kijken naar het vogeltje
fotocollage
fotograferen zonderzorgen
de tien gouden
spelregels voor de amateurfilmer
m
ook uw kamera
moeteen
'beurt'hebben
strandfoto
met diepte
TIPS VOOR LEUKE KINDERFOTO'S:
Misschien weet u het nog van vroegen de
deftige fotograaf in zijn „studio", een mooi
.landschap als geschilderde achtergrond, een
schapevacht op de grond en de zwarte doek
over het fototoestel. De keurig opgedirkte
kinderen onwennig rondkijkend in die
vreemde ruimte. En dan het plechtige ogen
blik, waarop de fotograaf verzoekt om naar het
vogeltje te kijken, dat er niet was. Die oude
tijden, waarin „op de foto gaan" een gebeurte
nis was, zijn nu voorbij.
.*L J*
DE KASSETTE-KAMERA:
D'r zijn in Nederland duidelijk twee soorten
mensen, die voor hun plezier fotograferen: de
mensen die streven naar een zekere perfektie
en daar ook de aangepaste kamera en hulp
middelen voor aanschaffen en - als tweede en
grootste groep - de fotografen, die zonder bij
zondere voorzieningen gewoon fijrie foto's
willen maken van allerlei onderwerpen uit het
leven van hun gezin. Voor die laatste groep
zijn er sinds een aantal jaren de z.g. kassette-
kamera's, die onder allerlei namen en in ver
schillende uitvoeringen verkrijgbaar zijn.
ml!
HUN
Moderne kinderfoto's la
ten het kind zien in zijn ei
gen omgeving of in de vrije
natuur, samen met dieren of
verdiept in zijn spel. Kijk
maar eens naar de foto bij
dit artikel: een gewoon jon
getje met verwarde haren,
met de ogen dicht en een
kous, die wat afzakt. De ach
tergrond is onscherp. Een
groot verschil met die oude
kinderfoto, maar dat geeft
allemaal niks.
Een paar tips.
Wie kinderen wil fotogra
feren, mag dat doen zoals hij
dat wil. Maar misschien is 't
goed om toch rekening te
houden met de volgende
wenken, die u kunnen hel
pen om nog betere kinder
foto's te maken. Dit zijn ze:
Ga eens door de knieën.
Want niet van bovenaf maar
als kind tussen de kinderen
krijgt u de beste resultaten.
Zo natuurlijk mogelijk.
We hebben het al aangeduid
met ons fotovoorbeeld: laat
kinderen niet poseren, maar
kiek ze zoals ze zijn. Hoe na
tuurlijker ze op de foto
staan, hoe beter de foto
meestal is geslaagd.
Maak's een fotoverhaal.
Daar lenen vooral kinderen
zich goed voor: een serie
plaatjes, waarin één hande
ling in etappes is vastge
legd. Bijvoorbeeld: kind dat
een huis bouwt van blokken
(foto 1), als het klaar is trots
dat huisje bekijkt (foto 2) en
het weer in elkaar gooit (foto
3).
mera bij de hand en zorg,
dat er altijd een filmpje in
zit. Dan hoeft u later nooit te'
denken: wat jammer, dat ik
toen geen foto heb gemaakt.
Het hele jaar door. Niet
alleen de vakantie of Sint
Nikolaas zijn belangrijke
momenten in het leven van
een kind. Ook dat zwemdi
ploma en die eerste echte le
ren voetbal, de kennisma
king met het nieuwe hondje
en voor de allereerste keer
naar de grote school. het
zijn momenten, die het
waard zijn om te worden
vastgelegd op foto's.
een bladzij vol wetenswaardigheden
en tips over fotograferen en filmen
Moeder kan het óók. Het
zijn juist de moeders, die het
meeste meemaken met de
kinderen. Daarom is het
goed als ook de vrouw weet
hoe een fotokamera werkt.
Fotograferen is, met al die
handige toestellen van van
daag, helemaal niet moei
lijk. En een extra voordeel
is, dat vader met de kinde
ren samen dan ook eens opy
de foto komen.
Kamera altijd schiet-
klaar. In een gezin met kin
deren gebeurt steeds wel
iets. Hou daarom uw ka-
Wat is een kassette-
kamera?
Het uitgangspunt bij de
kassette-kamera is: een
voud bij het film-inleggen
via het probleemloze
kassette-systeem en een
voud ook in de bediening bij
het fotograferen. Dat plus
punt geldt voor de gewone
kassette-kamera, die het
gebruikelijke kamera-
formaat heeft. En dat voor
deel geldt al evenzeer voor
de mini-kassette-kamera's,
die in de zak of in een hand
tasje meegenomen kunnen
worden.
Wat kan zo'n kamera?
