HET VORMSEL DE PREEK n in kerk en kapel GEDOOPT Oproep DE TORENKLOK ZINGEN IS BLIJDSCHAP Om zo maar te weten: KERKBALANS 1975 CARNAVAL Wist u dat.... Knap stukje werk HET NIEUWE STADSBLAD - PAGINA 7 - VRIJDAG 31 JANUARI 1975 binnenstadsblad 31 JANUARI 1975 Maandelijkse uitgave voorde Roomskatholieke binnenstads parochie: Sint Liduina - O.L.Vr. Rozenkrans. Schiedam. Redaktie-adres: Rotterdamsedijk 234b, Schiedam Tel. 26.30.95 Het vaststellen van data voor de toediening van het H. Vormsel vormt altijd weer bij belang hebbenden een aanleiding tot discussie. Het gaat om de leeftijd, die het meest passend is voor het ontvangen van dit sacrament. Katholieke ouders prefereren de jonge leeftijd (bij het verlaten van de basisschool) om de zorg, dat hun kind op latere leeftijd zich onwillig gaat tonen in zijn bereidheid dit sacrament te ontvangen. Jongere kinderen zijn gewilliger en vanuit die situatie komt de bekende opmerking „het zal maar gebeurd zijn". Men verwacht er heil van, buiten de instemming van het kind om, in zoverre de instemming van het kind niet volledig serieus kan genomen worden. De bedoeling van dit sacrament wordt dan welautomaties gedacht. Het persoonlijk aan deel heeft dan weinig betekenis. De gedachte aan genade, die geschonken wordt overheerst sterk, terwijl er van een persoonlijke keuze en getuigenis weinig naar voren komt. Dit automatisme heeft er toe geleid, dat in bepaalde tijden een kind na het doopsel ook het sacrament van het vormsel kreeg toegediend. En enkele jaren geleden kreeg een pastoor de volmacht om een stervend kind dit sacrament toe te dienen. Een dergelijk verstaan van een sacrament is naar mijn mening niet te verdedigen. Zeker niet bij het vormsel, dat toch wezenlijk om een persoonlijke stellingname vraagt. Men is daarom gaan denken aan een leeftijd, waarop verstand en hart wat rijper zijn geworden. Er wordt aan de leeftijd van 18 jaar gedacht. Maar dan de vraag of men daarmee in een zoveel betere situatie is terecht gekomen. Het vormsel wil een persoonlijke geloofs aanvaarding tot uitdrukking brengen. Doet men dat op de eerste plaats met zijn verstand? Religiositeit gaat niet buiten het verstand om - we zijn geen naïevelingen - maar het verstand is toch niet de voornaamste kracht, waarmee we daarnaar grijpen. Religiositeit steunt op geloof en geloof is nu eenmaal geen wéten. De laatste stap naar geloof is geen inzicht, maar een eigen wijze van zien. Het is een grijpen, maar niet een begrijpen. Juist de ontwikkeling van het denkend vermogen van onze jeugd via de methoden van de exacte wetenschappen lijken me nietgunstig voor de vorming van een gevoeligheid ten aanzien van de keuze, die dit sacrament vraagt. We vragen immers om de erkenning van andere invloeden in de levennsbeoordeling dan welke zuiver verstandelijk zijn vast te stellen. Het vormsel is een sacrament en verwijst daarom uit eigen aard naar een werkelijkheid, die niet opgesloten ligt in wat wij gemeenlijk als de realiteit beschouwen. Ik bedoel de realiteit, waarin we ons allen thuisvoelen. Wie echter naar de religieuze werkelijkheid zoekt en daarmee een nieuwe dimensie aan het leven toevoegt, zal ervaren, dat men dan dit direkt beleefde bestaan relativeert. Dit relativeren nu vanuit een innerlijke bewogenheid en overtuiging is een opdracht, die mij zeer moeilijk lijkt voor een jonge mens van 18 jaar. Immers is dit de leeftijd, waarop de strijd geleverd wordt om toegang te krijgen tot de maatschappij in de erkenning van eigen zelfstandigheid en betekenis. Het gaat erom te tonen wie je bent en wat je waard bent. Ik dacht dat dit nu juist niet de geschiktste tijd is om