FRANS REPERTOIRE WORDT IN NEDERLAND ONDERSCHAT 22STE FORMATIE VAN BEVERWIJKSE BINTANGS MANITAS DE PLATA IN NEDERLAND VOORZITSTER UDO JURGENS FAN-CLUB: „Waar Udo gaat, ga ik ook" Udo in zjjn woonplaats Kitz-bühel, samen met de Neder landse fanclub-voorzitster Rita van Gelder. De Oostenrijkse zanger Udo Jürgens, die in' 1966 het Euro visie Songfestival won met zijn „Merci Chérie", was in Neder land voor enkele televisie-opna men. We hebben hem, vorige maand, al in de Mounties Show kunnen bewonderen en op 18 maart zal hij ook te zien zijn in het NCRV-programma „Muziek in uw straatje". De 40-jarige Udo Jürgens is al heel wat jaren in het amuse ment bezig, als zanger, compo nist en tekstdichter. Hij schrijft niet alleen voor zichzelf, maar ook voor andere artiesten. Toch gaf pas zijn overwinning In 1966 de erkenning en de bekend heid waar hij jaren naar toe had gewerkt. Met zijn composi tie „Jenny" won hij al in 1960 het Songfestival in Knokke, in 1964 dleed hij met „Warum Nur Warum" een eerste poging op het Eurovisie songfestival, maar „Merci Chérie" zijn de tover woorden voor een stralende zangcarrière gebleken. Hij klom op tot Oostenrijks en Duitslands meest geliefde zanger en kan zich er nu op beroepen het idool te zijn van tienduizenden vrouwen over de hele wereld. Want zijn roman tische liedjes over volle manen, mooie nachten en geurende bloemetjes spreken talloze vrou wen tot het diepst van hun ziel aan. Een van die vrouwen, in Nederland waarschijnlijk zijn meest trouwe en fanatieke be wonderaarster, is de 20-jarige Rita van Gelder uit Zeist. Zij is de voorzitster van de Neder landse Udo Jürgens-fanclub en als Udo in Nederland is, is Rita altijd wel in zijn (directe) nabij heid te vinden. Maar dat niet alleen. Als er even mogelijkhe den zijn, reist Rita haar Oosten rijkse idool na om ook zijn con certen en televisie-optreden in het buitenland bij te kunnen wonen. Daar heeft ze alles voor over: vakantiedagen, spaargeld en al haar vrije tijd, want Udo is voor Rita het einde: „Waar Udo gaat, ga ik ook". „Het is begonnen in 1970", vertelt ze. „Toen bezocht ik een concert van hem in Kerkrade. Ik was 17 jaar. Het was voor het eerst dat ik een concert meemaakte en ik zat op de twintigste rij. Ik vond het ge weldig, maar ik was toen nog te verlegen om een handteke ning te vragen. Dat heeft ie mand anders voor mij gedaan". Een jaar later, in 1971, kwam Udo terug in Nederland. Acht concerten gaf hij hier en Rita heeft ze alle acht bezocht. Rita: „Op een gegeven moment schoot hij me aan, omdat hij mij telkens terug zag en ik tel kens opnieuw een handtekening kwam vragen. Ik heb even met hem gepraat en toen is het idee voor een fanclub ontstaan". De fanclub kwam er: op 9 mei 1971 werd hij opgericht. Eerst met een paar bewonderaarsters (on der wie de moeder van Rita), maar nu telt de club 200 en thousiaste leden. Rita: „Het was duidelijk te merken, dat, telkens als Udo in Nederland of in België was geweest, een heleboel nieuwe fans zich kwa men aanmelden. Logisch, want als je Udo één keer op hebt zien treden, ben je daar hele maal kapot van". Dat blijkt wel. Als je als fan je idool overal nareist, als je 30 lp's van hem hebt en als je bovendien de vrije tijd die over is, besteedt aan het clubblad „Tausend Traume", moet je wel diep onder de indruk zijn. Dat kan van Rita rustig gezegd wor den. Voor de fanclub heeft