Waarschijnlijk méér dan u
denkt. Alle typen kunnen,
afhankelijk van de film, die
u gebruikt, zwart wit-foto's,
kleurenfoto's en dia's ma
ken. De meeste kamera's
hebben ook een flitsmoge-
lijkheid; in de eenvoudige
uitvoering is er een vaste be
lichtingstijd, meestal van
l/40e seconde, in 'n aantal
typen kan de tijd naar wens
worden aangepast.
De lichttoevoer is - ook al
weer bij de meeste soorten -
te regelen via een knop of
ring, die op symbolen (volle
zon, bewolkt enzovoort) kan
worden afgesteld. De af
stand is - ook al weer bij de
meeste typen - zo ingesteld
dat alle onderwerpen vanaf
ongeveer anderhalve meter
tot oneindig, scherp op de
foto komen. -Met andere
woorden: de kassette-
kamera is een mogelijkheid
om te fotograferen zonder
zorgen.
Niet alleen de kamera
Natuurlijk hangt het re
sultaat van uw fotowerk
mede af van wat uw kamera
kan. Maar toch is de man of
vrouw achter die kamera
ook van groot belang. Want
het zijn uw ogen, die de
goede foto motieven moeten
ontdekken. En als uw hand
een beetje trilt - en dat doet
bijna iedere hand - dan bent
uzelf de oorzaak van on
scherpe foto's. Daarom voor
al die kassette-kamera-
bezitters tot slot wat wen
ken. Om nóg betere foto's te
maken met de kassette-
kamera.
Niet te dichtbij
Bij zonnig weer mag u -
zoals gezegd - tot ongeveer
anderhalve meter van uw
onderwerp af, een foto ne
men. Hebt u minder licht,
dan is het beter, die afstand
wat ruimer te houden (zo
rond de twee meter) om on
scherpe foto's te voorko
men.
Zoek steun
De beste methode om een
foto te nemen is: vanaf een
steuntje voor de kamera of
voor uzelf (bijvoorbeeld een
paal of boom, waartegen u
kunt leunen). Zijn die niet
beschikbaar ga dan in de
het zijn uw ogen, die de goede fotomotieven moeten vinden
spreidstand staan; zo'n
standvastige houding levert
scherpe foto's op.
Licht als bondgenoot
Laat niet altijd de zon in
de rug schijnen als u een
foto neemt. Dat geeft ver
krampte gezichten van
tegen de zon inkijkende
mensen. De beste zonne
stand is van opzij of als
tegenlicht, want ook daar
kunt u met uw kassette-
kamera goede resultaten
mee bereiken. Mits natuur
lijk de zon niet in de lens
schijnt.
Buiten flitsen
Dat lijkt wat overbodig,
maar is het niet. Vooral als
er kontrastrijke schaduwen
zijn kan het nodig zijn die
donkere partijen op te lich
ten. Invullen van licht, heet
dat. Voorwaarde is dat die
schaduwpartijen niet ver
van de kamera verwijderd
zijn, want een flits verliest
op een wat grotere afstand
natuurlijk wel aan licht-
kracht.
Autobezitters kennen
deze uitdrukking wel. Een
auto heeft namelijk onder
houd nodig; na een bepaald
aantal kilometers moet hij
worden gesmeerd en
schoongemaakt, de olie
moet worden ververst en
zovoort. Ook foto- en film-
kamera's hebben wel eens
een grote beurt nodig. Ze
moeten worden schoonge
maakt, nagekeken en de
batterijen moeten mis
schien worden ververst.
Goed idee, om dat nu te la
ten doen door uw foto
vakman. Dan kunt u straks
de hele zomer weer onge
stoord fotograferen en fil
men.
Vooral bij de z.g.automa-
tische toestellen is dat be
langrijk. Met deze kamera's
kan je heerlijk probleem
loos fotograferen als de bat
terijen nog in goede kondi-
tie zijn. Vergeet men echter
de batterijtjes - voor de au
tomatische belichtingsrege
ling, resp. voor de flits - tij
dig te laten nakijken, dan
kunnen mislukte foto's het
resultaat zijn. Het beste is,
één keer per jaar - en bij
voorbeeld elk voorjaar -
voor maar enkele guldens
die batterijtjes te laten ver
nieuwen. Bovendien kan
een lékkend batterijtje uw
kamera soms veel kwaad
doen. Een eenmaal leegge-
raakt batterijtje gaat op den
duur altijd lekken. Een re
paratie kost dan een veel
voud van die paar guldens
voor een nieuw batterijtje
en loont soms de moeite niet
Je zou ze kunnen noe
men: de tien geboden voor
de amateurfilmer. Tien re
gels, die de basis vormen
voor goed geslaagde films.