aan te komen met een betrekkelijkheids gedachte. Tenslotte, wat betekent keuze tegenwoordig? Men is daarin niet zo definitief meer op het ogenblik. Is dat slapheid? Of moeten we de oorzaak zoeken in de veranderlijkheid van de waarden waaraan we onze trouw hebben gegeven? Andere, steeds schommelende waar deringen in alles wat het leven op tafel brengt, heeft een radikale keuze zo twijfelachtig gemaakt. Ik meen hiermee wat geldige bezwaren te hebben genoemd tegen de verplaatsing van het vormsel naar latere leeftijd. Geloof en gods dienstigheid stammen uit nog andere wortels dan alleen het menselijk brein. Zouden die andere wortels niet gezocht moeten worden in de religieuze sfeer van het gezin, die mede bepaald wordt door de levenservaring van de ouders. Een keuze in het leven kan je niet worden opgedrongen, je doet ze vanuit jezelf. Maar dat eigen ik, waarmee men zijn keuze doet, is toch geen produkt, dat je zelf volledig bepaalt. Het is gevormd uit allerlei invloeden. In zoverre die van de ouders afkomstig zijn mogen ze blijven gelden. Natuurlijk in die zin, dat het de groei naar volwassenheid niet belemmert. Het vormsel hoort naar mijn gedachten het meest thuis in de sfeer van de opvoeding. Het mag er op het godsdienstig vlak een zekere afsluiting van zijn. Bij de leeftijd, waarop onze jeugd de basisschool verlaat, is men in een overgangsperiode gekomen. De kinderlijke afhankelijkheid gaat zich verschuiven naar dat zoeken van eigen mening en wil. Men kan dit in deze tijd duidelijker bespeuren dan ooit. Zou dit dan geen goed moment kunnen zijn, waarop onze kinderen in overleg met hun ouders besluiten dit sacrament te willen ontvangen. Van de kant van de ouders zou dit een gebaar zijn, waarmee ze naar hun over tuiging hun kind de laatste toerusting meegeven, nu het zijn eigen weg door het leven gaat zoeken. De ouders moeten er dan natuurlijk ook zeer sterk bij betrokken zijn. Ik heb geen definitieve uitspraken kunnen en willen geven. Het is louter als poging bedoeld om dadelijk bij de avonden ter voorbereiding de discussie wat ondergrond te verschaffen. J. A. L. Laurent Pastoor Medewerking door de koren in dé liturgie. Weekeinde 1-2 februari: kapel St. Liduina: zondag 10.30: jeugdkoor van de parochie St. Jan; parochiekerk Singel: zaterdag 19.00 uur: koor VALERIUS, zondag 9.45: hoogmis met latijn; zang door het koor LAUS DEO. Weekeinde 8-9 februari: kapel St. Liduina: zondag 10.30: koor VALERIUS: parochiekerk Singel: zaterdag 19.00: The Creed Singers, zondag 9.45: hoogmis latijn; herenkoor I.H.D. Weekeinde 15-16 februari: Eerste zondag van de vastentijd kapel St. Liduina: zondag 10.30: The Creed Singers; parochiekerk Singel: zaterdag 19.00: m.m.v. Z.I.B., zondag 11.15: hoogmis lafijn: herenkoor I.H.D. Weekeinde 22-23 februari: Tweede zondag van de vastentijd kapel St. Liduina: zondag 10.30: het koor VALERIUS, parochiekerk Singel: zondag 9.45 hoogmis latijn; herenkoor I.H.D. De koren helpen mee om voor deze veertien- dagentijd de thema's die door de commissie pastorale zorg zijn aanbevolen, tot een sprekend geheel te maken; door hun keuze van liederen en door teksten van gebed en lezingen. We hopen dat vele parochianen en gasten mee zullen gaan in deze voorbereiding op pasen door juist deze diensten mee te maken. 