit te kijken, want het wordt
allemaal weer heel gezellig met
kraampjes enz. Precies wat u altijd
op het „Lentefeest" gewend bent.
Mag ik u tot slot vandaag allemaal
goede en zonnige Paasdagen toe
wensen..?
MIEKE
Op zaterdag 20 april bespeelt Feike
Asma in het kader van de paasvie
ring het orgel van de Grote Kerk in
Maassluis. Voor insiders zal deze
mededeling al voldoende zijn om te
weten waar zij zaterdagavond naar
toe moeten gaan.
Toch verheugt de orgelcommissie
zich er op tijdens deze veertien
daagse concerten steeds weer nieuwe
gezichten te zien.
Men komt kennelijk uit verschil
lende delen van ons land naar
Maassluis om van het machtige
orgelgeluid van de Grote Kerk te
genieten.
De orgelcommissie prijst zich geluk
kig dat Feike Asma na zijn tournee
door Canada weer tijdig terug is om
dit paasconcert op zijn eigen vaste
orgel te geven.
De kerk is geopend vanaf kwart over
zeven. Aanvang van het concert is
om kwart over acht. In de kerk zijn
nog enkele boekjes verkrijgbaar die
uitgegeven zijn naar aanleiding van
het veertig jarig organistenjubileum
van Feike Asma. Ook de grammo
foonplaat van Feike op het Johan-
nusorgel is in de kerk verkrijgbaar.