m
f
LASALLE QUARTET:
TWINTIG JAAR
SAMEN SPELEN
I
BEKROONDE VIOLIST
ITZHAK PERLMAN
VIERDE EDISON
VOOR
THE ACADEMY
HET NIEUWE STADSBLAD PAG. 8 - WOENSDAG 3 JULI 1974
GEEN
OFFICIËLE
UITREIKING
VAN DE
EDISONS
KLASSIEK
(oudmuziekrecensent), H. G.
Reiger (VPRO), H. C. M. van
Rooy (recensent in het blad
„Luister" en redacteur van de
platenrubriek van het Limburgs
Dagblad), J. Schrier (recensent
van „Luister") en A. van der
Ven (recensent van „Disk en
redacteur van de platenrubriek
in de Haagse Courant). Totaal
28 grammofoonplaten werden
bekroond als zijnde de best uit
gevoerde klassieke werken op
de plaat Verdere specificatie is
er niet te geven omdat er dit
jaar geen officieel juryrapport
is uitgebracht. „Dat leek ons in
feite overbodig, omdat je toch
bij elke plaat vervalt in kreten
als „prachtige uitvoering" en
uitstekende opname", aldus oud
CCGC- voorzitter de heer Piet
Beishuizen. Het laatste Klassie
ke Gala hebben we vorig jaar
oktober in de Rotterdamse Doe
len gehad. Ondermeer André
Previn was daar te gast. Maar
tijdens dit Gala werden geen
Edisons uitgereikt, die waren
toen immers nog niet bekend.
We moeten düs verder terug
kijken voor een officiële uitrei
king: de laatste klassieke
Edison- uitreiking vond twee
ZUBIN METHA
jaar geleden plaats in de
Utrechtse Geertekerk. De be
kroonde artiesten traden 's
avonds op tijdens het Favorie
ten Festival in het Congrescen
trum in Utrecht. De Edisons
1973 zullen aan de artiesten
worden overhandigd als zij -
toevalling- in het land zijn. U
zult er dus weinig van merken,
het kan maanden duren voor
dat de gelegenheid zich voor
doet bij een opname of een con
cert. Daarom geven wij u op
deze pagina' een overzicht van
de bekroonde platen, in dezelf
de genre-verdeling als die van
de jury.
LORIN MAAZEL
HANS SCHMIDT
De Edisons Klassiek zijn be
kend gemaakt. Een officiële uit
reiking, voorheen meestal tij
dens een Grand Gala du
Diisque, komt er niet. -Een van
de voornaamste redenen hier
voor is de opheffing van de
CCGC, de Stichting Commissie
Collectieve Grammofoonplaten
Campagne. De CCGC is 1 april
opgehouden te bestaan en de
toewijziging van de Edisons
Klassiek is één van de laatste
activiteiten geweest die onder
auspiciën van de CCGC plaats
vond. Een jury van zeven he
ren maakte een keuze uit alle
klassieke grammifoonplaten die
in de periode 1 juli 1972 tot en
met 31 december 1973 op de
markt waren gebracht. Deze ju
ry bestond uit: J. de Kruijff
(hoofdredacteur van het blad
„Disk"), D. S. van der Meer
(hoofd klassieke programma's
van de KRO) P. H. van de Poel
CHARLES MACKERRAS
Onder het hoofdstuk „concerten"
vallen vier bekroonde platen met
piano-, gitaar- en viool
concerten gespeeld door solisten
met orkestbegeleiding. De pianocon
certen (van Brahms) worden
gespeeld door Emil Gilels, begeleid
door de Berliner Philharmoniker,
"A ivf/A**».* .-.-."MM,
t, VI» 1
f
In het genre kamermuziek werd het Lasalle
Quartet bekroond voor de uitvoering van
werken van Debussy en Ravel: „Het strijk
kwartet G-mol op. 10" van Claude Debussy
en „Het Strijkkwartet F-dur" van Maurice
Ravel. Twee componisten die in eenzelfde
periode hebben geleefd, namelijk eind vori
ge en begin deze eeuw. Het Lasalle Kwartet
is een van de bekendste in het genre kamer
muziek. Beroemd om hun authentieke wijze
van interpretatie, de technische beheersing
en het uitstekende samenspel. Dit „goed op
elkaar ingespeeld zijn" is niet zo'n wonder
lijk verschijnsel: de leden spelen al twintig
jaar samen.
Als studenten aan de Juilliard School of
Music hebben Walter Levin (viool), Henry
Meyer (viool), Peter Kamnitzer (viola) en
Jack Kirstein (violoncel) het kwartet opge
richt. Tot op dat moment was het ensem
ble-spel op het instituut niet als hoofdvak
geaccepteerd, maar het Lasalle Kwart.et
heeft dat veranderd. In 1949 legden zij als
(eerste) kwartet het eindexamen af.
Ze zijn sindsdien bij elkaar gebleven, stu
deerden verder aan andere muziekinstituten,
maakten in 1954 hun eerste Europese tour-
OEBUSSY RAVEL
Str<f*».TtcnuwTtrt«t Swtg 0uBr*»t£
LaSaWe - Quartett
onder leiding van Eugen Jochem
(DGG 2707 064). Gitarist Julian Bre
am krijgt zijn eerste Edison voor
zijn vertolking van gitaarwerken
van Bennett, Rawsthorne en Berke
ley. Bream wordt op deze plaat
begeleid door het Melos Ensemble,
onder leiding van David Atherton.