1-2 februari: kapel: J. Laurent, parochiekerk: F. Kempen 8-9 februari: kapel: F. Kempen, parochiekerk: J. Laurent 15-16 februari: kapel: J. Laurent, parochiekerk: F. Kempen 22-23 februari: kapel: F. Kempen, parochiekerk: J. Laurent De weekends van deze veertiendagentijd worden getypeerd door thema's zoals elders in dit blad staan aangegeven. De preek is dan twee weken achter elkaar dezelfde: één in de kapel en de ander in de parochiekerk. We zitten weer te springen om mensen die karweitjes kunnen opknappen in kerk en pastorie. Lieve klusjesmensen, laat de telefoon voor Kapelaan Kempen eens roodgloeiend staan van de aan melders 25 december Marjan, dochter van Cornelis de Kok en Pietertje Naaktgeboren. Het is wel heel bijzonder om op eerste Kerstdag gedoopt te worden. Zou kleine Marjan later naast haar schoentjes lopen van trots? 29 december Tanja, dochter van Adrianus Zuyderwijk en Maria Bollen. Tanja zal nooit éen saaie verjaardag hebben met zoveel ooms en tantes. Dat héb je, als pappie een van de twaalf is. 5 januari Monique, dochter van Johannes Scholte en Martina Scheepers. Heel gezellig vond Monique al die belang stelling bij haar Doop. Het waren dan ook twee feestjes tegelijk, want de kapelaan was ook nog jarig. 18 januari Wilhelmus, zoon van Wilhelmus Putter en Jacoba Vriens. De eerste zoon van de fam. Putter werd in het Ziekenhuis geboren en is daar ook gedoopt. 25 januari Menno, zoon van Theodorus Hendericks en Charlotte Gootjes. De doop werd opgevrolijkt door fluit- en piano muziek. Broertje Marcel vond het prachtig. En Menno zelf? Hij zong luidkeels mee! Naast onze toren is het stadskantoor gebouw. Een massief blok naast een ranke toren. Het blok mankeert misschien nog niets, maar na zoveel jaren (de 100 komt naderbij) heeft de toren wat mankementjes: veel voegwerk zou eens opnieuw gedaan moeten worden; afge brokkelde stenen vervangen; de halve haan vervangen door een hele en nog zo het een en ander. Maar hoe zit het nu met dat luid- en uurwerk! Het uurwerk loopt weer aardig na enkele kleine stoornissen van uitgesleten radertjes. Och ja, het heeft heel wat temperatuurwisselingen te doorstaan en vocht en wind. Maar nu doet het slagwerk het al een paar weken niet! De firma Elderhorst uit Zoetermeer heeft de verzorging in handen. Maar ze hebben het verschrikkelijk druk. Er is een wiel afgelopen door een asbreuk. Nu moet de maat nog worden genomen en een nieuwe as opgespoord of gemaakt. Even geduld a.u.b. Wij missen het slagwerk óók. Ook de middag klok met de Angelusklanken! Enkele parochi anen hebben hun ongenoegen al uitgesproken. Dat horen we graag, vooral als deze mensen ook hun waardering zo nu en dan uitspreken over de dingen die goed gaan. Ook zoiets vinden we een teken van belangstelling: liever een stamelende tong dan een kop vol hersens dat zwijgt, las ik onlangs. Dat is de naam van het koor, dat 10 jaar geleden een start maakte met het ondersteunen en invoeren van volkszang en nederlandse liederen in de samenkomsten van het week einde. Ruim vijf jaar - onder de voortreffelijke leiding van Broeder Clarentius - hebben de koorleden die taak met een bewonderens waardige vanzelfsprekendheid vervuld. En het succes bleef niet uit. Het volk zong. Maar met het elan van de jeugdigen hebben zij verder willen grijpen. En die greep was gelukkig. Meer eigentijdse muziek en ook liederen uit andere streken van de wereld. Nu onder leiding van de Heer Kees Hagendoren. In en buiten de parochie is Z.I.B. nu bekend door haar zelfwerkzaamheid ten dienste van de parochianen. U kunt op velerlei wijzen feliciteren! Komt in de missen meedoen. Jongelui: komt meezingen in het koor; geef iets in natura waarvan ze gezellig uit kunnen gaan. Dank voor alle diensten; veel succes en devotie en veel plezier op de feestavond in de RANK op 1 februari. 