Moslem en Christenen
GEEN SPRAKE VAN
DIALOOG TUSSEN
HtT NIEUWE STADSBLAD - PAGINA 50 - WOENSDAG 18 DECEMBER 1974
Als u veel gasten verwacht tijdens de feestdagen, zorg dan voor spreiding
in uw huis, door een zijkamertje, portaal of nis in te richten als huisbar.
Zet daar de flessen neer, die u toch in huis moet nemen, op een oud buffet
of bijzettafeltje. Dan wandelen uw gasten er vanzelf wel naar toe om daar
een gesprek voort te zetten.
Zorg tijdig voor voldoende ijs, door een dag tevoren al regelmatig vers
gevroren blokjes in een (lek)bak van de koelkast te storten. De heerlijkste
bowl maakt u van diverse vruchten met hun sappen uit blikjes met een
scheutje frambozenbrandewijn. Voor matige drinkers moeten er
frisdranken zijn, zodat zij zelf long-drinks kunnen kiezen van b.v. sherry
met tonic, rhum met cola, whiskey-soda en dergelijke.
„In" is de Bloody Mary, een cocktail bestaande uit
een bodempje wodka, een scheutje Worcester saus, een heel klein vleugje
likeur, gemengd met wat tomatensap naar smaak. Wrijf alle glazen even
met de vochtige glazendoek uit, voor u ze gereed zet op uw barmeubel of
op de gedekte kersttafel. Krijgt u veel gasten, dan kiest u wat kleinere
tumblers voor de long-drinks. Bierglazen moeten uitgespoeld zijn, anders
slaat het schuim neer. Een nieuwe manier om whiskey te serveren is de
whiskey-sour. U mixt daarvoor 2 maatjes pure whiskey met het sap van
een halve citroen en dat van een halve grapefruit, voegt er een mespunt
poedersuiker aan toe en dient het op met veel brokjes ijs en een geopend
maar nog niet ingeschonken flesje soda-water. Zet jenever, bier, sherry,
cola en appelsap een dag tevoren in de kelder of in uw koelkast. De fles
rode bordeaux of bourgogne plaatst u 12 tot 24 uur tevoren in de kamer,
maar niet te dicht bij kachel of .radiator.
20 tips voor
de huisbar
Het is
niet nodig voor iedere gast afzonderlijk een slaatje op een bordje of
schaaltje te serveren, als u naast uw bar of op uw buffet of dressoir een
aantal schaaltjes klaar zet met diverse koude gerechten, als wat plakjes
koud vlees, gesneden ei, haringsla, plakjes gerookte paling, paté, blaadjes
sla, schijfjes komkommer, olijven, zoet-zuur, zilveruitjes, kleine blokjes
houtsnip (kaas en roggebrood in dobbelsteentjes van 4 tot 6 lagen). Zet er
wel een stapel schoteltjes, de gebaksvorkjes en een standaard met.
papieren servetjes naast. Laat uw gasten hun handtekening plaatsen op
het etiket van een aardige fles en doe dit ook bij volgende partijtjes. Deze
flessen hangt u op rondom uw huisbar, zodat de herinnering aan
geslaagde reünies en leuke bijeenkomsten levendig blijft. Wilt u een
definitieve huisbar inrichten, hang er dan een glazenkast bij. Neem van
een ouderwetse spiegel de lijst af en bevestig die met spiegelklemmen
achter de rij flessen. Hebt u er ruimte voor, koop dan eens een viertal
barkrukken. Met wat kleine monsterflesjes erbij tovert u een kamerhoek
of uw hall om in een knus praathoekje, waar het gezellig is te toeven.
Maar denk er om, niet te veel te schenken aan gasten die nog met de auto
naar huis moeten rijden. Zorg dan liever voor logeergelegenheid, of laat ze
thuisbrengen door iemand die alleen frisdranken gebruikt heeft. Hebt u
onbescheiden drinkers in huis, blijf dan wel zelf achter uw bar staan, of
vraag een niet-drinker de honneurs waar te nemen. Dan houdt u de
hoofden koel en het feest stemmig. Kinderen, maar ook geheel
onthouders doet u een plezier door druivensap of appelsap in wijnglazen
naast hun bord te zetten, maar zonder het flesje. Dan is het voor de
anderen en voor hen zelf alsof ze gewoon meedoen. Zorg wel voor de goede
kleur, passend bij de geschonken wijnen.