De plaat is verschenen op het
RC A-label (nr. SB 6876). Er zijn
twee grammofoonplaten met viool
concerten bekroond: de uitvoering
van het „Vioolconcert" van Walton
en „Vioolconcert in D" van Stra-
vinksy door de Koreaanse violiste
Kyung-Wha Chung. Op deze plaat
speelt zij met het London Sympho
ny Orchestra, onder leiding van
André Previn. Previn was ook
haar dirigent tijdens haar optreden
op het Grand Gala Classique vorig
RUDOLF KEMPE
jaar oktober in de Rotterdamse
Doelen. Deze plaat verscheen bij
Decca (nr. SXL 6601). De tweede
bekroonde plaat met vioolconcer
ten is van de Israëlische violist
Itzhak Perlman, begeleid door het
Royal Philharmonic Orchestra (diri
gent Lawrence Poster). Itzhak Perl
man speelt het „Vioolconcert nr 1
in D" en „Caprice op. I" van Paga-
nini en de „Carmen Fantasie op. 25"
van Sarasate, (HMV SLS 832). De 28-
jarige Perlman wordt beschouwd als
één van de grote meest talentvolle
violisten van deze tijd. Zijn eerste
grote optreden vond plaats (toen
hij 18 was) in de New Yorkse Car
negie Hall. Hij speelde het „Con
certo in F mineur" van Wieni-
awski. Een jaar na dit concert
ging hij meedingen naar de Leven-
tritt Award, één van de belan
grijkste Amerikaanse muziekprij
zen, die de winnaar een aantal con
certen garandeert. Perlman heeft
tijdens deze concerten gespeeld en,
tegen de verwachting van sommi
gen in, kreeg hij daarna steeds
meer engagementen. In die eerste
jaren speelde hij tijdens zo'n 15
concerten per jaar. Nu is hij één
van de meest gevraagde violisten
en geeft per jaar 95 concerten.
Hoewel Perlman vanaf z'n vijfde
jaar viool speelt en vanaf z'n ne
gende jaar concerten geeft, ont
kent hij zelf een wonderkind te
zijn. „Ik speelde niet in echte con
certzalen en ik maakte geen wereld
tournees. En daar ben ik blij om.
Mijn muzikale ontwikkeling is heel
geleidelijk gegaan en ik geloof dat
dat goed is". Toen hij zichzelf een
maal rijp voor een carrière achtte
is de achterstand, in zoverre er
over een achterstand gesproken
kan worden, helemaal ingehaald.
nee en hebben een zeer stabiele reputatie
opgebouwd. Hoewel het Lasalle Kwartet
hoofdzakelijk de 20ste eeuwse componisten
speelt, hebben zij vooral ook erkenning ge
vonden door hun vertolking van Haydn,
Beethoven en Mendelssohn. De Debussy-Ra-
vel plaat is opgenomen bij DGG (2530 235).
Op de tweede bekroonde plaat staan zes
sonaten van Jan Dismas Zelenka, uitgevoerd
door de hoboïst Heinz Holliger. Hij wordt
hierbij begeleid door Maurice Bourgue (ho
bo), Saschko Gawriloff (viool), Klaus Thune-
man (fagot), Christiane Jaccottet (cembalo)
en Lucio Buccarella (contra-bas). Ook dit is
een DGG-plaat (no. 2708 027).
De overgang van kamerensembles naar ka
merorkesten is niet zo groot. In deze catego
rie heeft de Edison-jury ook twee platen
bekroond. De „Weense walsen uit de Biede-
meier tijd", gespeeld door het Ensemble Edu-
ard Melkus (DGG 2533 134) en van Phonog
ram (op het Argo-label ZRG 711) uitvoe
ringen van het Engelse kamerorkest The Aca
demy of St. Martin-in-the-Fields, dat onder
leiding staat van Neville Marriner. The Aca
demy maakte opnamen van „Sonate for
Strings" van Walton en „Visions fugitives"
van Prokofjew, gearrangeerd door Barshai.
Onder deze dansen vallen de werken van
bekende componisten als Beethoven en Schu
bert, maar ook de „Hongaarse Galop" van Jo
seph Lanner, Duitse dansen xan Ignaz Mo-
scheles en „Walsen in E-dur" van Michael Pa-
mer. Het zijn allemaal werken uit de 19e eeuw
Voor een Edisonbekroning (ze hebben er
al drie) waren twee grammofoonplaten van
The Academy ingediend. Hun uitvoering van
Walton en Prokofjew heeft de voorkeur ge
kregen. Zoals wij enige weken geleden be
richtten, was the Academy voor een tournee
in ons land. Hun Edison is nog niet uitge
reikt, wel kregen zij de Gouden Tulp, ook
een bekroning voor uitzonderlijke prestaties
op de plaat. The Academy is vooral een
platenorkest en hun tournee's, in Nederland
het tweede in het 17-jarig bestaan, dient
meer als bevestiging van een unieke reputa
tie.