2 februari: Maria Lichtmis. Hier vieren we de opdracht van Jezus in de tempel, bovenstaande detailfoto is van de Kathedraal te Reims, waarop u Jozef, Maria en de oude Simeon ziet. De Zonnebloem van de parochie heeft vóór Kerstmis bij 80 zieken, thuis of in het ziekenhuis, een aardige attentie gebracht. Ook de scholen hebben zich niet onbetuigd gelaten en verrasten enkele tientallen mensen met een pakje. De Wilgenburg heeft weer uitstekende diensten gedaan. Voor samenkomsten in verband met de kerstviering voor de bejaardensoos, vrou wengilde, dé koren in de kerstnacht. Ook voor verlovingen, waarvoor de kersttijd graag wordt gekozen. De familie die dit alles verzorgt is 'onbetaalbaar' (d.w.z., ze stelt zich beschikbaar zonder eigenbelang). In het jaar 1974 zijn 39 kinderen in onze parochiekerk gedoopt en 9 parochiekinderen in het ziekenhuis. 34 huwelijken werden ingeze gend en 37 overledenen uitgedragen. Ons vorig BINNENSTADSBLAD stond voor een groot deel in het teken van de aktie vanm' de kerken voor Leven en Laten Leven: KERK BALANS 1975. Enkele resultaten kunnen we al melden: De 3300 adressen zijn geschreven, alle enveloppen zijn aan huis bezorgd, enkele tientallen hebben persoonlijk bezoek gehad om Het zuiden staat weer bol van de carnavals dagen. Noorderlingen trekken erheen. Zit dit dan toch zo diep in een mens? Is de oorsprong ervan een godsdienstige? Een „avondje voor de vastentijd" uit? Het is in ieder geval uitgegroeid tot een feest, een groots volksfeest dat zijn begin al vindt op de elfde van de elfde. Lekker zot doen met elkaar in het openbaar. U blijft thuis? Och ja. Het is hier toch ook gezellig! Zullen we toch nog een beetje meedoen? Dat kan heel best. Op zaterdag 8 en zondag 9 februari in De Wilgenburg (parochie gebouw achter de kerk; ingang naast de pastorie van de Singel 104) is er een carnavaleske fancy fair. U wordt in carnavalsfeer ontvangen. Op zich al leuk! De kinderen mogen graag in carnavals- costuum in de zalen verschijnen. Gun ze deze eenvoudige lol, die ze ook zelf voor een groot deel moeten maken. Laat ze maar aktief worden. DE TIJDEN: zaterdagmiddag vanaf 2 uur (2 uur opening) tot 9 uur in de avond; zondag vanaf half elf tot 's avonds 6 uur nonstop. DE BATEN: deze zijn voor het meisjes jeugd werk van de ORIONgroep (als je tussen de 7 en 15 jaar bent mag je nog lid worden ook). Het is de vijfde maal! We maken er een gezellig lustrumfeest van! de leidsters: Jeanne, Gusta, Anneke wij van de extra kerstcollecte 1000,- hebben overgemaakt naar de Stichting „Mensen in Nood" De Rowans (een groep grote jongens in de Scouting) hebben het gepresteerd om in de vrije tijd, soms zeer gehinderd door regen, storm en duisternis, de buitenkant van het parochie gebouw De Wilgenburg een beschermende en sierlijke streep verf te geven. De bereidwillig heid tot werkzaamheden stond al in hun banier geschreven, maar nu hebben ze ook nog het predi :aat „deskundig" verworven. Het gebouw staat er weer florisant bij ten dienste aan vele parochie-aktiviteiten (en voor zover er plaats over is voor eenvoudige familie-bijeenkomsten). Iedere parochiaan die dan gebruik maakt van dit gebouw moet zich verantwoordelijk weten ten aanzien van het juiste gebruik en achterlaten na gebruik. En wat de Rowans betreft: geweldig. Ontzettend bedankt. de reactie te vernemen, verschillende mensen hebben een antwoord gegeven. In de volgende uitgave hopen we u een wat ruimer verslag te geven. Aan ieder die tot zover meewerkte: hartelijk dank, en wie nog niet reageerde (en we hopen op een positief goede reactie) doet u het! Het is nu nog niet te laat! Het is niet zo moeilijk om afkeurend te reageren als er noodgedwongen nare beslis singen moeten worden genomen: 't zij hier, 't zij elders!

Gemeentearchief Schiedam - Krantenkijker

Het Nieuwe Stadsblad | 1975 | | pagina 7