Niet iedereen kan een Bert
Haanstra worden of een Jo
ris Ivens. Maar redplijke tot
goede films.die kunnen
nagenoeg alle 500.000 Ne
derlandse bezit(s)ters van
een smalfilmkamera maken
als ze zich houden aan de
tien gouden spelregels. Dit
zjjn ze:
1. Goed voorbereiden
Da's logisch, zegt u. De
batterijen zijn natuurlijk in
orde en de lens is stofvrij.
En u hebt voldoende film.
2. Vertel een verhaal
Daarvoor hoeft u geen dik
draaiboek te maken, maar
Weet wel wat u wilt. Breng
wat lijn in uw film, een leuk
begin, een pakkend eind.
Dn zorg als het kan, dat de
ene opname iets te maken
heeft met de volgende. Dan
is het niet alleen een fijne
herinnering, maar ook voor
uzelf en anderen leuk om
naar te kijken.
3. Hou de scènes kort
Soms wordt een boeiend
onderwerp geschaad door
te lange opnamen. Durf kort
te zijn: een dichtbij-opname
en stilstaande beelden vra
gen weinig tijd (meestal
maar 2 a 3 sekonden) en be
wegende, levendige motie
ven van enige afstand mo
gen, afhankelijk van wat er
gebeurt, maximaal 5 tot 10
sekonden duren.
4. Niet sproeien s.v.p.
Een filmkamera is geen
tuinslang, dus gebruik hem
niet als sproeier. Hij filmt
liever beweging dan dat-ie
zelf beweegt. En als u moet
bewegen: doe het gelijkma
tig en vooral niet te vlug.
Vlugge kamera-bewegers
maken onrustige films,
waarnaar je niet lang met
plezier kunt kijken.
5. Let op 't licht
Vaak wordt het bestaande
licht overschat, vooral bij
opnamen binnenshuis. Een
filmzon is daarom nuttig en
de prijs ervan valt mee. Met
zo'n lichtbron kunt u méér
uit uw film halen.
6. Gebruik een statief.
Echt één van de belang
rijke gouden regels voor
filmen. Toegegeven: hij
geeft u wat minder bewe
gingsvrijheid, zo'n statief.
Maar dat vaste steuntje zal
de kwaliteit van uw film
aanmerkelijk kunnen ver
beteren. Zeer aanbevolen
bij opnamen die langer du
ren dan 3 seconden en bij,
landschap-opnamen.
7. Wees beweeglijk
Ook al moet u de kamera
zo weinig mogelijk bewe
gen, u moet zelf wél beweeg
lijk zijn. Verander vaak van
standpunt, blijf niet op éen
plaats staan. Dan voorkomt
u de beruchte schok-
effekten in de vorm van
„springers".
8. Zoom zuinig
Zoomen (spreek uit zoe
men) is verleidelijk, toege
geven. Maar wees zuinig
met dat zoom-effekt, dat al
gauw vermoeiend werkt bij
het kijken. Als u van totaal
beeld naar close-up wilt:
doe dat dan in'enkele etap
pes via een grotere beeld-
uitsnede. Het resultaat is
hetzelfde en het brengt rust
in uw film.
9. Kom's wat dichterbij
Alles filmen van veraf is
saai. Wissel daarom totaal
opnamen regelmatig af met
dichtbij-opnamen. De eer
ste zijn nodig om te weten
waar iets gebeurt; de
dichtbij-opnamen laten
vooral zien wat er gebr jrt.
10. Geluid er bij?
Niet zo eenvoudig voor de
amateurfilmer. Het leukste
is natuurlijk om te streven
naar echte, bijpassende ge
luiden. Als dat technisch
een bezwaar is, kan toepas
selijke muziek van een re
corder of een cassette ook
zorgen voor een goede ach
tergrond, die de werking
van de film versterkt.
Dat zijn ze. Tien gouden
filmregels voor amateur-
filmers. Als u ze bewust
toepast, dan wint uw film
beslist aan kwaliteit.
Wanneer is een foto ge
slaagd? Moeilijke vraag,
want het heeft te maken met
de technische kwaliteiten,
met het onderwerp en met
de beeldopname. De foto
hieronder is,volgens de me
ning van velen, een ge
slaagde plaat. Ze is geno
men op het strand van Cad-
zand in Zeeuws-Vlaanderen
en geeft een goede indruk
van het bij eb droogvallende
strand, dat aan de zeekant
wordt beschermd door rijen
palen, die de kracht van de
golven moeten breken. Zo'n
foto kun je vanuit allerlei
standpunten maken; verder
af of met een lagere of ho
gere horizon. De goede
beeldopbouw is vooral te
danken aan dat goedgeko
zen standpunt, waardoor de
volgende rijen palen een
versterking geven van het
diepte-effekt.
Zo'p foto is gemaakt met
een gewone kamera en ie
dereen kan, wat dat betreft,
zo'n foto mee naar huis ne
men na een strandwande
ling. Wat er wel voor nodig
is, dat is: oog voor de
schoonheid van de dingen
om ons heen.