zij ondermeer weten te regelen dat Udo als vaste bezoeker aanwezig is op de jaarlijkse meetings van zijn Nederlandse fans. „Het heeft wel moeite gekost om hem zover te krijgen", ver telt ze. „Zijn manager wilde het eigenlijk niet hebben, om dat Udo er niet voor betaald krijgt, maar zelf vindt hij het geweldig om al zijn (vrouwe lijke) fans te ontmoeten. Want de fanclub is er echt voor de fans van Udo. We kunnen niet zeggen dat we veel promotie of publiciteit voor hem verzorgen. We delen alleen foto's, brief kaarten en stickers uit". Vorige maand is Rita weer naar Duitsland geweest om en kele opnamen bij te wonen. Udio heeft zich daar niet bijzon der attent gedragen, maar Rita maakt zich daar niet zo druk over: „Iedereen heeft wel eens een slechte bui, dus Udo ook. Ik trek me daar niets van aan. Trouwens als ik hem weer zie zingen, ben ik weer helemaal kapot". De echte fans zullen dit kun nen begrijpen. Joost van den Vondels beroemde strofe „Waar werd oprechter trouwis blijkbaar op meer situaties van toepassing. Nieuwe fans kunnen zich aan melden bij de Udo Jürgens Fan club Holland, postbus 35, U- trecht. 0 Udo Jürgens, 18 maart op televisie. Het Franse chanson heeft in Ne derland op dit moment niet veel betekenis. Van nog minder beteke nis op onze hitlijsten is de Franse pop. Charlez Aznavour, Gilbert Bécaud, Michel Polnareff zijn groot heden die nog enigszins hebben weten door te dringen in de Neder landse huiskamers, maar daar houdt het ook wel mee op. Grammo foonplatenmaatschappij CNR gaat daar, samen met Barclay, iets aan doen. De aprilmaand is uitgeroe pen tot „Franse maand" en op de zesde april zal in Maastricht een Frans Festival plaats vinden, dat later door de Avro-tv in twee delen zal worden uitgezonden. De orga nisator van het festival is Harry Thomas, de man die vorig jaar ook het Schlager Festival organi seerde. De bedoeling is het Franse reper toire onder de aandacht van de mensen te brengen, omdat dit door teveel Nederlanders wordt on derschat. Het is voor het eerst dat een dergelijk festival in Nederland plaats vindt. Daarbij heeft Neder land nog nooit zoveel grote ar tiesten op hetzelfde moment bin nen de grenzen gehad als op zes april zal gebeuren. Gecontracteerd zijn o.m.: Patrick Juvet, de Pop- peys, Michel Delpech, David Alexander Winter, Christian Videl, Esther Galil en Jerome. Deze artie sten moeten gaan bewijzen dat ook de Fransen op popgebied de moeite van het beluisteren waard zijn. „Al anderhalf jaar proberen we 't Franse popwerk op te waarder en", zegt CNR woordvoerder Wil lem van Zanten, „maar steeds blijkt weer dat hoogstens één plaat je, bijvoorbeeld „Pour un flirt avec toi" van Delpech, de hitpara de haalt. En er is zoveel goede muziek. Waarschijnlijk is de taal barrière te groot. Een Patrick Ju- vet is een beroemdheid, niet al leen in Frankrijk, maar ook in Bel gië en in Zwitserland. Hij, en de andere artiesten ook, bewijzen dat de Fransen wel degelijk een heel eigentijdse popontwikkeling heb ben. Maar het druppelt hier ge woon niet door. We mogen blij zijn als we van een Franse single 500 exemplaren verkopen. Dat is dan veel". Dit Franse Festival moet daar verandering in brengen. Al ligt het Duits en het Engels makkelijker in het gehoor van de Nederlander, als Aznavour en Mi chel Legrand wel worden be- De Beverwijkse Bintangs zijn weer actief. Binnenkort zal de sing