Mohammedanen en christenen hebben elkaar ln het
verleden bitter bestreden. Reeds een eeuw na de dood
van Mohammed veroverden de moslem Noord-Afrika en
Spaqje en werden zij tenslotte door Karei Martel en z(jn
troepen uit Frankrijk teruggeslagen. De Kruisvaarders
trokken vervolgens naar het nabije oosten, waar z(j in
naam van het christendom delen van Palestina en Syrië
bezetten. In de zestiende eeuw vielen de Turken zuidoost-
Europa binnen, veroverden de Balkan en rukten zelfs op
tot de poorten van Wenen. Daarna was de beurt weer aan
de christenen. Engelse, Franse en Nederlandse
kolonialen brachten een groot deel van de moslemwereld
onder hun macht. Pas na de tweede wereldoorlog
herwonnen de moslemstaten hun vrjjheid, maar
uiteraard werkt het verleden nog steeds door in de
verhouding tussen christenen en mohammedanen. De
beide godsdiensten die in velerlei opzicht nauw aan
elkaar zijn verwant, staan vol argwaan tegenover elkaar
en tot een dialoog, een zinvolle samenspraak is het tot
dusver niet gekomen.
„Er is geen God dan Allah en Mohammed is ztyn profeet". In deze bekende
uitspraak is de kern van de mohammedaanse geloofsbelijdenis vervat. Hier ligt
ook een van de belangrijkste punten van overeenstemming met het christendom.
De moslim gelooft evenals de christen in één God, die de schepper is van hemel
en aarde en die in zjjn barmhartigheid tot de mens wil spreken.
De moslim kent de verplichting zich
vijfmaal per dag in gebed tot Allah te
wenden. Ook hier een duidelijke
overeenstemming met de christelijke
godsdienst, waar het gebed eveneens
een belangrijke plaats inneemt.
Daarbij komt nog de verplichting zich
te houden aan de voorschriften van de
Koran, het heilige boek van de Islam.
Ook hier weer een punt van
overeenstemming met de zes eeuwen
oudere zustergodsdienst. Wat de
bijbel voor de christenen is, dat is de
Koran voor de mohammedanen, n.l.
het woord van God. Bovendien kan
men de bijbel en de Koran niet als
twee op zichzelf staande boeken
beschouwen. De profeet Mohammed
kende de bijbel en hij werd
ontegenzeggelijk beïnvloed door
Joodse en christelijke ideeën. Maar hij
geloofde dat Joden en christenen de
inhoud van het Oude en Nieuwe
Testament aan hun godsdienst
hadden aangepast. Kortom, hij
betwistte de authenticiteit van de
bijbel.
Jezus
De meningsverschillen tussen
mohammedanen en christenen
draaien voornamelijk om hun
opvattingen omtrent de betekenis van
Jezus. De moslem twijfelen geenszins
aan het bestaan van Jezus, noch aan
zijn grote betekenis. Maar in hun ogen
is Jezus niet meer dan één van de
profeten en rijst Mohammed als de
laatste profeet ver in betekenis boven
hem uit. Bovendien ontkennen de
mohammedanen de essentie van het
christelijke geloof. In de Koran wordt
Jezus' kruisdood alsook diens
opstanding namelijk ontkend.
Volgens de Islam hebben de
christenen van Jezus een ideaalbeeld
willen maken en daarbij de
werkelijkheid vertekend. De totaal
verschillende visie op het Evangelie
leidde ertoe, dat ook in geheel andere
opzichten de mohammedanen tot een
levensbeschouwing kwamen, die sterk
van die van de christenen verschilde.
Onverdraagzaam
Ondanks tal van historische
verbindingen hebben de twee
f\ godsdiensten elkaar in de loop der
eeuwen te vuur en te zwaard
bestreden. De oorzaak van deze
bloedige oorlogen moet niet in de
laatste plaats gezocht worden in het
feit, dat beide religies voortdurend het
accent hebben gelegd op hun
zendings- en bekeringstaak. Zowel de
christenen als de moslem willen
getuigen van hun geloofservaring, zij
willen beide hun geloof verbreiden.
Juist hierdoor varen botsingen
menselijkerwijs gesproken welhaast
onvermijdelijk. In zekere zin zijn de
christenen en moslem „concurrenten",
zij hebben het in elk geval vaak zo
beleefd. Dat wil overigens nog niet
zeggen, dat christenen en
mohammedanen in gelijke mate
onverdraagzaam waren. Het is triest
om te zeggen, maar de moslem hebben
zich in de loop der eeuwen heel wat
toleranter jegens de christenen
getoond dan de christenen jegens de
mohammedanen. In door moslem
bezette landen werden de christenen
weliswaar als een aparte groep
beschouwd, maar zij werden door de
overheid beschermd jegens eventuele
wreedheden van de moslimbevolking.
Anderzijds stonden moslem
minderheden in christelijke staten
vaak bloot aan afschuwelijke
wreedheden zonder dat de door het
christendom geïnspireerde overheid
een vinger uitstak. Het is nog steeds
niet gekomen tot een open verhouding
tussen de beoefenaren der beide
godsdiensten. In het Israëlische
konflikt kozen de meeste christelijke
staten voor Israël en dat alleen al is
voor de mohammedanen een reden om
vol argwaan tegenover de christelijke
godsdienst te staan. Zo blijven de
misverstanden voortbestaan en
werkelijke samenspraak tussen
christenen en moslem zal voorlopig
wel een illussie blijven.