le „Wait" uitkomen en laten horen wat de Bintangs van 1974 te bren gen hebben. De Bintangs. Alleen de „bejaarde" tieners onder de le zers zullen zich de echte Bintang- tijd, uit de begin-zestiger jaren, nog goed herinneren. De singles „Splendid Sight", „Pile Works", „I'm a man" en „Walking the Boogie" zijn er vier uit het prille begin. Dat was zo'n vijftien jaar geleden, vlakvoor en ten tijde van de eerste successen van de Beatles en de Stones, de tijd van de „no zems" contra de „kikkers" en de daarbij behorende „buikschuivers" en Puch brommers met hoge sturen. De allereerste Bintangs bestan den uit Klaas Haltkamp, Meine Fernhout, Frank Kraayeveld, Ar- thy Kraayeveld, Nono Piepelen- bos, Rob Wijsters, Fred Maas, Ger- rie Ottenvanger en Leo van Olf- den. Dat was de startpositie van de Bintangs. Maar er zal geen groep in de Nederlandse pop geschiedenis terug te vinden zijn die met dezelfde frequentie als de Bintangs van bezetting is veran- luisterd, waarom dan de andere Franse artiesten niet. Julien Clerc deed het op het Grand Gala du Disque toch ook uitstekend. Orga nisator Harry Thomas heeft er bij de bepaling van de plaats van uit voering rekening mee gehouden dat de belangstelling van de Neder landers minder groot zal zijn dan die van de Belgen. Daar zijn ook de meeste verkooppunten. Maar ook in Nederland zijn kaarten ver krijgbaar. derd. Er is zelfs geen globaal over zicht van te geven. In feite leek er één grote groep in en om de Bin tangs te zijn die telkens van plaats verwisselden. Frank Kraayeveld is een van de jongens die het het meest en het langst heeft uitgehou den. En die ook in de nieuwste, de 22ste bezetting is terug te vinden als zanger-bassist. Ook Aad Hooft (drum), Harry Schierbeek (ook drum) en Gus Pleines (mondharmo- nika-zang) zijn oude bekenden. Jack van Schie en Jaap Castricum (beide solo-Slag-hawaii-gitaar) zijn nieuwe sterren aan het Bintang fir- nament. Overeenkomst met de eerste for matie blijkt er ook te zijn: de rit me sectie heeft net als in de begin periode, veel nadruk gekregen. Nu door de twee drummers, voorheen door twee basgitaristen. Deze week zal „Wait" (met als b-kant „I been hoodood") wel in de win kels liggen. Eens kijken hoe de nieuwe Bintang-leden Jack en Jaap (als 15-jarige benjamin) het doen in samenwerking met de vier oud-ge- dienden. Patrick Juvet Michel Delpech Wanneer Ricardo Ballardo ooit zijn bij-naam Manitas de Plata (zilveren handen) heeft ge kregen, is niet bekend. Dat hij deze naam verdient, daar zijn z'n meeste luisteraars en toe schouwers wel achter. Na een Engels concert beschreef het Engelse dagblad ,,The Guardian" Manitas de Pla- tas als de grootste levende fla menco-gitarist. Een krasse uit spraak, maar u kunt hem aan uw eigen oordeel gaan toetsen want Manitas de Platas is in Nederland. Hij zal hier vier con certen geven: in Amsterdam, Tilburg, Den Haag en in Eind hoven. De handen van Ricardo Bal lardo zijn een begrip geworden, terwijl het nog geen negen jaar geleden is dat Ricardo Ballardo uit zijn zigeunerkamp bij Mont- pellier werd gehaald om een grandioos debuut te maken in de Carnegie Hall in New York. Dat was, om precies te zijn, op 18 november 1965. Manitas de Plata is nu 53 jaar oud. Van die 53 jaren speelt hij 44 jaar gitaar, dus dat belooft wel wat.

Gemeentearchief Schiedam - Krantenkijker

Het Nieuwe Stadsblad | 1974 | | pagina 12